Handläggningstid för körkortstillstånd?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vem skriver du till??

Man kanske kan resonera så här istället. Om nu alla vet att det är högsäsong under tex april till oktober, varför ser man inte till att man har bemanning så det räcker då?

Ungefär som om skidshopen i Åre hade haft 2 pers anställda under högsäsongen och såna som du säger "Jamen, visste ni inte att ni skulle åka skidor eller? Det kunde ni väl köpt under sommaren då?"

Eller du kanske är en sån Bror duktig som köper julprydnader och julklappar i juni för det är billigt och man slipper stressen? Fortsätt du med det då. =) :banana

Planera sitt liv inför minsta lilla beslut kan man göra när man är pensionär, jag är ung ( ehh..29 iallafall) och jag vill fan göra saker som faller mig in och det är oftast impulsgrejer.

Skidshopen i Åre vs Länsstyrelsen???

Du ser väl själv det löjliga med att jämföra statligt drivna verksamheter med vinstdrivande hoppas jag?

Gick du och impulsköpte en GSX400E...du är en sann rebell verkligen :rolleyes:
Det förklarar iof varför du inte fått tummen ur då jag inte heller skulle vara speciellt motiverad att ta kk om den cykeln väntade i garaget!

Är ingen bror duktig men vissa saker prioriterar jag olika därtill hör mc-åkning!
T.ex du bokar service 1-2 månader i förväg eller gör den på vintern annars kan du gott stå där medan handlaren förklarar att det kommer ta 1månad att byta olja och filter i mitten på juli!
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skidshopen i Åre vs Länsstyrelsen???

Du ser väl själv det löjliga med att jämföra statligt drivna verksamheter med vinstdrivande hoppas jag?

När bägge tar betalt för jobbet så är det väl inte löjligt?

Gick du och impulsköpte en GSX400E...du är en sann rebell verkligen :rolleyes:
Det förklarar iof varför du inte fått tummen ur då jag inte heller skulle vara speciellt motiverad att ta kk om den cykeln väntade i garaget!

GSX400E är en alldeles utomordentlig räsermaskin :tungan
<-----------------------[ledtråd]

Men du kanske inte kan hantera en skruttibangbang utan ABS och annat lullull.


Måste det impulsköpas Bladar som förstahoj?
Mupp!




:krama
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
När bägge tar betalt för jobbet så är det väl inte löjligt?



GSX400E är en alldeles utomordentlig räsermaskin :tungan
<-----------------------[ledtråd]

Men du kanske inte kan hantera en skruttibangbang utan ABS och annat lullull.


Måste det impulsköpas Bladar som förstahoj?
Mupp!




:krama

Det finns otaliga statliga myndigheter som tar betalt men inte är dom effektiva för det! Det är nog bara en symbolisk avgift och dom som arbetar med det får absolut inget om dom gör 50 eller 100 tillstånd plus att dom har semester på sommaren!

Personligen impulsköper jag möjligtvis kläder filmer osv. men ska jag lägga ut tiotusentals kronor så är jag ganska noggrann vilket jag inte ser som konstigt!

Nej du behöver självklart inte ha en Blade som första hoj men TS verkar vilja vara en rebell som gör "impulsgrejer"!
Min första hoj var en R6-05 som inte var impulsköpt...
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Det finns otaliga statliga myndigheter som tar betalt men inte är dom effektiva för det! Det är nog bara en symbolisk avgift och dom som arbetar med det får absolut inget om dom gör 50 eller 100 tillstånd plus att dom har semester på sommaren!

Personligen impulsköper jag möjligtvis kläder filmer osv. men ska jag lägga ut tiotusentals kronor så är jag ganska noggrann vilket jag inte ser som konstigt!

Nej du behöver självklart inte ha en Blade som första hoj men TS verkar vilja vara en rebell som gör "impulsgrejer"!
Min första hoj var en R6-05 som inte var impulsköpt...

Hahaha...rebell? Var fick du det ifrån? Bara för att jag inte frågade mamma om lov och bad henne fylla i ansökan och köpa frimärke? Symbolisk summa? Du skojar med mig va? Var är du ifrån?

Nä, jag pallar inte inte mer. Du får ta din Easyriderköpabladejagärsjuktcool-attityd och köra upp nånstans. Förresten, såg att Lagerhouse hade julsaker skitbilligt nu. Skynda o fynda! (Och det var du som började dryga dig..kom ihåg det)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hahaha...rebell? Var fick du det ifrån? Bara för att jag inte frågade mamma om lov och bad henne fylla i ansökan och köpa frimärke? Symbolisk summa? Du skojar med mig va? Var är du ifrån?

Nä, jag pallar inte inte mer. Du får ta din Easyriderköpabladejagärsjuktcool-attityd och köra upp nånstans. Förresten, såg att Lagerhouse hade julsaker skitbilligt nu. Skynda o fynda! (Och det var du som började dryga dig..kom ihåg det)

Det är du som är dryg som startar en tråd om att länsstryrelsen har lång handläggningstid då ALLA andra också ska ha sitt tillstånd!

Jag endast underströk att det inte är konstigt för fem öre att det är lång väntetid!

Det är ju lättare att klaga än att erkänna att man var ute för sent själv!
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Det är du som är dryg som startar en tråd om att länsstryrelsen har lång handläggningstid då ALLA andra också ska ha sitt tillstånd!

Jag endast underströk att det inte är konstigt för fem öre att det är lång väntetid!

Det är ju lättare att klaga än att erkänna att man var ute för sent själv!

Hehe...delvis sant! Men jag sökte samma dag som jag kom på att jag ville ta körkort. Om nu det är för sent eller ej vete fan. Hade tex varit jättedumt att köpa en häst och sen efter nåt år komma på att man kanske är sugen på att börja rida. Men va fan..vi lägger diskussionen din lille knätofs. :krama
Jag är på bra humör, klarade ju uppskrivningen idag! :banana
 

henriksson.

långsam omogen pågaspoling
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 750
Jag ringde och sa att jag hade fått ett presentkort av min väldigt gamla kära mormor till en körskola och att hon väldigt gärna såg att jag fick mitt motorcykelkort innan hon.. 1,5 dagar tog det från betalningen var godkänd tills jag fick det bekräftat per e-post att jag var godkänd.. :tummenupp

Så går det när man är otålig och vill göra allt snabbt, från första tanke angående motorcykelkörkort tills dess att det låg i plånboken, 2 månader och 2 dagar :hihi Aldrig suttit på en MC förut bör tilläggas..
 

jetson

Guest
Länsstyrelsen är sega (sthlm), skickade in min ansökan 1 mars och fick tillståndet 4 veckor senare.

Men det är inget man kan ändra på.. det sitter "i väggarna" på alla såna ställen :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hehe...delvis sant! Men jag sökte samma dag som jag kom på att jag ville ta körkort. Om nu det är för sent eller ej vete fan. Hade tex varit jättedumt att köpa en häst och sen efter nåt år komma på att man kanske är sugen på att börja rida. Men va fan..vi lägger diskussionen din lille knätofs. :krama
Jag är på bra humör, klarade ju uppskrivningen idag! :banana

Gratulerar till uppskrivningen!
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jag ringde och sa att jag hade fått ett presentkort av min väldigt gamla kära mormor till en körskola och att hon väldigt gärna såg att jag fick mitt motorcykelkort innan hon.. 1,5 dagar tog det från betalningen var godkänd tills jag fick det bekräftat per e-post att jag var godkänd.. :tummenupp

Så går det när man är otålig och vill göra allt snabbt, från första tanke angående motorcykelkörkort tills dess att det låg i plånboken, 2 månader och 2 dagar :hihi Aldrig suttit på en MC förut bör tilläggas..

Så ska det vara..hahaha...vilken skola gick du på förresten?

Gratulerar till uppskrivningen!

Tackar tackar!!:)
 
Last edited:

henriksson.

långsam omogen pågaspoling
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 750
Så ska det vara..hahaha...vilken skola gick du på förresten?

Bor i Malmö, jobbar i Vellinge men valde Mats i Bjärred eftersom han verkade ha lite och göra vid tillfället och där kunde jag förhoppningsvis få ett "snabbare-flyt" i lektionerna, då allt skulle köras på skola och inget privat.. :tummenupp
Lycka till med kortet!
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Bor i Malmö, jobbar i Vellinge men valde Mats i Bjärred eftersom han verkade ha lite och göra vid tillfället och där kunde jag förhoppningsvis få ett "snabbare-flyt" i lektionerna, då allt skulle köras på skola och inget privat.. :tummenupp
Lycka till med kortet!

Aha, jag skrev in mig på Erikslust. Tyckte han Håkan var en rätt skön snubbe fan! =)
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Jahapp, hur går det för er andra runt om i vårt avlånga land, får ni något körkortstillstånd? Här har jag väntat 25 dagar nu (4 veckor på onsdag) och det är fortfarande under "handläggning".
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jag håller helt och hållet med dom som tycker att 4-5 veckor eller mer är åt helvete för lång tid för att få körkortstillståndet.4-5 dagar käns rimligare.Vad är det som ska kollas?Dom ska läsa igenom helsodeklarationen och synintyget som man har skickat in och ev. kolla nåt register, kan det ta en halvtimme inklusive kafferast...Men det är ju typiskt myndigheter med monopol, hade det varit ett vinstdrivande företag så hade dom ju givetvis behandlat ärendet samma dag ansökan kom in.Är ju lika med bygglov och så vidare.
En annan jämförelse är ju SBP, skitlånga väntetider på vårarna när alla MC:n, husvagnar och entusiastbilar ska ut.Helt naturligt säger endel.I helvete heller enligt mej.Jag jobbar som lastbilsmekaniker, och det händer ibland att vi inte har tid att ta in lastbilarna direkt när dom kommer med akuta haverier.Ibland får dom vänta flera timmar när det är riktigt mycket haverier samtidigt...Åkarna brukar INTE vara glada när dom får vänta 3 timmar på att nån har tid att börga mecka med deras kärra!
Of topic kan jag nämna en lastbil som kommit in akut, som jag skulle kolla kopplingen åt "lite snabbt".Kravlade mej under bilen och konstaterade att lamellerna var slut.När jag sa åt chaufören att det tog ca 6 timmar att fixa sa han-Det har jag inte tid med!:rolleyes: Ibland skämmer vi bort dom för mycket...

Angående han som tyckte att man fick skylla sej själv som inte sökte körkortstillståndet på vintern.När kommer man på att man ska ta MC-kort?Jag köpte en båge av en kompis för några veckor sedan.Hade inte en tanke att ta körkort, men tänkte att en såndär plastracer är väll så snabb att man inte borde behöva nått körkort...Men nu har jag kört lite, och dels kommit på att det är skitroligt, och dels att det förmodligen är ännu roligare om man inte behöver titta lika mycket över axeln som frammåt, så nu har jag skickat in ansökan om körkortstilstånd och ansökan om godkännande som handledare (åt en kompis) eller vad det heter, får se om jag hinner övningsköra lite innan semestern är slut...
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
tog 4 veckor för mig men dem råkade sjabbla bort papperna först så annars hade det nog inte tagit mer än 2 veckor
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En annan jämförelse är ju SBP, skitlånga väntetider på vårarna när alla MC:n, husvagnar och entusiastbilar ska ut.Helt naturligt säger endel.

Ja o så har personbilarna (den stora mängden) endast 5 månader på sig att avsätta 15-30 minuter på att besiktiga bilen en gång om året, det är ju rackarns att det inte är bättre med det hela...

För mig tog det runt 2 veckor att få tillståndet och +/- någon dag för min handledare. Var dock någon kall månad på året.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här i Jämtland är det ca 1-2 veckor i dagsläget. I västernorrland hörde jag att det skulle vara 6-8 veckor (vet dock inte om det stämmer).
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Ja o så har personbilarna (den stora mängden) endast 5 månader på sig att avsätta 15-30 minuter på att besiktiga bilen en gång om året, det är ju rackarns att det inte är bättre med det hela...

För mig tog det runt 2 veckor att få tillståndet och +/- någon dag för min handledare. Var dock någon kall månad på året.

Att man har 5 månader på sej att besiktiga bilen (innom besiktningsperioden) är ju bra, och nu brukar man ju desutom få en förbokad tid hemskickad, och passar inte den är det ju bara att boka om.Har man EN bil är det ju knappast ett bekymmer...Har man 2 bruksbilar + några entusiastbilar och/eller motorcycklar kan det ju vara värre.Är ju inte alltid man vill beställa en besiktningstid när bilen ligger utspridd över hela garaget, men sen när vårsolen tittar fram brukar man ju få oanade krafter, och plötsligt är bilen ihopplockad och man vill ut och crusa.Eller som jag råkade ut för i våras, en nitisk snut tyckte Chevan lät för mycket och gjorde en flygande besiktning.Skruva dit dämparna tog ju nån timme, men att få besiktningstid var det svårare med.Vist hade jag kunnat stält mej i drive in kön och hoppas på att få komma in, men vem har tid med det när man måste sticka från jobbet?(Hade kanse varit lättare att få ledigt från jobbet om man jobbade på nån statlig myndighet...haha)

För att återgå till topic så tycker jag igentligen inte det borde behövas nått körkortstillstånd alls för att övningsköra med MC om man redan har B-kortet.Är ju samma krav och dom har man ju bevisligen redan klarat!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top