Handen på hjärtat !

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
På grund av debatten om Biltema trailern tänkt jag fråga forumet en enkel fråga !

Hur många här bryter ALDRIG mot vägtrafiklagen när vi åker ut ? :confused:

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Alltså , jag är ingen Polis men när man säger här att med den trailern får du köra 40 km / h osv .
Så kör du själv 30 km / h med hojen om de står så på skylten ? Eller de kanske du gör för de gör jag men om de står 70 på en skylt eller 90 på en skylt "mitt i ödemarken" kör du då 90 exakt lr ? :confused:

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag följer alla lagar och regler som ter sig rimliga, logiska och motiverade för mig i aktuell situation, svårare än så är det inte :D

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är en jävla skillnad, baserat på din fråga så ifrågasätter jag om du har dragit 30-kärra efter bilen?

Kör du bil eller hoj kan du alltid välja att följa laglig hastighet (ungefär) och flyta med skapligt. Med en 30-kärra kör du redan 50km/h för fort men blir omkörd av....allt. Det är olidligt tråkigt att dra släp i 80 på en 90 väg och då kör man redan 50km/h över laglig hastighet. Man tar en kalkylerad risk och när jag tar den så föredrar jag att ha kul så jag spara fortkörningarn till dom tillfällen då det är värt det.

Sen är man "sitting duck" med ett släp efter bilen. Med obromsat, ofjädrat släp är det om möjligt ännu värre. Med en hoj har man helt andra förutsättningar och options.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jo , jag håller med ! När jag åker å kräftar t.ex så åker jag förbi skolan (30 km /h ) 300 meter sen åker jag typ 3 km i typ 70 km / h men då är jag en lagbrytare ! Om jag åker samma sträcka med hojen (Och de är skoldag) så åker jag samma hastighet förbi skolan men kanske 140 resten av vägen ! :yoparty

Såååååååååå ....... attttttttttttteeeeeeee eeeeeeeee !

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alltså , jag är ingen Polis men när man säger här att med den trailern får du köra 40 km / h osv .
Så kör du själv 30 km / h med hojen om de står så på skylten ? Eller de kanske du gör för de gör jag men om de står 70 på en skylt eller 90 på en skylt "mitt i ödemarken" kör du då 90 exakt lr ? :confused:
Det beror på dragbilens vikt.
Om släpets totalvikt, eller tjänstevikt inte överstiger halva dragbilens vikt, så får du köra i 80 km/h.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det beror på dragbilens vikt.
Om släpets totalvikt, eller tjänstevikt inte överstiger halva dragbilens vikt, så får du köra i 80 km/h.

Om det är en släpvagn, är det ett efterfordon (som biltemas) så är det 30km/h som gäller oavsett.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag är för gammal för skyltar, regler och skrivna dokument, det känns bara överarbetat.
Därför så kör jag enligt principen att man ska vara snäll, inte göra illa någon, visa hänsyn och anpassa sin hastighet.
Har därför tejpat över hastighetsmätaren, den ger mig ingenting, och känns bara onödigt stressande.
Istället stannar jag ALLTID när en äldre människa vill gå över gatan, oavsett om det är övergångsställe eller inte.
Det kallas respekt, och många har slitit hårt i sitt arbetsliv, så jag unnar dom lite extra.
Nåväl, med 30 minusgrader i norr, så har man ju tid att filosofera lite.
Må asfalten tina fram snart..... :hihi

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
På grund av debatten om Biltema trailern tänkt jag fråga forumet en enkel fråga !

Hur många här bryter ALDRIG mot vägtrafiklagen när vi åker ut ? :confused:

Om du faktiskt vill veta det kan det vara bra att starta en omröstning. :fakta

Från min egen sida har jag nog aldrig följt lagen till punk och pricka, aldrig heller hört talas om någon speciell vägtrafiklag. Men om det handlar om en slingrig 70-väg så kör jag så gått som alltid 100+ såvida det inte är en massa bebyggelse kring vägen. Är det en rak 70-väg kör jag inte långsammare, inte sällan det dubbla av vad vägen tillåter.

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Man följer med trafiken när man åker hoj. tänker inte så mycket på vad skyltarna säger eller vad som står på mätaren. är vägen öppen och fin så dras de på, är de tätbebygt med massa hus och gömda korsningar får man vara lite försiktigare. :fakta

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag följar alltid alla lagar och förordningar avsätt hur orimliga de än är .
Hur skulle det se ut om all gjorde som de själva ville ? Det skulle bli KAOS !!!!!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om en trailer inte får köra över en viss hastighet för att den inte är konstruerad för högre hastigheter känns det bättre att följa lagen :rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år