Har du öppnat det oranga kuvertet?

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Är det tjänstepensionen man kan påverka så att efterlevande kan få ta del av ens sparade pengar om man skulle råka trilla av pinnen för tidigt (dvs innan man hinner panga dom själv)?

Det stämmer bra det!

Det du i så fall ska välja är en pension med återbetalningsskydd. De som inte väljer detta är troligtvis ensamstående som istället för att skänka pengarna till familjen, får ta del av andra personers pensionskapital när de avlider. De fungerar då som ett kollektiv, alla utan återbetalningsskydd, och får ta del av varandras pensionskapital om någon avlider för tidigt. De med återbetalningsskydd skänker däremot pengarna till familjen vid en ev. förtidig död.

Tjänstepensionen är alltså den pension som du kan leka med själv och som företagen betalar ut varje månad utöver din lön.

Jag skulle dock inte rekommendera några fonder som ovanstående har rekommenderat. Fonderna har nämligen ingen garanti alls, vilket innebär att du kan stå helt utan pension om det går riktigt illa. Är man duktig på att hantera pengar på fondmarknaden kan det vara ett bra alternativ, då man har möjlighet att flytta pengarna mellan fonderna beroende på hur det går.

Istället skulle jag rekommendera "traditionell pension" som ger dig en garanti för framtiden. Om du inte valt något än så ligger du automatiskt i en trad. pension. Vid lån och annat kan dock bankerna försöka få dig att flytta över pengarna till deras pensionskonto, vilket många också går på. Så den möjligheten finns även för din del om du inte har så stor koll på pensionen...

Isåfall är det värt att kolla upp. :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Istället skulle jag rekommendera "traditionell pension" som ger dig en garanti för framtiden. Om du inte valt något än så ligger du automatiskt i en trad. pension. Vid lån och annat kan dock bankerna försöka få dig att flytta över pengarna till deras pensionskonto, vilket många också går på. Så den möjligheten finns även för din del om du inte har så stor koll på pensionen...

Har e trad i kpa (har även från alecta då jag jobbat privat)
Kan inte röra dem men de har gått bra, 11 % förra året om ja uppfattade hon jag pratade me i dagarna rätt. Har ngn del i kpa som jag däremot kan röra.

Swedbank har ngt alternativ http://www.swedbank.se/privat/pensi...spension/offentligt-anstalld-kap-kl/index.htm men det föreslogs vid ett bankmöte då mycket annat skulle gås igenom så jag valde att avvakta tills jag vet mer va det innebär o jämfört.

Ngt du kan ge råd om?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Visst är fonder och aktiesparande ett riskfyllt alternativ. Men inte ens den som helt saknar intresse och kunskap kan lyckas plocka en portfölj fullt av katastrofbolag.

På lång sikt går aktieindex bra, precis som med fastigheter så kommer det krascher, men det återhämtar sig och genererar en hyfsat avkastning på lång sikt. Att äga endast ett bolag är naturligtvis inte att rekoemmendera, gäller det fonder så ska man likaledes inte sitta på en enda marknad osv.

Men som jag skrev i det förra inlägget så är det på sista raden idioti att pensionsspara om man är "ung". Det överskott man skjuter in när man är 30, blir det inte mkt kvar av när man väl vill ha det.

Exempel:

1. Jag sparar själv. Tjänar 10 ksek och får ut 7 efter skatt. Dessa sju har under 35 år (fram till pension) en tillväxt på 4% per år.

2. Jag pensionssparar och sätter in 10 ksek, får en tillväxt på 4% och skattar när jag tar ut dem.

Hur det än ser ut så får jag de facto ut lika mkt. Skatten blir högre, men investerat bruttokapital är detsamma.

Fel.. Efter inflationsjustering så kostar den senare skatten betydligt mer.

Dessutom finns många bra investeringsmöjligheter som ger både löpande avkastning och långsiktig realvärde-behållning. Hyresfastigheter ex. är ett strålande exempel på ett pensionssparande som knäcker de flesta andra former. Låter man likviditetsnettot vara noll och utan ägarutdelning så ger det i de flesta fall ett ganska rejält eget kapital på några års sikt. Nackdelen idag är väl att det är allt annat än läge att köpa fastigheter. Men diskussionen är ju rätt långsiktig, så de flesta har tid att vänta!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
I mitt kuvert låg det ett rep med en ögla i änden och en lapp där det stod "Spara denna till din 65-årsdag". :va

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
I mitt kuvert låg det ett rep med en ögla i änden och en lapp där det stod "Spara denna till din 65-årsdag". :va
Höginkomsttagare? Jag fick en cyaniddos, och en avbetalningsplan på förpackningen den levererades i.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Har e trad i kpa (har även från alecta då jag jobbat privat)
Kan inte röra dem men de har gått bra, 11 % förra året om ja uppfattade hon jag pratade me i dagarna rätt. Har ngn del i kpa som jag däremot kan röra.

Swedbank har ngt alternativ http://www.swedbank.se/privat/pensi...spension/offentligt-anstalld-kap-kl/index.htm men det föreslogs vid ett bankmöte då mycket annat skulle gås igenom så jag valde att avvakta tills jag vet mer va det innebär o jämfört.

Ngt du kan ge råd om?

Absolut!

Den där informationen från KPA skulle jag ta med en mycket stor nypa salt. Ska förklara lite närmare varför. När man diskuterar pensionssparande ska man vara mycket tydlig med att det är ett långsiktigt sparande. Att därför bara ta en summa från ett år som gick bra är inte alls fördelaktigt. Många pensionsbolag lyckades med bättre ränta än 11% under år 2009. Exempelvis hade pensionsbolagen Alecta, AMF, Swedbank och Nordea ett bättre resultat under år 2009 för den traditionella försäkringen. Allt ifrån 12,8% till 22,9%. (Alecta visade bäst resultat 2009)

Det viktiga är dock att titta på det långsiktiga sparandet. Där är det några företag som sticker ut. AMF har vunnit den procentuella avkastningen av alla företag under 10, 15 och 20 års tid. Däremot ligger de nu delad förstaplats med Swedbank under 5 års period.

Jag ska vara ärlig och påstå att jag har mycket dålig information om KPA. Jag har faktiskt aldrig direkt varit i kontakt med det bolaget. Men det jag kan läsa från deras hemsida gör mig lite misstänksam och du bör kolla lite noggrannare på vad kostnaderna egentligen är.

KPA försöker nämligen poängtera den låga avgiften. Den avgiften är, utifrån deras egen hemsida, en summa på 12kr/år + 0,4 % per år av ditt pensionskapital. Detta låter som en oroväckande siffra. Alla större pensionsbolag har en fast kostnad på mellan 70-115kr/år och använder sig inte av en procentandel av pensionskapitalet. Om jag förstår KPA rätt så innebär det att de plockar 0,4% av ditt pensionskapital varje år vilket är skrämmande mycket om man har 6-siffrigt sparande. (vilket de flesta förr eller senare har)
Kan du få fram en annan information? Kolla närmare på den biten! (http://www.kpa.se/mallar/Sida____583.aspx)

Däremot bör man tänka på att byteskostnaden trots allt ligger på några hundralappar så ett byte ska man titta över lite noga.

Det där med Swedbank är dock mer intressant. Swedbank har levererat fina siffror de senaste åren. Däremot har de bara funnits i drygt 5 år med den pensionstyp de jobbar med idag och har därför ganska svårt att kunna jämföras med etablerade pensionsbolag.

Ofta kan det vara att man får ett erbjudande om lägre bolån och liknande, som gör att de vill få över dig till Swedbank, vilket det tycks vara i ditt fall. Det intressanta där är att Swedbank faktiskt jobbar med en typ av försäljning även som bankman och att de därför självfallet vill få över dig hos dem. Däremot är inte Swedbank något katastrofval om du vill ha dem. De har bra avkastning och låga avgifter. Det är ett företag som du absolut kan fundera på att placera din pension hos.

Ett annat alternativ är annars AMF. De har under 10, 15 och 20 år haft den bästa avkastningen av alla konkurrenter. De har högre avgifter än Swedbank, men om man tänker på att det rör sig om 30kr/år så blir det en ganska irrelevant summa i jämförelse med avkastningen. De är ett företag som inte är vinstdrivande utan all vinst går till spararna, till skillnad från Swedbank vad jag förstår.

Det kanske bästa argumentet för AMF är, trots skandalen 2008, att rankas som förstahandsval av Söderberg & Partners (ett oberoende företag som granskar bland annat pensionsförvaltare) vid en granskning år 2009. Jag vet inte om de gjort en annan bedömning senaste året, men jag vet att de rankar AMF framför Swedbank. (http://www.privataaffarer.se/bil/200904/amf-toppar-ny-ranking-av-l/index.xml)

Annars är Alecta också ganska intressant. De gjorde fina siffror 2009 (22,9%) och är icke-valsalternativ för tjänstemän. Men de spöar än så länge inte AMF på lång sikt.

Jag hjälper dig gärna om du har fler frågor men jag reserverar för att jag kan ha gjort något misstag. Är ganska ny i detta själv nämligen...

Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Visst är fonder och aktiesparande ett riskfyllt alternativ. Men inte ens den som helt saknar intresse och kunskap kan lyckas plocka en portfölj fullt av katastrofbolag.

På lång sikt går aktieindex bra, precis som med fastigheter så kommer det krascher, men det återhämtar sig och genererar en hyfsat avkastning på lång sikt. Att äga endast ett bolag är naturligtvis inte att rekoemmendera, gäller det fonder så ska man likaledes inte sitta på en enda marknad osv.

Men som jag skrev i det förra inlägget så är det på sista raden idioti att pensionsspara om man är "ung". Det överskott man skjuter in när man är 30, blir det inte mkt kvar av när man väl vill ha det.

Exempel:

1. Jag sparar själv. Tjänar 10 ksek och får ut 7 efter skatt. Dessa sju har under 35 år (fram till pension) en tillväxt på 4% per år.

2. Jag pensionssparar och sätter in 10 ksek, får en tillväxt på 4% och skattar när jag tar ut dem.

Hur det än ser ut så får jag de facto ut lika mkt. Skatten blir högre, men investerat bruttokapital är detsamma.

Fel.. Efter inflationsjustering så kostar den senare skatten betydligt mer.

Dessutom finns många bra investeringsmöjligheter som ger både löpande avkastning och långsiktig realvärde-behållning. Hyresfastigheter ex. är ett strålande exempel på ett pensionssparande som knäcker de flesta andra former. Låter man likviditetsnettot vara noll och utan ägarutdelning så ger det i de flesta fall ett ganska rejält eget kapital på några års sikt. Nackdelen idag är väl att det är allt annat än läge att köpa fastigheter. Men diskussionen är ju rätt långsiktig, så de flesta har tid att vänta!

Visst är det så att man kan få en bra avkastning på fonder. Däremot bör man vara medveten om att man faktiskt tar en ganska stor risk när man placerar dem i fonder. Exempel är Folksams egna fond FOLO 100, 100% aktiesparande och gjorde halvfina -36% under år 2008. Nu har de repat sig och ligger +-0 ungefär, men det är ändå skrämmande när det gäller en pension som man ska överleva på. Trad. försäkring ger trots allt garanti på pengarna. Gillar man dock att se över sina pengar så är kanske fonder ett bra alternativ...

Men...

Det jag funderar på är om du nu inte syftar på det privata pensionssparandet. Tjänstepensionen är trots allt något som arbetsgivaren tvingas betala in och som pensionsförvaltare måste ta hand om. Den kan du, mig veterligen, aldrig få ut innan 55års ålder.

Det privata pensionssparandet håller jag däremot helt med dig om. Så resonerar jag själv iaf... :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Kvax! Tack för ditt utförliga svar.
Jag ska kolla swedbank för den del jag kan röra :) o se över avgifterna.

Självklart att man ska se det långsiktigt o det e just det som gör det svårt men peppar peppar e glad att man har ett jobb o började jobba tidigt.

Jag har tidigare bra förtroende för swedbank men som i alla "affärer" så ska man inte göra för hastade beslut. Tror du att man kommer att "släppa" den nu låsta delen?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst är det så att man kan få en bra avkastning på fonder. Däremot bör man vara medveten om att man faktiskt tar en ganska stor risk när man placerar dem i fonder. Exempel är Folksams egna fond FOLO 100, 100% aktiesparande och gjorde halvfina -36% under år 2008. Nu har de repat sig och ligger +-0 ungefär, men det är ändå skrämmande när det gäller en pension som man ska överleva på. Trad. försäkring ger trots allt garanti på pengarna. Gillar man dock att se över sina pengar så är kanske fonder ett bra alternativ...

Men...

Det jag funderar på är om du nu inte syftar på det privata pensionssparandet. Tjänstepensionen är trots allt något som arbetsgivaren tvingas betala in och som pensionsförvaltare måste ta hand om. Den kan du, mig veterligen, aldrig få ut innan 55års ålder.

Det privata pensionssparandet håller jag däremot helt med dig om. Så resonerar jag själv iaf... :)

Mmm.. Korrekt, syftade på privat sparande.

Men likväl så står jag fast vid poängen.

Även om fondindex gick ner läskigt mkt 2008 så är det bara 2008, nu är de tillbaka och på 35 års sikt vågar jag chansa på att de gått bättre än pensionsspar efter avgifter och skatter.

Vad jag sa var egentligen inte att det är fel att pensionsspara, utan att det är fel att pensionsspara om man är under 50. Är man 25-40 år så finns det bättre investeringar, på sikt. Ju tidigare man börjar desto bättre, men någonstans runt 50 däremot, DÅ är det dags att börja "säkra kapitalet" genom att exempelvis sätta dem i liknande sparformer du är inne på. Råkar det vara en kris när man fyller 50, så har man 15 år på sig att hitta en högkonjunktur innan man faktiskt ska ha ut pengarna, och går inte det i lås så är man nog körd iaf!

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Mmm.. Korrekt, syftade på privat sparande.

Men likväl så står jag fast vid poängen.

Även om fondindex gick ner läskigt mkt 2008 så är det bara 2008, nu är de tillbaka och på 35 års sikt vågar jag chansa på att de gått bättre än pensionsspar efter avgifter och skatter.

Vad jag sa var egentligen inte att det är fel att pensionsspara, utan att det är fel att pensionsspara om man är under 50. Är man 25-40 år så finns det bättre investeringar, på sikt. Ju tidigare man börjar desto bättre, men någonstans runt 50 däremot, DÅ är det dags att börja "säkra kapitalet" genom att exempelvis sätta dem i liknande sparformer du är inne på. Råkar det vara en kris när man fyller 50, så har man 15 år på sig att hitta en högkonjunktur innan man faktiskt ska ha ut pengarna, och går inte det i lås så är man nog körd iaf!

Visst är det nog så. Jag har faktiskt dålig insikt i det privata sparandet och vad som egentligen lönar sig. Den biten verkar du ha stor koll på. Jag har bara fördjupat mig lite i tjänstepensionen.

Kvax! Tack för ditt utförliga svar.
Jag ska kolla swedbank för den del jag kan röra :) o se över avgifterna.

Självklart att man ska se det långsiktigt o det e just det som gör det svårt men peppar peppar e glad att man har ett jobb o började jobba tidigt.

Jag har tidigare bra förtroende för swedbank men som i alla "affärer" så ska man inte göra för hastade beslut. Tror du att man kommer att "släppa" den nu låsta delen?

Inga problem! :)

Den fasta delen känns ganska märklig. Kolla upp den med!

Innan 1997 var AMF enda pensionsbolaget och har därför all pensionsparade innan 97 hos sig och den är låst och går inte att flytta. Om KPA har låst sin pension måste det bero på något annat. Jag har inte hört om något bolag som har kunnat låsa sin pension så jag rekommenderar att du gör en sökning på den biten och se om den verkligen är låst.

Kvax. Kpa har 0,14 i förvaltningsavgift på tjänstepension! o har så haft en lång tid, däremot har de 0,4 på privat sparande.

:va inte helt solklart att utläsa på hemsidan.

Så kanske det är! Men återigen så är kostnaden ganska irrelevant i det långa loppet när pensionskapitalet rör sig om betydligt större belopp. En 50-lapp om året är ändå inte så viktigt om det skiljer sig flera procentenheter mellan bolagens avkastning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst är det nog så. Jag har faktiskt dålig insikt i det privata sparandet och vad som egentligen lönar sig. Den biten verkar du ha stor koll på. Jag har bara fördjupat mig lite i tjänstepensionen.

Jag har (för att klargöra det) inte alls jättebra koll. Men åsikterna och argumenten är hämtade från en lärare tillika doktor i nationalekonomi (vad nu det är värt?) som gick lös på den diskussionen. Åtminstone när han la fram det kändes det tämligen hållbart, och argumenten är ju tveklöst hållbara.

Med den utveckling vi har i sverige, där kvoten för hur många vi ska försörja per arbetande ökar för varje år, så har jag svårt att se hur det skulle löna sig att skatta på bruttot om 30 år hellre än att ta kostnaden direkt idag.

Det bästa är ju naturligtvis att förskingra bort en slant i månaden till nåt offshore-konto med "rimlig" (behöver inte ens va bra) avkastning och sen spela fattig pensionär, gnälla på systemet och dricka champagnefrukost på Jamaica för sina oskattade rikedomar.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

Inga problem! :)
Den fasta delen känns ganska märklig. Kolla upp den med!
Innan 1997 var AMF enda pensionsbolaget och har därför all pensionsparade innan 97 hos sig och den är låst och går inte att flytta. Om KPA har låst sin pension måste det bero på något annat. Jag har inte hört om något bolag som har kunnat låsa sin pension så jag rekommenderar att du gör en sökning på den biten och se om den verkligen är låst.Så kanske det är! Men återigen så är kostnaden ganska irrelevant i det långa loppet när pensionskapitalet rör sig om betydligt större belopp. En 50-lapp om året är ändå inte så viktigt om det skiljer sig flera procentenheter mellan bolagens avkastning.

Det som e låst e pengar fram till 2007-2009? me andra ord en liten del av det totala.
De pengar som avsätts nu kan jag röra

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Det som e låst e pengar fram till 2007-2009? me andra ord en liten del av det totala.
De pengar som avsätts nu kan jag röra

Jag kan försöka kolla upp det där närmare. Återkommer imorgon kväll om jag fått svar!

Men jag har alltså förstått det rätt att du, fram till 07-09 någon gång, hade pension hos KPA som numer är låsta till företaget?

Jag har (för att klargöra det) inte alls jättebra koll. Men åsikterna och argumenten är hämtade från en lärare tillika doktor i nationalekonomi (vad nu det är värt?) som gick lös på den diskussionen. Åtminstone när han la fram det kändes det tämligen hållbart, och argumenten är ju tveklöst hållbara.

Med den utveckling vi har i sverige, där kvoten för hur många vi ska försörja per arbetande ökar för varje år, så har jag svårt att se hur det skulle löna sig att skatta på bruttot om 30 år hellre än att ta kostnaden direkt idag.

Det bästa är ju naturligtvis att förskingra bort en slant i månaden till nåt offshore-konto med "rimlig" (behöver inte ens va bra) avkastning och sen spela fattig pensionär, gnälla på systemet och dricka champagnefrukost på Jamaica för sina oskattade rikedomar.

Haha, du har framtiden spikad. :tummenupp
Jag är på tok för ung för att tänka på den biten själv.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Jag kan försöka kolla upp det där närmare. Återkommer imorgon kväll om jag fått svar!

Men jag har alltså förstått det rätt att du, fram till 07-09 någon gång, hade pension hos KPA som numer är låsta till företaget?

Haha, du har framtiden spikad. :tummenupp
Jag är på tok för ung för att tänka på den biten själv.

Har från kpa från 2004. 2007 från alecta då jag arbetade privat.
2010 åter från kpa o dessa kan jag röra så någonstanns däremellan, osäker på årtalet, e de "tidiga" pengarna låsta. Detta va ngt som även Swedbank sa.

Funderar att ta swedbanks transfer 80 alt trad, KAP för offentlig anställda.

Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Hur gammal tror du jag ÄR??? :mad:

Inte ens tretti goddamnit (en kvart till)!

Sorry! :rodnar

Som jag då ungefär... (+ några år)

Har från kpa från 2004. 2007 från alecta då jag arbetade privat.
2010 åter från kpa o dessa kan jag röra så någonstanns däremellan, osäker på årtalet, e de "tidiga" pengarna låsta. Detta va ngt som även Swedbank sa.

Funderar att ta swedbanks transfer 80 alt trad, KAP för offentlig anställda.

Jag har kollat lite närmare på det här med KPA och har väl fått ett sisådär klargörande.

Det du troligtvis pratar om som är låst, bör vara den tidigare sk. PPM:en, numer premiepension som är en del av den allmänna pensionen.

Vad gäller tjänstepensionen så ska den inte gå att låsas, vad jag fått höra och förstått sedan tidigare.

För att se en fullständig överblick på din pension så kan du titta in på www.minpension.se

Annars rekommenderar jag dig också att höra med Fora 08-7874010. De är valcentralen för tjänstepensionen och är helt oberoende. De kan ge dig information om de olika pensionsbolagen och troligtvis också ge rekommendationer.

Men annars är Swedbank ett ok beslut, även om de bara har några år på nacken.

Att flytta pensionssparandet kostar normalt runt 400kr (vissa även 500kr) men att byta pensionsbolag så att pengarna rullar in till en annan förvaltare är helt gratis.

Kolla som sagt med Fora, de kan nog ge dig en exakt information så jag inte säger något fel. :)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Sorry! :rodnar Som jag då ungefär... (+ några år)Jag har kollat lite närmare på det här med KPA och har väl fått ett sisådär klargörande.Det du troligtvis pratar om som är låst, bör vara den tidigare sk. PPM:en, numer premiepension som är en del av den allmänna pensionen.Vad gäller tjänstepensionen så ska den inte gå att låsas, vad jag fått höra och förstått sedan tidigare.
För att se en fullständig överblick på din pension så kan du titta in påwww.minpension.seAnnars rekommenderar jag dig också att höra med Fora 08-7874010. De är valcentralen för tjänstepensionen och är helt oberoende. De kan ge dig information om de olika pensionsbolagen och troligtvis också ge rekommendationer.Men annars är Swedbank ett ok beslut, även om de bara har några år på nacken.Att flytta pensionssparandet kostar normalt runt 400kr (vissa även 500kr) men att byta pensionsbolag så att pengarna rullar in till en annan förvaltare är helt gratis.Kolla som sagt med Fora, de kan nog ge dig en exakt information så jag inte säger något fel. :)
Tack! Jag frågade "kärringen" (manliga handläggare e av ngn underlig orsak lättare att snacka me ;)) om det fanns ngn oberonde att fråga o
fick svar nej.

Fick koden till minpension idag :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj