Handledare sökes

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag hade skitit i allt vad övningskörning på gatan heter... köpt en honda cb750 och 30st koner. letat upp en passande asfalterad plätt och tränat låg högfarts barnorna + bromsning tills jag spydde. sedan beställt 3st dubbel lektioner / vecka i 2-3veckor och hoppats på det bästa.
Du måste ändå ha handledare som övervakar om du ska träna på banorna, så kommer snuten och han är där ensam, så är han ju rökt redan där... men bra ide :3freak:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Kostar det nåt att ansöka?

Om inte, ansök med alla som visar minsta lilla intresse bara. Sen får ni se hur det blir med åkningen.

Precis som andra säger, BÖRJA med att köra med en BILLIG hoj. Det är VÄLDIGT vanligt att man råkar lägga sin hoj ner. I garaget, när man får motorstopp eller när man tränar garagesväng. Fråga mig tex. Körde med en kalasfin gixxer jag köpt för 40 papp, den sjönk fort i värde vill jag lova :gnissla
Hade varit så väldigt mkt bättre att ha en "träningshoj" att vurpa in sig på, och sen, när man kan, och uppskattar en bättre hoj, köper man drömhojen. Fan, sånna här tips borde man nästan ta betalt för.

Jag kan eventuellt möjligtvis kanske oxå vara handledare. Köstar det inte att ansöka så kan vi göra det...

Lycka till!

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Du måste ändå ha handledare som övervakar om du ska träna på banorna, så kommer snuten och han är där ensam, så är han ju rökt redan där... men bra ide :3freak:

han??
*harklar sig* gumman lilla .... ;)

Kostar det nåt att ansöka?

Om inte, ansök med alla som visar minsta lilla intresse bara. Sen får ni se hur det blir med åkningen.

Precis som andra säger, BÖRJA med att köra med en BILLIG hoj. Det är VÄLDIGT vanligt att man råkar lägga sin hoj ner. I garaget, när man får motorstopp eller när man tränar garagesväng. Fråga mig tex. Körde med en kalasfin gixxer jag köpt för 40 papp, den sjönk fort i värde vill jag lova :gnissla
Hade varit så väldigt mkt bättre att ha en "träningshoj" att vurpa in sig på, och sen, när man kan, och uppskattar en bättre hoj, köper man drömhojen. Fan, sånna här tips borde man nästan ta betalt för.

Jag kan eventuellt möjligtvis kanske oxå vara handledare. Köstar det inte att ansöka så kan vi göra det...

Lycka till!

Nej det kostar inget .... bara att beställa via vägverket tror jag va ....
Det blir så väldigt många att hålla reda på. Man får ju liksom välja dom som har mest tid och som det funkar ihop med.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Joho, det kostar visst:mattias Runt 180 kr tror jag:va

Som sagt, det kostar inget!

Sen att köpa sig en skrothoj och lära sig köra är INGEN bra ide...Kör på den hojen du ska köra upp på! Annars får du köra lika mycket igen för att lära känna uppkörningshojen...

Vill du ha en 600 så ta mellankort och stryp hojen. När du sen känner att du vill ha mer än mellankort så bokar du en ny uppkörning för tung bara...Då har du skaffat dig själv bra körvana genom att övningskört med dig själv, och har mycket lättare att sätta dig på en annan större hoj och ändå klara av en uppkörning!

Har man väl lärt sig att cykla, så sitter det i ryggmärgen :tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag kan ställa upp inga problem men lånar inte ut min hoj :)
inte så dumt att va MC-intruktör och va handledare men har jävligt dålig koll på nya Manöverprovet men det kan man ju kolla upp

men du lär bli snabbast på vägarna där det svänger vi kör Sporthojs kursen rak igenom :D :D

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Som sagt, det kostar inget!

Sen att köpa sig en skrothoj och lära sig köra är INGEN bra ide...Kör på den hojen du ska köra upp på! Annars får du köra lika mycket på igen för att lära känna uppkörningshojen...

Vill du ha en 600 så ta mellankort och stryp hojen. När du sen känner att du vill ha mer än mellankort så bokar du en ny uppkörning för tung bara...Då har du skaffat dig själv bra körvana genom att övningskört med dig själv, och har mycket lättare att sätta dig på en annan större hoj och ändå klara av en uppkörning!

Har man väl lärt sig att cykla, så sitter det i ryggmärgen :tummenupp

Jag håller med i det första, självklart ska du köra upp på den hojen du övningskört på, skapa inget onödigt jobb!

Men, vafan ska hon hålla på och dalta med mellan klass kort för om hon kan ta tungt direkt?
Ne, ta nu för tungt så du har kortet ordentligt. Så ta det direkt nu annars. Det spelar ingen roll om hon kör upp på en 600cc eller 1000cc, kan hon köra så kan hon köra bägge. Och som sagt så ska hon ju köra upp på den hojen hon övningskört på.
Och sen så är det faktiskt så att hon inte behöver köra upp för tung om hon tar mellan först, för det uppgraderas automatiskt efter 2 år...

Iallafall gjorde det det på min tid :rolleyes:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag håller med i det första, självklart ska du köra upp på den hojen du övningskört på, skapa inget onödigt jobb!

Men, vafan ska hon hålla på och dalta med mellan klass kort för om hon kan ta tungt direkt?
Ne, ta nu för tungt så du har kortet ordentligt. Så ta det direkt nu annars. Det spelar ingen roll om hon kör upp på en 600cc eller 1000cc, kan hon köra så kan hon köra bägge. Och som sagt så ska hon ju köra upp på den hojen hon övningskört på.
Och sen så är det faktiskt så att hon inte behöver köra upp för tung om hon tar mellan först, för det uppgraderas automatiskt efter 2 år...

Iallafall gjorde det det på min tid :rolleyes:

Eftersom hon har vart intresserad av en 600, så förmodar jag att hon kommer att köpa det. Köper hon den hoj hon själv vill ha så spelar ju körkortet mindre roll...

Annars måste hon köpa minst 750, övningsköra, köra upp, sälja hojen, köpa den hoj hon vill ha...

Det är inte så ofta man lånar någon annan hoj, så att ett mellankort skulle vara ett problem...eller?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Eftersom hon har vart intresserad av en 600, så förmodar jag att hon kommer att köpa det. Köper hon den hoj hon själv vill ha så spelar ju körkortet mindre roll...

Annars måste hon köpa minst 750, övningsköra, köra upp, sälja hojen, köpa den hoj hon vill ha...

Det är inte så ofta man lånar någon annan hoj, så att ett mellankort skulle vara ett problem...eller?
Kubiken har väl iof ingen betydelse? :va Min förra hoj fick jag ju inte köra på mitt mellankort när den va orginal. Det va ju effekten som avgjorde det.

Jag tycker iallafall att det är onödigt att ta för mellan, när inte ens de vanligaste 600orna är körbara ostrypta på det kortet. Bättre att ta tungt direkt i så fall och slippa vänta i 2 år.

Vill hon köra upp på sin SV 650 så räknas den förmodligen som tung oavsett, men jag vet inte. Det beror på Kw mm. och jag kan inget om den hojen.

Och jag tycker fortfarande att hon ska köpa en skithoj först och övningsköra på och sen sälja och köpa det hon vill ha sen. Jag röstar inte för en splirrans ny SV direkt iallafall, det ska gudarna veta.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Kubiken har väl iof ingen betydelse? :va Min förra hoj fick jag ju inte köra på mitt mellankort när den va orginal. Det va ju effekten som avgjorde det.

Jag tycker iallafall att det är onödigt att ta för mellan, när inte ens de vanligaste 600orna är körbara ostrypta på det kortet. Bättre att ta tungt direkt i så fall och slippa vänta i 2 år.

Vill hon köra upp på sin SV 650 så räknas den förmodligen som tung oavsett, men jag vet inte. Det beror på Kw mm. och jag kan inget om den hojen.

Och jag tycker fortfarande att hon ska köpa en skithoj först och övningsköra på och sen sälja och köpa det hon vill ha sen. Jag röstar inte för en splirrans ny SV direkt iallafall, det ska gudarna veta.

För tungt kort måste det vara 700+ i kubik och ett visst effekt/vikt-förhållande.

Edit: Kikade på http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx och där står de inget om kubik.

För A obeg:
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
För tungt kort måste det vara 700+ i kubik och ett visst effekt/vikt-förhållande.
Jo, men då är det ju ett glapp mellan 600 ochh 750 i så fall. För min FZR 600 fick jag INTE köra ostrypt på mitt mellankort.

Jag tycker inte man ska hålla på och hymla med strypningar som ingen ändå har i. I så fall tycker jag är det bättre att ta tungt från början.

Går mitt budskap inte fram? :va

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Ooooch så blir man vimmelkantig igen liksom ... hahahaha
Man kommer väl kanske att lägga sig några ggr och det var ju faktiskt först och främst att ha hojen ståendes och betala av ett lån som gjorde att vi kom in på att snacka om att köpa den billigaste ever ... Men när det gäller kubik/effekt så håller jag mig till det jag sagt från början .. tar och kör upp på den kubiken jag vill ha just nu .. och sen kör upp för tungt om jag vill ha det senare i livet ... jag är inte så stark och känner mig osäker på en tyngre hoj.

tacksam för alla svar och alla som är så hjälpsamma ... PMA mig dom som kan tänka sig att hjälpa till. Måste kunna snacka med er privat. TACK!!

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Jag kan ställa upp inga problem men lånar inte ut min hoj :)
inte så dumt att va MC-intruktör och va handledare men har jävligt dålig koll på nya Manöverprovet men det kan man ju kolla upp

men du lär bli snabbast på vägarna där det svänger vi kör Sporthojs kursen rak igenom :D :D

Manöverprovet tar jag och övar på på Coops parkering med inkköpta konor .... inte så svårt ... det fixar vi.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jo, men då är det ju ett glapp mellan 600 ochh 750 i så fall. För min FZR 600 fick jag INTE köra ostrypt på mitt mellankort.

Jag tycker inte man ska hålla på och hymla med strypningar som ingen ändå har i. I så fall tycker jag är det bättre att ta tungt från början.

Går mitt budskap inte fram? :va

Det är bättre att ta något körkort och kunna övningsköra själv. Lättast är mellan...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0