Har du öppnat det oranga kuvertet?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, så brukar många säljare öppna sina telefonsamtal. Jag brukar snabbt avvisa dom men den senaste tiden har jag blivit lite fundersam.

Vad är det egentligen man gör?

Kan man få förslag på vad man bör göra från en oberoende (SH ;)) källa?

Antar att vi är några stycken här på SH som bara ser det hela som en tråkig grej, men förmodligen kan man påverka det hela en skvätt, annars hade dom väl inte ringt som besatta...

Så, hjälp hela sporthojskollaktivet nu tack :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kontakta Twoship (twoship.com)

De förvaltar dina pengar aktivt med god utveckling. Tror det kostar en hundring eller två per år.

Du behöver inte göra nåt annat än att ge dom fullmakt att sköta detta åt dig. Det är en nobrainer och du slipper huvudvärk.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Kontakta Twoship (twoship.com)

De förvaltar dina pengar aktivt med god utveckling. Tror det kostar en hundring eller två per år.

Du behöver inte göra nåt annat än att ge dom fullmakt att sköta detta åt dig. Det är en nobrainer och du slipper huvudvärk.

Eller så läser man på lite och gör det själv, jag har nyss börjat, 2009 tror jag, och jag har då sedan dess haft bra mycket bättre utveckling än dom förvaltare som ringt mig och velat kränga tjänsten.

- Hej, jag undrar om du har gjort något aktivt pensionsval?
- Ja det har jag.
- Hur går det då?
- Jo tack. 96% i fjol
- Jaha.... Då ska inte jag störa....
- OK!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller så läser man på lite och gör det själv, jag har nyss börjat, 2009 tror jag, och jag har då sedan dess haft bra mycket bättre utveckling än dom förvaltare som ringt mig och velat kränga tjänsten.

Absolut, men jag orkar inte hålla på.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Så är det ju, jag har ju så fint att jag sitter framför den här skärmen varenda jävla dag och 60% av tiden så utför jag inget igentligt "jobb" så sett. Så jag har massor av tid att hålla på med sådant.

Hur gör man då?

Hur insatt behöver man vara?

Kan man klanta bort ALLT så man får vara uteliggare som pensionär?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hur gör man då?

Hur insatt behöver man vara?

Kan man klanta bort ALLT så man får vara uteliggare som pensionär?

Du har ju http://www.pensionsmyndigheten.se/ där kan man hålla på att byta fonder och allt sådant som man vill göra med den del man får göra vad man vill med.
Vill man läsa på lite så kan man kika på www.morningstar.se det var där jag satt och kikade innan IAF, nu kikar jag inte så mycket utan går mer på vad jag tror... Kan gå helt åt helvete med andra ord.
Du kommer aldrig bli helt utblottad som pensionär eftersom det bara är en liten del av din pension som du får göra vad du vill med.
Rekommendation är ju att man har ett eget pensionssparande också...

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Det oranga kuvertet är den allmänna pensionen. Troligtvis har du även en tjänstepension. Den är betydligt mer intressant att ha att göra med...

Skulle rekommendera AMF även om Swedbank och andra banker försöker lura dig till dem när du exempelvis tar ett lån.

www.minpension.se är en bra sida för överblick!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det tjänstepensionen man kan påverka så att efterlevande kan få ta del av ens sparade pengar om man skulle råka trilla av pinnen för tidigt (dvs innan man hinner panga dom själv)?

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
till allmäna pensionen sätts det av 18,5% av dom kan du själv påverka 2,5% så det är alltså en ganska liten del du kan trolla bort på eget bevåg. Placerar du rätt kan den naturligtvis bli stor dock. Nu när dom gjort om "soffliggarfonden" finns det egentligen ingen panik att ändra om man inte gjort det innan. Den fungerar nu som en generationsfond.

I din tjänstepension bör du dock se till att det finns återbetalningsskydd om du nu har familj vill säga. Det enda du förlorar på att ha det är arvsvinsten så det är en billig försäkring.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När jag läste finansiering kom en liknande diskussion upp, varpå lektorns svar var ungefär:

"Tjänster förses av folk som tjänar pengar på det, givet hur finansmarknaden har sett ut tvivlar jag på att någon är så mycket bättre än index så att det lönar sig efter alla avgiofter och courtage."

Från andra ganska pålästa håll har jag fått synpunkter som att: "Klassiskt pensionssparande är för folk 50+. Alla andra borde förvalta sina egna pengar i värdepapper eller fastigheter och se till att bevaka det egna kapitalets utveckling. Sannoliktheten att det skulle gå sämre än nettot från en pensionsfond är DEFINITIVT värt risken".

Jag står nog där också. Meningslöst att straffa bort de pengarna nu. Däremot gäller det att man har lite koll på sin situation och faktiskt är mån om att förvalta sig till en respektabel nettoförmögenhet.

Gällande pensioner och avgifter så är den största kostnaden att du skattar om 20 år för något du producerar idag. 20 års inflation på din inkomst idag blir alltså "straffet" för att du pensionssparar istället för att ta den kostnaden direkt idag och förvalta nettokapitalet. (blev det där tydligt?)

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tjänstepensionen börjar räknas vid 28 :)va) men jag har enligt KPA hamnat i något sorts "fack" (ITP1) där man började räkna från 2004 dvs när jag var 25:) Alltid något :)

ITP1 är den kollektivavtalade tjänstepensionen för privatanställda tjänstemän och börjas tjänas in från 25 års ålder. Olika avtalsområden har olika åldrar men 25 år är vanligt.

I din tjänstepension bör du dock se till att det finns återbetalningsskydd om du nu har familj vill säga. Det enda du förlorar på att ha det är arvsvinsten så det är en billig försäkring.

Billigt och billigt, ger en lägre pension i slutändan. Har sett beräkningar som säger mellan 5-15% lägre beroende på ålder men visst familje- och livssituationen avgör.

Angående PPM-rådgivarna så har det väl varnats en del om att de är ganska usla och ansvarslösa men bra på att ta betalt.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
PPM: Välj en billig indexfond och sov lugnt om nätterna. Finns för många skojare som köper sig Ferraris mm för de avgifter de tar ut på att "förvalta" ditt ppm-sparande. Visst, lägre avkastning men en stabilare sådan över tiden.

ITP: Är du en sk tjänsteman och du omfattas av ett kollektivavtal så kan du läsa mer här: http://www2.collectum.se/templates/Page____16816.aspx

Avgifternas betydelse:

0.65% i försäkringsavgift
30-årig person
3000kr sätts av i månaden av hans arbetsgivare
Från 65-års ålder har denne person 5000 kr MINDRE i månaden under 5 år än någon som inte har 0.65% i avgift.

Dvs
Avgifterna är för mig viktiga och jag undviker kostsamma placeringstjänster. Placeringstjänsterna är under lupp av Finansinspektionen kan vara bra att veta då de inte riktigt sköter sig...

Pension är inte lekpengar utan det är pengar du har redan nu men som du inte kan spendera. Det är din lön när du är färdigjobbad. Är du ointresserad, välj en indexfond eller några Etf:er eller varför inte några svenska aktier från stora bolag (ABB, SKF, Boliden, HM etc) så blir det billigt över tiden eftersom du inte har löpande avgifter som äter av ditt kapital.
AMF är inte billiga, det finns billigare och modernare alternativ! ;)

Ni som känner dåligt samvete för att ni inte är aktiva, gör inte det. Den som ger er det dåliga samvetet är de som vill att du ska anlita dem så att de kan köpa sig ytterligare en Ferrari! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...