Kahobe skrev:
+ att din arbetsgivare betalar ca 35% i löneskatt på det du tjänar..brutto..
Kom nu inte men det sedvanliga "att det är ju inte jag som betalar" .. sant, men det dras från löneutrymmet på företaget (=mindre över att betala DIN lön med) och är du egenföretagare och är enda personen i företaget är det DU.. och ingen annan som betalar "avgiften" (=det som företagen kallar löneskatt eftersom det är en skatt på lönebeloppet).
32+35= 67 !
Tillkommer 200% skatt på bensin tex.. nästan 50% på elektricitet, 25% moms på nästan allt annat du köper..
Räcker det?
Uppenbarligen inte, sjukvården går ju i spinn, vägarna förfaller, ring polisen- de har inte tid pga av alla högdjur som skall passas..
Om du kallar detta "missionera" , tala då om var det inte finns någon substans..
Inte utan orsak Aftonbladet kallas för "de blindas tidning"...
(Om swedie vill banna mig för detta.. så varsågod..)
Bra Kahobe, nu börjar det bli lite substans.
Din löneskatt(löneavgift) som i vardagligt tal kallas för arbetsgivaravgift betalas som en försäkring för dig som arbetstagare. i Avgiften ingår bla sjokförsäkringsavgift, arbetsskadeavgift, arbetarskyddsavgift och lönegarantiavgift. Allt för att skydda arbetstagaren om konkurs skulle uppstå, eller skada på arbetet skulle ske. Detta gör även att jag inte behöver skaffa privata försäkringar.
Om du sedan tror att "jag" skulle få ut de 35-36% som läggs på arbetsgivaren i arbetsgivaravgift om den inte funnes så är du naiv.
Vad gäller punktskatter på bränsle så är det ett utryck för den sk. gröna skatteväxlingen. Om den är bra eller dålig är upp till var och en att ta ställning till. Men orden "icke förnyelsebar energikälla" och "växthuseffekt" kanske sätter saker och ting i perspektiv.
Sjukvården kommer aldrig att möta det behov som fins, det ligger i sjukvårdens natur. Vi kommer inte att ha motorvägar överallt, det är inte kostnadseffektivt. Polisen fins bara om du kör för fort
etc. etc.
Aftonhoran är däremot inte för de blinda, de använder sig av punktskrift. Aftonhoran är till för de som inte vill veta.
Åter till topic (jag är uppriktigt ledsen att vi halkat iväg såhär långt. Jag skulle inte ha skrivit något om att man skulle ha en inkomstskatt värd namnet i USA). Välgörenhet enligt min uppfattning är ett tecken på ett ickefungerande system där förfördelade får stå med mössan i hand och vänta på välvilligheten hos den med resurser. Välgörenhet är inte problemet i sig, men symptom på något djupare. Det är inte dåligt att ge till välgörenhet, men jag såg hellst att det inte behövdes.
För att peka på lösningar så vill jag peka på möjligheterna till att öka välståndet genom konsumtion, en konsumtionsmarknad där förfördelade nationer kan spela med samma spelregler i-världen redan tillskansat sig.
gladh