halvarssons ryggplatta

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
nån som kör me det o är nöjd ? visst e den mjuk o flexibel men... själv köpte ja förstort först o hjälmen tog i när man låg ner o va tvungen o böjja huvet fixa en storlek mindre o mjo känns bra mycke bättre men vetta fan :fatta!
inte van kanske bara, va vet jag nån som kör som sagt o har lite tycke om dom
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Karhu skrev:
2263454 nån som kör me det o är nöjd ? visst e den mjuk o flexibel men... själv köpte ja förstort först o hjälmen tog i när man låg ner o va tvungen o böjja huvet fixa en storlek mindre o mjo känns bra mycke bättre men vetta fan :fatta!
inte van kanske bara, va vet jag nån som kör som sagt o har lite tycke om dom
jag kör med den med.. men ja tycker den e ganska go då den formar sig efter ryggen när man har den under stället.. men visst har jag funderat på ifall den är lika bra som dom där hårda skalformade skydden.. :va
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Karhu skrev:
2263454 nån som kör me det o är nöjd ? visst e den mjuk o flexibel men... själv köpte ja förstort först o hjälmen tog i när man låg ner o va tvungen o böjja huvet fixa en storlek mindre o mjo känns bra mycke bättre men vetta fan :fatta!
inte van kanske bara, va vet jag nån som kör som sagt o har lite tycke om dom


Kör med den och tycker den är kanon. formar sig fint efter ryggen och känner aldrig av att jag har den vilket måste ses som possetivt
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Den blev väl testvinnare 2005 eller var det 2004 i ett test som publicerades av Bike?

Plattan har någon gelcoat inuti som ska absorbera krafterna och dela ut den jämt. Har för mig att skyddet är jäkligt bra men nackdelen är att det blir grymt varmt mot ryggen om man t.ex. åker bana och är lite mer aktiv med kroppen.

/Nitrous
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
Halvarsson skyddet klarar level B2 vilket inget annat skydd på marknaden klarar!!! (De flesta "seriösa" skydden klarar det senaste CE kravet som heter 1621-2 men det är endast mig veterligen Halvarssons Track som klarar yttligare en level. Inget man behöver tänka på för försäkrings bolagens del men bra att veta då det släpper igenom ännu mindre tryck än övriga!)

Tycker du det sitter skönt så e det som sagt det bästa ryggskydd du kan ha!

...Tror det var MC Nytt som för ett par nummer sedan gjorde ett väldigt bra och omfattande test på ryggskydd...

Lycka till :yoparty
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
ingen som känenr att den tar imot hjälmen när ni ligger då? kanske får skjuta ner den lite till bara :3freak
 

Davidk

Guest
Tycker att den ryggplattan är överlägset bäst, har aldrig haft de här problemen med hjälmen? :confused:
Förstår inte riktigt hur det kan gå till???
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Karhu skrev:
2263488 ingen som känenr att den tar imot hjälmen när ni ligger då? kanske får skjuta ner den lite till bara :3freak

Låter inte så bra, kanske kan den glida in mot nacken vid en krock isf?.
På en del ställ kan du pilla in övre änden av skyddet mot en kant/söm i skinnstället så att inte skyddet åker upp.
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Karhu skrev:
2263488 ingen som känenr att den tar imot hjälmen när ni ligger då? kanske får skjuta ner den lite till bara :3freak
när jag kränger på mig skinnstället så åker skyddet upp så att de tar i hjälmen där bak.. men jag drar bara ned det så att det inte sticker upp ngt ovanför nacken sen, så funkar det kanon!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nitrous skrev:
2263471 Plattan har någon gelcoat inuti som ska absorbera krafterna och dela ut den jämt. Har för mig att skyddet är jäkligt bra men nackdelen är att det blir grymt varmt mot ryggen om man t.ex. åker bana och är lite mer aktiv med kroppen.

/Nitrous
Gelcoat är ett hårt material som används som ytskickt på kol/glasfiber, tex kåpor, flygplan och båtar, så jag är tämligen säker på att dom inte har det i ryggskyddet! :mattias :hihi
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
Jag testade den ryggplattan förra veckan men det blev inget köp då eftersom jag upplevde samma sak. dvs att ryggplattan åkte upp o tog i nacken.
Kanske bara hade fel storlek men det kändes väldigt mysko om man jämför med de "vanliga". Hur ska man egentligen veta vilken storlek man ska ha? Jag tycker det är jättesvårt! Största problem är just att "banden" som man spänner fast den med åker upp i midjan o då följer ju ryggplattan med upp o tar i nacken :huvet
 

mass

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Fagersta
Hoj
Yamaha R6-05
Zita skrev:
2264172 Jag testade den ryggplattan förra veckan men det blev inget köp då eftersom jag upplevde samma sak. dvs att ryggplattan åkte upp o tog i nacken.
Kanske bara hade fel storlek men det kändes väldigt mysko om man jämför med de "vanliga". Hur ska man egentligen veta vilken storlek man ska ha? Jag tycker det är jättesvårt! Största problem är just att "banden" som man spänner fast den med åker upp i midjan o då följer ju ryggplattan med upp o tar i nacken :huvet

Jag är 1.75 och kör med size small, sitter klockrent. Körde med ett ufoskydd tidigare, tyckte det däremot skavde mot hjälmen hela tiden.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Oddjob skrev:
2263461 Är nöjd, förutom att axelremmarna glider lite ibland.

Samma här!

Sugen på att byta till sån där "väst med platta". Såg Dainese har en sådan, ngn som vet om det sitter bättre "på plats" lr? Och om den är lika bra som Halvarssons ska vara, har ju vunnit bäst i test ngn gång..
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
"Testade" Halvarsson Track i en marksyning för några veckor sen, landade hårt på ryggen (efter nåra varv på asfalten) öm å mörbultad blev man förståss men inga skador alls på ryggen (tappade bara luften).. Inte ett märke på skyddet, inga sömmar kass, inga sprickor..
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Karhu skrev:
2263454 nån som kör me det o är nöjd ? visst e den mjuk o flexibel men... själv köpte ja förstort först o hjälmen tog i när man låg ner o va tvungen o böjja huvet fixa en storlek mindre o mjo känns bra mycke bättre men vetta fan :fatta!
inte van kanske bara, va vet jag nån som kör som sagt o har lite tycke om dom
Jag är nöjd med mitt. Som påpekas så kan det bli lite varmt ibland, men inte så farligt. Tillbringade 3 dagar i Älvdalen med 32C i skuggan ch det var inga problem. Bara att ta av sig när man är i depån :)
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Helnöjd med mitt med. Det stämmer att det kan bli varmt, men det är så smidigt att det väger upp. Jag märker inte av mitt när jag kör.

Vet inte om de har fått till kardborren i midjan, den hade en tendens att gå upp. Om ni har det problemet så är det bara att höra av sig till Halvarssons så skickar de ut fraktsedlar så man kan skicka in det för att få kardborren utbytt gratis.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Jättenöjd med det, hade också lite problem med att det gled upp lite. Men det är mycket lätt åtgärdat genom att dra ner den lite innan man drar åt den. I början var det lite irriterande eftersom man märkte inte förran man satt sig att den satt för högt. Som andra skrivit så testade Bike den (på ett mycket seriöst sätt) 2004, fick mycket höga betyg både för stötdämpning och skydd mot penetration.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top