Hade det hjälpt med kraschpuckar?( Oerfaren bekänner!)

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Jag börjar med att berätta att jag inte har mycket erfarenhet att köra med passagerare. Jag och min fru skulle ut och åka idag för första gången. Hon hade tidigare bara åkt 1 gång med mig då jag hade en 600,och jag kan tillägga att jag är inte nån stor karl direkt,och den här hojen väger ju lite mer.

Sagt och gjort vi började med att träna av och påstigning,och vi det tillfället så hade jag stödet nere, det gick ju bra. Vi tog på oss kläderna,och min fru som aldrig har haft ett ryggskydd på sig blev så att säga lite stelare i ryggen. Jag satte mig på hojen och dum som jag var så fällde jag upp stödet för att göra mig klar..........när hon börjar klättra upp på cykeln så är hon liksom så stel i ryggen så att hon blir stående på fotpinnen och jag orkar helt enkelt inte hålla emot så hela ekipaget välter!

Ingen gjorde illa sig men resultatet blev: kopplingshantag,kåpa,backspegel och skrap på motorn....som ni förstår så fick vi inställa premiärturen! Nu kommer frågan: om jag haft kraschpuckar monterat hade dom tagit emot så att skadorna hade blivit mindre? Nån som har välterfarenhet på detta minst sagt pinsamma sätt....tur att det hände hemma på gården. Brukar ni ha stödet nere då passageraren kliver på?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Stödet är uppe innan någon klättrar upp.
Betydligt lättare att hålla balansen med stödet uppe när någon ska upp än att behöva dra upp vikten när hojen lutar på sidan för att kunna fälla in sidostödet

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Jag har alltid stödet uppe och båda benen stadigt i marken på var sida av hojen. Min hoj är ganska hög och min tjej är väldigt kort (158 cm). Men med rätt påstignings-teknik så går detta som en dans.

Hon sätter händerna på mina axlar och vänster fot på vänster fotpinne. Sedan reser hon sig på vänstra fotpinnen så hon står upp på den, sedan är det bara till att slänga över högra benet och sätta sig.

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Ja hon blev ju liksom stående kvar på fotpinne för länge......och hon är också kort som jag.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ja hon blev ju liksom stående kvar på fotpinne för länge......och hon är också kort som jag.

Passageraren måste sätta sig först, sen ta upp fötterna på fotpinnarna en i taget

1 förare på,
2 stöd upp
3 förare båda fötterna på marken
4 passagerare sätter sig på sadeln
5 passagerar tar upp fötter på fotpinnarna, en i taget
6 kör

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Passageraren måste sätta sig först, sen ta upp fötterna på fotpinnarna en i taget

1 förare på,
2 stöd upp
3 förare båda fötterna på marken
4 passagerare sätter sig på sadeln
5 passagerar tar upp fötter på fotpinnarna, en i taget
6 kör

Och hur fan skall det gå till? På många hojar måste man vara 2,06 för att nå ner till backen från passagerarsätet. Vem fan vill ha hem en sån mördar-amazon till kvinna? Klart att passagerarn kliver upp på fotpinnarna, det är inga större problem om dom kliver rakt upp och inte burkar....

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Till nästa gång, för det blir väl en till...så kolla den här tråden om Råd till passagerare!

Självklart! En vältning kommer inte att stoppa oss! Hon har inte varit så pigg på att jag köpt en hoj och vi har haft våra diskusioner om detta, men på grund av vältningen kom vi varandra närmare på nåt underligt vis....nu har vi i alla fall det gemensamt, fast det blir lite dyrt!

Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Åkte bakpå en väldigt erfaren men kort och liten tjej en gång och hon instruera mig att inte kliva av eller på utan att stödet var nere. Det blev lite tråcklande med att få upp och ner det med båda på men det gick ändå bra och hon kunde hålla balansen trots att bara tårna var i backen.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Välte med min streetfighter för några dagar sen, har R&G krashpuckar monterade.
Enda skadorna var några smårepor på kopplingshandtaget, spegeln, styränden och växelspaken som knäcktes.
Inte en repa på varken ram eller tank.

Har inga kåpor iofs, men krashpuckar hjälper mycket om man tappar stillastående. =)

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Jag har undrat över det. Puckarna är väl för att skydda motorn vid vältning.....men hur blir det om man klotar ordentligt,kan det vara en nackdel med puckar....att dom tar i och man välter framåt om ni förstår vad jag menar?

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Och hur fan skall det gå till? På många hojar måste man vara 2,06 för att nå ner till backen från passagerarsätet. Vem fan vill ha hem en sån mördar-amazon till kvinna? Klart att passagerarn kliver upp på fotpinnarna, det är inga större problem om dom kliver rakt upp och inte burkar....

Passageraren står bredvid hojen, slänger över högerbenet och sätter sig på sadeln (håller i föraren för stabilitet), nu är det jämnvikt båda sidor (båda benen behöver inte nudda marken, kanske står på tårna på båda eller ena benet, eller hänger i luften) nu kan dra upp fötterna på fotpinnarna. Funkar utmärkt på min GSXR.

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Å andra sidan så kan man ju träna på och avstigning och skulle man välta igen så är ju skadan redan skedd....förutsatt att man välter åt samma håll varje gång!! p.s nytt kopplingshantag beställt så att man kan köra åtminstone. Resten får jag ta sen....

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Passageraren står bredvid hojen, slänger över högerbenet och sätter sig på sadeln (håller i föraren för stabilitet), nu är det jämnvikt båda sidor (båda benen behöver inte nudda marken, kanske står på tårna på båda eller ena benet, eller hänger i luften) nu kan dra upp fötterna på fotpinnarna. Funkar utmärkt på min GSXR.
Min fru är för kort för att slänga över benet från marken över sadeln.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har undrat över det. Puckarna är väl för att skydda motorn vid vältning.....men hur blir det om man klotar ordentligt,kan det vara en nackdel med puckar....att dom tar i och man välter framåt om ni förstår vad jag menar?
Nej, fysiken funkar inte så.

De är till för att skydda hojen vid omkullkörning, inte enbart vältning och hojen kommer att glida på pucken istället för på motor/kåpa.

Enda tillfället de kan bidra till att skada hojen är om man kör omkull och hojen glider över en kant eller ut i mjukare underlag så pucken greppar och kastar runt hojen. Men då pratar vi i 95% av fallen om körning på bana.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!