Bara för att underbygga min tes om varför Rossi INTE skulle fixa det.
Jag jämför med Johan Stigefelt från säsongen 1999. Han var 3-4% långsammare än Rossi på de flesta banor.
*Säg att Micke Nilsson och Freddy Papunen inte är alltför långt efter Stiggy i fråga om körskicklighet, vilket jag inte tror att de är. Högst någon procents skillnad på svenska banor vilket ger 4-5% efter Rossi.
*1999 körde Rossi en fullmatad fabriks-Aprilia och med däck som enbart de sades göra omkring en sekund per varv.(På banor som tar runt 100 sek att köra). Johan körde en privat Yamaha TZM250 med enligt uppgift 88 hästar på bakhjulet och cirka 20 km/h lägre toppfart/sämre allt. Detta reducerar förmodligen skillnaden till cirka 2-3% och då är jag nog snäll mot Rossi.
*Både Johan och Rossi hade erfarenhet av banorna och hojtypen sen tidigare, i det aktuella fallet ska Rossi inte ens ha fått träna på varken bana eller hoj.
2-3% skillnad på tex Gelleråsen ger en varvtidsskillnad på cirka 1.7 sekunder om vi antar att Nilsson kör på 1.08.000. Detta innebär att exemplets Rossi skulle gjort strax under 1.06.5 OM han hade varit väl förtrogen med hoj och bana sen innan. (Tävlat på banan innan,kört 600 flera tävlingar innan och kört alla träningar och kval).
*Rossi kör med standardfjädring vilket kommer reducera försprånget med ytterligare cirka en procent eller mer.
*Rossi startar sist vilket är ekvivalent med säkert 5-10 sekunders försprång för täten vid passeringen efter varv ett. Detta ska han köra in på 20 varv samtidigt som han ska ta sig upp genom hela fältet och sen dessutom ta sig om gubbsen som leder. Hans snittvarvtider behöver alltså vara 0.25-0.5 sek snabbare än tätens genom hela racet(inkl alla omkörningar) för att han öht ska komma ikapp. Detta innebär säkert att han måste köra cirka sekunden snabbare på de fria varven.
Slutsats: Rossi är en bra förare men han kan inte trolla, han fixar inte det här.