Halt ute, temp?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Ja som rubriken lyder, jag har börjat funderat när blir det egentligen halt i asvalten, vilken temp bör det vara i luften för man ska börja fundera över det?

Ja menar, någon sorts värme måste väl däcken få upp av friktion från asvalten?

Så vad ska det vara för temp ute för man ska börja fundera på det?

Jag åker ofta hem nu från jobbet då det kan vara allt ifrån 8-13 grader, någe ja måste börja tänka på nu?

Läst lite om folk som vurpar hit o dit, o skyller på att det var halt, vad har man lyckas med då, bromsa på sig? eller har det bara rent av släppt i en kurva pga att det är för "kallt" o halt? :va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Känn med skorna hur halt det är när du går till hojen, är det direkt till garaget så kolla när du kommer ut på gatan, morgonfukten kan göra underverk med släpptröskeln.
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Känn med skorna hur halt det är när du går till hojen, är det direkt till garaget så kolla när du kommer ut på gatan, morgonfukten kan göra underverk med släpptröskeln.

jo visst, brukar sparka lite i asvalten, men tycker inte man känner mkt för det om det är så jäkla halt lr inte... men men

man kanske får uppleva hur halt det är nån kväll, hoppas inte "ta i trä"
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Man bör väll inte oroa sig för att det är halt (is på vägbanan) förren det är under +5 ute.

Självklart kan det ju vara halt av andra anledningar blött osv..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare SBS, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Så länge det är +3 i vägbanan så skall det funka bra.

Kolla den här länken för aktuell temp.
http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1

det där lät vettigt :)

i vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare sbs, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:

sbs = ?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
I vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare SBS, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:

I våras så fick jag bredsladd i vanligt "till jobbet tempo" när vägtempen hamnade på 1-2 grader... men så snart det varit +3 eller mer så har det inte varit några problem, samma tempo samma sträcka.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har kört hoj när det varit -1 i luften utan problem, så länge det varit torrt på vägen. Kanske i och för sig bara haft tur. :va Skulle nog köra om det varit kallare också, om det inte varit just för att man höll på att frysa ihjäl. :hihi

Den enda gången det sladdades en del var när jag kört till dåvarande jobb på kvällen och det snöat under natten. Att köra i fem cm snö med skjuts var lite spännande faktiskt. :gnissla

Får väl tillägga, att dessa tokerier var på den gamla goda tiden då jag inte hade bil. :hihi
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Vid 10 grader i asfalten och temp i däcken är det hur bra som helst.. Kanske inte läge för att sätta rekord men inte är det halt ett endaste dugg i alla fall.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
det gör väl lite skillnad med tid på dygnet också, med tanke på om det är fuktigt eller inte på vägen?
På dagen brukar det ju vara hyfsat torrt om det är fint väder och plusgrader, men på kvällen eller morgonen när det är några grader kallare och under daggpunkten är det ju blött, det måste väl göra det lite halare?
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ett tips är att ha lite lägre däcktryck än man brukar så däcken kan få upp värmen lite lättare.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det är däckets rörelse som skapar värmen i däcket. Inte själva friktionen mot "asfalten".

Detta kan man mixtra lite med genom att öka eller minska ringtrycket en aningen + eller - beroende på vad man vill uppnå. Vill du ha en något snabbare uppvärmning, sänk trycket en aningen...
 

jetson

Guest
Har också funderat på detta.. men av tråden att döma så ska vi sänka lufttrycket i däcken och köra så fort som möjligt för att få däckvärme. Men vid 10+ så är det som vanligt.

Hjälper det om man wheelar också :D
(kan inte det så då får jag nog ställa av hojen nu)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
det gör väl lite skillnad med tid på dygnet också, med tanke på om det är fuktigt eller inte på vägen?
På dagen brukar det ju vara hyfsat torrt om det är fint väder och plusgrader, men på kvällen eller morgonen när det är några grader kallare och under daggpunkten är det ju blött, det måste väl göra det lite halare?

Detta är precis mitt i prick! Kalla däck på daggvåt asfalt morgon eller kväll är såphalt vilket tyvärr många fått erfara. Speciellt de som kör på begagnade racedäck som kräver höga temperaturer för att ge maximalt grepp. Vet man om det så tar man det lugnt och trycker inte till för hårt i svängarna. Det är den tiden vi har här nu på hösten men det är superfint hojväder när solen syns på himlen.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara för mig "asvaltens" betydelse är undflyende? :va
 

Shoddy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
På landet
Hoj
Ducce 748
Körde till jobbet en gång i våras när det var -6 grader, det var torrt på vägen så det gick bra, men man höll ju utkik efter 'blöta' fläckar, men som sagt, där det var torrt var det inga problem alls. Annat än att man frös arslet av sig !
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top