Men shit vilket gnäll det var här då
Det jag skrev var långt ifrån en orättviss jämförelse och den forskning jag refererade till lär ju inte heller ha gjort den enorma tabben att i ena fallet hänvisa till hela förloppet från planterat träd, till transporter, till föräldring, till förbränning yada yada yada, och i andra fallet bara referera till "från tank till hjul".
Det är en korrekt och rättvis jämförelse, från tank till rörelseenergi, sluta vara så pessimistiska och gnälliga
Klart det är önskvärt att kunna plocka in hela processen, och det kanske finns forskning på det och att framställning av bensin, diesel eller biogas är mycket bättre än el,
då får ni gärna (be)visa det och inte bara gnälla. Jag har ingen info eller övertygelse om att så är fallet.
Bara den simpla faktorn att några medlemmar i Tesla Club Sweden har solceller på sina hustak och garagetak gör att deras hela verkningsgrad från solenergi till rörelseenergi i en Tesla Model S är otroligt imponerande (framförallt vad gäller miljöaspekten), medan de flesta självklart är beroende på Vattenfall / kärnkraft / vindkraftverk osv. Man tar vad man erbjuds eller har råd med... (vilka levererar el till Tesla's Superchargers?)
Fortsättning på förra fotnoten:
En annan intressant aspekt i det hela är ju att forskning från så kort tid tillbaka som 2010 satte en gräns på där batterier skulle vara så billiga och ha så hög kapacitet att de kunde konkurrera med fossilt bränsle omkring 2030, men redan förra året, 2014, fick de ändra ner de siffrorna till 2020, återigen tack vare Elon Musk, Tesla Motors och Panasonic. (Batteriers kapacitet har ökat och dess pris har sjunkit snabbare än vad 2010 års forskning trodde var möjligt med andra ord.)
Så på bara fyra år har elmotorers verkningsgrad gått från 60-70% till 95%, och kapacitet och priser på batterierna har förbättrats så forskare numera tror (vet?) att de kommer bli både billigare och bättre än de fossila alternativen 2020 istället för 2030..
Men ni har nog rätt, om 20-30 år är det bensin som äger fordonsparken igen, inget slår lite BP i mexikanska gulfen