Har byggt en tredjepersons-gopro-kamerarig.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Dagens skörd. Tillverkat fyraalternativa kameraarmar, sprutmålat hela skiten matt svart och har köpt mig en GoPro Hero3 Silver. Kommer bli väldigt praktiskt att live kunna se vad kameran ser i mobilen/tablet.

20130310160535.jpg

Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
SVT låter kul. Lite tveksam till om jag vill dra med mig denna riggen då, men det låter ju frestande. Borde kunna få mycket blandat material då.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Du vill inte skriva vilka delar du använde dig av och var du beställde dem, det här vill jag snickra ihop själv =)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
stecktech> Kolla post #34 längre upp på denna sidan. Skicka PM om du har några frågor eller funderingar. Enjoy :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Johovik> Haha :) Jag har ju knappt hunnit använda den själv ju.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Nu också med GoPro klistermärken ;)

Satan vad kamerabatteriet tar tid att ladda. Jag vill ju testa lite olika vinklar och fästen...

20130310214330.jpg

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
huhle> Jag är jäkligt sugen. Men inbillar mig att jag först borde skaffa en dedikerad hoj för detta. I min perfekta värld så ett eget garage och en kul sportig hoj med mindre kubik, kanske en liten ninja eller dyl. Men ja... inget som egentligen hindrar mig från att prova på med min Gladius. Lite surt om jag skulle välta med den bara. Fast det gick ju bra på Knixen och jag behöver inte pusha för hårt heller. Vi får väl se :)

Man kan aldrig ha en "fel" hoj att köra bana med (under förutsättning att den är säker). Man får åka efter hojens och förarens förutsättningar. Skulle nog påstå att ju "sämre" hoj ju bättre lär du dig köra. En modern sporthoj svänger o kör runt banan utan förare.
Jag vet två förare som kör CBX1000 (6 cyl) och GSX1400 och väldigt bra i högsta Knixgrupp och de är inga banhojar.

Förövrigt bra grej. Gillade första modellen.
Testa att göra en monterade på bakdelen där du får med större delen av hojen och dig (som någon sa).
Men det kan väl bli väl mkt vibrationer.

Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jag som tycker det känns lite pinsamt med kamera på huvudet haha
att det nu finns folk som har en antenn två meter efter hojen gör det ju mindre pinsamt för mig.

kul med nya uppfinningar :yoparty

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Nej tyvärr inte än. Har bara provat Knix än, men är sjukt sugen på att prova. Håller med om att det borde bli nice videomaterial från lite bankörning med denna vinkeln. :)

Jo den där får du säkert köra med på bana :gnissla Är den lika stabil som den ser ut? :rolleyes:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
SilentPlanet> Haha jo... känns rätt dumt. Men jag försöker inte tänka på det. Jag stannade brevid en stadsbuss vid ett rödljus i videon där. Kikade på bussen, typ alla passegerare kollade skumt på mig. Kändes lite awkward. :p

j.jo> Haha det tvivlar jag på att jag får på SMC-kurser. Jag fick köra med den på hjälmen sist, nöjer mig med det. Den känns jäkligt stabil nu när den är ihoplimmad. Måste ju testat mer, men jag känner mig inte orolig för att kameran kommer ramla av.

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
:D Hoppas du förstår det var menat med glimten i ögat :) Jäkligt imponerande hemmabygge trots allt! :tummenupp Ja en sak är säker, hade du kört framför mig med den 3meters ehhh....ingenjörskonsten så hade jag tagit med till depån ASAP! :fakta :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SilentPlanet> Haha jo... känns rätt dumt. Men jag försöker inte tänka på det. Jag stannade brevid en stadsbuss vid ett rödljus i videon där. Kikade på bussen, typ alla passegerare kollade skumt på mig. Kändes lite awkward. :p

j.jo> Haha det tvivlar jag på att jag får på SMC-kurser. Jag fick köra med den på hjälmen sist, nöjer mig med det. Den känns jäkligt stabil nu när den är ihoplimmad. Måste ju testat mer, men jag känner mig inte orolig för att kameran kommer ramla av.

Äsch då, de flesta tittar bara för att de är avis. ;)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Jag kunde inte låta bli att ta en kort tur efter jobbet idag för att testa den nya ihoplimmade riggen med ny vinkel, och framförallt den nya GoPro Hero3 Silver. Det var jävligt kallt och jag ville in i värmen och käka kvällsmat. Men jag passade på att filma lite i 960p (4:3, största vertikala vinkeln av alla lägen) och även i 1080p.

YouTube dödar ju en bit av videokvalitén, men jag är riktigt imponerade av kvalitetskillnaden mellan min gamla GoPro HD Hero och denna nya. Live-funktionaliteten i min iPhone fungerar klockrent. Supersmidigt för att ställa in bra vinkeln innan man ger sig iväg.

Jag tyckte vinkeln blev nice i båda dessa videolägen. Riggen och remmarna ser ju betydligt trevligare ut nu när de är svarta. Men jag tror inte jag kommer runt faktumet att det är nog svårt att få en fast vinkel som fungerar bra när jag kör upprätt och även när jag kör mycket framåtlutad. Med bara en bit lutning framåt så tycker jag dessa vinklarna fungerar bra. Det är enbart när jag lutar framåt väldigt mycket som horizonten försvinner helt. Jag kör för övrigt nästan alltid väldigt upprätt, lätt lutning när jag kör lite mer utmanande och mycket lutning ibland på motorväg(inte ofta jag lutar dmycket å heller).

Vad tycker ni?

960p 30fps Protune läge:
http://www.youtube.com/watch?v=vRcKLLZgMYg

1080p 30fps Protune läge:
https://www.youtube.com/watch?v=L7kYYFXCl60

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
kogi04:
Några reflektioner...
1) Riggen stör inte alls på någon av filmerna. Den märks ännu mindre nu när du målat den svart.
2) 960 ger lite mer utrymme för att luta kroppen framåt. 1080 ger lite mer "storfilmskänsla". Båda har ju samma bildbredd, men det skiljer i över och underkant. Jag tror du kan använda båda, men lite beroende på hur du har tänkt köra. Aggressivt på kurvig väg eller bana - 960. Lugnt på vacker väg - 1080.
3) Hade du mätt ut rigghöjden utifrån garagetakshöjden? Jag duckade till när du rullade in i garaget. Det kan inte ha varit många centimeter över där!
4) Jag blev riktigt sugen på att köra igen. Synd bara att vintern kom tillbaka inatt...
5) Det är otroligt fint att se en film där föraren kör bra och lagligt. Mer sånt! :klappar

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha