Fiii fan, jag skulle tjöra ihjel mej direkCt med sån moppe.
This. Det här är ju livsfarligt.
Fiii fan, jag skulle tjöra ihjel mej direkCt med sån moppe.
diReCktFiii fan, jag skulle tjöra ihjel mej direkCt med sån moppe.
Nänänä, fake alltihop! Som den medelålders instruktören med stor mage och gubbpatos på Stora holm bestämt förklarade för oss "Det finns ingen moped som gör över 70km/h!!! " Det var svårt att förklara för honom att jag ett par år tidigare på 90-väg hade kört om bilar på löpande band med min DT50R. Dock sa vevlagren upp sig efter några dagar av sådan körning!
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.
Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.
Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?Dagens sporthojar är byggda för bankörning med extremt hög etta och täta växlar i övrigt. Den ZX-10R som jag hade gjorde 164 blås på ettan i originalskick.
80-tals hojarna (och 90-tals) hade låg etta och jämnt mellan växlarna så 0-100 tiderna gick väldigt snabbt. Jag tror att RF900 från -95 fortfarande är oslagen på 0-100 på ca 2,7 sekunder...
Dessutom hade de lång hjulbas vilket gjorde det lätt att komma iväg...
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?
Kort hjulbas=svårt, svårare att hålla framhjulet kvar på backen!
Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.
Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.
Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
Ja det är klart, så måste det bli. Kan den inte gå upp på bakhjulet så spinner det istället. Men till syvende och sist så är det föraren så avgör om det ska bli optimalt grepp.Tvärtom faktiskt, vad gäller acceleration är straffet för kort hjulbas att hojen klättrar upp på bakhjulet lättare.
Med lång hjulbas är straffet att den spinner lättare.
Jag har svårt att uttrycka i ord hur mycket roligare och mer respektingivande jag tycker det är att se hur skickliga hobbymekare får minikubikare att gå saaaaaaaaaatan jämfört med att se rikemansbarn trycka gasen i botten på deras nyinköpta Ferrari på nått j-vla flygfält.
Men det bara är så!
Den gick bra den.......................
Men hjälmen och resten av skyddsutrustningen ?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |