Hahaha vilka killar!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
För några år sen rullade en annan lite roligare "Polisbil" i Sverige.

View attachment 384121

De hade den goda smaken att täcka över delar av beteckningen med vita magnetremsor och plocka ner ljusrampen på taket när de körde i trafik (åtminstone i Sverige...). Man kan sköta den här typen av jippon på olika sätt. Polisen hade inga synpunkter vad jag hört på ägarnas tilltag ovan. Tvärtom var det uppskattat på sina håll.

För någon månad sedan närmade vi oss ett trafikljus. Lite snett framifrån skymtar jag en bil med blå reflex stripes bak som påminner starkt om en polisbils. Bara att det är en gammal Volvo 740/760 kombi. Visserligen tror jag fortfarande att man har några gamla Volvos i sin flotta, men den här bilen hade inga blåsljus på taket. När jag kommer lite närmare ser man att det är en väldigt risig bil. På dörren står det "Pöliz" i blått. Inget som man kan ta på allvar direkt. Det är helt klart töntvarning.

Det är rätt provocerande att folk kan köra runt i en kopia av en modern polisbil. Man ska inte behöva fundera på om det är en riktig polisbil man har i sin närhet. Jag hoppas att man täcker till hålen i lagstiftningen som gör det möjligt för den här fjuniga killen att åka runt och försöka plocka billiga poäng och förlöjliga polisen. De ska inte behöva lägga tid på den typen av trams.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det har dom aldrig behövt, dom gör det för att det är kul.

Frågan är hur roligt de egentligen tycker att det är. Fast allt är relativt. Det säkert roligare att argumentera med den här grabben och skriva diverse rapporter och utredningar än att meddela någon att deras anhöriga har gått bort eller försöka reda ut ett familjebråk som urartat där det finns droger och alkohol inblandat...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Frågan är hur roligt de egentligen tycker att det är. Fast allt är relativt. Det säkert roligare att argumentera med den här grabben och skriva diverse rapporter och utredningar än att meddela någon att deras anhöriga har gått bort eller försöka reda ut ett familjebråk som urartat där det finns droger och alkohol inblandat...

Med tanke på att alla verkade veta om att de redan blivit stoppade via radion så gjordes det nog på pin tjii/skojs.
Varför göra 7 flygande inspektioner på några timmar?

Hur många trafikpoliser utreder familjevåld? Ge dig..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Med tanke på att alla verkade veta om att de redan blivit stoppade via radion så gjordes det nog på pin tjii/skojs.
Varför göra 7 flygande inspektioner på några timmar?

Hur många trafikpoliser utreder familjevåld? Ge dig..

Hur vet du att det endast var trafikpoliser som stoppat den falska polisbilen och förare?

Jag har blivit stoppad av poliser som inte varit trafikpoliser utan vanliga ordningspoliser. Just den dagen prioriterades trafiken. Det märktes klart och tydligt att poliskvinnan hade noll koll. Man skulle kunna tala som en form av trakasseri eftersom man ville få bort en viss typ av bilar från city. Satt man då som jag i en sportbil visste jag så fort jag passerat polisbilen i fråga att denne skulle förfölja mig och så blev det också. Mitt ärende var dock ett helt annat jämfört med övriga sportbilsägare den dagen. Även om jag var jäkligt förbannad på polisen i fråga kunde jag på ett plan förstå vad de sysslade med.

Det är kriminalpolisen som utreder brott.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur vet du att det endast var trafikpoliser som stoppat den falska polisbilen och förare?

Jag har blivit stoppad av poliser som inte varit trafikpoliser utan vanliga ordningspoliser. Just den dagen prioriterades trafiken. Det märktes klart och tydligt att poliskvinnan hade noll koll. Man skulle kunna tala som en form av trakasseri eftersom man ville få bort en viss typ av bilar från city. Satt man då som jag i en sportbil visste jag så fort jag passerat polisbilen i fråga att denne skulle förfölja mig och så blev det också. Mitt ärende var dock ett helt annat jämfört med övriga sportbilsägare den dagen. Även om jag var jäkligt förbannad på polisen i fråga kunde jag på ett plan förstå vad de sysslade med.

Det är kriminalpolisen som utreder brott.

Blev du stoppad 7 gånger?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Blev du stoppad 7 gånger?

Nej, det blev jag inte. Men jag hade nog blivit stoppad igen om jag avsett snurra runt i city. Det var mer eller mindre underförstått i hela situationen. Poliskvinnan i fråga ville ge mig en ombesiktning för att positionsljuset lyste kombinerat med halvljuset. Bilen i fråga var typad så och det fanns inte något sätt för mig att stänga av positionsljuset för sig utan att stänga av halvljuset. Först ville man få det till att jag kört med dimljus, men den iden övergav de snabbt eftersom jag överbevisade dem på två röda sekunder. Det blev inga böter eller krav på ombesiktning. Om jag hade stått och hävdat min rätt hade jag antagligen fått allt verkställt. Satt helt enkelt i fel typ av bil för dagen. Finns ingen annan förklaring.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...