Hacka inte chilli........

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det där undrar jag också. Chili har åtminstone en egen (god) smak. SOm stark paprika. Vill man ha det riktigt starkt tar man mer chili. Förstår inte riktigt vad habanero är bra för?

Har inte sagt att jag tar mycket, utan gillar just Habanerons smak. Volymkryddar gör jag med flera olika svagare chilisorter. Habaneron applicerar jag genom att lägga in den i olja, och droppa i olja vid matlagning, allt annat blir för starkt och okänsligt med den kryddan.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag använder ofta habanero då det enligt mig är den godaste av alla pepparfrukter. Det gäller bara att inte ta för mycket.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jaha

"Kära Bullen..."

Jag vet en Snubbe som hade träffat en mycket trevlig Chey och det verkade bli allvar av , så att en Middag hemma med extra allt, var nästa trevliga inslag som plannerades... (lite likt "silvertejpsmannen" faktiskt,,)

Nå planer smiddes om att bjuda på räkor M vitt vin som föris, nåt gott starkt som varmrätt för att avnjuta ett tungt rödtjut, för att avsluta med nån söt efterrätt med tillbehör i soffan med rätt musik på klangmaskinen...,Så var planen.

Förrätt blev då skalade färska räkor på rostat bröd med lite hackad rödlök och creme fraiche,,till det en väl kyld Reisling =Got som f-n
Nu till Huvudrätten Kycklingfile'er, väl insmorda/masserade i malen/krossad piripiri, och marinerade i soja, vitlök och vanlig chili,,, skiva i strimlor stek tillsammans med grön paprikastrimmlor severa på en Risbädd tillsammans med en Rioja
Nu flytt till soffan
för en liten kopp kaffe och vaniljgräddglass med hjotronlikör och kanske lite Amour:tuttar :kär
Planen ,,,Jo den höll! Ända till Kaffet , När allt var serverat, upphällt och musiken jag allt var klart han inte kompisen sätta sig utan avrt "anfallen" och fick väl kläderna mer Lr mindre avrivna...så långt ALLT ÖVER förväntan.:yoparty

Nu gällde det att smidigt "smeka " kläderna av Damen ( det hanns inte med hon slet av sig trasorna själv)
Fint, Amour på G i 200... Men gissa om "kompisen" frös till ...AV Skriket ,,,Alldeles efter han fått i krattan emellan benen på Damen ..Skriket hon levererade fick Klockorna stanna i Limhamn och hadde kompisen haft kallingar hadde man sett bromspår,,,,

Piripiri sitter faktiskt kvar i huden ganska länge...Och inget man kan rekomendera om man ska pilla på genitalier , iaf inte om det är ens egna:D

Nå Till problemet med "avgående gods" som brinner..."ring of fire":arsele Gräddglass botar ,,,altså EFTER man ätit skitstark mat ÄTER man En redig skätt gräddglass och det är Rätt ok å gå på muggen dan efter...

PS

Detta sista gäller ICKE i te.x i mexico då gräddglassen innhåler extra mycket baskelusker som ger en en annan sorts HÄRDsmälta...Lr en sk MonteZumas Hämd!
Ds
PPS
Mer info finnes om dett tillstånds egenskaper och orsaker...
Ds

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Då är ju bara frågan, VARFÖR?

Varför använda kryddor som totalt dödar alla andra smaker?

För att det är ball att äta starka saker?

Öser man i habanero i en köttgryta så kan ingen vid en blindtest tala om vilket kött det är eller vilka klumpar som är lökbitar, paprikabitar eller bitar av frigolitkartongen man köpte köttet i.

Det smakar enbart habanero. IOFS kan man ju köpa resten av ingrdienserna på LIDL

Men gubben lilla, ska vi behöva gå igenom detta igen?

Äter man ofta stark mat så vänjer man sig,
Man känner smaken trots att det är hett samt hettan avtar
efterhand som man vänjer sig.

Vissa av oss tycker om både hettan och smaken av chilifrukterna,
och för oss döljs inte smaken, den kan även förstärkas.

Du som ska vara så full av empati och förståelse borde förstå att
det inte är likadant för alla bara för att du inte smakar något pga hettan? :) :tummenupp

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Varför ska man krydda massa mat me massa heta skitsaker för att vänja sig?

Som att sitta o äta bajs för att efter ett par månader säga, muuums man vänjer sig o känner alla goda smaker...

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Det verksamma ämnet i chili heter Capsaicin och är ett fett (alltså inte vattenlösligt) så det är ganska svårt o tvätta bort.

Jag har odlat en jefla massa sorters chili och har förmodligen gjort den största blundern här, nåväl det var skördetider och jag hade plockat en fet hög, 4-5 sorter och plockade ur kärnor ur alla chilis utan handskar (naturligtvis) och mina händer började kännas konstiga, liksom surriga/domnade, tänkte inte mer på det utan gick och tvättade händerna rena från fruktsaft o sånt samt sköljde av ANSIKTET med enbart vatten samt kliade mig i höger öra:gnissla .

Den smärtan var värre än en förkylning kan jag säga, fy faen hela ansiktet/halsen samt örat sved så ini helveT och jag fattade inget (trodde jag skulle dö eller nåt), det var första gången jag grejjade med chili :D

Fast jag har inte lyckats chiliolla mig själv (än).

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verksamma ämnet i chili heter Capsaicin och är ett fett (alltså inte vattenlösligt) så det är ganska svårt o tvätta bort.
Men det kanske går att tvätta händerna i grädde eller matolja eller något då? :va

Lika löser lika. :)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Varför ska man krydda massa mat me massa heta skitsaker för att vänja sig?

Som att sitta o äta bajs för att efter ett par månader säga, muuums man vänjer sig o känner alla goda smaker...

Det är inte lönt att försöka förklara för döva öron. :)

Men nej, man sitter inte och våndas i ett par månader.

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
När jag var grabb fick jag 5 spänn för att käka en peperoni. Jag tuggade målmedvetet och grät som ett barn. Det var de jobbigaste 5 kronor jag tjänat i mitt liv.

På senare år har jag kommit över händelsen, men jag har fortfarande lite kämpigt med brors wasabi-ärtor. Vad tänkte man när man skapade wasabi-ärtor? "Bäst att vi gör vidriga wasabi-bollar för de som inte kan uppskatta nötter!" :va

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
har inte haft "nöjet" att smeta chili på ballen o skulle inte vilja pröva heller.
Närmsta jag kommit var vid ca 8års ålder då min pappa tyckte det skulle vara kul att jag smakade en tesked tabasco, jag började spotta, fräsa o självklart gråta. det resulterade i att jag hade spottat tabasco på händerna och när jag skulle torka bort tårarna så vart det knappast behagligt. Farsan skrattade dock vilket han sällan gjorde.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ibland använder jag färsk chili i maten. På kvällen tar jag ut linserna, och eftersom jag har en ninjas skicklighet så gör jag det utan att finger och öga någonsin möts.

Morgonen efter dock, när linsen har marinerat i chili-linsvätska över natten, då gråter man. :jisses

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA