Har byggt en tredjepersons-gopro-kamerarig.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det här är en av de roligaste och mest inspirerande trådar jag följt på länge! :klappar

Det enda jag är fundersam på är hur balansvaggan kommer att bete sig när du lägger ner ordentligt i en sväng. Då kommer den att få svårare att kompensera eftersom det naturliga horisontella planet då blir ett lutande plan.

Men det är bara att testa och justera vid behov! :banana

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Den verkar fungera helt okej vid måtligt lut. Men det kanske är vikten som kan bli ett problem där. Men precis som du säger så blir det till att testa för att vara säker :)

Måste som sagt bara få PVC kopplingsdelarna och någerlunda väder. De gick rätt snabbt sist jag beställde.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Jäkligt blåsigt idag. Men solen tittade fram så jag kunde inte hålla mig. Väntar som sagt på beställda PVC-rörskopplingar innan jag kan bygga klart det stabiliserade fästet. Körde med samma vinkel som sist, och även min äldre GoPro HD Hero på hakan. Blev kanske lite overkill på redigering... Det var gött att köra en sväng iaf :)

Lite bättre väder så får det bli en tur till Häckeberga tror jag.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Rör-delarna jag beställt för att bygga klart stabiliseringen kom igår. Ikväll testade jag bygga ihop utan att limma mer än på två ställen än så länge. Tror jag skall testa minska antalet brickor på vikten för att försöka bli av med gungande effekten som är påtaglig i klippet då man varierar lutning. Nu när jag testade med stabiliseringsfästet så är ökning av vikt väldigt påtaglig, särskilt när man lutade till höger/vänster.

Med risk för att sätta en ansikte till "han snubben som byggt ett goprofäste på sporthoj.com" så kommer här en testfilm. Enjoy. :hihi

Sen sålde jag min Gladius i söndags och letar nu efter ny hoj. Lutar mot en CBF1000A av den nya modellen (SC64). Så det blir tyvärr inget test på motorcykel förrän jag hunnit köpa en ny hoj.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Några reflektioner:
* Det är lite synd att du försvinner helt ur bild när du lutar dig framåt. Är riggen lite för hög/nära nu?
* Testa med det antal brickor du har på en motorcykel. Fartvinden kommer att göra att kameravaggan gungar om den är för lätt.
* Cool t-shirt! Och det är faktiskt lite kul att få ett ansikte på Riggmannen. :tummenupp

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Ketalar>

• Jag har möjlighet att styra kamerans upp/ner-lutning iom GoPro-fästets design. Så jag kan rikta det mer neråt än vad jag har nu. Men det kommer nog vara svårt att alltid få med föraren i alla lägen om jag skall variera väldigt mycket i lutning. Om föraren även skulle vara med i bild då man är väldigt framåtlutad så skulle det nästan enbart bli föraren i bild då man satt upprätt. Jag får nog helt enkelt hitta någon gyllene medelväg när jag väl har en hoj och kan testa mig fram :)
  • Bra poäng. Är rätt lätt att plocka av/lägga till brickor så jag avvaktar tills jag har skaffat en ny hoj och testar mig fram när jag väl är ute och kör.
  • Tack!

Hudik

Guest
Last edited:

Znabb

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB450 K0 Black Bomber 1966, Honda CB 450 K1 1968, Honda CB 450 K2 1969, Honda CB 450 K5 1975 (i delar)
Riktigt fräckt bygge! Nu fick man lite o klura på. :tummenupp

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Hudik> Tack för länken. Har sett den tidigare och räknade då lite på det. Tyckte ändå det blev lite för mycket pengar för något så experimentiellt. Tänkte jag börjar enklare, och gillar jag idén så kan man alltid förbättra eller bygga nytt :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det enda jag tänkte på när jag första gången kom in på denna tråd...är det inte lite jobbigt att folk glor som fan på en när man har en byggställning på ryggen =)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
philleee> Jo lite skumt känns det allt :p Särskilt om jag nu också skall testa med rörlig-stabiliseringsgrej. Det blir ju mycket större och ser ännu skummare ut. När jag testade riggen tidigare så stannade jag ju brevid en stadsbuss vid ett rödljus. Kollade på bussen, alla på bussen kollade på mig... konstig känsla.:rodnar

Men jag är nog mer geek än poser, så det blir ju ändå att jag åker runt med detta på ryggen för jag tycker om projektet och resultatet :)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
kogi04:
Det är lugnt! När folket runt omkring ser GoPro-dekalerna på riggen kommer de att tro att det är ett originaltillbehör och/eller att du är sponsrad. (Och du kan nog få roliga klipp på folk som stirrar också. ;) )

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Ketalar> Eller hur? Så tänkte jag med. När den väl var svartmålad och jag fick på klistermärkena så tänkte jag ändå "Fan det ser ändå inte så dumt ut... blev lite mer legitimt ändå. Nästan så man kan lura någon att det är en massproducerad eftermarknadspryl.".

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
kogi04:
När du börjar producera filmer med riggen kommer vi att ställa oss på kö för att få köpa egna riggar. Snart åker var och varannan motorcyklist runt med en kogi-rigg på ryggen ("Kogi-rygg"?). Då är det ingen som tittar konstigt längre. :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Ketalar> Haha :) Ja man vet aldrig.

Skall bli kul och se om jag kan få någon som kör på bana att testa riggen, få lite mer fartfyllda klipp att leka med.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Johovik> Haha :) Du vill inte köpa den för det priset jag vill ha. Varför inte bygga en själv? Jag har länkat till alla delar du behöver tidigare i tråden.

Jag köpte ny hoj i söndags så nu kan jag äntligen börja filma lite igen :)
Blir det bra väder i helgen så blir det säkert lite mer filmande. Får ju testa mitt stabiliseringsfäste.

mincbf1000.jpg

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...