Höst/Vinter = Bandit + Turbo

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
Att byta munstycke utan att veta vad som är monterat från början (och varför) låter dyrt, dvs det KAN bli väldigt dyrt.

Först av allt, ta reda på exakt VAD det är som ska sitta i dina förgasare och vad som sitter monterat nu. Skruva loss förgasarna och ta dem till en meck/kunnig som vet något för att få klarhet i frågan.

...enligt manual/service bok ska mina fuggar va lika bestyckade som UK modellen, std. då. Mina är bestyckade med slip on på.
E väl antgligen Dyno jet/powerspray graj då...dock upplevde ja att den gick bra med dessa, ingen "dipp"!

Men blir o hämta förgasar packet o besvära Honda i staden...de borde kunna ge en vink... :gnissla
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Trottelnålar + emulssions munstycken + 150 huvudmunstycke beställda.

Även tryckkärls rör i 28,5 mm inner diameter på intåg...i klenaste laget kanske men arean på båda avgasventiler är mindre än arean på avgaspipan, så d bord int va nå problemaz! In i turbon e juh bara 40 mm med...dvs lite större än arean på 2 st avgaspipor...så lite större hela vägen blir de...men bara lite!
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Var du tvungen att skruva av förknasarbryggan för att komma åt allt? På min båge kommer man ju inte åt nått, dessutom har jag inte ännu listat ut var man dränerar flottörhusen utan att skruva av allt. har rs fuggar om det nu spelar någon roll, du hadde väl original vakum? :va
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
heliac skrev:
Kanoners :tummenupp

Undra hur många turbohojar vi ska behöva bygga innan tillverkarna förstår vad folket vill ha.. :va

sant sant, men det är väll ändå en kostnadsfråga i fabrik också kanske :va

förövrigt gillar jag bandit, med turbo lär den inte bli sämre så jag önskar dig all lycka i framtiden med detta :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Henkka skrev:
dessutom har jag inte ännu listat ut var man dränerar flottörhusen utan att skruva av allt. har rs fuggar om det nu spelar någon roll,

RS'arna har en stor mutter i botten av flottörhuset. En 17-hylsa och du dräner där. Dra inte åt för hårt, det sitter en fiberpackning där.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
andersbrink skrev:
RS'arna har en stor mutter i botten av flottörhuset. En 17-hylsa och du dräner där. Dra inte åt för hårt, det sitter en fiberpackning där.

Kanon, ska kolla det nästa gång jag är på pysselhumör.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Fuzzman skrev:
sant sant, men det är väll ändå en kostnadsfråga i fabrik också kanske :va

förövrigt gillar jag bandit, med turbo lär den inte bli sämre så jag önskar dig all lycka i framtiden med detta :)

:tummenupp Ska övertala en kompis o knåda grenrör förhoppningsvis i veckan! :D
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Blev en timme i garaget idag ivf! Så fuggarna är nu bestyckade med orginal grajs från Mikuni (=som d ska va med andra ord!).

Lär inte bli så mycket mer gjort fören nästa år nu! = Hemfärd! :3freak :banana


G - Hjul & G -myt så får Ni lääsa mer näst år! :fyllisar
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Jodå...några timmar...rättare 4 dagar i sträck & grenröret har tagit form. Ej mallat någe men de blev rätt likt de "firma byggda" (brevid på fotot) i formen.

...första turbo röret & man e knappast någon fena på svetsen men men rätt nöjd ändå! :)

Så nu får jag dricka öl! :D

Härnäst koppla/limma slangar...förgasare, plenum ect...
 

Bifogat

  • 11jan-06 002.JPG
    11jan-06 002.JPG
    61.8 KB · Visningar: 304
  • 11jan-06 004.JPG
    11jan-06 004.JPG
    78.8 KB · Visningar: 305
  • 12 jan-06 003.JPG
    12 jan-06 003.JPG
    49.9 KB · Visningar: 408

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Eastman skrev:
Jodå...några timmar...rättare 4 dagar i sträck & grenröret har tagit form. Ej mallat någe men de blev rätt likt de "firma byggda" (brevid på fotot) i formen.

...första turbo röret & man e knappast någon fena på svetsen men men rätt nöjd ändå! :)

Så nu får jag dricka öl! :D

Härnäst koppla/limma slangar...förgasare, plenum ect...

Ursäkta, krockar inte pulserna från avgasrören ganska mycket med varandra innan dom kommer inte i turbon? Men det kanske inte går att sätta turbon lägre pga oljereturen så man kunde leda in rören mer parallelt.

Sen har jag en annan lite mer offtopic fråga, hur gör ni med besiktningen på dom här hojarna? Tar ni bort grejerna innan?
Med en bil skricker dom ju som styckna grisar om man hänger på en turbo och rullar in.

Hur blir det med försäkring om det händer något? Eller kör ni dom bara på bana?
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Agent Apelsin skrev:
Ursäkta, krockar inte pulserna från avgasrören ganska mycket med varandra innan dom kommer inte i turbon? Men det kanske inte går att sätta turbon lägre pga oljereturen så man kunde leda in rören mer parallelt.

Sen har jag en annan lite mer offtopic fråga, hur gör ni med besiktningen på dom här hojarna? Tar ni bort grejerna innan?
Med en bil skricker dom ju som styckna grisar om man hänger på en turbo och rullar in.

Hur blir det med försäkring om det händer något? Eller kör ni dom bara på bana?


Jorå lite "smäller" de kanske ihop om man inte svetsar "korss" i ingången till turbon, men de är relativt riktade nedåt, har måttat, e som Du säger med olje returen. Har ju bara 4 cm diameter i turbo inloppet så de är lite snålt med korss svetsning...när man e som en valross me svetsen :brinnerup

Besiktning?! Vad e de?! :D ...nja ska dit m bilen idag :gnissla

Läst nån tråd gällande de...vet ej, ej kört mc turbo innan men endel byter ljuddämpare o andra jah...försäkring...kör måttligt & med förstånd, kör ändå bara halv förs. för gammal hoj för hel försäkrat.

Hur e d med bensinkranen...måste man dit med raka rör från tanken?
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Eastman skrev:
Jodå...några timmar...rättare 4 dagar i sträck & grenröret har tagit form. Ej mallat någe men de blev rätt likt de "firma byggda" (brevid på fotot) i formen.

...första turbo röret & man e knappast någon fena på svetsen men men rätt nöjd ändå! :)

Så nu får jag dricka öl! :D

Härnäst koppla/limma slangar...förgasare, plenum ect...

Hmm undrans om man inte kan skönja lite Gotlandsdamm på ramrören?
Tvätta inte med "dricka" bara för det skall vi ju hälla i oss.
:D
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Katanapilot skrev:
Hmm undrans om man inte kan skönja lite Gotlandsdamm på ramrören?
Tvätta inte med "dricka" bara för det skall vi ju hälla i oss.
:D

Hehe ja ordning kan man hålla men puts e väl kanske inte min starka sida :hihi

Bli garaget im, jobbar ej. Sedan så står d än en flaska te i kylen så e bar o kom bort de! Den har nog gottat te sig fin fint nu den! :fyllisar
 

GIXER TOMPA

VROOOOM
Gick med
2 Mar 2004
Ort
bredvid min bror
Hoj
GSX-R 1100 turbo,GSX-R 750 streetfighter
Eastman skrev:
Hehe ja ordning kan man hålla men puts e väl kanske inte min starka sida :hihi

Bli garaget im, jobbar ej. Sedan så står d än en flaska te i kylen så e bar o kom bort de! Den har nog gottat te sig fin fint nu den! :fyllisar
i kväll ska vi no dricka lit dricka o bli som jadja binks! de sätter sej ju på tungan o knäskålarna,gutt!!!!
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
GIXER TOMPA skrev:
i kväll ska vi no dricka lit dricka o bli som jadja binks! de sätter sej ju på tungan o knäskålarna,gutt!!!!

Hehe! Ja de va ju int så mycke kvar av Gotlands drickun...undra vad de tatt vägen :rolleyes:

Siså Du koppla nu ihop förgasar/plenum slangar im så man har någe o kika på p mån e.m.! Kuligare o springa bort o snegla på Din hoj oh säga "-Aha jo men så ska d nog va"...oh sedan kila bort o koppla likdant på Banditen hehe! Men så bli e groggen im kväller mä!

Nu pizza! :tungan
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Förgasare & slangar...

Föröker visa med foto ur mek bok...hade ej m min kamera ut idag :kocko

Straxt innan insugningsgummit, på förgasarnas undersida sitter ett pluggat rör ut på varje förgasare, ska dessa kopplas ihop & T- kopplas med soppatryckregulatorn in i plenumet, eller ska de bara förvara pluggade? :va :confused:
 

Bifogat

  • förg.JPG
    förg.JPG
    10.6 KB · Visningar: 270

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De kan du koppla ihop och använda för att styra dumpventilen/återcirkuleringen.

Eastman skrev:
Föröker visa med foto ur mek bok...hade ej m min kamera ut idag :kocko

Straxt innan insugningsgummit, på förgasarnas undersida sitter ett pluggat rör ut på varje förgasare, ska dessa kopplas ihop & T- kopplas med soppatryckregulatorn in i plenumet, eller ska de bara förvara pluggade? :va :confused:
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
De kan du koppla ihop och använda för att styra dumpventilen/återcirkuleringen.


Tack! Okis då får de vara pluggade...Styrning till dumpen plockar jag ur ena insugningsgummit...fast de kanske blir en liten liten nackdel :va ...marginellt antar jah...


...har int invensterat i någon klok dump än, men på hoj så märker man väl inge större skillnad på återcirkulerande resp. öppen dumpventil?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Eastman skrev:
Tack! Okis då får de vara pluggade...Styrning till dumpen plockar jag ur ena insugningsgummit...fast de kanske blir en liten liten nackdel :va ...marginellt antar jah...


...har int invensterat i någon klok dump än, men på hoj så märker man väl inge större skillnad på återcirkulerande resp. öppen dumpventil?




Styrning till dumpen SKA vara ALLA tillsammans ihopkopplade
annars får du klapprande dumpventil pga ojämt vacum


Se mina tidigare inlägg om korrekta dumpventiler och wastgates
Fjäderkraften kan möjligtvis ökas på lite i dumpen

Funktionen ska vara den att vid hastigt avslag från laddtryck så ska dumpen öppna på tryckstöten och avlasta trycktoppen i systemet

Sen ska dumpen vara stängd på tomgång ,alltså ej friblåsa
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersson turbo skrev:
Styrning till dumpen SKA vara ALLA tillsammans ihopkopplade
annars får du klapprande dumpventil pga ojämt vacum


Se mina tidigare inlägg om korrekta dumpventiler och wastgates
Fjäderkraften kan möjligtvis ökas på lite i dumpen

Funktionen ska vara den att vid hastigt avslag från laddtryck så ska dumpen öppna på tryckstöten och avlasta trycktoppen i systemet

Sen ska dumpen vara stängd på tomgång ,alltså ej friblåsa


Funktionen är jag med på...blev ju tveksam på varför int d fanns anslutningar ti alla fuggar...på grannens Gixxer 1100...som e "firma byggd"...där ser man där ser man :tummenupp :D D blir o knåpa ihop anslutningarna under förgasarna till dumpen då...eller ska jag koppla från alla insugningsgummin till dumpen ist? ...blir ju närmare "tillbaka trycket" från motorn.

...dock fatta jag d som att dumpen på grannens funka ok! ...men dumpen borde få rättare funktion om man kopplar t åtminstonde 2 st anslutningar. Ska leta efter Dina inlägg...så många juh :tummenupp ...oh de tackar vi för!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top