Höjden av Idioti.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Ja jag skulle vilja kalla det så. Jag har precis fått bekreftat att vi motorcyklister saknar hjärnseller och kan förstå "utomstående" när de säger detta.

Nu kom jag åkandes på E22 utanför Kalmar Centrum och blir omkörd av en kille på en Kawa 1000 någonting. Han har på sig schorts, kortärmad tröja och hjälm. Inget mer, BARFOTA! hur klokt är det? Kunde inte hålla mig utan får bara lov att dela med mig av denna erfarenhet, som i mina ögon är "paket" önskan. För hade han velat dött hade han kört utan hjälm. Tilläggas kan att han skjutsade också. Den killen hade jeans och skor på sig ytterligare.
Vad jag inte förstår är hur folk kan göra så. Jag, som är långt ifrån guds barn, åker eller skjutsar inte en meter utan full utrustning. Men den diskusionen finns i andra trådar.

Reaktioner någon?

// Wip

Diversion

Guest
Kör själv i shorts ibland men då endast turer till kiosken och inte fortare än 50 knyck. Konsekvenserna blir väl som att vurpa med en vespa kan jag tänka mig...

För längre/snabbare turer är det självklart med jacka, stövlar etc.

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
håller med om att de e dumt, men sånna här trådar börjar bli uttjatade

min åsikt är: SKIT I OM DOM KÖR I SHORTS O T-SHIRT, om dom dör eller får men för livet så lider ni väl knappast av det, HAN e dum o HAN får ta konsekvenserna, inte DU

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
SkorvKalle skrev:
håller med om att de e dumt, men sånna här trådar börjar bli uttjatade

min åsikt är: SKIT I OM DOM KÖR I SHORTS O T-SHIRT, om dom dör eller får men för livet så lider ni väl knappast av det, HAN e dum o HAN får ta konsekvenserna, inte DU

det är ju vi som får betala hans invaliditet med våra försäkringspremier vid eventuell krash. såtillvida han inte dör då.
sen kan jag väl hålla med dig om att det väl är upp till individen om han vill vanställa sig själv vid eventuell krash, önskar bara att han fick betala själv också.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
barfota lät ju strålande, han kan alltså knappt ta emot sig ens vid småvingel.
Inte för att jag alltid suttit i full mundering, det får jag erkänna, men jag tror inte man tänkt efter om man sitter och åker på det där sättet.
Varför inte åka utan hjälm med på en gång.

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Carcass skrev:
det är ju vi som får betala hans invaliditet med våra försäkringspremier vid eventuell krash. såtillvida han inte dör då.

om han kraschar med eller utan kläder spelar väl ingen roll

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Håller med om att det är ett lite uttjatat ämne men måste ändå tillägga att den vanligaste dödsorsaken för mc olyckor är krosskador till följd av trauma mot skalle eller bröst, buk.
Om vi så hade åkt runt i en titanförstärkt kevlardräkt så är vi inte skyddade, hjärnan skvalpar runt rätt fritt innanför pannbenet och de flesta av våra inre organ sitter bara fast i de artärer som förser dem med blod.
Visst e man ett vackert lik om man är hel på utsidan, men vad hjälper det om allt innanför har grötat ihop sig.

Jag kör ibland i kortbyxor. Dumt och oförsvarbart? Jovisst.
Jag kör även bil utan intergralhjälm, fastän man i bil oftast dör av krosskador mot skalle. Dumt och oförsvarbart? Jovisst.

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
SkorvKalle skrev:
om han kraschar med eller utan kläder spelar väl ingen roll
skrapsår kostar de med, så gör även skadestånd för missprydande ärrbildningar.

men strunt samma.. folk lär göra som de vill ändå, oavsett vad vi sitter här och säger. så vidare diskution känns ju lite överflödig

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Wip skrev:
Ja jag skulle vilja kalla det så. Jag har precis fått bekreftat att vi motorcyklister saknar hjärnseller och kan förstå "utomstående" när de säger detta.

Nu kom jag åkandes på E22 utanför Kalmar Centrum och blir omkörd av en kille på en Kawa 1000 någonting. Han har på sig schorts, kortärmad tröja och hjälm. Inget mer, BARFOTA! hur klokt är det? Kunde inte hålla mig utan får bara lov att dela med mig av denna erfarenhet, som i mina ögon är "paket" önskan. För hade han velat dött hade han kört utan hjälm. Tilläggas kan att han skjutsade också. Den killen hade jeans och skor på sig ytterligare.
Vad jag inte förstår är hur folk kan göra så. Jag, som är långt ifrån guds barn, åker eller skjutsar inte en meter utan full utrustning. Men den diskusionen finns i andra trådar.

Reaktioner någon?

// Wip

Jag tycker subject är Trams!

Jag gissar att du är bara inte van med brutet mönster. Jag har kört i shorts etc i 20 år. Jätteskönt. Jag skulle helst unvika att sitta och svettas i något ställ, modell svensk vedertagen MC-standard i värme. Jag vill njuta av att bara åka ibland. Jag har även kört några år utan hjälm i Connecticut. Fantastiskt härligt.

Javist, att utsätta sig för faror är alltid dumt. Men det är svårare att värdera farorna. Jag har aldrig vurpat. Jag kommer säkert göra det snart. Förhoppningsvis på bana när jag har skydd och annan säkerhetsutrustning omkring mig. Jag kom just hem från en tripp på 2 mil. Shorts, stjorta och addidas. Är jag idiot. Javist.

Många körde i regn häromdagen. En på forumet halkade omkull i diesel. Är de idioter? Nej. Det är vedertaget i Sverige att köra i regn. Hur många 100 gånger farligare är det att köramc i regn? Hur korkad är man om man kör hoj i södra Kalifornien - i regn? Kolla med de lokala hojåkarna så får du ett svar.

Håkan

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Re: Re: Höjden av Idioti.

håkanolsson skrev:
Jag tycker subject är Trams!

Jag gissar att du är bara inte van med brutet mönster. Jag har kört i shorts etc i 20 år. Jätteskönt. Jag skulle helst unvika att sitta och svettas i något ställ, modell svensk vedertagen MC-standard i värme. Jag vill njuta av att bara åka ibland. Jag har även kört några år utan hjälm i Connecticut. Fantastiskt härligt.

Javist, att utsätta sig för faror är alltid dumt. Men det är svårare att värdera farorna. Jag har aldrig vurpat. Jag kommer säkert göra det snart. Förhoppningsvis på bana när jag har skydd och annan säkerhetsutrustning omkring mig. Jag kom just hem från en tripp på 2 mil. Shorts, stjorta och addidas. Är jag idiot. Javist.

Många körde i regn häromdagen. En på forumet halkade omkull i diesel. Är de idioter? Nej. Det är vedertaget i Sverige att köra i regn. Hur många 100 gånger farligare är det att köramc i regn? Hur korkad är man om man kör hoj i södra Kalifornien - i regn? Kolla med de lokala hojåkarna så får du ett svar.

Håkan

Ja, fast då bor du ju i Upplands Väsby också,,,

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
DEt larviga skulle väl bestå i att försvara och tom vara stolt över att man inga skydd använder.
Men så där tänkte jag när jag var 15 med.
Visst är det fritt, men dina åsikter är inte mer rätta än våra.
Du får väl se när du ligger där på backen i shortsen om inte annat.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Stolt? Nej. Jag tycker resonemangen är lite för svart/vitt bara. Vid vilket risktagande blir mäniskan en idiot? När man kör MC utan skydd? Isåfall hur långt kan man köra innan man får titeln?

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Vet vad du menar...såg det idag när jag körde i stan idag.. :( Såg inte riktigt var han hoj men likna en FB o han hade Shorts och T-shirt... :rolleyes: Tråkigt att vissa inte har förstånd nog att köra med skydd :(

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Det ser rackarns kul ut när man tittar sig i backspegeln i 150+ utan hjälm. Man ser hur man ser ut när man blir 70, typ....

Ökar man farten ytterligare börjar det fladdra om armarna, ser ut som värsta gäddhänget! Kommer man upp i riktigt hög fart utan tröja börjar det tom fladdra på ryggen, men då går det fort! :notme

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Höjden av idioti är snarare när man placerar sin ca femåriga dotter bakpå motorcykeln iförd shorts, t-shirt, sandaler och blå frigolithjälm... Såg det förra sommaren. Gissar på att han ville bli av med ungen. :confused:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
om det nu är så farligt att vurpa i 30-40... varför e de ingen som gnäller på moppepojkarna... de som kör orginalmoppar (visst är de få) går ca 50 o vem fan skulle dra på sej ett skinnställ för att köra moppe ??.. ja har vurpat i 60 på moppetiden, klara mej undan me några skrapsår... ja hade givetvis hanskar o hjälm, men annars bara T-shirt o shorts...

Diversion

Guest
Carcass skrev:
skrapsår kostar de med, så gör även skadestånd för missprydande ärrbildningar.

men strunt samma.. folk lär göra som de vill ändå, oavsett vad vi sitter här och säger. så vidare diskution känns ju lite överflödig

Det är väl inte försäkringen som betalar skrapsår utan våra gemensamma skattepengar som betalar vården eller ?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
@håkan: :tummenupp

om man körde lagligt jämt så skulle jag kunna tippa på att olyckstatistiken skulle sjunka med säkert 70%. Alltså inga stunts, inga fortkörningar etc......om man följde dom trafikregler som finns. Sen som håkan säger , vart drar svenskarna gränsen för idioti????? Kötra i regn e fan vidrigt, men sällan så händer det olyckor när det regnar. Varför kan man undra, kanske beror det på att dom flesta drar ner på farten i detta fall, blir mer uppmärksamma på trafiken och sitt egna fordons beteende. Att sen vissa halkar av i rondeller e ju tråkigt men oftaste e det mycket spill på såna platser och när det regnat så blir det snorhalt. Samma gäller rödljus när det regnat. Men folk kör med mer vett i skallen när det regnar....

Är man idiot om man kör med skinnställ fast utan ryggskydd???
Är man idiot om man kör med ryggskydd och skippar stället????

Hur mycket hjälper ett skinnställ mot hårt våld på kroppen???
Ska man köra i skinnställ om man vet att man blir dåsig om det är för varmt ute och man svettas och inte får i sig så mycket vätska som kroppen behöver??? Ska man skita i att åka hoj då?

jajaja, nog med skit, gör vad fan ni vill, jag gör det iaf.

Kör själv alltid med Hjälm, handskar , ryggskydd och oftast med stövlarna. Dessa grejer tycker jag aldrig det är jobbigt att ha på sig.

Skinnstället tycker jag att jag blir för dåsig i när det är för varmt ute. Man kanske ska skita i att köra hoj om man tycker det är för varmt oxo då kanske???

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...