Hahaha vilka killar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske finns ett utländskt intresse eller någon som vill ha den stationerad för syns skull?
Att använda den som bruksbil i Sverige tror jag också är kört.

Jag tror inte alla trakasserier är trakasserier heller utan man undrar "vad händer här egentligen" och sen vill man kolla upp det. Som Polisen i slutet som säger att han kan bli misstagen för polis och få kriminella efter sig. Verkar vara en trevlig polis. Och som polis hade jag nog också förutsatt att det skulle vara olagligt.

Om man ser filmen så tycker jag det är ganska uppenbart att polisen misstycker och i brist på juridiska möjligheter så trakasserar dom honom med allt möjligt annat som dom kan hitta på. Vet inte vad jag ska tycka om det...

Dels ogillar jag när poliser och andra överheter agerar på det viset men samtidigt kan jag i det här fallet förstå att dom vill stämma i bäcken. Även om denna Jakob i filmen är laglydig så kan ju detta resultera i massor av copycats varav vissa kanske har oärligare baktankar.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Om man ser filmen så tycker jag det är ganska uppenbart att polisen misstycker och i brist på juridiska möjligheter så trakasserar dom honom med allt möjligt annat som dom kan hitta på. Vet inte vad jag ska tycka om det...

Dels ogillar jag när poliser och andra överheter agerar på det viset men samtidigt kan jag i det här fallet förstå att dom vill stämma i bäcken. Även om denna Jakob i filmen är laglydig så kan ju detta resultera i massor av copycats varav vissa kanske har oärligare baktankar.

I stor håller jag med dig, men jag tycker där fanns undantag i filmen också. Men visst, de flesta märker man att inte vill göra något annat än att sätta dit dem och dessutom på ett rätt kasst sätt.

Hette han inte Nikola förresten? Eller minns jag så fel? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I stor håller jag med dig, men jag tycker där fanns undantag i filmen också. Men visst, de flesta märker man att inte vill göra något annat än att sätta dit dem och dessutom på ett rätt kasst sätt.

Hette han inte Nikola förresten? Eller minns jag så fel? :va

Ja, rent generellt så håller jag ned dig och tycker jag faktiskt poliserna agerade lite väl korkat och otrevligt. Var nog bara ett fåtal av dem som eg kan sova med gott samvete.
Dels var det nån kvinnlig polis som jag tycker agerade berömvärt. Sakligt och trevligt utan att för den skull backa undan från att sköta sitt jobb. Även den manliga polisen som var lite tystlåten och förvisso såg en aning förvirrat dum ut skötte sig eg exemplariskt. Han lyssnade, tog in den information han behövde och dömde ingen.

Dom som som burade in honom var ju verkligen jubelidioter.

Det står i texten att han heter Jacob och förvisso kunde även Jacob ha varit lite trevligare. Det skulle dessutom i filmen ha gjort polisen i sämre dager.
Tur i alla fall för Jacob att han filmade allt för annars skulle poliserna ha satt dit honom för allt möjligt. Det är ju ganska uppenbart vid ett flertal tillfällen i filmen när dom anklagar honom för lite godtyckliga saker.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så, då ger det enligt dig polisen rätt att "trakassera" medborgaren tills denne infogar sig i det sunda förnuft som av dig och likatänkande föreskrivs?

Jag ser var du vill komma och som svar tycker jag givetvis inte att polisen ska "trakassera" medborgare som inte befinner sig inom mallen. Kör man runt i en målad Volvo som ser ut som en polisbil får man nog räkna med att bli stoppad och utfrågad samt ifrågasatt. Har man dessutom svar på tal får man räkna med att få några tjuvnyp tillbaka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag ser var du vill komma och som svar tycker jag givetvis inte att polisen ska "trakassera" medborgare som inte befinner sig inom mallen. Kör man runt i en målad Volvo som ser ut som en polisbil får man nog räkna med att bli stoppad och utfrågad samt ifrågasatt. Har man dessutom svar på tal får man räkna med att få några tjuvnyp tillbaka.

Gott, då ser du även hur lätt man urholkar en demokrati.

Men nej, ingen skall behöva räkna med tjuvnyp av polisen, lustigt är även att kriminella nästan aldrig får dom.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Killarna, aka volvoraggarna (ser och uppför sig som dräggel) är ju helt enkelt bara ute för att jävlas. Oavsett bil så glider man inte runt i city 24/7 (i början av filmen). Finns för övrigt en lag till sådant beteende.
Att dessutom provocera polisen genom att kopiera en polisbil är bara barnsligt enligt mig.
Det kanske är lagligt men extremt omoget.

Hur vida polisens handlingar är korrekt eller inte vet jag inte, men jag förstår gubbarna till 100%.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag personligen hade nog faktiskt hellre sett att det vore olagligt att kopiera snutbilar ändå. Och jag skiter faktiskt i om poliserna beter sig tveksamt mot just denna kille hur ärlig han än är, jag håller med föregående talare om att det är ganska barnsligt och omoget att medvetet provocera en hel myndighet på det här sättet "bara för att". Och sen så vill jag faktiskt inte att vem fan som helst ska få köra runt i en polisbil, jag vill kunna lita på att det är en lagens man och myndighetsperson som sitter i bilen och inte vilket pack som helst som tack vare sitt fordon får ökade möjligheter att bråka med eller lura mig. Det handlar liksom lite om ett förtroende, jag vill inte behöva sitta och fundera på "är det där en polis eller ej!?" utan jag vill som sagt kunna lita på att det sitter en polis bakom ratten på en polisbil och inte något litet volvoraggarfjun som är ute efter att skrämma mig och sen sitta och garva i sin snutbilskopia. Så även om det inte är olagligt i klass med att bära polisuniform utan att vara polis så kanske det borde vara det? Det blir ju trots allt som en uniform ändå, det är ju vad man ser utåt och då borde man kunna förutsätta att det är en polis som sitter i också...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Idiotiskt att polisen inte har skyddat sin logga. Ännu dummare är det att det faktiskt inte finns en förbud mot detta. Frågan blir dock var gränsen går. Är det vi ordet polis? Är det kombinationen av färger och ordet polis?
Blir det fel om jag har en "tysk" polisbil? Eller en gammal svart/vit amazon, den fattar ju alla att den inte är "äkta". Grejen med denna bilen är att den ser ut som bilarna gjorde för bara några få år sedan, därför blir det uppståndelse. Hade det varit en svart/vit amazon eller 240 så hade de antagligen inte blitt stoppade, snarare hejade på. Tråkig attityd från många poliser, men jag förstår dem.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kan bli obehagligt för grabbarna när de råkar vara första bil på plats vid en trafikolycka. Kanske inte rent juridiskt då, men det skulle definitivt bli en del upprörda känslor från övriga på platsen.

Eller varför inte när folk slåss i krogkön när gossarna glider förbi på kvällen?

Nä, stäng den luckan i lagen tack.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen tycker jag nog att det borde falla under någon skojig "föregivande av allmän ställning" eller liknande. De försöker ju uppenbarligen att se ut som poliser så mycket som möjligt...
Och som andra har sagt tycker jag att risken med att ha allmänt volvoraggarpack i polisbilslookalikes att det ställer till det vid något prekärt tillfälle, eller ännu värre att det blir allmänt accepterat att puttra runt i en fejpolisbil. Inom en inte allt för avlägsen framtid kommer garanterat någora tjommar att råna något i en sådan bil och ställa till en hyfsad röra.
Det är ju dessutom olagligt för en ickepolis att framföra markerade polisfordon vad jag vet? Det är väl bara att utöka den lagen lite till och täcka alla fordon som har motsvarande utseende?

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Även om målningen i sig är både gammal(fast jag såg en sådan i rutinkontroll för 2v sedan) och laglig att kopiera så är väl ändå polisvapnet ett skyddat märke? Det har jag fått förklarat av mig från både en och två poliser. I övrigt så är ju detta inte alls lämpligt, och videon bekräftar bara mina fördomar om småkewkade rättshavererande fjunisvolvoraggare...:dummer

Det finns redan för många låtsaspoliser på vägarna. Dumt om de ska börja köra runt med blåljus och sirener också.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är enkelt. Förbjud kopior och användande av ordet polis och blåljus mm så slipper vi risken för såna händelser som utmålats.

På samma gång förbjuds civila polisbilar. Det är ett jävla oskick att statsmakten i lönndom smyger runt. Våga måla bilarna!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nästa lagboksutgåva har en uppdatering gällande kriterierna för att utse ge sig för att vara polis.. 100 spänn på det!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nästa lagboksutgåva har en uppdatering gällande kriterierna för att utse ge sig för att vara polis.. 100 spänn på det!

Sätter emot!

Då det var ett mer uppmärksammat fall för 2-3 år sedan utan att nått hände..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sätter emot!

Då det var ett mer uppmärksammat fall för 2-3 år sedan utan att nått hände..

True, finns viktigare saker att stifta bort än det där..

Och att kriminella skulle välja att åka målad bil ter sig orimligt givet hur långt man uppenbarligen kommer utan att bli stoppad :D

Det lär ju motioneras om det däremot.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Problemet är ju rätt enkelt löst genom att kräva viss utrustning och reg.bes av utryckningsfordon.

Att kriminella skulle ta till polismålade fordon vore nog en lustig företeelse, men skulle ju sänka deras uppmärksamhet gentemot den riktiga varan om inte annat.

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Poliser är ett ofog. Sällan citypoliser har något vettigt för sig alls faktiskt.
Någon skrev att det var barnsligt att bygga/köra bilen. Jämfört med Polisens beteende så är dom ju övermogna. En sekvens där två målade bilar åker förbi den stannade "fakebilen" och skriker glåpord är ju en komplett summering på väl använda skattepengar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA