Hade rossi sopat i stcc?

Hade rossi vunnit ett 600stcc race?

• Antal röstningar
    0

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja självklart hade han det, men frågan lite mer specifiserad låter så här:

Hade Rossi vunnit ett 600stcc race om han fick köra på en helt standard R6 -06 med enbart däckbyte tillåtet.
Ingen träningstid, inte ett varv på banan innan start, starta sist.

Mitt svar är ja.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
han behöver väl bara ta häck på någon i två varv eller nåt för att lära sig banan....sen är det slut på det roliga! (för dom andra dvs) :gnissla

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag tror han skulle fixxa biffen!
Han skulle ligga tvåa tills sista varvet och sedan topederat ledaren och
vunnit : )

Rolig fråga btw, jävligt trisst man alldrig skulle få se detta!

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Nej,inte ens på pallen.

Med tanke på hur rossi brukar starta så tar han nog inte så många i starten direkt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bara för att underbygga min tes om varför Rossi INTE skulle fixa det.

Jag jämför med Johan Stigefelt från säsongen 1999. Han var 3-4% långsammare än Rossi på de flesta banor.

*Säg att Micke Nilsson och Freddy Papunen inte är alltför långt efter Stiggy i fråga om körskicklighet, vilket jag inte tror att de är. Högst någon procents skillnad på svenska banor vilket ger 4-5% efter Rossi.

*1999 körde Rossi en fullmatad fabriks-Aprilia och med däck som enbart de sades göra omkring en sekund per varv.(På banor som tar runt 100 sek att köra). Johan körde en privat Yamaha TZM250 med enligt uppgift 88 hästar på bakhjulet och cirka 20 km/h lägre toppfart/sämre allt. Detta reducerar förmodligen skillnaden till cirka 2-3% och då är jag nog snäll mot Rossi.

*Både Johan och Rossi hade erfarenhet av banorna och hojtypen sen tidigare, i det aktuella fallet ska Rossi inte ens ha fått träna på varken bana eller hoj.
2-3% skillnad på tex Gelleråsen ger en varvtidsskillnad på cirka 1.7 sekunder om vi antar att Nilsson kör på 1.08.000. Detta innebär att exemplets Rossi skulle gjort strax under 1.06.5 OM han hade varit väl förtrogen med hoj och bana sen innan. (Tävlat på banan innan,kört 600 flera tävlingar innan och kört alla träningar och kval).

*Rossi kör med standardfjädring vilket kommer reducera försprånget med ytterligare cirka en procent eller mer.

*Rossi startar sist vilket är ekvivalent med säkert 5-10 sekunders försprång för täten vid passeringen efter varv ett. Detta ska han köra in på 20 varv samtidigt som han ska ta sig upp genom hela fältet och sen dessutom ta sig om gubbsen som leder. Hans snittvarvtider behöver alltså vara 0.25-0.5 sek snabbare än tätens genom hela racet(inkl alla omkörningar) för att han öht ska komma ikapp. Detta innebär säkert att han måste köra cirka sekunden snabbare på de fria varven.

Slutsats: Rossi är en bra förare men han kan inte trolla, han fixar inte det här.

Last edited:

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
HMM
Jag har sett snubben nästan trolla!!
Kommer ingen ihåg Philip Island när han fick tidstilägg

Det mest imponerande jag sett
JR

MC Doktorn

Guest
Rossi skulle sannolikt kunna vinna men lika gärna sluta 3:a.

Låt anta att en 600 (Ej SS600) har en viss potential tex du kan köra max 1.38 med bästa förutsättningarna på Anderstorp det är vad bromsar väghållning effekt på den hojen klarar av, hur många klarar det?.
Ytterst få 2-3 st i sverige ?

Rossi skulle sannolikt med viss anpassning vinna men aldrig sopa banan.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Om dom kört med -05 reglerna i Superstock och att han fick höra kval och varmup, men ändå starta sist. Då har han en teoretisk chans att vinna. Annars inte. 'Nillson och Pappunen är så inkörda på sina hojar så och svenska banor och förhållanden så att rossi skulle inte ha en chans. dessutom kryssa genom 30 man vid start..... det e inte så lätt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Webspy skrev:
Om dom kört med -05 reglerna i Superstock och att han fick höra kval och varmup, men ändå starta sist. Då har han en teoretisk chans att vinna. Annars inte. 'Nillson och Pappunen är så inkörda på sina hojar så och svenska banor och förhållanden så att rossi skulle inte ha en chans. dessutom kryssa genom 30 man vid start..... det e inte så lätt.

Hur långt efter är de andra i fart efter Papunen och micke? Rätt mycket skulle jag nog säga. Gör han inte en piss-start är han nog förbi 20 pers första varvet.
Visst är jag lite benägen att hålla med Chris i procenträkningarna, och att inte få fixa fjädringen gör det ännu mycket svårare. Ändå tror jag nog han skulle fixa det..

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
oFFkeFF skrev:
Hur långt efter är de andra i fart efter Papunen och micke? Rätt mycket skulle jag nog säga. Gör han inte en piss-start är han nog förbi 20 pers första varvet.
Visst är jag lite benägen att hålla med Chris i procenträkningarna, och att inte få fixa fjädringen gör det ännu mycket svårare. Ändå tror jag nog han skulle fixa det..

Nu är väl nilsson o pappunen inte de enda snabba förarna.

Hade Zuber och G:son fått samma däck som på försäsongstesterna hade dom varit svårstoppade. Tror Zuber hade kört ifrån båda två. Han Körde 1.01.0 på knudan i mars med +2 i luften... tyvärr beskrev han däcken som kom sen som livsfarliga.... Så det är inte bara fjädringen som gör allt.

(Dunlop sa att deras fabrik för rejsdäck brunnit ner)

-05 fick man inte göra något annat med fjädringen än att byta just fjädrarna... så sååå stort försprång hade inte de svenska pojkarna haft över rossi på just den punkten. (PunGt)

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
även om jag hette Micke Nilsson och var sveriges snabbaste förare på en svensk bana, så skulle jag få lösflytande knäck i kallingarna bara av vetskapen avatt Rossi ligger och flåsar i nacken. Sen tror jag att om Rossi fick köra warmup och justera lite på hojen så tror jag att han inte skulle ligga bakom så väldigt länge. han lirar i en HELT egen division jämfört med svenska förare, (tom. jämfört med övriga motogp-förare)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tror han är rätt hemma på R6an också, att lära sig banan är klart ett problem men det är nog inte svårare än att han fixat det på några varv och troligen hade han kört på hälften på kuppen.
Starta sist.. har han inte gjort det i motoGP också och ändå stått på pallen?
Rossi kan trolla...

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
På en standard 600cc hoj tror jag inte det skulle skilja mycket alls i varvtid mellan Rossi och nån svensk toppförare. En MotoGP-hoj skiljer männen från mössen men det går inte åka så mycket fortare i 600 än vad man gör idag.

Rossi hade inte grejat det. Särskillt inte om han inte har kört ens ett varv på banan innan...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Kanske inte flera sekunder fortare, men säkerligen minst 1 sekund per varv..

Jag skulle nog tippa på att Rossi, Biaggi el motsvarande, med samma förutsättningar som övriga med bantid och sånt, skulle köra säkerligen 2 sekunder per varv fortare än övriga på tex Gelleråsen och säkert närmare 3 sekunder på en lite längre bana som Anderstorp.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Chris Ash skrev:
Jag skulle nog tippa på att Rossi, Biaggi el motsvarande, med samma förutsättningar som övriga med bantid och sånt, skulle köra säkerligen 2 sekunder per varv fortare än övriga på tex Gelleråsen och säkert närmare 3 sekunder på en lite längre bana som Anderstorp.

1.35,0 på anderstorp med en (typ) standard 600? Ytterst svårt...

1.05,5 på Åsen? nah...

sandstream

Guest
Don Quixote skrev:
1.05,5 på Åsen? nah...
Självklart vet du mer om detta än mig men jag tror nog att tiderna du nämner ovan skulle vara fullt möjliga för killar som Rossi, Capirex och Melandri.
Biaggi vete fan ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:

1.05,5 på Åsen? nah...

Visst det kanske låter så men tänk såhär....

Stigefelt är ju 1.5-2 sek efter täten i SS600 på likvärdigt material. Då är Rossi och Biaggi betydligt bättre än täten i SS600 och Stigefelt förmodligen Sveriges absolut snabbaste förare. Jag har snarare hållt igen än överdrivit när jag säger att Rossi är 2-3 sekunder snabbare.....

Toppgubbarna i VM är inga duvungar....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...