Höjd körkortsålder för sporthoj?

Ska kravet för att få köra en klass 7 hoj höjas?


  • Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Med tanke på den senaste dagarnas mediadrev mot oss som kör sporthojar vore det kul att höra vad ni andra tror om att höja åldern för att få kör klass 7 hoj till 25 år samt att man måste ha haft hojkortet i minst 5 år?
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Om det hade gett resultat i form av sparade människoliv kan det vara värt det. Dessutom skulle det visat sig i form av försäkringspremier, annars är det ju skit samma för dem över 25. Det enda problemet är att alla under 25 kommer att bli skogstokiga när de hör att de inte får köra sporthoj... :kocko
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
sandstream skrev:
Med tanke på den senaste dagarnas mediadrev mot oss som kör sporthojar vore det kul att höra vad ni andra tror om att höja åldern för att få kör klass 7 hoj till 25 år samt att man måste ha haft hojkortet i minst 5 år?

det låter inte helt tokigt, men tyvärr blir ju utbudet av hojar väldigt begränsat om man inte får köra klass 7.

jag tycker däremot att man borde sätta en gräns vid 100hk för <25år och sen tillåta att strypa ner hojarna till 100hk. visst jag vet att det inte funkade så bra förr med strypningar, men försäkringsbolagen får helt enkelt vara stenhårda med att inte ersätta om hojen inte är strypt vid olyckstillfället alt ha en extremt hög självrisk.

sen tycker jag att alla borde köra mellanhoj de 2 första åen oavsett ålder.


men det är ju lätta för oss att sitta och diskutera restriktioner som inte gällar oss själva. :tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lägg till alternativet att man ska sänka åldern till 18 så jag kan rösta på det alternativet.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Kirchhoff skrev:
Om det hade gett resultat i form av sparade människoliv kan det vara värt det. Dessutom skulle det visat sig i form av försäkringspremier, annars är det ju skit samma för dem över 25. Det enda problemet är att alla under 25 kommer att bli skogstokiga när de hör att de inte får köra sporthoj... :kocko

är du helt från vettet eller??? :fatta!
jag ska ha en R hoj iaf.
om man kör lungt som jag gör för det mesta( vill ju inte bli av med lappen),
så tycker jag inte att man ska införa några JÄVLA åldersgräns!
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Risken är ju att sporthojar blir belagda med nån skum tvångsskatt eller liknade och då har ingen råd med dem på gatan längre.
Problemet finns säkert i flera andra länder med även om vi här i norr brukar välja stora hojar mot de söderöver.
Fram med fler alternativ så nån kan åka på en CBR400RR som ser rätt ut även i polarnas ögon trots 70 hästar.
 

Blyfot

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
TokHolM
Hoj
Rutten 1:a
Jag tycker att man ska sätta gränsen till minst 10år med hoj eller bilkörkort ,(det lär ju va allmänt trafikvett som behövs i första hand), innan man får köra sporthoj på allmän väg.
 

Nostromo

Heppa!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Såld!!
Vill ej rösta på något av alternativen då inget av dem är bra i mitt tycke. Skulle då vara hojkort i fem år eller 25år. En viss personlig mognad borde man ha fått vid 25års ålder. Om inte annant så har man väl förhoppningsvis haft b-kort länge och då vant sig vid knepig trafik.
Skulle kännas skit att inte få köra klass7 hoj då man som mig är 27år och haft hojkort i tre år.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Å andra sidan så blir jag lite irriterad över hur media hela tiden försöker vrida till det, det e juh så att dödsolyckerna ökat mest i de äldre regionerna... och då inte gällande sporthojar, utan blyslädar!
Men men, vi har i alla fall ett problem med att även vi sporthojare dör lite för ofta nu för tiden. Å just här e det juh ganska svårt att hitta en balans på vilka restriktioner som skall gälla och hur de i praktiken skulle fungera.
Som nån sa, enkelt för oss som inte berörs att sätta regler, tänk då va enkelt det kommer bli för politikerna som verkligen inte berörs... :kocko

Skulle vilja se olycksstats på detta:
Olycka mellan mc å bil, orsakad av MC, där bilist skadats
samma sak fast bilist skyldig till olyckan och där mc-förare skadats.

Undrar vilken av de 2 som är vanligast? gissar på nummer 2.

Men, en sak som inte är till vår fördel är att våra hojar oavsett bhp och kubik och ålder på den som kör den fortfarande ser ut som "moppar" i obildade bilisters ögon... hur rättar man till det?
 

sandstream

Guest
Det är onekligen en knepig fråga!

Det som jag tror behövs är allmänt trafikvett och minst 5 års erfarenhet av att ha kört bil eller mc i trafik.

Som Silwer skrev (kanske var i en annan tråd) tror jag inte på strypningar utan tillverkarna får ta fram/ta in hojar som ser coola ut även för den som inte får köra klass 7 och som rör på sig hyffsat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
KaZ skrev:
Å andra sidan så blir jag lite irriterad över hur media hela tiden försöker vrida till det, det e juh så att dödsolyckerna ökat mest i de äldre regionerna... och då inte gällande sporthojar, utan blyslädar!

6 av de 13 som dött i sthlm körde sporthoj... Förra året dog totalt 7 alltså en fördubbling. Vi är inte dubbelt så många hojåkare i år jämfört med förra året och framförallt utgör sporthojar bara 10-15% av hojarna medan vi är inblandade i 50% av olyckorna.. räkna ut resten själva.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
KaZ skrev:
Å andra sidan så blir jag lite irriterad över hur media hela tiden försöker vrida till det, det e juh så att dödsolyckerna ökat mest i de äldre regionerna... och då inte gällande sporthojar, utan blyslädar!
Du vill inte ta nåt ansvar för att du tycker att det är andras fel och att de minsan dör de också, stämmer det?

Hur fan resonerar folk?
 

sandstream

Guest
KaZ skrev:
Skulle vilja se olycksstats på detta:
Olycka mellan mc å bil, orsakad av MC, där bilist skadats
samma sak fast bilist skyldig till olyckan och där mc-förare skadats.

Undrar vilken av de 2 som är vanligast? gissar på nummer 2.
Problemet just nu är väl att det är för mycket singelolyckor men visst lär nummer 2 vara vanligare än nummer 1.

Jag funderar på att jobba lite hårdare för att få fram statistiken från VV angående mc-olyckor. Det borde väl vara officiella handlingar?
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
weeeiii skrev:
är du helt från vettet eller??? :fatta!
jag ska ha en R hoj iaf.
om man kör lungt som jag gör för det mesta( vill ju inte bli av med lappen),
så tycker jag inte att man ska införa några JÄVLA åldersgräns!

Det är precis såna kommentarer som din som jag menade... :brinnerup Du kanske förstår när du blir äldre? :rock
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Silwer skrev:
Du vill inte ta nåt ansvar för att du tycker att det är andras fel och att de minsan dör de också, stämmer det?

Hur fan resonerar folk?

???
som vanligt... Hänvisade till medias sätt att vrida på saker ibland och välja själva vad de vill utelämna för att hitta läsare mm.

Skrev senare att det e för många sporthojare som dör...
men du missa väl det.

Men själv anser jag att ett LIKA stort problem är det att Gubbar med "gratis" A-kort förolyckas! Att släppa ut vissa av dem på en släde är juh i stort sätt som att skita i att man skall ha A-kort för att få framföra en hoj!

Sammanfattat, I många fall som i detta så tycker jag att man inte tar upp hela problemet, utan man väljer de delar som upprör och kan verka farligt.
En gubbe på släde är inte så spännande... mest tragiskt om han förolyckas.
En kille på sporthoj, ja han körde alltid för fort och vårdslöst oavsett, och får nästan skylla sig själv. Nu är det nog så att det ofta kan va så... Men inte alltid!
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jag tycker att det vore vettigt med 5 års dokumenterad erfarenhet eller 25 år och kanske två års erfarenhet. Visst inser jag att jag själv då inte skulle få köra min hoj, men det kan det vara värt om det spar livet på några kamrater varje år. Däremot borde man få köra på bana vid lägre ålder.

Dessutom bör reglerna för mellanklasshoj ändras samtidigt, då de gränser som är nu i mitt tycke är rent skrattretande. Gränsen borde åtminstone ligga runt 70 hästar så utbudet av hojar som går att köra original är lite större.

Edit: Syftar givetvis på klass7hojar.
Dessutom borde alla som fått A-kort gratis få göra ett förarprov för att få behålla behörigheten.
 
Last edited:

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Klart svårt problem det här... Jag tycker att vissa personer inte borde tillåtas köra hoj överhuvudtaget med tanke på vissa "bedrifter" som finns att läsa om bl a på detta forum. Och där spelar åldern ingen roll, även om jag är övertygad om att det finns ett samband mellan högre ålder och större ansvarskänsla och respekt. Kanske hårdare straff för grova förseelser när man sitter på hojen kunde avskräcka? Livstids indragning av hojkortet?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top