Höjda bränsleskatter och skatteindexering mot BNP istället för inflation

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men shit vilket gnäll det var här då :va
Det jag skrev var långt ifrån en orättviss jämförelse och den forskning jag refererade till lär ju inte heller ha gjort den enorma tabben att i ena fallet hänvisa till hela förloppet från planterat träd, till transporter, till föräldring, till förbränning yada yada yada, och i andra fallet bara referera till "från tank till hjul".

Det är en korrekt och rättvis jämförelse, från tank till rörelseenergi, sluta vara så pessimistiska och gnälliga :va :tungan



Klart det är önskvärt att kunna plocka in hela processen, och det kanske finns forskning på det och att framställning av bensin, diesel eller biogas är mycket bättre än el, då får ni gärna (be)visa det och inte bara gnälla. Jag har ingen info eller övertygelse om att så är fallet.

Bara den simpla faktorn att några medlemmar i Tesla Club Sweden har solceller på sina hustak och garagetak gör att deras hela verkningsgrad från solenergi till rörelseenergi i en Tesla Model S är otroligt imponerande (framförallt vad gäller miljöaspekten), medan de flesta självklart är beroende på Vattenfall / kärnkraft / vindkraftverk osv. Man tar vad man erbjuds eller har råd med... (vilka levererar el till Tesla's Superchargers?)






Fortsättning på förra fotnoten:
En annan intressant aspekt i det hela är ju att forskning från så kort tid tillbaka som 2010 satte en gräns på där batterier skulle vara så billiga och ha så hög kapacitet att de kunde konkurrera med fossilt bränsle omkring 2030, men redan förra året, 2014, fick de ändra ner de siffrorna till 2020, återigen tack vare Elon Musk, Tesla Motors och Panasonic. (Batteriers kapacitet har ökat och dess pris har sjunkit snabbare än vad 2010 års forskning trodde var möjligt med andra ord.)


Så på bara fyra år har elmotorers verkningsgrad gått från 60-70% till 95%, och kapacitet och priser på batterierna har förbättrats så forskare numera tror (vet?) att de kommer bli både billigare och bättre än de fossila alternativen 2020 istället för 2030..

Men ni har nog rätt, om 20-30 år är det bensin som äger fordonsparken igen, inget slår lite BP i mexikanska gulfen :rolleyes:
Eller så inser du att elektricitet är transmission.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men shit vilket gnäll det var här då :va
Det jag skrev var långt ifrån en orättviss jämförelse och den forskning jag refererade till lär ju inte heller ha gjort den enorma tabben att i ena fallet hänvisa till hela förloppet från planterat träd, till transporter, till föräldring, till förbränning yada yada yada, och i andra fallet bara referera till "från tank till hjul".

Det är en korrekt och rättvis jämförelse, från tank till rörelseenergi, sluta vara så pessimistiska och gnälliga :va :tungan



Klart det är önskvärt att kunna plocka in hela processen, och det kanske finns forskning på det och att framställning av bensin, diesel eller biogas är mycket bättre än el, då får ni gärna (be)visa det och inte bara gnälla. Jag har ingen info eller övertygelse om att så är fallet.

Bara den simpla faktorn att några medlemmar i Tesla Club Sweden har solceller på sina hustak och garagetak gör att deras hela verkningsgrad från solenergi till rörelseenergi i en Tesla Model S är otroligt imponerande (framförallt vad gäller miljöaspekten), medan de flesta självklart är beroende på Vattenfall / kärnkraft / vindkraftverk osv. Man tar vad man erbjuds eller har råd med... (vilka levererar el till Tesla's Superchargers?)






Fortsättning på förra fotnoten:
En annan intressant aspekt i det hela är ju att forskning från så kort tid tillbaka som 2010 satte en gräns på där batterier skulle vara så billiga och ha så hög kapacitet att de kunde konkurrera med fossilt bränsle omkring 2030, men redan förra året, 2014, fick de ändra ner de siffrorna till 2020, återigen tack vare Elon Musk, Tesla Motors och Panasonic. (Batteriers kapacitet har ökat och dess pris har sjunkit snabbare än vad 2010 års forskning trodde var möjligt med andra ord.)


Så på bara fyra år har elmotorers verkningsgrad gått från 60-70% till 95%, och kapacitet och priser på batterierna har förbättrats så forskare numera tror (vet?) att de kommer bli både billigare och bättre än de fossila alternativen 2020 istället för 2030..

Men ni har nog rätt, om 20-30 år är det bensin som äger fordonsparken igen, inget slår lite BP i mexikanska gulfen :rolleyes:

Fast rätt skall vara rätt.

Att inte ta med hela kedjan är fel, och ja det finns forskning på hela kedjan, från dino till drivmedel. Dessvärre visar det sig att miljöaspekterna på 1.a och 2.a generationens biodrivmedel är värre än för dess fossila motsvarighet, det är just därför det satsas på de nyare metoderna. Alla väljer i fallen med transporter att frånse de viktiga, inte att flytta arslen, utan att flytta varor, och det blir svårt med el utanför räls.

Att en tesslaägare har paneler är förvisso beundransvärt, men ack så meningslöst i vårat solfattiga land...:gnissla
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men shit vilket gnäll det var här då :va

Är batterierna miljövänliga nu?

Tack vare Musk?

Bilarna är tänkta att laddas under natten, ökar vattenkraften då? Vindkraften? Solenergin?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är batterierna miljövänliga nu?

Tack vare Musk?

Bilarna är tänkta att laddas under natten, ökar vattenkraften då? Vindkraften? Solenergin?

Jämfört med förbränningsmotorn, jajamän.

Är Henry Fords idéer från 100 år sedan fortfarande det bästa branschen har att leverera?

Man kan lika väl ladda sin bil mitt på dagen medan man själv jobbar som på natten medan man sover. Vad många okunniga/utan erfarenhet missat är att det ofta handlar om bara 0,5-2 gånger i veckan då man sällan kör 30-50 mil per dygn.

Ni trappar ner på erat gnäll och negativitet, men länkar till fakta lyser fortfarande med sin frånvaro.... Kom igen nu, klart vi inte ska utveckla eller förändra, elda olja i olika former i minst 100 år till...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jämfört med förbränningsmotorn, jajamän.

Är Henry Fords idéer från 100 år sedan fortfarande det bästa branschen har att leverera?

Man kan lika väl ladda sin bil mitt på dagen medan man själv jobbar som på natten medan man sover. Vad många okunniga/utan erfarenhet missat är att det ofta handlar om bara 0,5-2 gånger i veckan då man sällan kör 30-50 mil per dygn.

Ni trappar ner på erat gnäll och negativitet, men länkar till fakta lyser fortfarande med sin frånvaro.... Kom igen nu, klart vi inte ska utveckla eller förändra, elda olja i olika former i minst 100 år till...

Du jämförde ju med biogas, som ger negativ utsläppskvot, joråsåatteehh...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ni trappar ner på erat gnäll och negativitet, men länkar till fakta lyser fortfarande med sin frånvaro.... Kom igen nu, klart vi inte ska utveckla eller förändra, elda olja i olika former i minst 100 år till...

Innan vi ställer om fordonsflottan, behöver elproduktionen ställas om. Visst kan vi säga att vi bara laddar bilarna med sol och vind, men eftersom vi redan idag nyttjar både gaa och olja för att reglera vårt elnät, så blir det lite missvisande att hävda att "den går på grön el".

Är det fortfarande koldioxid som vi är rädda för?

Såhär är det (var det 2012). Vägtransporter - personbil stod för 19% av växthusgaser, energiindustrin 18%.
Hur kommer transfereringen se ut, tror du?

Av all jordens koldioxidutsläpp, står vattenkraft för 4%. Hmm..

Jag är helt för elbilar, missuppfatta mig inte. Men jag ser det inte som nån jättefördel ur miljösynpunk, i den omfattning tillverkare vill ge sken av.

Litiumutvinning är i sak ingen grön verksamhet.

Mycket av materialet att framställa en förbränningsmotor är av återvunnet material.
Men litium behöver nyutvinnas för att tillverka ex. Panasonics batterier i Teslan.
Det finns mer än väl att utvinna, men det ska göras.
Inget jätteproblem, mer än lokal måhända.

Tack och lov är det borstlös växelströmsmotor i Tesla. Dvs inga magneter, som istället används i vindkraft i större omfattning.

Du kan förkovra dig i neodymframställning om du är intresserad av "grön el".
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Frågan är inte om det optimala vore om man tog hänsyn till vilken region av världen man ska använda bilarna innan man säger att el är bäst. Det är nog en sanning med modifikation beroende på vilken energikälla som nyttjas för att framställa elen. Då har man inte ens tagit hänsyn till miljöpåverkan över hela livslängden av fordonet tills dess att det skrotas. Det görs mycket för att få konsumenterna att "gilla" eldrift.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Av all jordens koldioxidutsläpp, står vattenkraft för 4%. Hmm..

Vart i produktionen uppstår dessa utsläpp? Inte menat som ett ifrågasättande, utan jag undrar bara :)

När det gäller olika bränslen tror jag att man måste se till vart de används. I en storstad eller så skulle man ju få bukt med många lokala miljöproblem genom att använda elbilar, tänker på utsläpp av giftiga ämnen, partiklar och buller. Medan i glesbygd kanske det miljövänligaste alternativet i dag är fossila bränslen sett till utsläpp i hela produktionskedjan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vart i produktionen uppstår dessa utsläpp? Inte menat som ett ifrågasättande, utan jag undrar bara :)

När det gäller olika bränslen tror jag att man måste se till vart de används. I en storstad eller så skulle man ju få bukt med många lokala miljöproblem genom att använda elbilar, tänker på utsläpp av giftiga ämnen, partiklar och buller. Medan i glesbygd kanske det miljövänligaste alternativet i dag är fossila bränslen sett till utsläpp i hela produktionskedjan.

Tror man räknar in co2 ur produktionsstadiet, så ta det med en nypa salt.

Där finns andra miljöaspekter vid vattenkraft att ta hänsyn till som är allvarligare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vart i produktionen uppstår dessa utsläpp? Inte menat som ett ifrågasättande, utan jag undrar bara :)

När det gäller olika bränslen tror jag att man måste se till vart de används. I en storstad eller så skulle man ju få bukt med många lokala miljöproblem genom att använda elbilar, tänker på utsläpp av giftiga ämnen, partiklar och buller. Medan i glesbygd kanske det miljövänligaste alternativet i dag är fossila bränslen sett till utsläpp i hela produktionskedjan.

Dammarna, tydligen. Att lägga mark under vatten är tydligen källa till metan och koldioxid.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Frågan är inte om det optimala vore om man tog hänsyn till vilken region av världen man ska använda bilarna innan man säger att el är bäst. Det är nog en sanning med modifikation beroende på vilken energikälla som nyttjas för att framställa elen. Då har man inte ens tagit hänsyn till miljöpåverkan över hela livslängden av fordonet tills dess att det skrotas. Det görs mycket för att få konsumenterna att "gilla" eldrift.

Den miljövänliga bilen är den som redan byggts. Den bidrar bara med utsläpp vid nyttjande. Eller nåt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att krångla till det ytterligare för er som räknar på verkningsgrader. Har ni funderat över hur verkningsgraden förändras vintertid när kupen måste värmas?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den miljövänliga bilen är den som redan byggts. Den bidrar bara med utsläpp vid nyttjande. Eller nåt.

En kamrat körde en gammal SAAB tvåtaktare med det argumentet! :)

Miljökostnaden att skrota den gamla bilen plus miljökostnaden att tillverka den nya minus den minskade bränsleförbrukningen gjorde att brytpunkten när det skulle vara en miljömässig och privatekonomisk vinst låg många mil framåt.
Eftersom familjen dessutom i största möjliga mån åkte kollektivt så blev det inte så många mil med tvåtaktsrök utan totalt en mindre påverkan på miljön och privatekonomin än med en ny miljömässigt "bra" bil med hälften av resorna under 5 km...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top