Handledarkursen...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
satt o kollade lite om den fina lilla utbildning man nu måste genomgå... Men nu till det svåra...
Vad är det som kostar??

Det står på de flestas hemsida att den kostar 350kr /deltagare...
Vill någon skriva så jag fattar....

Innebär detta att det kostar 700kr att bli godkändhandledare eller kostar det 350kr per handledare oavsett om man har en eller två elever eller ?
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Du behöver ingen kurs för att vara handledare t mc, vad jag har förstått.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Där sa du något men tyvärr gäller det även bil... Ehh.. mena mc med 4 hjul:näsblod
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har inte letat upp svaret på just din fråga.
Men det mesta man behöver veta finns på www.korkortsportalen.se

Jag vill minnas att det finns en gräns för hur många handledare du får gå med vid samma kurstillfälle. (en bekant som håller på med B-kortet sa det). Typ eleven + 4 eller 5 handledare på samma kurs.

edit: du måste betala för varje handledare. så elevavgift för dig, och handledaravgiften för alla handledare.
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Jag jobbar som trafiklärare på bil o håller i dessa kurser. :)

Förstod inte riktigt frågan men kan ge lite information ändå: :)

I dagsläget krävs introduktionsutbildning/handledarutbildning endast på B-behörighet alltså inte på A (än sålänge)

Vid ett kurstillfälle kan man vara max 5 deltagare i en grupp, ex 3 handledare och 2 elever. Eller 4 handledare och 1 elev. Hur som helst men max 5 deltagare/grupp.

Avgiften är ca 400 kr/deltagare (beroende på trafikskola) för kursen sen ska länsstyrelsen ha 170 kr för behandla ärendet och godkänna handledaren.

Du får gärna fråga om du har fler funderingar!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag jobbar som trafiklärare på bil o håller i dessa kurser. :)

Förstod inte riktigt frågan men kan ge lite information ändå: :)

I dagsläget krävs introduktionsutbildning/handledarutbildning endast på B-behörighet alltså inte på A (än sålänge)

Vid ett kurstillfälle kan man vara max 5 deltagare i en grupp, ex 3 handledare och 2 elever. Eller 4 handledare och 1 elev. Hur som helst men max 5 deltagare/grupp.

Avgiften är ca 400 kr/deltagare (beroende på trafikskola) för kursen sen ska länsstyrelsen ha 170 kr för behandla ärendet och godkänna handledaren.

Du får gärna fråga om du har fler funderingar!

Hur mycket kostar det om jag ska vara handledare för 1 person dvs för mig och denna personen tillsammans?
Och hur mycket kostar det om jag ska vara handledare för 2 personer
Oavsett vilket så går vi till samma handledar kurs..

Har inte letat upp svaret på just din fråga.
Men det mesta man behöver veta finns på www.korkortsportalen.se

Jag vill minnas att det finns en gräns för hur många handledare du får gå med vid samma kurstillfälle. (en bekant som håller på med B-kortet sa det). Typ eleven + 4 eller 5 handledare på samma kurs.

edit: du måste betala för varje handledare. så elevavgift för dig, och handledaravgiften för alla handledare.

Elevavgift för mig:D
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag jobbar som trafiklärare på bil o håller i dessa kurser. :)

Förstod inte riktigt frågan men kan ge lite information ändå: :)

I dagsläget krävs introduktionsutbildning/handledarutbildning endast på B-behörighet alltså inte på A (än sålänge)

Vid ett kurstillfälle kan man vara max 5 deltagare i en grupp, ex 3 handledare och 2 elever. Eller 4 handledare och 1 elev. Hur som helst men max 5 deltagare/grupp.

Avgiften är ca 400 kr/deltagare (beroende på trafikskola) för kursen sen ska länsstyrelsen ha 170 kr för behandla ärendet och godkänna handledaren.

Du får gärna fråga om du har fler funderingar!

Har det alltid varit max 5 pers???
När jag gick den kursen med grabben för något år sedan var vi nog runt 20pers samtidigt.
Det enda viktiga då verkade vara att kursen tog 3 eller om det var 3,5timme :gnissla
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Alltså...:)

Du och 1 elev = 400kr x 2 = 800kr för kursen sen + (Länsstyrelse avgiften 1 intyg 170 kr)

Du och 2 elever = 400kr x 3 = 1200 kr för kursen sen + (Länsstyrelse avgiften, 2 intyg (i och med 2 elever) 170 kr x2 = 340 kr

Hoppas du blev lite klokare!?

På en kurs får jag ha max 30 deltagare men varje sällskap får vara max 5 deltagare. (Som någon skrev tidigare)
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Ursäkta att jag kapar tråden lite men känner att jag ska passa på.
Vad gäller idag för EU-moppe?
Grabben är på G till 15 år och han måste väl ha nåt slags moppe-körkort.

Hur gör man och vad kostar det?

Mvh
Martin
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Ursäkta att jag kapar tråden lite men känner att jag ska passa på.
Vad gäller idag för EU-moppe?
Grabben är på G till 15 år och han måste väl ha nåt slags moppe-körkort.

Hur gör man och vad kostar det?

Mvh
Martin

Hej Martin!

Vet inte om frågan var ställd till mig men svarar ändå. :)

För EU-moppe gäller idag följande:

*15 år
* Förarbevis
Förarbeviset får man efter att man gått en kurs på en trafikskola, kursen innehåller teori och praktik. Hos oss/trafikskolan där jag jobbar är kursen förlagd på 2 dagar. 1:a dagen teori mellan 8.00-15.00, andra dagen ett teoriprov följt av ett körprov/körpass där man får visa att man kan hantera mopeden, svänga och effektiv bromsning mm.

Därefter tar det ca 2-3 veckor innan man får förarbeviset och kan ut o åka.

MEN observera att från och med 1 oktober i år ändras reglerna för detta:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/AM-Moped-klass-1/

På denna länk finns allt du behöver veta!

Mvh Maria
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Hej Martin!

Vet inte om frågan var ställd till mig men svarar ändå. :)

För EU-moppe gäller idag följande:

*15 år
* Förarbevis
Förarbeviset får man efter att man gått en kurs på en trafikskola, kursen innehåller teori och praktik. Hos oss/trafikskolan där jag jobbar är kursen förlagd på 2 dagar. 1:a dagen teori mellan 8.00-15.00, andra dagen ett teoriprov följt av ett körprov/körpass där man får visa att man kan hantera mopeden, svänga och effektiv bromsning mm.

Därefter tar det ca 2-3 veckor innan man får förarbeviset och kan ut o åka.

MEN observera att från och med 1 oktober i år ändras reglerna för detta:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/AM-Moped-klass-1/

På denna länk finns allt du behöver veta!

Mvh Maria


Stort Tack!!!!
Vad kostar det idag?
 

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Ort
08
Hoj
Gixer Tysen K6
Jag jobbar som trafiklärare på bil o håller i dessa kurser. :)

Förstod inte riktigt frågan men kan ge lite information ändå: :)

I dagsläget krävs introduktionsutbildning/handledarutbildning endast på B-behörighet alltså inte på A (än sålänge)

Vid ett kurstillfälle kan man vara max 5 deltagare i en grupp, ex 3 handledare och 2 elever. Eller 4 handledare och 1 elev. Hur som helst men max 5 deltagare/grupp.

Avgiften är ca 400 kr/deltagare (beroende på trafikskola) för kursen sen ska länsstyrelsen ha 170 kr för behandla ärendet och godkänna handledaren.

Du får gärna fråga om du har fler funderingar!

mao är det de gamla reglerna som gäller för MC ?
Handledaren måste haft KK i minst 5år i rad och vara minst 25år samt åka hoj efter.
Övningsköraren måste ha skylten synlig ?
Inga andra intyg eller liknande ?
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
mao är det de gamla reglerna som gäller för MC ?
Handledaren måste haft KK i minst 5år i rad och vara minst 25år samt åka hoj efter.
Övningsköraren måste ha skylten synlig ?
Inga andra intyg eller liknande ?

Hej!

* Handledaren måste vara minst 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
* INGEN handledarutbildning (än sålänge)
* Men godkänd som handledare av länsstyrelsen
* Övningsskylten väl synlig bakifrån
* Handledaren skall följa bakpå eleven (samma hoj) eller på egen hoj
Handledaren får INTE följa i bil vid privat övningskörning!

Något som inte har med övningskörning att göra men observera att från och med 1 november i år införs riskutbildning 1 och 2 på MC!

Mvh Maria :)
 

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Hej!

* Handledaren måste vara minst 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
* INGEN handledarutbildning (än sålänge)
* Men godkänd som handledare av länsstyrelsen
* Övningsskylten väl synlig bakifrån
* Handledaren skall följa bakpå eleven (samma hoj) eller på egen hoj
Handledaren får INTE följa i bil vid privat övningskörning!

Något som inte har med övningskörning att göra men observera att från och med 1 november i år införs riskutbildning 1 och 2 på MC!

Mvh Maria :)

Lite OT...
Hur kommer det sig att handledaren inte får följa efter med bil? Vad finns det för srgument till detta? Vad kan en handledare göra på en MC som inte handledaren i bilen kan? Då man övningskör på bilskola följer handledaren ju efter i bil.
Tycker bara det hade varit praktiskt om min man fick följa efter i bil då jag övningskörde på min MC eftersom vi har en liten bebis som kan följa med i bilen då.
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Lite OT...
Hur kommer det sig att handledaren inte får följa efter med bil? Vad finns det för srgument till detta? Vad kan en handledare göra på en MC som inte handledaren i bilen kan? Då man övningskör på bilskola följer handledaren ju efter i bil.
Tycker bara det hade varit praktiskt om min man fick följa efter i bil då jag övningskörde på min MC eftersom vi har en liten bebis som kan följa med i bilen då.

Ja du! Det bara är så! Står i MC boken, på transportstyrelsens/vägverkets hemsida. Dubbelkollade även härom veckan med en förarprövare på vägverket. Det har alltid varit så.

Att följa med bil bakom en mc-elev har länge varit vanligt förekommande på trafikskolor. Idag är det mest den äldre generationen som följer med bil bakom sin elev. Inom trafikskolors riksförbund (STR) har det i många år varit en policy att läraren ska följa med mc och inte med bil. Idag är det överhuvudtaget inte försvarbart att följa med bil, inte nog med att utbildningskvalitèn blir sämre så tar det även längre tid att utbilda med bil bakom.

Man kan inte som lärare demonstrera övningarna om man följer med bil och inte heller lika lätt se vad eleven gör för fel. Finns det dessutom ingen radiokommunikation mellan lärare i bil och elev på mc blir det hela riktigt farligt!

Kort o gott utbildar man på mc följer man på mc eller bakpå elevens mc oavsett väder/vind och andra ursäkter. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja du! Det bara är så! Står i MC boken, på transportstyrelsens/vägverkets hemsida. Dubbelkollade även härom veckan med en förarprövare på vägverket. Det har alltid varit så.

Apapapp! Det är farligt att säga att det "alltid" har varit så :mattias

Min bror övningskörde 125'a framför farsans bil någon gång på 80 talet

Jag skulle vilja påstå att en handledare i bil kan göra mer än en på mc bakom, en i bil kan ju i alla fall preja fanskapet av vägen i värsta fall.

Kör man bakom på MC och båda har senaste race-sliponet lär kommunikation, radio eller ej, bestå i ett evinnerligt gestikulerande som man minst lika lätt kan göra inifrån en bil.

Att skjutsa sin handledare kan ju vara en bra ide, inte nog med att övningsköraren ska behärska hojen, han ska även behärska att skjutsa, något som jag känner flera erfarna mc förare som tycker är obehagligt.
Men där kan ju handledaren hjälpa till lite också.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tackar så mycket Blivande Mctjejen.

Dock sitter jag smått o kokar inombords att jag ska behöva betala nästan
1000kr bara för att få sätta mig i en bil o hjälpa någon till körkortet....
Men som vanligt är det bara o betala o se glad ut... :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top