Handtagsvärme tillräckligt ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Skippar gärna elektroniska handskar oavsett batteri eller fast ström. Hört handskar med 2i1-funktion som skall vara bra (tycker vissa...) sen att Gore-tex inte alla gånger "passar ihop med" värmehandtag...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Skippar gärna elektroniska handskar oavsett batteri eller fast ström. Hört handskar med 2i1-funktion som skall vara bra (tycker vissa...) sen att Gore-tex inte alla gånger "passar ihop med" värmehandtag...
Man har rätt att välja ? Har själv lagt en förmögenhet på handskar och inte hittat några som funkar då det blir riktigt kallt, oavsett material och fina namn. Enda som egentligen lirar är såna apfula handtagsmuffar och jag har ett par men är så fult så går inte att köra med fåfäng som jag är. Köpte asdyra superduper 2i1-handskar förra året och ingen skillnad annat än att dom knöglar sig inuti när man ska dra på dom emellanåt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Handtagsvärme är väldigt trevligt. Väldigt trevligt när man kört genom en regnskur om man inte har täta handskar.
Oxford har tyvärr usel kvalitet, du kommer behöva köpa fler inom ett par år, så jag skulle satsa på original eller ett annat märke.
Vad är genomsnittlig livslängd på handtagsvärmare och vad menar du med urusel kvalitet? Satt Oxfordvärmare på förra moppen när jag köpte den, de såg använda ut och jag satte oxfordvärmare på viffern första vintern jag hade den (fem år sedan nu) och (knack i huvudet) det enda problemet jag haft med dem är att vänster handtag lossnade förra året nrä jag försökte lyfta framhjulet i garaget (lönlöst märkte jag) pga lite lite lim, vilket inte är deras fel egentligen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad är genomsnittlig livslängd på handtagsvärmare och vad menar du med urusel kvalitet? Satt Oxfordvärmare på förra moppen när jag köpte den, de såg använda ut och jag satte oxfordvärmare på viffern första vintern jag hade den (fem år sedan nu) och (knack i huvudet) det enda problemet jag haft med dem är att vänster handtag lossnade förra året nrä jag försökte lyfta framhjulet i garaget (lönlöst märkte jag) pga lite lite lim, vilket inte är deras fel egentligen.
Det att vänster handtag släpper är inte unikt heller för Oxfords värmehandtag. Vanligt och finns en orsak till detta som benats ut i ett otal inlägg på olika fora (inte enbart för lite lim) ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skippar gärna elektroniska handskar oavsett batteri eller fast ström. Hört handskar med 2i1-funktion som skall vara bra (tycker vissa...) sen att Gore-tex inte alla gånger "passar ihop med" värmehandtag...
Någon får gärna fylla i med erfarenheter här.
Jag köpte för första gången ett par rejäla kvalitetshandskar från Rukka förra året, med Gote-Tex.
Körde hela säsongen, och ibland hela dagar i regn.
Då var det skönt att ha handtagsvärmare, och jag var alltid snustorr om händerna.
Så antingen är det något speciellt som dom har gjort för att lösa problemet, eller så är det en myt att Gore-Tex inte går ihop med handtagvärmare i regn.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det att vänster handtag släpper är inte unikt heller för Oxfords värmehandtag. Vanligt och finns en orsak till detta som benats ut i ett otal inlägg på olika fora (inte enbart för lite lim) ?
Har jag faktiskt inte sett något om, har du några bra länkar? I det här fallet är det garanterat lite lim, alternativt väldigt ovettigt användande från min sida, iom att jag försökte dra 100+kilo och vred på handtaget i lyftet.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
en myt att Gore-Tex inte går ihop med handtagvärmare i regn.
Jag har lärt mig så här:
Gore-Tex släpper genom ånga (andas) men inte vattendroppar. När du då har våta handtag och sätter på värmen förvandlas vätan till ånga och kan tränga in i handsken från insidan (=våt handske :( )

Men om man lyckas hålla handtagen någorlunda torra jag delar din uppfattning att det går rätt bra ändå. Jag försöker se till att handtagen inte p****blöta utan hyfsat avtorkade när jag t ex gjort en paus och hojen stått ute i regn.

Eller så byter jag mina Gore-Tex mot en kombo av tunnare handskar plus "grisklövar" (utanpåliggande regnskyddshandskar). Det funkar ok om vädret är vidrigt. Sämre grepp och klumpigare. Men bättre än att vara våt och kall.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns ett problem till med G-tex som de flesta inte tänker på förutom att barriären släpper igenom ånga åt båda hållen.
Vattentätheten, tåligheten mot droppars inträngning är proportionerlig mot trycket droppen har mot barriären.
Det är enkelt att överstiga det trycket genom att hålla hårt i en våt sak eller stå på knä i blött gräs t ex.
Så ett rejält tag i ett riktigt vått handtag kan få vatten att tränga igenom.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det finns ett problem till med G-tex som de flesta inte tänker på förutom att barriären släpper igenom ånga åt båda hållen.
Vattentätheten, tåligheten mot droppars inträngning är proportionerlig mot trycket droppen har mot barriären.
Det är enkelt att överstiga det trycket genom att hålla hårt i en våt sak eller stå på knä i blött gräs t ex.
Så ett rejält tag i ett riktigt vått handtag kan få vatten att tränga igenom.
Känner igen det du beskriver.
Trots Rukka goretex så känns det alltid fuktigt i baken vid regnkörning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har jag faktiskt inte sett något om, har du några bra länkar? I det här fallet är det garanterat lite lim, alternativt väldigt ovettigt användande från min sida, iom att jag försökte dra 100+kilo och vred på handtaget i lyftet.
Jo, att vissa lim släpper vid lite högre temperaturer på handtagen är vanligt tydligen, även för mig. Miljoner (överdriver lite) med förslag på andra lim kom och "Saarela i Norr" hade en smart lösning i mitt tycke. Eltejp och bensin så det "vulkar" fast. Kort sammanfattning så det inte blir en Biltematråd här också ? PS. Vågar inte länka till FB här ?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jo, att vissa lim släpper vid lite högre temperaturer på handtagen är vanligt tydligen, även för mig. Miljoner (överdriver lite) med förslag på andra lim kom och "Saarela i Norr" hade en smart lösning i mitt tycke. Eltejp och bensin så det "vulkar" fast. Kort sammanfattning så det inte blir en Biltematråd här också ? PS. Vågar inte länka till FB här ?
Eltejp och bensin fungerar kanon, populär metod bland enduroåkare. Gäller bara att man tänker sig för när man åker 2-t så att man inte tar den oljeblande bensinen.....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad är genomsnittlig livslängd på handtagsvärmare och vad menar du med urusel kvalitet? Satt Oxfordvärmare på förra moppen när jag köpte den, de såg använda ut och jag satte oxfordvärmare på viffern första vintern jag hade den (fem år sedan nu) och (knack i huvudet) det enda problemet jag haft med dem är att vänster handtag lossnade förra året nrä jag försökte lyfta framhjulet i garaget (lönlöst märkte jag) pga lite lite lim, vilket inte är deras fel egentligen.
Jag vet inte vad genomsnittslig livslängd är, kommer inte ihåg, men skulle gissa på ett par år i bästa fall. Däremot vet jag att min kontroller gick sönder, min kompis kontroller gick sönder. Värmen i mitt ena handtag gick sönder. Om du googlar är det ingen brist på trådar om att kontrollern går sönder.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett par år i bästa fall? Många år skulle jag säga. Mina Oxford på Tigern är "ett par år" och jag betraktar dem som nya. Hade Oxford även på min gamla Triumph 955 - minns inte hur många år - men hojen var 17 år när jag sålde den. Inget fel på handtagsvärmarna. Så en livslängd på "många år" är min uppfattning. Om man köper ett kvalitetsmärke.

Om man monterat dem själv och de lossnar p g a för lite lim så vet man ju vems felet var... ;) Inte värmarnas i alla fall. ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte vad genomsnittslig livslängd är, kommer inte ihåg, men skulle gissa på ett par år i bästa fall. Däremot vet jag att min kontroller gick sönder, min kompis kontroller gick sönder. Värmen i mitt ena handtag gick sönder. Om du googlar är det ingen brist på trådar om att kontrollern går sönder.
Mina äldsta Oxford är bra mer än 15 år. Vänsterhandtaget har lossat, men sitter inte särskilt löst, och ett avbrott har jag lagat. Jag köpte nya för £45 innan jag visste att jag kunde laga felet. Gummina är väldigt nötta, eftersom jag kör betydligt mer än genomsnittliga 300 årsmil, men än finns det livslängd kvar.

Men "trons makt är stor" så det kan mycket väl vara en placeboeffekt jag upplever när sökningar på nätet ger andra resultat! :crash
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, att vissa lim släpper vid lite högre temperaturer på handtagen är vanligt tydligen, även för mig. Miljoner (överdriver lite) med förslag på andra lim kom och "Saarela i Norr" hade en smart lösning i mitt tycke. Eltejp och bensin så det "vulkar" fast. Kort sammanfattning så det inte blir en Biltematråd här också ? PS. Vågar inte länka till FB här ?
Samma här. limma hårdplast mot metall är vanskligt. Rejält med bra lim, inte det man får med, funkar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mina äldsta Oxford är bra mer än 15 år. Vänsterhandtaget har lossat, men sitter inte särskilt löst, och ett avbrott har jag lagat. Jag köpte nya för £45 innan jag visste att jag kunde laga felet. Gummina är väldigt nötta, eftersom jag kör betydligt mer än genomsnittliga 300 årsmil, men än finns det livslängd kvar.

Men "trons makt är stor" så det kan mycket väl vara en placeboeffekt jag upplever när sökningar på nätet ger andra resultat! :crash
Det skulle inte förvåna mig alls om de gamla håller högre kvalitet än de nya.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet inte vad genomsnittslig livslängd är, kommer inte ihåg, men skulle gissa på ett par år i bästa fall. Däremot vet jag att min kontroller gick sönder, min kompis kontroller gick sönder. Värmen i mitt ena handtag gick sönder. Om du googlar är det ingen brist på trådar om att kontrollern går sönder.
Vill bara börja med att säga att jag inte på något sätt misstror dig och din upplevelse och min Google-fu är känt vek men jag hittar faktiskt fler som är nöjda än missnöjda.
Denna är typ så det ser ut vad jag kan hitta:
https://www.amazon.com/Oxford-OF690...t-reviews/B009T4P1DE?reviewerType=all_reviews
Visst, en sådan är lite "jag har just satt på dessa och det funkade bra" men min upplevelse är att fler är nöjda än missnöjda iaf.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När man väl har skaffat handtagsvärmare så inser man hur trevligt det är, och hur ofta man faktiskt använder dom.
Är det inte som att åka längdskidor, när händerna är kalla är det dags för en fika?

När det begav sig verkade 2000 kalorier räcka 20 km i elljusspåret. Hade man tur och åkte lite sent kunde det hända att elljuset slogs av (mitt i en backe!) och man fick ställa timern i omklädningsrummet efter man famlat sig tebax.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det skulle inte förvåna mig alls om de gamla håller högre kvalitet än de nya.
Kan kanske vara så men värmarna på 675:an har aldrig krånglat. Däremot är de små diodlysena svåra att se jämfört med det gamla vredet. Intelligent värmekontroll dock som pulsar och inte använder motstånd för att sänka värmen.
När man väl har skaffat handtagsvärmare så inser man hur trevligt det är, och hur ofta man faktiskt använder dom.
Ja, en kort regnskur eller lite kyligt och värmen åker på istället för att stanna och byta de ventilerade SportHandskarna! :tummenupp
Kör man långt och länge och inte bara korta solskensturer är det nästan lika nödvändigt som riktiga stövlar och handskar.
Pendlar man så bör man ladda batteriet men det är inget problem när man är hemma.

Sen är det säkerhetsmässigt bra att inte ha frusna och stela händer och därmed kanske slippa prova säkerhetsutrustningens kvalitet vid en vurpa! ;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top