Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
De hade den goda smaken att täcka över delar av beteckningen med vita magnetremsor och plocka ner ljusrampen på taket när de körde i trafik (åtminstone i Sverige...). Man kan sköta den här typen av jippon på olika sätt. Polisen hade inga synpunkter vad jag hört på ägarnas tilltag ovan. Tvärtom var det uppskattat på sina håll.
För någon månad sedan närmade vi oss ett trafikljus. Lite snett framifrån skymtar jag en bil med blå reflex stripes bak som påminner starkt om en polisbils. Bara att det är en gammal Volvo 740/760 kombi. Visserligen tror jag fortfarande att man har några gamla Volvos i sin flotta, men den här bilen hade inga blåsljus på taket. När jag kommer lite närmare ser man att det är en väldigt risig bil. På dörren står det "Pöliz" i blått. Inget som man kan ta på allvar direkt. Det är helt klart töntvarning.
Det är rätt provocerande att folk kan köra runt i en kopia av en modern polisbil. Man ska inte behöva fundera på om det är en riktig polisbil man har i sin närhet. Jag hoppas att man täcker till hålen i lagstiftningen som gör det möjligt för den här fjuniga killen att åka runt och försöka plocka billiga poäng och förlöjliga polisen. De ska inte behöva lägga tid på den typen av trams.