Hantverkare, här hänger vi ut dem!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nervös nej. Men ointressant när Jag loggar in för att läsa om körningar mektips o annat hojrelaterat men möts ständigt av en massa saker som inte har ett skit med sporthojar o göra.

Då har jag en lösning, kolla inte i överflödiga diskussioner.

Här hamnar nämligen bara sådant som inte har att göra med det du nämner som exempel.:)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tycker det är seriöst o klanka ner på nån som dessutom inte är här för o berätta sin sida av saken.

Håll dig borta från Överflödiga diskussioner eller kolla upp vad som gäller på denna del av forumet innan du börjar klanka ner på folk.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan visa mina byrålådor vs killens men eftersom jag städade och minutiöst sorterade hans i helgen så är det inget kul.
Han kom hem efter bortavaro och ställde frågan, hur kan det bli så mycket renare när du städar än när jag gör det? Vad gör du som inte jag gör?
Mitt svar, jag städar ordentligt.
Hans killkompisar diskuterade hur noggrant jag viker mina underkläder sist dom var här tex.
Jag tror nog att du antingen träffat fel tjej eller skämt bort henne i början genom att gå och plocka efter henne.

Det kanske är så, att jag har skämt bort henne... Men jag vill helst alltid städa själv för då vet jag att det blir perfekt och jag slipper göra om något moment. Och tjejens del av sovrummet får hon leta efter i sin garderob...
Tjejen var borta hela helgen så jag passade på att storstäda och satte även ungarna i arbete, det är skönt att veta att jag har lyckats få dem intresserade av något jag gillar åtminstone :D

DSC_0728.JPG

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Alltså hantverkare:mad:
Hyr ut en sommarstuga där fönstren var i behov av renovering.
Detta var i september förra året, han fick hela vintern på sig för jobbet.
Tror ni det är klart när vi nu skriver juni 2020?
Tjatat i en månad nu, planering av jobb verkar vara en gedigen okunskap
bland hantverkare:huvet

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det drog väl ut på tiden eftersom du gav honom en rejält tilltaget tidsram. Prova att ge ett tightare tidsfönster nästa gång.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Trådstarten:

Vart i kontakt med "Widéns Golvservice" som finns i Staffanstorp, Lund och Malmö för ett mindre reparationsjobb där en blomkruka orsakat kondens mot parketten (missfärgad parkett).

Till att börja med så lät det bra, de ska ha "50 års erfarenhet" och priset skulle bli 2600kr. Lite dyrare än en annan firma, men de där 50 åren tilltalade mig. Gubben som jag pratade med, som vi kan kalla Staffan, verkade till en början bra. När vi kommit överens om tid frågade han om adress varpå jag svarade Barsebäck (utanför Löddeköpinge). Då börjar han om att "aj aj aj, duvet då ska det köras ett par extravarv sååååatttt". Han fiskade efter ett par hundralappar. Jag svarade då att det tar 12 min i 120 km/h att köra mellan Barsebäck och Malmö (E6:an hela vägen till Malmö Midhem/Entré). Gubben trodde mig knappast men OK att det inte skulle kosta något. Jag menar på att det tar bra mycket längre tid att korsa Malmös innerstad än 12 min.

Dagen D kommer (jag är hemma från jobbet) och 08.30 dyker Staffan, förstås, inte upp. Hantverkare muttrar jag och ger honom 30-45 min. Sen ringer jag till hans mobil. Inget svar. Ringer till hans kontor, inget svar. Ringer till kontoret i Lund, inget svar. Väntar 15 min. Ringer igen till alla nummer, inget svar. Och så fortsätter det så här till kl 11.30. Då får jag ett sms om; "Vi smsade innan helgen att vi inte ville utföra jobbet." Ville?? Varför då? Jag har förstås aldrig fått något sms. Varför ringer han inte upp när jag sökt honom 10 ggr?!

Jag fortsätter ringa för jag vill veta varför de inte bokade om istället eller åtminstone förklarade att de kanske ville ha betalt för de där 12 min på motorvägen. Inget svar. Då ringer min bättre hälft från sin nalle varpå han svarar. Jag tar över och han blir chokcad.

På riktigt hantverkarmanér rycker han på axlarna i telefonen. Han menar på att det var för långt att köra från Malmö/Lund ut till Barsebäck (ca 17 km). När jag frågar om han tycker det är ok att skicka ett sms (som jag inte fått) för att avboka ett jobb tycker han det är helt OK. Personligen tror jag inte han har skickat något sms. Han förstår inte varför jag är upprörd, att jag är hemma från jobbet bekommer honom inte alls. Oerhört tyken och oförstående ton håller han hela tiden, ungefär som att felet är mitt.

Som tur är fick han inga pengar av mig.

Så se upp för Widéns Golvservice i Staffanstorp/Lund/Malmö.

Någon som vet en bra golvreparationsfirma runt Lund/Malmö/Kävlinge?

P.S. Det är inte förtal att baktala företag, det är det däremot att baktala privatpersoner.

Passade på att kolla upp firman idag:

Betalningsanmärkningar vecka 8 2020
Widéns Golvservice AB
556253-1672

Widéns Golvservice AB (556253-1672) har blivit försatt i konkurs.
En kreditupplysning visar konkursförvaltare och kontaktinformation.
Är du intresserad av konkurser? Gå till månadens konkurser.

Sporthoj behövs om sanningen skall fram! :fakta

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

:Bugar du gjorde nog samma misstag som jag , sa att det inte var bråttom :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni skriver för dåliga avtal :)
Jag brukar fråga när de skall vara färdiga enligt min specifikation.
Då får man ett datum eller tidsintervall.
Då lägger man på en vecka och sedan rejäla prisavdrag för var dag som det försenas, eller vecka beroende på arbetets omfattning.
Då har man ett avtal att stödja sig på och firman brukar vara mer noga att hålla tiden.
Roligast var en som blev chockad över mitt tilltag. Då frågade jag om han ville ändra sitt färdigdatum, jag hade ju dessutom lagt på en veckas frist innan avdragen började men han höll fast vid sitt datum, av ren stolthet antagligen, jäklar vad de jobbade sista dagarna :)
Annars tycker jag nog att de gånger jag har anlitat utländska firmor så har de hållit tid och pengar och gjort bättre jobb än väntat.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Intressant diskussion för en hantverkare att läsa...
Rent generellt är nog de flesta hantverkare lite tidsoptimister men en inte ovidkommande faktor i det hela är att man inte kan ha bara ett jobb igång utan de måste överlappa för annars får man enorma likviditetsproblem.
Har man då ett jobb som drar ut på tiden så får det såklart konsekvenser.
Det kan vara allt från materielleveranser till kunder som köper en tjänst och sedan under resans gång hinner ändra så mycket att slutresultatet är något helt annat.-”när nu ändå är här” får man höra rätt ofta...
Jag försvarar inte folk som inte kan sköta sitt jobb men de flesta mynt har två sidor.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Ni skriver för dåliga avtal :)
Jag brukar fråga när de skall vara färdiga enligt min specifikation.
Då får man ett datum eller tidsintervall.
Då lägger man på en vecka och sedan rejäla prisavdrag för var dag som det försenas, eller vecka beroende på arbetets omfattning.
Då har man ett avtal att stödja sig på och firman brukar vara mer noga att hålla tiden.
Roligast var en som blev chockad över mitt tilltag. Då frågade jag om han ville ändra sitt färdigdatum, jag hade ju dessutom lagt på en veckas frist innan avdragen började men han höll fast vid sitt datum, av ren stolthet antagligen, jäklar vad de jobbade sista dagarna :)
Annars tycker jag nog att de gånger jag har anlitat utländska firmor så har de hållit tid och pengar och gjort bättre jobb än väntat.

Det brukar kunna bli diskussioner kring avtal just på grund av det jag skrev i inlägget ovan...
Har man låga förväntningar på det utförda arbetet är det lättare att bli positivt överraskad...
Får se mycket skit som våra vänner från öst har utfört, mycket är sådant som inte en lekman ser skillnad på.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Intressant diskussion för en hantverkare att läsa...
Rent generellt är nog de flesta hantverkare lite tidsoptimister men en inte ovidkommande faktor i det hela är att man inte kan ha bara ett jobb igång utan de måste överlappa för annars får man enorma likviditetsproblem.
Har man då ett jobb som drar ut på tiden så får det såklart konsekvenser.
Det kan vara allt från materielleveranser till kunder som köper en tjänst och sedan under resans gång hinner ändra så mycket att slutresultatet är något helt annat.-”när nu ändå är här” får man höra rätt ofta...
Jag försvarar inte folk som inte kan sköta sitt jobb men de flesta mynt har två sidor.

Det är ju det som driver kunden till vansinne.
Hantverkaren sticker "för att hämta något viktigt" och är borta en timme eller två, givetvis jobbar på ett annat ställe och dubbelfakturerar tiden.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Hantverkaren sticker "för att hämta något viktigt" och är borta en timme eller två, givetvis jobbar på ett annat ställe och dubbelfakturerar tiden.

Apselut det är så vi jobbar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Kör på fast pris och en överrenskommen tidplan. Ska de vara klara om två veckor så får de jobba med en gubbe heltid i två veckor om de vill eller komma sista dagen med 10 gubbar men jobbet ska vara klart enligt överrenskommet annars utgår viss betalning alt. vite.
En betalplan där en viss procent av arbetet får faktureras först efter godkänd entreprenad är också bra. Vet inte om det är gängse att köra så som privatperson men man kan ju prova.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka