HA! Min hjälm vart bäst i test.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Firefly skrev:
Jag såg inte min Arai RX-7 i testet...

Inte min heller men den var inte med itestet 2001 heller... Då vann väl Arai Astro? Och eftersom RX7 är vassare så borde den vunnit.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
wima skrev:
Tycker det är konstigt att de har hjälmar i prisklassen 899-3995 kronor i samma test. Det är ju förhoppningsvis lite skillnad på en billig moppehjälm och en 4000-kronorshjälm. :va

Tja, om du läser resultaten så ser du att det just inte är någon skillnad, inte ifråga om stötupptagning. En snorbillig Grexhjälm visar sig vara väldigt säker jämfört med de dyrare.
Vad jag reagerade på när jag läste testet var just detta att man inte kommenterar detta speciellt mycket(hade Bikeredaktionen hoppats kunna bevia att "moppehjälmarna" är farliga, men misslyckades med detta?). Som jag ser det talar siffrorna sitt tydliga språk, priset på hjälmen är inte kopplat till hur säker den är.
För ett tag sedan funderade jag på att köpa en "Bandithjälm", glafiber minsann och kostade väl runt 3500, sedan visade det sig att hjälmen fråga inte var godkännd. Blev inte mitt val kan jag säga.

Vad jag skulle vilja se hos hjälmhandlarna är oberoende testresultat och ranking hjälmarnas säkerhet, ungefär som man nu mäter och rankar bilars säkerhet i Euro-NCAP. Detta vore betydligt bättre för oss som konsumenter än att behöva förlita oss på tillverkarnas uppgifter.

Är det för övrigt NÅGON som sett uppgifter på energiupptagning mm på en hjälm ? Vikt, design, ventilation, inredningstyg brukar tillverkarna skryta med, men säkerheten?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Att Bike INTE noterar att de billigare är av PLAST och därav STUDSAR mot asfalten vilket är mindre bra tycker jag är konstigt...visst, platshjälmar tar ju bevisligen upp stötar bra, men fördelen med komposithjälmar är ju att de inte studsar mot asfalten (och att de väger mindre).

De billigare hjälmarna är billigare av en anledning...PLAST!

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Pebl skrev:
För ett tag sedan funderade jag på att köpa en "Bandithjälm", glafiber minsann och kostade väl runt 3500, sedan visade det sig att hjälmen fråga inte var godkännd.

Inte godkännd?? Enligt vem? Utveckla gärna utan en massa jag-har-hört-från-en-insatt-källa-snacket. Saken är den att jag har hört det en massa gånger och när man väl undrar vad faktan kommer ifrån och på vilka punkter den inte håller måttet så får man inte nått svar.
Du kanske sitter inne på svaret så upplys oss som inte vet :).
Det jag vet om hjälmen är att den används ganska frekvent på dragrace därför så ställer man sig lite undrande till påståendet att den inte är godkänd.
Minns inte jag fel så är Bandit hjälmar CE märkta också vilket gör påståendet ännu mer märkligt.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
Gildemeister skrev:
Inte godkännd?? Enligt vem? Utveckla gärna utan en massa jag-har-hört-från-en-insatt-källa-snacket. Saken är den att jag har hört det en massa gånger och när man väl undrar vad faktan kommer ifrån och på vilka punkter den inte håller måttet så får man inte nått svar.
Du kanske sitter inne på svaret så upplys oss som inte vet :).
Det jag vet om hjälmen är att den används ganska frekvent på dragrace därför så ställer man sig lite undrande till påståendet att den inte är godkänd.
Minns inte jag fel så är Bandit hjälmar CE märkta också vilket gör påståendet ännu mer märkligt.

Detta var för cirka två år sedan på en större, välkänd MC-firma i Lidköping som säljer mestadels HD nu för tiden. Enligt Säljaren(och även inköpare av hjälmar till butiken) sålde de inte denna hjälm enbart av den anledningen att den inte var godkännd, man funderade visserligen på att ta hem den ändå eftersom så många frågade efter den (dock med förmaningen att inte använda den i trafik).
Numera säljer de hjälmen, om det beror på att hjälmen är godkännd nu(vilket ju är fullt möjligt), eller om de helt enkelt struntar i det vet jag ej.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
McFille skrev:
Att Bike INTE noterar att de billigare är av PLAST och därav STUDSAR mot asfalten vilket är mindre bra tycker jag är konstigt...visst, platshjälmar tar ju bevisligen upp stötar bra, men fördelen med komposithjälmar är ju att de inte studsar mot asfalten (och att de väger mindre).

Om hjälmarna studsar så som påstås borde kurvan vara spetsigare, samt man borde få högre g-krafter så jag är tveksam till ditt påstående om studsande hjälm.
Visst, en hjälm studsar om du slänger den i betonggolvet hos mc-handlaren, men har man då en massa i form av ett huvud på 5-10kg i den?

För 10 år sedan var argumentet för fiberhjälm att plasthjälmarna smälte ner och fast i huvudet/huden om den började brinna vid en olycka, vilket inte fiberhjälmarna skulle göra.
Ungefär i samma veva som whiplashskydden kom i bilarna började man prata om studsande hjälmar och whiplash-risk. Konstigt sammanträffande ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år