HA! Min hjälm vart bäst i test.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
I det stora hjälmtestet i senaste numret av Bike. (Rekommenderar läsning, fotot på en lirare i skinnställ och hjälm som hänger i käftarna på en grävskopa är...öh..typiskt Bikemässigt.) Fast det är ju inget konstigt med detta, hade den inte varit bäst hade jag ju naturligtvis aldrig köpt den...

Hursomhelst, jag måste ju nu omedelbart ut och klota för att testa om de där snubbarna ute i Solna har någon koll! Hur bör jag sålunda bära mig åt för att skada mig själv och bågen så lite som möjligt?

Jag tänkte mig att man kunde använda sig av en sån där tjockmatta som fanns i jympasalarna i plugget. Om ett par medhjälpare håller upp den på högkant när jag kommer farandes borde den lägga sig lite fint på marken med hojen ovanpå. Ét voila, inte en repa eller spricka på cykeln!
Själv far jag över mattan och landar efter en elegant saltomortal rätt på roten och styr kraften m.h.a. att hålla emot med armarna. Med hockeyhandskar på borde händerna klara sig fint, med reservation för att det kan bli lite kryckigt med manövreringen innan....

DET kallar jag test. rOller, filmar du?

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Nolan Xlite var det som vann.

Då kanske myten att Nolan skulle va helt värdelöst försvinner lite.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
hrc skrev:
I det stora hjälmtestet i senaste numret av Bike. (Rekommenderar läsning, fotot på en lirare i skinnställ och hjälm som hänger i käftarna på en grävskopa är...öh..typiskt Bikemässigt.) Fast det är ju inget konstigt med detta, hade den inte varit bäst hade jag ju naturligtvis aldrig köpt den...

Hursomhelst, jag måste ju nu omedelbart ut och klota för att testa om de där snubbarna ute i Solna har någon koll! Hur bör jag sålunda bära mig åt för att skada mig själv och bågen så lite som möjligt?

Jag tänkte mig att man kunde använda sig av en sån där tjockmatta som fanns i jympasalarna i plugget. Om ett par medhjälpare håller upp den på högkant när jag kommer farandes borde den lägga sig lite fint på marken med hojen ovanpå. Ét voila, inte en repa eller spricka på cykeln!
Själv far jag över mattan och landar efter en elegant saltomortal rätt på roten och styr kraften m.h.a. att hålla emot med armarna. Med hockeyhandskar på borde händerna klara sig fint, med reservation för att det kan bli lite kryckigt med manövreringen innan....

DET kallar jag test. rOller, filmar du?
Är du blåst eller? Bara för att du har hjälm på huvudet betyder det inte att du inte kan få hjärnskakning eller inre blödningar... Gör nu inga sådana dumheter... Det har varit nog med olyckor i år.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja givetvis.
För konkurrensens skulle (öh, eller inte då) så var Shoei XR1000 inte med.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
De hade ju för fan inte ens med någon av Shoeis värstingar.... Z-ONE eller X-Spirit.... va e de för seriöst test? :arsele

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
kajlyl skrev:
vilken hjälm då?

skriv ut lite resultat...

Nolan X-lite N-801. Skulle gärna dumpa lite andra fakta, men jag läser bara tidningen på bibblan och kommer inte ihåg hur det gick för de andra 18 modellerna. :( Men jag har för mig att det var ganska jämnt....

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Firefly skrev:
Är du blåst eller? Bara för att du har hjälm på huvudet betyder det inte att du inte kan få hjärnskakning eller inre blödningar... Gör nu inga sådana dumheter... Det har varit nog med olyckor i år.

Tycker nog inte att jag är mer eller mindre blåst än folk i allmänhet. Men jag begriper verkligen inte hur man kan ta ett sånt här inlägg på allvar!? Läs en gång till, verkar tonen seriös?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Vart besviken när inte XR-1000 var med....undrar hur den stått sig.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Enligt min erfarenhet av tester av islag med huvud ser Bikes test seriöst ut då man mäter peaken i kurvan, kurvorna som visas ser korrekta ut så testet är enligt min mening en bra mätare av verkligt utfall.

Ganska intressant att flera av de sk. "plasthjälmarna" som var med i testet klarade sig galant med avseende på stötupptagning, någon var väl t.o.m bättre än vissa "fiberhjälmar" ?
(Nu menar säkert någon att plasthjälmarna studsar och orsakar whiplash-skador, men då borde väl kurvan vara väldigt spetsig. Först retardation, sedan acceleration i motsatt riktning)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Firefly skrev:
Jag såg inte min Arai RX-7 i testet...
det var ju en annan arai med. den kom på delad andraplats me shoei och kbc.

Firefly skrev:
Ganska intressant att flera av de sk. "plasthjälmarna" som var med i testet klarade sig galant med avseende på stötupptagning, någon var väl t.o.m bättre än vissa "fiberhjälmar" ?
grex som kostar 900 var ju bättre än agv med en prislapp på över 4000..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Var det inte bara budgethjälmar med? :va Kom inte ihåg att någon toppmodell från de stora tillverkarna var med. Saknade min feting Arai t ex, tror de hade den billiga NR5 med.

Sedan är väl Xlite och Nolan inte riktigt jämförbara bara för att det är samma ägare eller? Har Nolan lyckats marknadsföra Xlite som en premiumhjälm trots att det är samma sak? :confused:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mattiaz skrev:
De hade ju för fan inte ens med någon av Shoeis värstingar.... Z-ONE eller X-Spirit.... va e de för seriöst test? :arsele

Dom testade hjälmar i de lägre prisklasserna. Så enkelt var det med det.

//jaG

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ninjaboy skrev:
Var det inte bara budgethjälmar med? :va Kom inte ihåg att någon toppmodell från de stora tillverkarna var med. Saknade min feting Arai t ex, tror de hade den billiga NR5 med.

Sedan är väl Xlite och Nolan inte riktigt jämförbara bara för att det är samma ägare eller? Har Nolan lyckats marknadsföra Xlite som en premiumhjälm trots att det är samma sak? :confused:

Xlite är nolans "fina" hjälmar.... så enkelt var det med det...

//jaG

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Tycker det är konstigt att de har hjälmar i prisklassen 899-3995 kronor i samma test. Det är ju förhoppningsvis lite skillnad på en billig moppehjälm och en 4000-kronorshjälm. :va

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
wima skrev:
Tycker det är konstigt att de har hjälmar i prisklassen 899-3995 kronor i samma test. Det är ju förhoppningsvis lite skillnad på en billig moppehjälm och en 4000-kronorshjälm. :va

Behöver det vara det, egentligen? Ur säkerhetssynpunkt alltså. Visst, den dyrare hjälmen kan ha bättre finish och detaljarbete, mer avancerad ventilation, visirmekanism och dyl. men när det smäller så är det sak samma med sånt. Dessutom gäller väl detsamma för hjälmar som med alla andra produkter, vissa varumärken är dyrare utan någon speciell anledning annat än att det skall kännas exklusivt att köpa det....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år