Hade ni hängt med denna moppe Sporthojare ...

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Ja jäklar det gick undan. Indonesierna är inte kloka alltså med sina minikubikare :crash

Youtube är översvämmat med videos av indonesier som riskerar sina liv och kör utan hjälm
eller andra skydd. Inte konstigt att det dör tusentals i trafiken varje år i sydostasien :3freak

När jag själv skulle hyra scooter på Tioman Island (tillhör Malaysia) så frågade jag om
jag kunde få hyra hjälm. Uthyraren tittade på mig som om jag kom från Mars. Sedan
sa han lugnt bara "No helmet, welcome to Cowboy Island!" :lol

Det sjuka är att det kändes rätt att köra utan hjälm, eftersom det 1. Fanns inga hjälmar,
2. Alla andra körde utan hjälm :död
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nänänä, fake alltihop! Som den medelålders instruktören med stor mage och gubbpatos på Stora holm bestämt förklarade för oss "Det finns ingen moped som gör över 70km/h!!! :smasha" Det var svårt att förklara för honom att jag ett par år tidigare på 90-väg hade kört om bilar på löpande band med min DT50R. Dock sa vevlagren upp sig efter några dagar av sådan körning! :D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nänänä, fake alltihop! Som den medelålders instruktören med stor mage och gubbpatos på Stora holm bestämt förklarade för oss "Det finns ingen moped som gör över 70km/h!!! :smasha" Det var svårt att förklara för honom att jag ett par år tidigare på 90-väg hade kört om bilar på löpande band med min DT50R. Dock sa vevlagren upp sig efter några dagar av sådan körning! :D

Den instruktören har tyvärr helt fel när jag vet ett flertal mopeder som i sina respektiva hemländer hade en betydligt högre toppfart än våra 30 km/h.Zundapp KS50 Sport från bla slutet av sjuttiotalet gjorde ju en bra bit över 70-80 km/h i somliga delar av världen och då i originalskick.Zundappen var för övrigt undermotoriserad i Sverige när både väghållning, ram och bromsar mer påminde om en 125cc.

Versionen på bilden hade t.o.m vattenkylning.Snacka om techno power för sin tid. :crash

j13guo.jpg
 
Last edited:

Konrad Haifa

Guest
Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.

Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.

Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?

Dagens sporthojar är byggda för bankörning med extremt hög etta och täta växlar i övrigt. Den ZX-10R som jag hade gjorde 164 blås på ettan i originalskick.
80-tals hojarna (och 90-tals) hade låg etta och jämnt mellan växlarna så 0-100 tiderna gick väldigt snabbt. Jag tror att RF900 från -95 fortfarande är oslagen på 0-100 på ca 2,7 sekunder...
Dessutom hade de lång hjulbas vilket gjorde det lätt att komma iväg...:)
 

Konrad Haifa

Guest
Dagens sporthojar är byggda för bankörning med extremt hög etta och täta växlar i övrigt. Den ZX-10R som jag hade gjorde 164 blås på ettan i originalskick.
80-tals hojarna (och 90-tals) hade låg etta och jämnt mellan växlarna så 0-100 tiderna gick väldigt snabbt. Jag tror att RF900 från -95 fortfarande är oslagen på 0-100 på ca 2,7 sekunder...
Dessutom hade de lång hjulbas vilket gjorde det lätt att komma iväg...:)
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?

Tvärtom faktiskt, vad gäller acceleration är straffet för kort hjulbas att hojen klättrar upp på bakhjulet lättare.
Med lång hjulbas är straffet att den spinner lättare.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
så sant så... men sitter det skit bakom spakarna så spelar det egentligen ingen roll vad man har för maskin. En som kan, kan launcha vad som egentligen och spöa ett och annat monster...

Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.

Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.

Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
 

Konrad Haifa

Guest
Tvärtom faktiskt, vad gäller acceleration är straffet för kort hjulbas att hojen klättrar upp på bakhjulet lättare.
Med lång hjulbas är straffet att den spinner lättare.
Ja det är klart, så måste det bli. Kan den inte gå upp på bakhjulet så spinner det istället. Men till syvende och sist så är det föraren så avgör om det ska bli optimalt grepp.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Drömde om moppedragracing inatt, förmodligen pga detta klipp..
Nu måste man skaffa moppe och börja bygga. Man blir ju förbannad!:mad
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har svårt att uttrycka i ord hur mycket roligare och mer respektingivande jag tycker det är att se hur skickliga hobbymekare får minikubikare att gå saaaaaaaaaatan jämfört med att se rikemansbarn trycka gasen i botten på deras nyinköpta Ferrari på nått j-vla flygfält.

Men det bara är så!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har svårt att uttrycka i ord hur mycket roligare och mer respektingivande jag tycker det är att se hur skickliga hobbymekare får minikubikare att gå saaaaaaaaaatan jämfört med att se rikemansbarn trycka gasen i botten på deras nyinköpta Ferrari på nått j-vla flygfält.

Men det bara är så!

Ja tänk om livet var så, att folk respekterade moppetrimmare i högre grad än människor som som kan skaffa en Ferrari:huvet
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Den gick bra den.......................

Men hjälmen och resten av skyddsutrustningen ?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top