Hade ni hängt med denna moppe Sporthojare ...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det är klart, så måste det bli. Kan den inte gå upp på bakhjulet så spinner det istället. Men till syvende och sist så är det föraren så avgör om det ska bli optimalt grepp.

Det beror ju lite på.
Har man en motorstark hoj så måste man ju portionera ut precis lagom med drivkraft med gas och koppling för att inte spinna eller wheela. Har man en lite motorsvagare hoj så behöver man inte bekymra sig om det.

Den TDM som jag hade var rätt optimal i 0-100 faktiskt. ramgeometrin var sådan att det var precis på gränsen mellan om den skulle lyfta framhjulet eller om det skulle slira med bakhjulet. En liten flytt av min kroppsvikt var allt som krävdes för att ändra det. Motoreffekten var precis så mycket som gick att använda upp till 100. Så där var det bara att panga på fullt och dra iväg i stort sett.

Vid ett rödljusrace var det rätt lätt att hänga på eller till och med dra ifrån betydligt motorstarkare hojar.
Så fort man kom upp lite i hastighet däremot så var man chanslös. Men hade jag haft fler hästar så hade jag varit tvungen att justera gasmängden för att inte slå över eller slira och det hade jag med min halvtaskiga körskicklighet säkerligen förlorat på.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Micke™;5871771 skrev:
så sant så... men sitter det skit bakom spakarna så spelar det egentligen ingen roll vad man har för maskin. En som kan, kan launcha vad som egentligen och spöa ett och annat monster...

Jag tror inte att det är riktigt sant. Då skulle ju inte dom som sysslar med dragracing hålla på så mycket med förlängda svingar och annat.
Däremot så kan ju en skicklig förare göra det bästa möjliga med en viss maskin i en viss situation.

En hoj som är bättre anpassad för den specifika situationen eller syftet kommer alltid att spöa en sämre anpassad hoj om man bara kan utnyttja den större förmågan. På samma sätt så kanske en riktigt klantig förare kör omkull direkt vid launch.

Dagens sporthojar är ju nästan gatreggade banhojar och är därför en kompromiss i det avseendet att man fokuserat på egenskaper som är fördelaktiga på bana. Som exempelvis kort hjulbas, lättsvängd mm.
Det gör dom rätt usla på rödljusrace då dom kommer att lyfta framhjulet onödigt lätt.

Om man istället optimerade för rödljusrace så skulle dom klara betydligt bättre 0-100 tider då dom redan har mer än tillräckligt med hästar för att gå fortare. Då skulle dom å andra sidan bli usla i kurvor och det är ju där banrace vinns.

Alla hojar är ju någonstans en kompromiss.
En tumregel för acceleration är att om motoreffekten begränsar accelerationen så ska man kunna ta ekipagets vikt och dela med antalet hästkrafter och få ungefär den tid man ska ha 0-100. Får man en sämre tid så har man inte utnyttjat motoreffekten maximalt.

En Yamaha TDM som tillsammans med en 80 kg:s förare väger ca 300 kg skall då göra det på ca 300kg / 80 hk vilket blir ungefär 3,5 vilket stämmer rätt bra med Yamahas uppgift på 3,5 sekunder.

En R1 med 180 hk och samma förare skulle då teoretiskt sett kunna göra detsamma på 280kg / 180 hk = ca 1,6 sekunder. Men i praktiken så behöver den också mellan 3 - 3,5 sekunder för att komma upp till 100.
Eftersom man måste hålla den på gränsen genom att dosera gasen med känsla så kräver den också en rätt duktig förare för att göra den accelerationen helt optimalt.

Dom flesta kommer troligen att prestera sämre tider än så.

En mer förlåtande maskin kommer i många sammanhang att spöa ett monster pga att det är svårare att hantera optimalt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år