Hammarlack, bra alternativ?

MACAMI

Guest
philsson skrev:
Är det någon som har nån aning om pris på pulverlack. vad det kan landa på för en ram och ett par fäljar, gärna priserna för sig.

Pulverlackade en massa delar till min CBX, kostnad: 1400 SEK (endast ram 500 SEK) "rostfritt".

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
philsson skrev:
Penseltryckning.. Ja jag målade med pensel.. :va Ne nu får jag säga att jag inte hänger med i svängarna. Vad innebär det. Tål det bensin då?. :rolleyes:

Nej den tål inte bensin,finns i princip ingen "vanlig" färg som gör det.

Men vanlig hammarlack som inte rekomenderas att penselstrykar,bör utan problem kunna klarlackas över,dock med resevation för att den inte tål lösningsmedlet i klarlacken.

Sen bör ju egentligen all Hammarlack kunna klarlacks över,med rätt klarlack.

För hur skulle man annars kunna måla flera lager med hammar lack om det inte gick att lacka över den.

MACAMI

Guest
Långa farbron skrev:
För hur skulle man annars kunna måla flera lager med hammar lack om det inte gick att lacka över den.

Hammarlack kan inte målas över med vanlig färg enl info på burken!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Långa farbron skrev:
Nej den tål inte bensin,finns i princip ingen "vanlig" färg som gör det.

Men vanlig hammarlack som inte rekomenderas att penselstrykar,bör utan problem kunna klarlackas över,dock med resevation för att den inte tål lösningsmedlet i klarlacken.

Sen bör ju egentligen all Hammarlack kunna klarlacks över,med rätt klarlack.

Har ju hammarlack och 2k klarlack hemma.. bara ta nån metallbit och prova :näsblod antagligen så jag får lära mig.. men kan man klarlacka innan hammarlacken har härdat färdigt tros?.

Therudeboy

Guest
philsson skrev:
Du menar att en firma ska göra det svart.. :va .. aja.. kanske går.

KANSKE? Va fan pojk, är du inte en riktigt smålänning? Någon vanlig lackerare borde ni väl ha i Sävsjö annars? Jag kan lacka om ramen för en 1000:- annars plus färg.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
MACAMI skrev:
HAMARITE Hammarlack.

Ok Hammerit innehåller silicon,allltså är det helt rätt att det inte går att måla över den med klarlack eller vanlig färg.

Det finns andra typer av hammarlack,som inte innehåller silicon.

MACAMI

Guest
UrbanTiger skrev:
Det har vi redan konstaterat :gnissla

Oki! Då frågar jag: vilken typ av hammarlack är övermålningsbar? har letat men inte hittat! Någon som vet vad den heter/tillverkare och var det finns att köpa?

Edit: övermålningsbar med vanlig färg.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
slutsats: jag ska inte lacka ramen med hammarlack

Men då kommer vi till den 2a frågan. Vad är billigast med någorlunda resultat i övrigt. pulverlack kostar mycket mer än vad jag är berädd att betala.. fast det får väl bli det i värsta fall.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
MACAMI skrev:
Oki! Då frågar jag: vilken typ av hammarlack är övermålningsbar? har letat men inte hittat! Någon som vet vad den heter/tillverkare och var det finns att köpa?

Edit: övermålningsbar med vanlig färg.

Beckers har silicon i sin,Nordsjö har ingen.

Flugger färg har jag själv andvänt,dock med spraylack över(dvs ingen "riktig"
klarlack)

MACAMI

Guest
philsson skrev:

Men då kommer vi till den 2a frågan. Vad är billigast med någorlunda resultat i övrigt. pulverlack kostar mycket mer än vad jag är berädd att betala.. fast det får väl bli det i värsta fall.

Vad det kostar beror inte minst lika mycket på vem du anlitar för jobbet, inte bara på vilken typ av lack du väljer. Det enda raka är väl att ringa runt och kolla.

Pulverlack: Stryktåligare än vanlig lackfärg, risken för "snoringar" nästintill obefintligt) och något mattare nyans.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Det verkar som att jag ska lämna in mina fäljar på pulverlackering.. om jag inte missförstått er här på forumet så är det i princip det enda som håller att ha till fäljar. dom skitas ner mycket.
Sen ramen tänkte jag kanske man kan ta bara och lacka med vanlig färg?.. och en matt klarlack om det finns.. ska ringa lackfirman i sävsjö när jag kommer hem.

Alltså lämna in fäljarna men då lacka ramen själv. det är väl bara att grundarbeta ordentligt.. är det noga med grundfärg?.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
philsson skrev:

Oki om vi nu e inne på ekonomi gå då till den lokala bildelsfirman av mekonomentyp be att få köpa 2k lack på sprayburk denna är färskvara så du måste ha ramen klar för lack innan du köper färgen

Detta är samma typ av färg som billackarna använder bara lite tunnare för att funka på spray

fråga även vilken grund dom rekomenderar

det finns inga andra färgtyper som är användbara till ramlackeringar
att ens diskutera naftabaserade färger i detta samanhang tycker jag e amatör på låg nivå

Nu får ni väl bli sur på mig för att ja e dryg men det får jag väl leva med
jag har byggt hojar å moppar å målat å trixat sen ja va 12år gammal
nu är man väl lite mer då hehe :)

lackar man med fel typ av färg eller målar om vi nu pratar pensel
så har man ett helvete sen när man MÅSTE ha bort all färg eftersom den alltid löser upp sig av olja å bensin mm

Men prova å gå å snacka personligen med nån lackare pulver eller vanlig billackare Vädja lite till deras medlidande det funkade rätt bra för mig när man va yngre

har man bara grejorna väl i ordnong så blaskar dom på färg i ett naffs till bra peng annars brukar tårta å läsk / öl va ett bra trick det gillas av alla på arbetsplattsen (mindre avundsjuka blickar på så sätt)

Peter

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Moppe
philsson skrev:
Står nu inför frågan av vilken färg jag ska använda till ramen. Tyckte hammarlack var ett bra alternativ. provat lite och jag tyckte det blev asgrymt men frågan är hur pass det håller. Tänkte då även kolla om det gick att klarlacka över hammarlack.

Jag blästrade grundlackade sen använde ja hammarlack på mina fälgar till bilen döm om min förvåning nä ja tvättade bilen efter några månader rost på hela fälgen, skit färg. Färgen verkar inte vara tät. Använd något annan färg.
Ps ja va inte sparsam med färgen när ja målade.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
andersson turbo skrev:
Oki om vi nu e inne på ekonomi gå då till den lokala bildelsfirman av mekonomentyp be att få köpa 2k lack på sprayburk denna är färskvara så du måste ha ramen klar för lack innan du köper färgen

Detta är samma typ av färg som billackarna använder bara lite tunnare för att funka på spray

fråga även vilken grund dom rekomenderar

det finns inga andra färgtyper som är användbara till ramlackeringar
att ens diskutera naftabaserade färger i detta samanhang tycker jag e amatör på låg nivå

Nu får ni väl bli sur på mig för att ja e dryg men det får jag väl leva med
jag har byggt hojar å moppar å målat å trixat sen ja va 12år gammal
nu är man väl lite mer då hehe :)

lackar man med fel typ av färg eller målar om vi nu pratar pensel
så har man ett helvete sen när man MÅSTE ha bort all färg eftersom den alltid löser upp sig av olja å bensin mm

Men prova å gå å snacka personligen med nån lackare pulver eller vanlig billackare Vädja lite till deras medlidande det funkade rätt bra för mig när man va yngre

har man bara grejorna väl i ordnong så blaskar dom på färg i ett naffs till bra peng annars brukar tårta å läsk / öl va ett bra trick det gillas av alla på arbetsplattsen (mindre avundsjuka blickar på så sätt)

Peter

Har börjat slita ner den gamla färgen nu.. å som du va vicket.. ******* det var att få bort hammarlacken. :huvet kommer inte åt så bra på alla ställen så jag får fortsätta imorn. Det tar många timmar.
Ang grundfärg så kan jag nog fråga på lackeringsfirman om dom vet nån som skulle gå bra :) sen 2k lack och klarlack :tummenupp
Föresten har jag 2k klarlack sen innan i garaget. Hade till pappas bil i somras. Den går inte att använda right?. :confused:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati