Har byggt en tredjepersons-gopro-kamerarig.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Tackar :)

Fick inte tummen loss och testade stabiliseringsfästet i helgen.:dummer Skall försöka testa det en sväng efter jobbet imorgon. Det blev hur som helst en hel del hojåkande i helgen och en del filmande också. Är även uppenbart med denna hojen att jag pendlar mellan upprätt/framåtlutande när jag kört lugnt/inspirerat, så stabiliseringen behövs verkligen.

http://www.youtube.com/watch?v=PzMunznVJSA

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Oops... hade visst filmen som "private tidigare" :rodnar
Public nu.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag ser fram mot dina tester med vaggan. Det är bra att du har två kameror så du kan skifta mellan dem och liva upp filmen lite. Hondan verkar gå bra! :tummenupp

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Ja verkligen. Är riktigt tacksamt med två vinklar. Bara kasta in båda klippet, hitta någon synkningspunkt och synka klippen. Leta upp lite intressanta partier och klippa runt lite :p

Jag ser också fram emot det. Skall försöka köra lite inspirerat med stabiliseringsfästet. Det är ju just i de klippen som jag behövt en lösning för att få upp kameran från att peka ner i marken.

Hondan går hur bra som helst. Nu väntar jag bara på allt extra jag beställt, bland annat ett LeoVince slip-on :rock

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Det kanske egentligen är sådan här Gyro-hantering jag borde haft eller? ;)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Ja... idag efter jobb så testade jag stabiliseringsfästet. Värt att nämna att jag enbart limmat på två ställen där de verkade vara lite vekt. Jag tänkte jag skulle limma ihop efter jag testat.

Jag tog en tur på ~10min. Kom upp i hastigheter strax över 100km/h som högst. Det var nog tur att jag inte pressade hårdare. När jag väl stannade och tog av fästet så trillade det nästan bokstavligen isär :p
Hade jag limmat ihop så hade det nog hållt.

Så här ser det ut. Helt oredigerat. Runt 2/3 in så märker man hur fästet håller på sega ihop och precis vid slutet ser man hur det börjar lossna helt.

Oavsett om jag nu limmat ihop så är det ju inte direkt problemfritt. Man ser några fungerade tillfällen ibland. Men i höga hastigheter så blir vindmotståndet ett problem och när jag rör mig mycket så är rörelsen ett problem innan den stabiliserat igen. Osäker på om jag tänker fortsätta med denna designen eller ej. Får fundera lite på hur jag vill göra. Några bra idéer? :)

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
kanske ett vindroder skulle hjälpa om nu inte turbulensen gör det omöjligt att använda.

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag måste säga att jag tycker filmen "... around Malmö a windy day in march" har roligare vinkel är bara rakt ovanför/bakifrån som i senaste klippet. Där hade du väl ingen gyro heller? Den verkar ju, som du säger, ha lite problem med fartvinden och börjar gunga. Så länge du inte lutar så mkt att kameran åker in i nån refugstolpe är det lugnt, med den som står ut en bit på sidan.
Grymt fräckt projekt, följer med spänning! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fladdret i den videon är mer irriterande än att ha kameran fast monterad, imho... Gillar ditt bygge däremot. :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack grabbar(tjejer?).

Jag tänkte testa samma fasta fäste som är förskjutet i sidled som i Windy-filmen, fast tänkte testa rikta det lite mer uppåt och se hur det blir i de lite mer inspirerade klippen där jag lutar mig framåt. De flesta av mina filmer jag klippt ihop är klipp från flera olika vinklar. Det är inte så svårt för mig att bara variera och filma lite olika klipp i olika lägen (vinklat ner/upp för upprätt/framåtlutad). Så får vi se vad det kan ge :)

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Riktigt rolig läsning, men för att vara helt ärlig: Varken ett fast fäste på kroppen, eller ett hängande, kommer att fungera tillfredställande. Båda varianterna ger problem.
Ett fast fäste i väskan bak på hojen, eller ett med gyro ser jag som enda "riktiga" möjligheterna.

Mina 5 cent (...och glöm inte att jag INTE är uppfinnare, så jag kan lätt bli mot-bevisad)
/Fohlin

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...