Handledare sökes

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Det är bättre att ta något körkort och kunna övningsköra själv. Lättast är mellan...

Jo men det lutar ju åt det hållet .. och då har jag för mig att sv 650n räknas som mellanklass ... eller? Det måste till en strypning på den effekten har jag för mig. So be it liksom ... då får jag väl köpa det då. Och det ska vara på annars förlorar jag ju mitt kort i en närmare poliskontroll eller? onödigt.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hur dyrt är det att ta kort hos en skola nu för tiden?

Jag köpte 10 lektioner teori+körning för 2800kr varav jag använde 7 så jag fick tillbaka pengar. Totalt kostade kortet ca 3500kr.

Det känns väldigt krångligt att köra privat utan hoj och utan någon man känner som kan låna ut eller vara handledare, det handlar ju inte om så mycket pengar menar jag. Har man åldern inne för tungt så ska man givetvis ta det.

Har man inte pengar till varken kort eller hoj kanske man bör spara lite till istället :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
lika gammel som dig nästan.

Nå vad kostar det?

Ditt kort hade kostat:

Syntest 50:-
Körkortsboken 300:-
MC-boken 200:-
Startpaket 5 lekt+teorikurs 3300:-
40 min körlektion. Inkl. all utrustning 550:-
Vägverkets pris: 2060

Totalt: 7010:-

Uppkörning Inkl. mc och lärare 1200:-

Så slutar priset på: 8210:- om du klarar alla prov första gången samt ENDAST behöver 7 lektioner...

Priser från Kul På Hjul:

Våra priser Mc:
Syntest 50:-
Teoriavgift tillgång till pärmar och data 600:-
Uppkörning Inkl. mc och lärare 1200:-
Körkortsboken 300:-
MC-boken 200:-

Sen tillkommer...

Vägverkets avgifter:
Körkortstillstånd 220:-
Ansökan om godkännande som handledare 170:-
Kunskapsprov 220:-
Körprov MC 1500:-
Tillverkning av körkort 120:-

Den totala avgiftskostnaden hos vägverket är alltså 2060:- för MC om du blir godkänd på första försöket

Last edited:
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Husa
jag är inte så stark och känner mig osäker på en tyngre hoj.

hojen behöver ju nödvändigtvis inte bli tyngre för att slagvolymen blir större...
men men de va ju inte din fråga här heller så.

skulle kunna va sån lekvakt när du skall köra konbana om du va på samma P-plats som en annan övar på :cool:
trafik va ju då inte så mycke å tänka på ens :hihi

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Hehe.. Halloj Zingoo:) Allt bra?
Ja, det där med MC-kort är ett satans krångel..tills man har det i handen förstås. Jag håller nog med Miss Orchidee, men om man skall ta för tung och vill ha en skruttig hoj att köra på som skolorna fortfarande har, så finns det nog ingen annan än en CB 750 kvar att välja på. Om jag inte minns fel riktigt så slutade de att tillverkas år 2002 efter att ha funnits i massor av år. Denna hojen är riktigt tung (viktmässigt) om man är en tjej i mindre förpackning. Dock så har de funnits länge och är en bra skolhoj, så om man lyckas hitta en sådan begagnad och i bra skick, är det nog ett mkt bra alternativ till att övningsköra på. Eftersom vissa skolor fortfarande använder den, är det isf bara att köpa en sådan och övningsköra på den. Sedan tar man lektioner på en skola som använder dessa fortfarande. Säljer sin egen hoj när kortet är fixat och köper den hojen man vill ha.
Själv så gick jag på skola som hade CB 750.

Ett idé det också kanske..

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Har redan 2 st att köra med i vår men de blir nog klara rätt fort får man hoppas. vad har du för tidsplan med när det ska va klart?
Åk och prata med Stefan på Kul På Hjul han ska va bra har jag hört.

hojen behöver ju nödvändigtvis inte bli tyngre för att slagvolymen blir större...
men men de va ju inte din fråga här heller så.

skulle kunna va sån lekvakt när du skall köra konbana om du va på samma P-plats som en annan övar på :cool:
trafik va ju då inte så mycke å tänka på ens :hihi

Lekvakt va det ja... Ska du lära na åka på slangen innan hon lärt sig köra på 2 hjul?:tummenupp

Last edited:

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Hehe.. Halloj Zingoo:) Allt bra?
Ja, det där med MC-kort är ett satans krångel..tills man har det i handen förstås. Jag håller nog med Miss Orchidee, men om man skall ta för tung och vill ha en skruttig hoj att köra på som skolorna fortfarande har, så finns det nog ingen annan än en CB 750 kvar att välja på. Om jag inte minns fel riktigt så slutade de att tillverkas år 2002 efter att ha funnits i massor av år. Denna hojen är riktigt tung (viktmässigt) om man är en tjej i mindre förpackning. Dock så har de funnits länge och är en bra skolhoj, så om man lyckas hitta en sådan begagnad och i bra skick, är det nog ett mkt bra alternativ till att övningsköra på. Eftersom vissa skolor fortfarande använder den, är det isf bara att köpa en sådan och övningsköra på den. Sedan tar man lektioner på en skola som använder dessa fortfarande. Säljer sin egen hoj när kortet är fixat och köper den hojen man vill ha.
Själv så gick jag på skola som hade CB 750.

Ett idé det också kanske..

Hej gubbstrutten :) Hur går det med skolan?
Joooo det är ju det där med HUR jäkla liten jag är. Men å andra sidan, har en kompis som inte är större än mig och bara nådde ner om hon satt på ena skinkan på sin övningshoj och hon har ju kortet idag.

Du vet att jag vill slippa den höga körlektionskostnaden. Visst kommer det bli ett par i början och ett par i slutet vid uppkörningen. Men det lutar nog åt att göra följande:
1. Köpa en mellanklasshoj för typ 7-9 000 (250cc/35kw)
2. Ha ansökt om ett par handledare och sen ge sig ut och krypa
3. ta några lektioner
4. Ut och köra med handledarna hela sommaren och våren och känner jag mig redo så bokar jag en uppkörningstid.
(5.) Köper mig den sv.n jag vill ha .. kör några lektioner med den och kör upp på den.
........ låter det som en plan eller?
Saknar dig på jobbet ;)

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Joooo det är ju det där med HUR jäkla liten jag är. Men å andra sidan, har en kompis som inte är större än mig och bara nådde ner om hon satt på ena skinkan på sin övningshoj och hon har ju kortet idag.

Du vet att jag vill slippa den höga körlektionskostnaden. Visst kommer det bli ett par i början och ett par i slutet vid uppkörningen. Men det lutar nog åt att göra följande:
1. Köpa en mellanklasshoj för typ 7-9 000 (250cc/35kw)
2. Ha ansökt om ett par handledare och sen ge sig ut och krypa
3. ta några lektioner
4. Ut och köra med handledarna hela sommaren och våren och känner jag mig redo så bokar jag en uppkörningstid.
(5.) Köper mig den sv.n jag vill ha .. kör några lektioner med den och kör upp på den.
........ låter det som en plan eller?
Saknar dig på jobbet ;)

Gubbstrutt?:) Ja, jämfört med ungtupparna på jobbet så är jag fan en gubbe..hehe.

Jo, det där låter väl som en plan. Det är bara att tänka "mera övning, mera drill, rasten tjänar inget till", så sitter det sen. Framförallt öva så mkt du kan på alla övningar..drill drill drill..innan du överhuvudtaget tänker på uppkörning. När du känner att du behärskar 250:n och har koll på balans mm, så kan du hoppa på din SV, köra samma övingar igen och igen. Då har du ju fått en lite tyngre hoj och vikten betyder mkt. Helt plötsligt blir det tyngre och jobbigare att göra övningarna. Mer massa som du skall få stopp på och det kommer verkligen att kännas vid 90km/h bromsningen.
Nåja..det löser du!:)

Jag får komma ut och hälsa på dig på jobbet ngn dag:)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00

Hur liten är du? Jag är inte speciellt lång jag heller. Jag nådde bara ner med tårna på ena sidan på min gammla hoj, och nu får ja precis i tårna på bägge sidor. Då är det tåspetsar vi pratar, mer behövs inte. Och dessutom, fötterna ska inte va i backen ;)

zingoo

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Väntar .....
Gubbstrutt?:) Ja, jämfört med ungtupparna på jobbet så är jag fan en gubbe..hehe.

Jo, det där låter väl som en plan. Det är bara att tänka "mera övning, mera drill, rasten tjänar inget till", så sitter det sen. Framförallt öva så mkt du kan på alla övningar..drill drill drill..innan du överhuvudtaget tänker på uppkörning. När du känner att du behärskar 250:n och har koll på balans mm, så kan du hoppa på din SV, köra samma övingar igen och igen. Då har du ju fått en lite tyngre hoj och vikten betyder mkt. Helt plötsligt blir det tyngre och jobbigare att göra övningarna. Mer massa som du skall få stopp på och det kommer verkligen att kännas vid 90km/h bromsningen.
Nåja..det löser du!:)

Jag får komma ut och hälsa på dig på jobbet ngn dag:)

Jaaa det får du faktiskt göra. ;)
Menade ju inte gubbstrutt i dess rätta bemärkelse ... menade väl mer gulledig liksom...
Jo .. det där med vikten på cykeln är viktigt, men en så liten som en 250 tror jag att jag hoppar faktiskt .... har kollat på en gammal jäkla suzuki på 500cc .... ju äldre dom där harvarna är dessto tyngre är dom ju. Så det lutar nog åt en sådan. Bromsningarna är jag urkass på hahahaha Ger gärnet med handbromsen och då vet vi ju alla vad som händer :)
;)

Hur liten är du? Jag är inte speciellt lång jag heller. Jag nådde bara ner med tårna på ena sidan på min gammla hoj, och nu får ja precis i tårna på bägge sidor. Då är det tåspetsar vi pratar, mer behövs inte. Och dessutom, fötterna ska inte va i backen ;)

Menade mest liten som liten i vikten .... 164/knappa 50 kilo. Att ha en cykel som då motsvarar 3x min egna kroppsvikt känns.... särskilt när man går upp på dom gamla hojarna som väger dryga 200 ... blir inte lika hanterbart ... så för mig, för min egna del så känns det tryggare att, antingen ha en lättare motorcykel(viktmässigt sett) eller att jag når med mer än tåspetsen då min egna vikt inte är att sätta emot ;)

Last edited:

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Menade mest liten som liten i vikten .... 164/knappa 50 kilo. Att ha en cykel som då motsvarar 3x min egna kroppsvikt känns.... särskilt när man går upp på dom gamla hojarna som väger dryga 200 ... blir inte lika hanterbart ... så för mig, för min egna del så känns det tryggare att, antingen ha en lättare motorcykel(viktmässigt sett) eller att jag når med mer än tåspetsen då min egna vikt inte är att sätta emot ;)

Jag tror inte det är några problem för dig o köra en tung hoj, men eftersom du inte vill det så skulle ja faktiskt rekomendera en er-5a. De är jäkligt små o smidiga och billiga. Nu kommer inte ja åt blocket då ja sitter på jobbet men ja vet att när ja tog körtkort för 2 år sedan så kollade ja lite på dem och då låg de på 25k eller någe, så de borde vara billiga nu. Det är ingen fräck hoj, men den är väldigt lättkörd och smidig och det verkar ju vara det du efterfrågar. Köp en sån o övningskör och sen säljer du den o köper vad du vill ha.

Har även en polare som har en sänkt hornet till salu. Hon är nog i din storlek, men den hojen kostar lite mer då den e i grymt fint skick. Inge ja rekomenderar dig att övningsköra med.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
vetefan om du fått nåt bra svar än (orkar inte läsa moraldebatten) men vill du ha hjälp med manöverbana och lära dig hantera hojjen på nån parkering nånstans så kan jag ställa upp nån gång om du vill.

kan inte hjälpa dig som handledare dock då jag åkt ifrån lappen inom 5 år :glömdet

inte 100% lagligt kanske men va fan, du ska ju bli biker, lite outlaw måste man ju vara då :D väljer man bara nån plats som är lite avsides där ingen stör sig på en hoj som åker runt-runt så är det nog ganska lungt även för harry haffa..

antar att du har B kort redan? lär du dig hantera hojjen och kan trafikvett sedan tidigare så klarar du lappen lätt som en plätt.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag tror inte det är några problem för dig o köra en tung hoj, men eftersom du inte vill det så skulle ja faktiskt rekomendera en er-5a. De är jäkligt små o smidiga och billiga. Nu kommer inte ja åt blocket då ja sitter på jobbet men ja vet att när ja tog körtkort för 2 år sedan så kollade ja lite på dem och då låg de på 25k eller någe, så de borde vara billiga nu. Det är ingen fräck hoj, men den är väldigt lättkörd och smidig och det verkar ju vara det du efterfrågar. Köp en sån o övningskör och sen säljer du den o köper vad du vill ha.

Har även en polare som har en sänkt hornet till salu. Hon är nog i din storlek, men den hojen kostar lite mer då den e i grymt fint skick. Inge ja rekomenderar dig att övningsköra med.

ER-5 är billiga i inköp. Finns ett överflöd på dem på marknaden, och även flertalet ganska nya till lågt pris.
Jag vet att handlarna sålde nya för under 50kkr för att bli av med dem när ER-6 introducerades.

syrran köpte en 1997 ER-5 och hade ett par år, den är väldigt populär som mellanklasshoj. Jag körde den lite förra våren, och det är ingen raket ostrypt, men den funkar mycket bra som nybörjarhoj, då den är lättkörd och förlåtande.
Jag tror den hojen såldes för ca 20kkr i somras, och där låg priset ungefär då för årsmodeller 97-02.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
vetefan om du fått nåt bra svar än (orkar inte läsa moraldebatten) men vill du ha hjälp med manöverbana och lära dig hantera hojjen på nån parkering nånstans så kan jag ställa upp nån gång om du vill.

kan inte hjälpa dig som handledare dock då jag åkt ifrån lappen inom 5 år :glömdet

inte 100% lagligt kanske men va fan, du ska ju bli biker, lite outlaw måste man ju vara då :D väljer man bara nån plats som är lite avsides där ingen stör sig på en hoj som åker runt-runt så är det nog ganska lungt även för harry haffa..

antar att du har B kort redan? lär du dig hantera hojjen och kan trafikvett sedan tidigare så klarar du lappen lätt som en plätt.

Mmm...macho macho man...:rolleyes:

Men om haffat inte ser mellan fingrarna så är det inte lika "outlaw"! Och det gäller inte bara henne, utan DIG med. Och vad händer om en olycka inträffar!!

Kört mc med enbart B-kort = Varning - 6 månader

Tillåtande av olovlig körning = Varning - 6 månader

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM