Höjda bränsleskatter och skatteindexering mot BNP istället för inflation

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Fler och fler skattebetalare och företag (som inte finansieras av skatt, utan faktiskt matar in nåt i systemet) jackar ur och lämnar landet.

Ja, vad förbannad man varit om man fortfarande betalade skatt i Sverige. Det är inte skattetrycket i sig som är värst, utan hur medlen används helt utan respekt för den arbetande delen av befolkningen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
DI vaknar sent...

http://www.di.se/artiklar/2015/4/2/regeringen-morkade-skattehojningen/

För att hitta förslaget om indexuppräkning krävs att man lusläser den 76 sidor tjocka promemorian och tar sig till sidan 33. Där finns det nya systemet beskrivet.

Det ska enligt förslaget införas 2017 och innebär att skatten varje år ska räknas upp med konsumentprisindex plus 2 procent.

Det ger dramatiska effekter. Om man räknar med en årlig uppräkning på fyra procent ökar skatten med 48 procent på tio år. Efter 20 år är skattehöjningen 119 procent och efter 30 år 224 procent.

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Man får gärna höja skatterna bara det går till skola sjukvård infrastruktur polis räddningstjänst.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kan någon förklara för mig varför EU vill ta bort svergies rabatt på Biobränslen ? Som jag förstår så vill EU att Biobränslen skall beskattas likadant som Bensin/Diesel ?

Men beräknas inte en stor del av bensinskatten på hur stor miljöpåverkan det har ? Koldioxid, tungmetaller, koloxid etc ... (Straffskatt)

Produktionen av Biobränsle är inte så miljövänligt ur andra aspekter men utsläppen är ju mindre skadligt för naturen.

Jag är helt övertygad om att det är oljebolagen som "lobbar" EU till att stoppa miljövänligare alternativ genom likadan beskattning som fosilbränslen.

Det är ju liknande eller samma problem som med egenproducerad EL som där överskottet säljs på marknaden dock med skatteschock som följd vilket gör egenproducerad EL olönsamt.

Inget svar på din fråga eller så, men fakta som är väldigt intressant och som istället får en att undra varför svenska staten i huvud taget har subventioner för biobränsle.

Verkningsgraden för biobränslen är 35%.
Elbilar, t.ex. Tesla Model S, har en verkningsgrad på 95%.
Bensin/diesel ligger på ca 30%.

Och som du skriver, att framställa biobränslen är inte heller någon smidig, miljövänlig eller vettig process.

Att (staten) då subventionerna biobränslen och inte elbilar är varken långsiktigt vettigt eller kortsiktigt smart...

Vem tror att framtidens fordonspark består av biogas-drivna fordon och inte eldrivna?...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Kan trösta dig med att jag inte äger någon bil här, och flyttar tillbaka till Sverige om en månad. Så någon glädje av den billiga bensinen här har jag knappt. Ska iofs på roadtrip till helgen som ju blir lite billigare än här hemma.

Men kan man bara verkligen se enbart priset. Jag menar vad tjänar man per timme i kanada och vad kostar det i övrigt att leva där?
En liter bensin i sverige är rätt billigt med tanke på vad allt annat kostar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inget svar på din fråga eller så, men fakta som är väldigt intressant och som istället får en att undra varför svenska staten i huvud taget har subventioner för biobränsle.

Och som du skriver, att framställa biobränslen är inte heller någon smidig, miljövänlig eller vettig process.

Att (staten) då subventionerna biobränslen och inte elbilar är varken långsiktigt vettigt eller kortsiktigt smart...

Vem tror att framtidens fordonspark består av biogas-drivna fordon och inte eldrivna?...
95% av vad?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag tycker också att bensin och diesel inte borde beskattas mer än idag. Men jag är innerligt trött på folks gnäll.
Men folk är så kåta på att konsumera nytt skit hela tiden. Det ska vara ny plasmalcdoled tv var sjätte månad. Senaste datorn en gång om året ny bil vart annat år. Smartphonen ska bytas ut minst en gång i kvartalet.
Och gärna på avbetalning. Inte så jävla konstigt folk inte har råd att tanka!

Prioriteringar. Mina bittra fem cent.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Prioriteringar. Mina bittra fem cent.
Sant!
Sett till vad en arbetarjobbarjävel har råd med (fel, lägger) idag på saker, kontra vad lönen är (efter skatt) så är nog ändå bränslet billigare idag än förr.

Har bedömt dubblat lönen på 10år, soppan har det inte.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

"Verkningsgrad är förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system."

I dessa fall handlar det om att förvandla energi i form utav el, bensin/diesel eller biogas till rörelseenergi.

Den främsta förlusten för förbränningsmotorer är värmeförlust. I usla fall så ger motorn ifrån sig inte mer än 20-25 procent av den energi tanken har i sig. Sen ska energin ta sig igenom (och försvinna genom) generator, koppling, växellåda och hjul/bromsar.

En elbil har ingen koppling eller växellåda i den vanliga aspekten, och bromsen kan återhämta energin istället för att bara kasta bort den.

Biogasen har ingen plats som drivmedel i framtidens fordonsflotta. Skälet heter verkningsgrad.

Att omvalda el till rörelse, vilket sker i en elmotor, görs med en väldigt hög verkningsgrad – 95 procent är vanligt. Att omvandla biogas till framåtdrivande kraft görs med en betydligt lägre verkningsgrad – cirka 25 procent. Lägg därtill en hel del förluster med att transportera skogen in till biogasverken.

[...]

Framtidens fordonsflotta kommer att vara eldriven till 100 procent på lång sikt och att bygga upp en infrastruktur för biogas med subventionerade pengar som inte behövs är att kasta pengarna i sjön.

Anders Kjellström
civilingenjör elkraft och industridoktorand smarta elnät

Från dagens GP

Fotnot: "Gammal" info från 2008-2010 så pratar man om elmotorer med en verkningsgrad på 60 till 70 procent, numera, till stor förtjänst till Tesla Motors, så ligger vi (redan) på 90-95%, imponerande :tummenupp :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Jag, för jag ser mer än personbilar på vägarna.:7peta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
"Verkningsgrad är förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system."

I dessa fall handlar det om att förvandla energi i form utav el, bensin/diesel eller biogas till rörelseenergi.

Den främsta förlusten för förbränningsmotorer är värmeförlust. I usla fall så ger motorn ifrån sig inte mer än 20-25 procent av den energi tanken har i sig. Sen ska energin ta sig igenom (och försvinna genom) generator, koppling, växellåda och hjul/bromsar.

En elbil har ingen koppling eller växellåda i den vanliga aspekten, och bromsen kan återhämta energin istället för att bara kasta bort den.

Från dagens GP

Fotnot: "Gammal" info från 2008-2010 så pratar man om elmotorer med en verkningsgrad på 60 till 70 procent, numera, till stor förtjänst till Tesla Motors, så ligger vi (redan) på 90-95%, imponerande :tummenupp :)

Av tillförd energi kanske 95%, inte producerad.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Från dagens GP

Eftersom du väljer att räkna elektricitet som en energikälla, så väljer jag att räkna kopplingen som energikälla.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Från dagens GP

Elda med kol, för att värma vatten, för att driva en generator med ånga, för att överföra växelström till ett vägguttag, för att likrikta och ladda upp batterier, som du sen använder för att driva en omvänd generator.

Återkom om du tror att det är mer, eller mindre effektivt att elda det fossila på plats under huven, eller 100mil bort och omvandla energin i flera steg på vägen.

Eller kärnkraft, där hur många % av bränslet används, och hur många % av dessa ynka använda som blir det vi önskar, el

För att vara nämna en "grön" energikälla, vind, så producerades det 11,5TWh förra året. Förlusterna i elöverföringen uppgår till två procent och motsvarar 12TWh...

Näe, för att prata om energi måste du börja med källan och inte det redan omvandlade.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Missar jag något eller har alla bilar ett eget raffinaderi under huven :va

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Men shit vilket gnäll det var här då :va
Det jag skrev var långt ifrån en orättviss jämförelse och den forskning jag refererade till lär ju inte heller ha gjort den enorma tabben att i ena fallet hänvisa till hela förloppet från planterat träd, till transporter, till föräldring, till förbränning yada yada yada, och i andra fallet bara referera till "från tank till hjul".

Det är en korrekt och rättvis jämförelse, från tank till rörelseenergi, sluta vara så pessimistiska och gnälliga :va :tungan

Klart det är önskvärt att kunna plocka in hela processen, och det kanske finns forskning på det och att framställning av bensin, diesel eller biogas är mycket bättre än el, då får ni gärna (be)visa det och inte bara gnälla. Jag har ingen info eller övertygelse om att så är fallet.

Bara den simpla faktorn att några medlemmar i Tesla Club Sweden har solceller på sina hustak och garagetak gör att deras hela verkningsgrad från solenergi till rörelseenergi i en Tesla Model S är otroligt imponerande (framförallt vad gäller miljöaspekten), medan de flesta självklart är beroende på Vattenfall / kärnkraft / vindkraftverk osv. Man tar vad man erbjuds eller har råd med... (vilka levererar el till Tesla's Superchargers?)

Fortsättning på förra fotnoten:
En annan intressant aspekt i det hela är ju att forskning från så kort tid tillbaka som 2010 satte en gräns på där batterier skulle vara så billiga och ha så hög kapacitet att de kunde konkurrera med fossilt bränsle omkring 2030, men redan förra året, 2014, fick de ändra ner de siffrorna till 2020, återigen tack vare Elon Musk, Tesla Motors och Panasonic. (Batteriers kapacitet har ökat och dess pris har sjunkit snabbare än vad 2010 års forskning trodde var möjligt med andra ord.)

Så på bara fyra år har elmotorers verkningsgrad gått från 60-70% till 95%, och kapacitet och priser på batterierna har förbättrats så forskare numera tror (vet?) att de kommer bli både billigare och bättre än de fossila alternativen 2020 istället för 2030..

Men ni har nog rätt, om 20-30 år är det bensin som äger fordonsparken igen, inget slår lite BP i mexikanska gulfen :rolleyes:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Missar jag något eller har alla bilar ett eget raffinaderi under huven :va
Som i har alla kärn-och kolkraftverk egen gruva under golvet? I ett svagt ögonblick..

Jag hävdar in i döden att el inte är någon energikälla, till den dag vi kan skörda och lagra åska.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...