Handskar och stövlar, hur "bra" behöver de egentligen vara?

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Någon här som kan tipsa om bra stövlar (race stuk) helst så billiga som möjligt, tänkte beställa från fc-moto, vore schysst om man kunde få tips.

Här själv pumas racevariant, köpte lätt begagnat för 1500, skulle utan problem kunna gå ett par kilometer i dom, lätta, svala och tighta. Fann dom bra mycket sköna är smx-5 plus eller vad a-stars värstingar nu hette :p
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Finns ju ett suomy ställ till salu i köp och sälg.... Best of the best!!!...
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Här själv pumas racevariant, köpte lätt begagnat för 1500, skulle utan problem kunna gå ett par kilometer i dom, lätta, svala och tighta. Fann dom bra mycket sköna är smx-5 plus eller vad a-stars värstingar nu hette :p

Supertech R ;)

Har för övrigt traskat runt halva smögen i skinnbyxorna och S-MX Plus... Blev lite svettigt med byxorna men stövlarna gick bra att gå i :)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Kan man inte va snabbast på gatan ska man iallafall va coolast vid korvmojen :tungan köp knox handroid och ett par riktiga rajs stövlar :rock :7peta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag förstår mig inte på SH ibland. Aldrig förr har jag sett så många som propagerar för att stunta i jeans eller att kevlarjeans faktiskt duger för banåka. Köra i hoodie går utmärkt när man skall till kormojjen etc. Samtidigt propageras det för att bara det bästa är gott nog när man skall köra till jobb....:va:va

För mig handlar det om utrustning efter risknivå. Ja jag har Shoei värstinghjälm, formsytt raceskinställ, Daytona EVO stövlar och handskar som kostar som ett par nya däck och det används vid högriskaktiviteter såsom banåka och hårdkörning på kurviga vägar. Till och från jobb är det gore-tex och vattentäta stövlar med rimlig skyddsnivå som gäller. Kafferunda med pappa och hans vänner på 50-tals Norton kör jag iförd Belstaff.

För risknivån vardagskörning är det overkill med Gp pro, Handroid etc. En vanlig handske av något kvalitetsmärke skulle jag inte tveka att använda.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Nja kanske... Men man får ju med hansker om man köper stället...
 
Last edited:

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Tack för alla tips och råd! Jävlar vilken fart det blev på tråden, man märker att folk börjar bli sugna på att dra ut och köra :tuttar

Satt nyss och tittade på supertech R, riktigt snygga, men får åka iväg och testa innan jag köper något.


Jag har enbart kevlarjeans (shift torque), ett par fattiga knäskydd (alpinestars reflex), ryggskydd från forcefield samt ett par alpinestars handskar (kortare version, tror dom kallas spx). Nöjd med alla sakerna även fast jag som tur är inte behövt testa dom ännu. Känns tryggt ha dom på sig och sakerna känns gedigna.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tack för alla tips och råd! Jävlar vilken fart det blev på tråden, man märker att folk börjar bli sugna på att dra ut och köra :tuttar

Satt nyss och tittade på supertech R, riktigt snygga, men får åka iväg och testa innan jag köper något.


Jag har enbart kevlarjeans (shift torque), ett par fattiga knäskydd (alpinestars reflex), ryggskydd från forcefield samt ett par alpinestars handskar (kortare version, tror dom kallas spx). Nöjd med alla sakerna även fast jag som tur är inte behövt testa dom ännu. Känns tryggt ha dom på sig och sakerna känns gedigna.

Känns tryggt när man ej har testat grejerna :rolleyes: , jag och några fler har testat kevlar jeans live... och de håller ej någe bra alls...man får räkna med feta brännmärken i köttet m.m, lite köttskador dödar sällan men men ;) , jag undviker att köra i kevlar jeans nuförtiden...orkar inte plocka sten m.m ur köttet på benen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag förstår mig inte på SH ibland. Aldrig förr har jag sett så många som propagerar för att stunta i jeans eller att kevlarjeans faktiskt duger för banåka. Köra i hoodie går utmärkt när man skall till kormojjen etc. Samtidigt propageras det för att bara det bästa är gott nog när man skall köra till jobb....:va:va

För mig handlar det om utrustning efter risknivå. Ja jag har Shoei värstinghjälm, formsytt raceskinställ, Daytona EVO stövlar och handskar som kostar som ett par nya däck och det används vid högriskaktiviteter såsom banåka och hårdkörning på kurviga vägar. Till och från jobb är det gore-tex och vattentäta stövlar med rimlig skyddsnivå som gäller. Kafferunda med pappa och hans vänner på 50-tals Norton kör jag iförd Belstaff.

För risknivån vardagskörning är det overkill med Gp pro, Handroid etc. En vanlig handske av något kvalitetsmärke skulle jag inte tveka att använda.

Fast det är ju ett skevt resonemang.

Ska man klä sig efter att sannoliktheten átt man kraschar är minimal kan man köra i shorts och tisha. Frågan var ju dock ställd som "vad räcker"? Räcker för vad?

Givet syftet med skydd så utgår jag med den frågeformuleringen att det ska räcka till att klara en krasch i, om än en krasch med försvinnande liten sannolikhet. Då är den enda skillnaden på hårt banåka och gata att det finns mer att göra sig illa på vid gatåka.

Jag har kraschat för att jag tagit i för mycket, men jag har också kraschat för god knows what, en halv sekunds koncentrationsmiss, olja, tankevurpa eller vad det nu var. Jag kan fortfarande inte förklara hur det kunde hända, men hårt körde jag definitivt inte, tvärtom.

Det första fallet skulle aldrig hända på gata, för jag laddar inte på det sättet. Det andra däremot hade kunnat hända när som helst ärligt talat.
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Känns tryggt när man ej har testat grejerna :rolleyes: , jag och några fler har testat kevlar jeans live... och de håller ej någe bra alls...man får räkna med feta brännmärken i köttet m.m, lite köttskador dödar sällan men men ;) , jag undviker att köra i kevlar jeans nuförtiden...orkar inte plocka sten m.m ur köttet på benen.

Vad var det för kevlarjeans då?
Har ramlat förr, inte i några högre hastigheter men utan skydd osv.... så jag vet på ett ungefär hur mycket sakerna skulle skydda.
Jag tar det rätt lugnt, inga wheelies eller så. Verkar ju vara huvudorsaken i de flesta olyckor som man ser på videos.
Hade lätt köpt ett snyggt alpinestars skinnställ, men kommer inte in i dom. Får beställa ett skräddarsytt senare när man har lite mer cash, frågan är hur snygga/bra skräddarsydda är mot tex alpinestars.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast det är ju ett skevt resonemang.

Ska man klä sig efter att sannoliktheten átt man kraschar är minimal kan man köra i shorts och tisha. Frågan var ju dock ställd som "vad räcker"? Räcker för vad?

Givet syftet med skydd så utgår jag med den frågeformuleringen att det ska räcka till att klara en krasch i, om än en krasch med försvinnande liten sannolikhet. Då är den enda skillnaden på hårt banåka och gata att det finns mer att göra sig illa på vid gatåka.

Jag har kraschat för att jag tagit i för mycket, men jag har också kraschat för god knows what, en halv sekunds koncentrationsmiss, olja, tankevurpa eller vad det nu var. Jag kan fortfarande inte förklara hur det kunde hända, men hårt körde jag definitivt inte, tvärtom.

Det första fallet skulle aldrig hända på gata, för jag laddar inte på det sättet. Det andra däremot hade kunnat hända när som helst ärligt talat.

JA det är ett skevt resonemang men har du ett bättre?

För mig handlar det om avvägningen mellan riskexponering och bekvämlighet. Du ser ingen på en RR bana i GoreTex men det är fullt av dem på en touringträff. Beror det på att touringåkarna är suicidala och gillar undermålig utrustning?Eller beror det på att skyddseffekten hos ett kallt, aptight, icke vattentätt, obekvämt raceställ inte uppvägs av riskexponeringen vid touringåka i 70km/h?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
MC åkning är riskfyllt, om man i alla lägen propagerar för att det behövs personlig utrustning för minst 25-40KSEK för att klara minsta vurpa, man skall aldrig tumma på säkerheten osv... kanske det är dags att fundera på alternativ - knyppling????
Det går alltid att leta fram någon som vurpade på en parkering i 20 km/h och bröt foten förmodligen på att han köpt stöveln på BT och sedan visa någon RR krasch där killen reser sig och borstar av sanden. Vips så har man underlag för att stövlar för 4000 är en nödvändighet för att kunna åka 3 mil till jobbet.
Handlar inte detta i många fall om att många här gillar prylar, det behövs byggas upp lite motiv för att lägga 15K på nya "säkrare" värstingprylar i år också.
Jag tror att många på sporthoj skulle tjäna mer säkerhetsmässigt på att i stället lägga hälften av budgeten på personligt utrustning per år på körutbildning i stället samt varje gång det varit lite "nära" självkritiskt fundera över vad man kunde gjort för att förutse/undvika den uppkomna situationen. Fundera var man lägger mest fokus - träna på att undvika olycka/skada eller försöka mildra effekterna om/när den sker. Lite långt från handskval men ........:hej
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Jag får intrycket av att läsa här på sh att goretext eller övriga former av tygställ är värdelösa och skyddar ingenting. Det måste vara skinnställ annars blir man skinnflådd om man ramlar i 30-50-70-90 km/h.
Är detta verkligen någon som stämmer? I så fall kommer jag ge efter och gå och köpa nytt ställ, vill verkligen undvika skrapsår så mycket det går och kan leva med regnställ vid behov.

Om det INTE är så varför klagas det så mycket på tygställ? Finns det några grunder eller är det hörsägen/allmänt machosnack som bara flyter på år efter år? De enda argumenten jag kan återkoppla till är att det finns risk för rullning istället för glidning med tyg men det är också något som folk har "hört".
Det andra är att passformen inte är bra och att skydden därför tappar sin förmåga vilket känns rimligt och något jag själv tänker på.

Jag köpte mig dessutom ett par touringstövlar (i brist på kunskap om vridskydd mm) Känner mig nojjig nu att utrustningen jag har inte duger för att skydda mig från brännskador och andra dödligt smärtsamma skador vid en krasch.

Vore därför intressant om alla kunde bidra med en lista på det ultimata kitet med produkter man kan köpa idag som ger det absolut säkraste skyddet? Alltså vad som i teorin/praktiken vore det bästa.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag har gjort precis som du, köpt tyggrejjor och touringstövlar, har dock tagit all kritik emot sånt med en nypa salt, har väldigt svårt att tro att dom skulle kunna sälja såpass mycket och så skyddar det ingenting...
självklart är det lite bättre med läder vid just glidning men de värsta skadorna sker ju vid direkt våld som det är VÄLDIGT stor risk för ute på våra vägar som oftast saknar lämpliga avkörningszoner.
anledningen att jag kör med allvädersställ är att det är smidigt, lättskött, billigare, skönt både när det är varmt och kallt ute och att det ger ett skydd som jag är övertygad om fungerar.. inget ställ kan garantera att jag överlever.

Jag får intrycket av att läsa här på sh att goretext eller övriga former av tygställ är värdelösa och skyddar ingenting. Det måste vara skinnställ annars blir man skinnflådd om man ramlar i 30-50-70-90 km/h.
Är detta verkligen någon som stämmer? I så fall kommer jag ge efter och gå och köpa nytt ställ, vill verkligen undvika skrapsår så mycket det går och kan leva med regnställ vid behov.

Om det INTE är så varför klagas det så mycket på tygställ? Finns det några grunder eller är det hörsägen/allmänt machosnack som bara flyter på år efter år? De enda argumenten jag kan återkoppla till är att det finns risk för rullning istället för glidning med tyg men det är också något som folk har "hört".
Det andra är att passformen inte är bra och att skydden därför tappar sin förmåga vilket känns rimligt och något jag själv tänker på.

Jag köpte mig dessutom ett par touringstövlar (i brist på kunskap om vridskydd mm) Känner mig nojjig nu att utrustningen jag har inte duger för att skydda mig från brännskador och andra dödligt smärtsamma skador vid en krasch.

Vore därför intressant om alla kunde bidra med en lista på det ultimata kitet med produkter man kan köpa idag som ger det absolut säkraste skyddet? Alltså vad som i teorin/praktiken vore det bästa.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag får intrycket av att läsa här på sh att goretext eller övriga former av tygställ är värdelösa och skyddar ingenting. Det måste vara skinnställ annars blir man skinnflådd om man ramlar i 30-50-70-90 km/h.
Är detta verkligen någon som stämmer?

Finns inga bevis direkt allt beror på situationen hur man går omkull.

Gick omkull i gympadojor, jeans, jacka i något skit material, hjälm, billiga skinnhandskar under 100kr.

låste framdäcket i 90km/h, hoj gled & jag rulla runt, minns inte hur jag landa, allt gick så fasligt fort men jag satte mig upp, kolla om jag överlevde & vad jag hade för skador, vänsterskon va söndertrasad i ytterkant, vänstra jeans knät i innerkant hade skrapat mot asfalten & bränts fast i knäskålen, vänsterfoten hade skrapat i ytterst lite mot asfalten men sockan va trasor, höger jeans byxa, fickan va trasig & hade ett litet skrapmärke på skinkan. höger skon hade flugit iväg men hade inga skador på foten.

Vad lärde jag mig av detta, inget, kör bara ändå fortare men samma klädstil :D men låter bli att gå omkull, för gör jag det är jag upplöst i atomer.

Lärde detta någon annan något nyttigt, kanske, jag hade bara turen med mig att det inte blev värre, men kan bli värre skador i 30km/h så skydde er & gör inte som mina dumheter :7peta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hjälm: Shoei eller Arai värsta sorten. 6-8kkr
Skinnställ: Formsytt i kängruskinn, givetvis odelat. 15-20kkr
Stövlar: Daytona Security EVO G3 8500kr
Handskar: Alpinestar, Dainese, Knox Handroid värsta sortens racehandskar 2500kr
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hjälm: Shoei eller Arai värsta sorten. 6-8kkr
Skinnställ: Formsytt i kängruskinn, givetvis odelat. 15-20kkr
Stövlar: Daytona Security EVO G3 8500kr
Handskar: Alpinestar, Dainese, Knox Handroid värsta sortens racehandskar 2500kr

? :va
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
:tummenupp

Bra tipsat Boris.

Hjälm - Check
Skinnställ - Check (Vad finns det för alternativ på hyllan hos leverantörerna med känguru?)
Stövlar - Check (Mäktig prislapp där hehe. Finns det någon som gjort en liknande sko så man kan jämföra? Verkar minst sagt genomarbetad.)
Handskar - Check
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top