Handskar och stövlar, hur "bra" behöver de egentligen vara?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag kommer inte att köpa Handroid igen.

Förmodligen ska jag till garaget i helgen så kan jag fota dom så får du se.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för alla svar och tips!

När jag tog motorväg som exempel så menade jag framförallt hastigheten, jag förstår att sporthandskar ska klara att glida på asfalten i 200+km/h men det jag menade var att det kanske inte behövs sporthandskar för att glida på asfalt i 130km/h. Jag är medveten om riskerna i trafiken.

Jag har inga problem med att lägga ut pengar på prylarna, däremot gnäller min fru lite men när man visar krascher på nätet så går det att övertyga henne :hihi

Berättelsen om när jag gled sönder mina handskar var med en krasch i ca 150. Gången innan gick det "bara" i 100 och då mådde händerna ännu värre.

Glider du på händerna i 200+ hjälper det inte om du har titanhandskar, värmen bränner sönder händerna ändå.

När "vi" pratar om att kunna resa sig efter en krasch på bana så är det i 80-130 som är ett rätt normalt spann. Klotar man i 160 blir det normalt sjukhus och operationer för de flesta oavsett, då vrider man sönder kroppen så några skrapmärken då är same same..

80-130 är förmodligen rätt låg fart jmf med din "normal motorvägsfart".

Tänk på det. Har du inte en väldigt begränsad budget, spara inte på händer och fötter. En hjälm för 7000 skyddar inte mkt bättre än en för 3500, ett ställ för 15000 skyddar inte bättre än ett för 6000. Men handskar och stövlar gör stor skillnad.

Tro mig, det gör ont att klota ändå, man behöver inte salta den notan ;).
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag kommer inte att köpa Handroid igen.

Förmodligen ska jag till garaget i helgen så kan jag fota dom så får du se.

Det vore intressant! Med tanke på att de är "de bästa handskarna" i de flesta tester och omdömen på nätet så vore det intressant att se.

Agile>Jag är med på vad du menar, det svåra är bara att hitta saker som är bra/bäst, alla verkar ju trots allt vara väldigt bra. Menar du att de Alpinestars stövlar jag har kollat på inte "räcker"? De är väl ändå de näst bästa enligt Alpinestars själva. Och handskar är väl samma där, det är väl priset i detta fall som man kan kolla på, desto högre pris, desto mer skydd.?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har kört med Knox Handroid i två säsonger och vurpat med dom en gång. När jag gick omkull på bana innan jag hade handskarna så bröt jag två fingrar och skrapade mig rätt ordentligt pga hål i handskarna.

När jag gick omkull med Knox handskarna så gick bara en söm upp ytterst lite på sidan av handen, i övrigt var det "kraschpuckarna" i handflatan och på handleden som hade tagit smällen. Funkade mycket bra med andra ord.

Sen drar det inte ifrån att dom är grymt sköna också. :)

Men som sagt, det är många variabler som spelar in vid en vurpa. Landar man rätt behöver man inte alls få mycket skador med bra skydd. Landar man fel kan man få stora skador oavsett hur bra skydd man har på sig...
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag kommer inte att köpa Handroid igen.

Förmodligen ska jag till garaget i helgen så kan jag fota dom så får du se.

Släng gärna upp en bild. Jag kör också med Handriod, har klotat två gånger om jag inte minns fel. Det har gått ganska långsamt båda gångerna men handskarna har definitivt skött sig bra. Det är nött där det "ska" vara nött.
Enda problemet jag haft är att en söm på långfingret har gått upp men lämnade in handsken till en skräddare som lagade för en liten slant.

Hade Alpinstars Gp-plus innan, har klotat några gånger med dem också. De håller fortfarande ihop och ligger hemma som backuphandskar om de andra skulle paja totalt vid marksyning.

Som alla andra säger så skulle jag inte spara på krutet när det gäller handskar och stövlar. Känns som man får vad man betalar för när det kommer just till de prylarna.
Jag klämde på 300kr-handskarna som såldes på mässan av norrbaggar (eller om det var danskar, kommer inte ihåg). Visserligen satt de bra och var sköna men skinnet var ju lika tunt som en kondom och när man kan trycka ihop skyddet över knogarna mellan tummen och pekfingret så backade jag och förstod varför de var så billiga. Tänkte när jag gick därifrån att jag hoppas ingen köper dem, jag hade inte velat klota med de handskarna på händerna.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ett krux när man kör gata/touring är att den utrustning som erbjuder bästa skydd sällan är bra för väder & vind (regn, kallt och länge).

Absolut bästa skyddet är det du ser på MotoGP. Skinnställ som sitter tight ut av bara h-vete med hårda skydd för nän, armbågar, axlar & rygg.

Handskar med skydd högt o lågt men som också sitter tight av bara h-vete = kallt! Stövlarna håller fotleden i schack även om du skulle få den under hojen o glida med en längre sträcka. Även dessa sitter tight.

Och inget av dessa plaggen, förutom hjälmen, är regntätt nog att klara timmar i regn utan att du blir ordentligt nedkyld. MEN det är det bästa skyddet du kan ha om du kraschar.

Dina handskar såg ok ut. Jag hade kört med dem. Möjligtvis något tunna tidig vår/sen höst. Kalla händer påverkar reaktionstiden negativt.

Tja, det är inte lätt. Finns för mycket att välja på helt enkelt! ;-)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för feedbacken!

Citerar mig själv då ingen svarade på frågan:

Menar du att de Alpinestars stövlar jag har kollat på inte "räcker"? De är väl ändå de näst bästa enligt Alpinestars själva. Och handskar är väl samma där, det är väl priset i detta fall som man kan kolla på, desto högre pris, desto mer skydd.?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
ImageUploadedByTapatalk1360427254.142879.jpgImageUploadedByTapatalk1360427264.512757.jpg

Det här efter en rullning i 40km/h kanske. Studsade runt på gräs och asfalt.

Dom har slitits bredvid plastytan där det borde tagit i.

Hade det gått fortare och jag hade glidit på händerna så vet jag inte hur länge dom hade hållit.
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Någon här som kan tipsa om bra stövlar (race stuk) helst så billiga som möjligt, tänkte beställa från fc-moto, vore schysst om man kunde få tips.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Sluta slå er gul & blå så klarar kroppen sig längre :D

Skaffa nyss snowboard känga, den borde vara ypperlig att gå i marken i 200+, men undra om man kan växla, dojan är lite tjock. får modifiera växelspaken lite.
 
Last edited:

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Någon här som kan tipsa om bra stövlar (race stuk) helst så billiga som möjligt, tänkte beställa från fc-moto, vore schysst om man kunde få tips.

Köpte ett par Alpinestars S-MX Plus förra året. Valde mellan dem och TCX S-Race. Tyckte dock att TCX satt lite sämre på mina fötter. Var väldigt sugen på Alpinestars Supertech R, men kunde inte förmå mig att lägga pengarna, de var helt sinnessjukt sköna.

Se till att pröva i butik innan du beställer.

Alpinestars S-MX Plus
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/Alpinestars-S-MX-Plus-Boot-2013-0038

Alpinestars Supertech R
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...oducts/Alpinestars-Supertech-R-Boot-2012-0001
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det är Alpinestars S-MX Plus jag kollar på, galet sköna...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top