Höjden av Idioti.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Ravetrancer skrev:
@håkan: :tummenupp

om man körde lagligt jämt så skulle jag kunna tippa på att olyckstatistiken skulle sjunka med säkert 70%. Alltså inga stunts, inga fortkörningar etc......om man följde dom trafikregler som finns. Sen som håkan säger , vart drar svenskarna gränsen för idioti????? Kötra i regn e fan vidrigt, men sällan så händer det olyckor när det regnar. Varför kan man undra, kanske beror det på att dom flesta drar ner på farten i detta fall, blir mer uppmärksamma på trafiken och sitt egna fordons beteende. Att sen vissa halkar av i rondeller e ju tråkigt men oftaste e det mycket spill på såna platser och när det regnat så blir det snorhalt. Samma gäller rödljus när det regnat. Men folk kör med mer vett i skallen när det regnar....

Är man idiot om man kör med skinnställ fast utan ryggskydd???
Är man idiot om man kör med ryggskydd och skippar stället????

Hur mycket hjälper ett skinnställ mot hårt våld på kroppen???
Ska man köra i skinnställ om man vet att man blir dåsig om det är för varmt ute och man svettas och inte får i sig så mycket vätska som kroppen behöver??? Ska man skita i att åka hoj då?

jajaja, nog med skit, gör vad fan ni vill, jag gör det iaf.

Kör själv alltid med Hjälm, handskar , ryggskydd och oftast med stövlarna. Dessa grejer tycker jag aldrig det är jobbigt att ha på sig.

Skinnstället tycker jag att jag blir för dåsig i när det är för varmt ute. Man kanske ska skita i att köra hoj om man tycker det är för varmt oxo då kanske???

Ravetrancer :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
SkorvKalle skrev:
om det nu är så farligt att vurpa i 30-40... varför e de ingen som gnäller på moppepojkarna... de som kör orginalmoppar (visst är de få) går ca 50 o vem fan skulle dra på sej ett skinnställ för att köra moppe ??.. ja har vurpat i 60 på moppetiden, klara mej undan me några skrapsår... ja hade givetvis hanskar o hjälm, men annars bara T-shirt o shorts...
Du hade helt enkelt tur, eller så var det inte på asfalt.
Det måste du väl begripa att om du åker på asfalt på bar hud så sliter du bort en del?
Men ok, jag körde inte med skydd på moped jag heller, men lyckades bara ett fåtal gånger lägga mig på asfalt då i låga farter.
Sen om detta är höjden av idioti vet jag inte, fins så mycket dumt man kan ta sig för.

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
triple skrev:
Det ser rackarns kul ut när man tittar sig i backspegeln i 150+ utan hjälm. Man ser hur man ser ut när man blir 70, typ....

Ökar man farten ytterligare börjar det fladdra om armarna, ser ut som värsta gäddhänget! Kommer man upp i riktigt hög fart utan tröja börjar det tom fladdra på ryggen, men då går det fort! :notme
:D :D :crash :crash :D

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Carcass skrev:
skrapsår kostar de med, så gör även skadestånd för missprydande ärrbildningar.

Du ska ju inte tro att det påverkar din premie med skadestånd för kosmetiska problem och sveda och verk, sånt får man bara om det är motpartens fel.

Annars tycker jag att folk ska skita i vad andra har på sig gör jag i allafall, och skinnställ högst överskattat bra om man glider på asfalt men i en krock spelar oftast ingen rulle.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
rougie skrev:
Du ska ju inte tro att det påverkar din premie med skadestånd för kosmetiska problem och sveda och verk, sånt får man bara om det är motpartens fel.

Annars tycker jag att folk ska skita i vad andra har på sig gör jag i allafall, och skinnställ högst överskattat bra om man glider på asfalt men i en krock spelar oftast ingen rulle.

Du menar att det är bra när man glider på asfalten va?
Ok det är personligt, men många olyckor är ju just sånna där man glider på asfalten.
En betongmur i hög fart så kan det ju mer kvitta vad man har på sig.
ryggskydd är nog inte dumt i vissa situationer heller.
Jag tycker nog fördelarna väger upp nackdelarna iaf.
Men låt fånen åka naken om han vill.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
att det ens finns en diskussion om hur vida man skall använda skyddskläder eller inte bevisar bara ytterligare min tes om att människor i stort är idioter. Dom skyddar ju uppenbarligen inte ett dugg, kolla på GP killarna bara, dom dör ju till höger och vänster...eller?

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Lasson skrev:
att det ens finns en diskussion om hur vida man skall använda skyddskläder eller inte bevisar bara ytterligare min tes om att människor i stort är idioter. Dom skyddar ju uppenbarligen inte ett dugg, kolla på GP killarna bara, dom dör ju till höger och vänster...eller?

:fakta

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Lasson skrev:

Jo, man kan ju inte bara avfärda de olyckor där utrustningen gör nytta.
Eller kan vissa bestämma när och hur de ska klota?
Men som sagt låt dem åka för sjutton, jag har själv inte top of the line grejor på mig.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
triple skrev:
Det ser rackarns kul ut när man tittar sig i backspegeln i 150+ utan hjälm. Man ser hur man ser ut när man blir 70, typ....

Ökar man farten ytterligare börjar det fladdra om armarna, ser ut som värsta gäddhänget! Kommer man upp i riktigt hög fart utan tröja börjar det tom fladdra på ryggen, men då går det fort! :notme
Typ så här?
388_stuuupid!!!!!!!!!!.jpg

Diversion

Guest
Lasson skrev:

Fast det är en annan sorts krasher, skrapsår är allvarliga men sällan dödliga, det är smällar i skallen, ryggrad och så som är riktigt farliga.

På en bana skjutsar man ju oftast bra men ute i trafiken lär det väl ta tvärstopp i stubbar, stenar eller andra fordon och där är skinnstället inte till mycket hjälp.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Silwer skrev:
Du menar att det är bra när man glider på asfalten va?
Ok det är personligt, men många olyckor är ju just sånna där man glider på asfalten.
En betongmur i hög fart så kan det ju mer kvitta vad man har på sig.
ryggskydd är nog inte dumt i vissa situationer heller.
Jag tycker nog fördelarna väger upp nackdelarna iaf.
Men låt fånen åka naken om han vill.

Vad jag menar är att dom hjälper om man glider på asfalten vilket oftast är fallet om du rammlar med din hoj.

Men om du krockar med ett annat fordon är det oftast krosskador som brutna/krossade ben och då spelar det rulle om du har jeans, läder, gore-tex på dig blir bara mer för läkaren att klippa.

Vilka jag ser som dom viktigaste skydden skulle då vara ryggskyddet och hjälm två ställen som oftast inte går att reparera vi ev skada.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Lasson skrev:
på banor finns rejäla avåkningszoner eller????
Kato hade skinnställ, men det hjälpte inte.....för det stog en mur i vägen......
Jeffries dog med skinnställ.
Flera från forumet dog förra året, även dom hade skinnställ på sig.......

Killen som rammade bilen idag dog, hörde att han hade tshirt o shorts på sig......men han hade nog dött med skinnställ på oxo......
Många dör med skinnställ på sig, och många dör utan. Det betyder inte att dom som inte hade skinnställ på sig hade överlevt om dom hade tagit på sig skinnstället.....

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Man får väl göra en egen bedömning av hur mkt skrubbsår man vill ha...
skinnställ räddar inga liv....
hög hastighet+hastigt stopp= STOR risk för död.

Men det knastrar rätt skönt i saxen när man klipper upp ställen :D

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
möjligt att man ändå inte hade dött om man kanar på asfalten.
Men tyvärr tycker jag inte det avfärdar skinställ, skillnaden mellan att klara sig riktigt skapligt med ställ och att få massa hudtransplantioner kna vara stor nog.
Eller menar ni att de enda lägena är död eller levande och iget där emellan.
Jag tror det finns möjliga olyckor där skydsutrustning kan hjälpa en. kanske dör man inte när man kör omkull utan hjälm heller men man dör nog av mindre smällar än med hjälmen.

Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
ambulans skrev:
Man får väl göra en egen bedömning av hur mkt skrubbsår man vill ha...
skinnställ räddar inga liv....
hög hastighet+hastigt stopp= STOR risk för död.

Men det knastrar rätt skönt i saxen när man klipper upp ställen :D
Du har påpekat detta några gånger, att skinnställ inte räddar liv. Jag förstår att du vill poängtera att man inte blir odödlig bara för att man har skinnställ på sig och att hastigheterna måste ner osv, och det är ju förstås helt rätt, men jag tycker det är synd att du samtidigt undergräver vikten av skyddskläder på MC. Även om skinnställ kanske inte räddar många från döden, så har det säkert räddat en del från mycket svåra skador, även om dessa inte alltid varit livshotande.

Alla bör vara helt klara över hur viktigt det är att klä sig rätt, och vad konsekvenserna kan bli om man inte gör det. Om dom sen väljer att köra i shorts & t-shirt ändå så får det vara upp till dom och det valet lägger jag mig inte i, men det är synd om folk väljer bort skinnställ eller andra skyddskläder, för att "det är ju bara ett skrubbsår mer eller mindre".

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Silwer skrev:
möjligt att man ändå inte hade dött om man kanar på asfalten.
Men tyvärr tycker jag inte det avfärdar skinställ, skillnaden mellan att klara sig riktigt skapligt med ställ och att få massa hudtransplantioner kna vara stor nog.
Eller menar ni att de enda lägena är död eller levande och iget där emellan.
Jag tror det finns möjliga olyckor där skydsutrustning kan hjälpa en. kanske dör man inte när man kör omkull utan hjälm heller men man dör nog av mindre smällar än med hjälmen.

jag är ingen förespråkare som tycker det är ok att åka utan skyddskläder... klart som korvspad att dom ska va på.
Men de finns dom som tror att har man skinnställ, och ryggskydd så kan inget hända... därav lite fakta !
Naturligtvis så kommer man ju att klara sig bättre med skydden... men när det handlar om överlevnad och allvarliga skador.. så sitter inte detta i skydden. Eftersom kroppen helt enkelt inte är skapt för att åka runt i en massa kilometrar i timmen , och sen hastigt stoppas upp mot en vägskylt... träd.. annan bil osv.
Vi är inte byggda för det.. :fakta

Men alla är människor med fel o brister... därför åker en del med skydd.. och en del utan. Det måste vara upp till var o en att avgöra hur man vill se ut kosmetiskt efter en vurpa.
Jag är människa jag med.. som kan slarva med stället ibland...
men åker naturligtvis därefter.

Men rent faktamässigt så kommer inte skinnstället att se till så man överlever.. det är hur fort kroppen stannades upp.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
ambulans, där var ju svar på mitt inlägg också... :tummenupp

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
rerell skrev:
ambulans, där var ju svar på mitt inlägg också... :tummenupp

Ja jag fipplade lite med tangenterna... :) Sitter på jobbet nu o är inte mina sinnes fulla bruk efter att ha klämt en kebab med pommes nyss :p

Så ni som busar runt i "mitt" disktrikt i natt.... ta de lugnt nu så slipper vi ses :squid

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...