Hör råttor prassla i avloppet

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Tjejen väckte mig idag kl 05.30 för hon hörde nåt prassla under diskbänken och trodde det var en råtta i sopkorgen. Då hon är den fegaste jag känner så hade hon sådan panik att hon låste in sig på rummet när jag drog iväg för att kolla upp detta i köket.

Väl i köket finner jag ingen råtta i sopkorgen men det prasslande ljudet kommer från nåt i närheten. Upptäcker att det kommer inne ifrån avloppsröret under diskbänken. Har gjutjärn ut från väggen sedan är det denna vanliga gråa plaströr som går 50cm längst golvet och sedan en 90gradare upp till vattenlåset.

Det lätt som råttan klöste och gnagde i röret så min frågor är:

Bor 1tr upp i lägenhet i Stockholmsinnerstad.

- Hur får jag de att aldrig mer återvända?
- Kan de gnaga sig igenom?
- Finns det gjutjärn att montera hela vägen eller så långt det går fram eller förbi vattenlåset?
- Nåt annat jag kan göra?

Spolade varmvatten så då försvann den, men tjejen är så rädd att hon börjar prata om att flytta haha. Ne men seriöst hon är riktigt rädd för möss så råttor är ännu värre.

Last edited:
jag tror att det bara är att se glad ut, stockholms innerstad, vad är det man säger, man är aldrig längre iväg än 10 m ifrån närmaste råtta.

Köp avloppsrensande medel som du häller ned tillsammans med kokande vatten nästa gång. Andas inte in.
Nu kommer de vara borta en stund åtminstone, dock kan vissa fall av stopp i avloppet uppstå.

Och ja, de KAN gnaga sig igenom avloppet. Gjutjärnsvattenlås går att få tag på men det tror jag inte behövs. Ring anticimex, de åtgärdar problemet gratis åt dig via hemförsäkringen. Men annars är det ju hyresvärden/föreningens jobb att fixa detta då du inte äger stammarna.

Köp avloppsrensande medel som du häller ned tillsammans med kokande vatten nästa gång. Andas inte in.
Nu kommer de vara borta en stund åtminstone, dock kan vissa fall av stopp i avloppet uppstå.

Och ja, de KAN gnaga sig igenom avloppet. Gjutjärnsvattenlås går att få tag på men det tror jag inte behövs. Ring anticimex, de åtgärdar problemet gratis åt dig via hemförsäkringen. Men annars är det ju hyresvärden/föreningens jobb att fixa detta då du inte äger stammarna.

Gäller att vara beredd med vatten och kemikalierna när/om de dyker upp. Sitta och vänta på sena kvällar och tidiga mornar pallar man fan inte. Brukar sitta upp sent, ibland till 04.00 men aldrig hört dem då jag sitter nära och bör höra detta, beror nog mesta dels kanske på att det börjar bli kallt ute och det även kanske var tillfällighet att grannarna inte använde avloppsrören under en längre tid så den kunde krypa fram och ända upp ostört.

Jag tycker inte det behövs, men tjejen vägrar sova med sovrumsdörren öppen och det pallar fan inte jag.
Så jag skiter egentligen i det då jag inte är så rädd, dödar gärna lite råttor om de tar sig in men de är sällan ensamma så de lär dyka upp igen så vattenlås i gjutjärn kanske ändå är att föredra.

Då ska jag ringa föreningen samt mitt försäkringsbolag imorgon.

Last edited:
Kontakta fastighetsägaren så fixar han det där. Råttor kan ta sig in via avloppen till kök och badrum. En granne fick oväntat besök den vägen förra året. Fick riva ut hela köket. Grannen hade varit bortrest en månads tid. Råttorna hade haft gott om tid att leta sig fram till godsakerna.

Ta för vana att stänga igen toalettstolen särskilt när ni reser iväg! Uttorkade vattenlås = inbjudan för råttor.

Kontakta fastighetsägaren så fixar han det där. Råttor kan ta sig in via avloppen till kök och badrum. En granne fick oväntat besök den vägen förra året. Fick riva ut hela köket. Grannen hade varit bortrest en månads tid. Råttorna hade haft gott om tid att leta sig fram till godsakerna.

Ta för vana att stänga igen toalettstolen särskilt när ni reser iväg! Uttorkade vattenlås = inbjudan för råttor.

Detta är en bostadsrätt så vet inte riktigt vem jag ska ringa först.

Stänger locket på toan och den är lite tjockare och tyngre än standard plastlocken, men vill inte säga för mycket till tjejen för hon klarar verkligen inte informationen då den ökar hennes rädsla ännu mer.

Stänger locket på toan och den är lite tjockare och tyngre än standard plastlocken, men vill inte säga för mycket till tjejen för hon klarar verkligen inte informationen då den ökar hennes rädsla ännu mer.

Jag skulle kontakta någon ansvarig i föreningen och därefter den som ni troligtvis har ett avtal med. Mycket möjligt att det är http://www.anticimex.com/se/Privat/

Du kan ju redan nu kolla om det finns finns några kontaktuppgifter till anticimex i trapphuset.

Din hemförsäkring blir nog inte inblandad i det här i det här läget. Men du kan ju kontakta ditt försäkringsbolag och se vad de har att säga om saken. Kanske kan du få några bra tips på vägen som kan vara nyttiga att känna till.

Jag skulle kontakta någon ansvarig i föreningen och därefter den som ni troligtvis har ett avtal med. Mycket möjligt att det är http://www.anticimex.com/se/Privat/

Du kan ju redan nu kolla om det finns finns några kontaktuppgifter till anticimex i trapphuset.

Din hemförsäkring blir nog inte inblandad i det här i det här läget. Men du kan ju kontakta ditt försäkringsbolag och se vad de har att säga om saken. Kanske kan du få några bra tips på vägen som kan vara nyttiga att känna till.

Får bli den vägen som Anders var inne på några inlägg ovan.

I trappen finns kontakt uppgifter till Anticimex så får ta det med dem.

ähh va faen.
prova bo i hus ett tag så är de lungt sen.

säg åt hon, va tror hon dom ska göra, dom gillar liksom inte männsikor så ni lär knappast få dom i sängen.
värre var de när katten vår bar upp den till oss på övervåningen. när vi låg o sov.
prova köp en Topo Stop E50
hos
http://www.musfritt.nu/
http://www.musfritt.nu/V150-160.pdf
sätt den under bänken el bara i köket.
hade inga problem eft vi tätade lite samt satte dit den, faktiskt inte en enda gång.
vissa har prova såna på typ classe olsson men säger att dom suger så jag prova denna.

jag tror att det bara är att se glad ut, stockholms innerstad, vad är det man säger, man är aldrig längre iväg än 10 m ifrån närmaste råtta.

Nej nej, du menar Solna. :gnissla

Ta kontakt med Styrelsen för BRF, de måste absolut få vetskap om detta då det garanterat inte bara är ditt avlopp det gäller.

Hövva!
Jävligt glad att jag bor ute på landet, här har vi små skogsmöss som tar sig in ibland men inga vidriga råttor:3freak
Jag förstår din tjej till fullo, råttor måste vara det överjävligt läskigaste som finns

Hövva!
Jävligt glad att jag bor ute på landet, här har vi små skogsmöss som tar sig in ibland men inga vidriga råttor:3freak
Jag förstår din tjej till fullo, råttor måste vara det överjävligt läskigaste som finns

Morsans granne på landet träffade på en råtta i huset.

Ut med råttgift och en vecka senare hade de 130+ döda råttor liggandes överallt.

Hövva!

Skaffa höns.
De drar till sig råttor.
Dock brukar sådana råttor vara ganska skygga och hålla sig undan från boningshuset.

För ganska många år sedan var jag på byggjobb på mejeriet.
De anställda påpekade flera gånger att man skulle ta med sig en kvast om man gick ner i kulvertarna.
Så lättlurad är jag inte, tänkte jag.
Det var inte båg.
Stora, svarta råttor som ställde sig på bakbenen och väste när man försökte skrämma bort dem..

Men det verkar faktiskt finnas mer äckliga djur i Stockholm än i övriga landet.
Jag har inte jobbat någon annan stans där man sett så mycket råttor, möss, kackerlackor, pälsängrar och vägglöss som i Stockholm.
Även i någorlunda nybyggda hus.

Hade problem när vi bodde i Malmös innerstad. Jag la 1.25kg vikter a la gym på dasslock och över avlopp. Mycket kaustisk soda en gång i veckan (12 kr på willeys) som jag spolade ner lite i taget så att det låg liksom längs rören. Flyttade sen inom kort. Sjukt ofräsht. Tänk då att råttorna tagit sig igenom råttlåsen i källaren (galler i rören).

Vi bodde på våning 5 eller 6.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...