Har du blivit haffad?

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
Suttit och läst igen en väldans massa trådar nu om att köra ostrypt mellanklassare, men i stort sett alla trådar är fyllda med moralpredikningar och information om vad lagen säger. Jag vet att det är olagligt, man blir av med körkortet och FB kan neka ersättning. Ganska onödig risk att ta tycker jag iaf. Men det tycks inte vara många som själva drabbats, bara en massa ”jag har hört om någon som…”
Det jag vill veta är hur många här inne som själva fått problem för att de kört ostrypt hoj. Har du blivit av med körkortet, fått böter eller nekats ersättning av FB?
Övriga svar/tillägg undanbedes vänligt men bestämt… :arsele
 

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
GSXR-1000 K7
får nog göra en anonym poll om du ska få ett bra resultat av din fråga
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag tror inte att det finns en enda på detta forumet som har blivit tagen för det...

Så, finns det nån?
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
zpeppy skrev:
Jag tror inte att det finns en enda på detta forumet som har blivit tagen för det...

Så, finns det nån?
Edit...fel.
 
Last edited:

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Körde ostrypt 125a i 2 år men stypt "på pappret". Blev stoppad och polisen kollade bara upp cykeln så jag var ägaren till den, skatten va betald och så fick jag blåsa också. Inget snack om kW hit eller HK dit..

Tog körkort vid 18. Mellankort som det kallas... köpte en cbr600f-95a och tryckte i ett par plugg i cykeln. Åkte in till besiktningen och sen va det klart.
Stoppad efter ett år igen. Samma visa igen.. har svårt att se hur polisen ska kontollera om man har lite för mycke HK.
1, Ska han plocka ner motorn på plats?
2, Provköra och tro sig känna att den e ostrypt och ta cykeln i beslag. (har han fel torskar han fett, tror inte nån polis skulle chansa).

Jag har alltid haft halvförsäkring så vid skada vet jag inte.
Lagt hojen i gruset men men.. om jag körde strypt eller inte va de sista jag tänkte på just då :hihi
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
är så svårt språk så jag kan inte riktigt förstå det men fattar det som att man bara kan få böter, men böter är det ne summa pengar eller kan det vara indraget körkort?

Jag känner ingen som åkt dit för olovlig körning i alla fall

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Har kört ninjan med fulleffekt men 25kw på pappret.
Ramlade med den, fått full ersättning från försäkringsbolaget.

Ingen har varit intresserad av att kolla effekt eller liknande?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kenya skrev:
Körde ostrypt 125a i 2 år men stypt "på pappret". Blev stoppad och polisen kollade bara upp cykeln så jag var ägaren till den, skatten va betald och så fick jag blåsa också. Inget snack om kW hit eller HK dit..

Tog körkort vid 18. Mellankort som det kallas... köpte en cbr600f-95a och tryckte i ett par plugg i cykeln. Åkte in till besiktningen och sen va det klart.
Stoppad efter ett år igen. Samma visa igen.. har svårt att se hur polisen ska kontollera om man har lite för mycke HK.
1, Ska han plocka ner motorn på plats?


2, Provköra och tro sig känna att den e ostrypt och ta cykeln i beslag. (har han fel torskar han fett, tror inte nån polis skulle chansa).

Jag åkte också 125a falskstrypt, blev stoppad flera ggr utan problem. Men EN gång fick jag faktiskt en reprimand.. Lekte på en 17-årings vis på n grusplan (gammal crossåkare, cravings ni vet ;-)) och fick en civilare efter mig.. Han brydde sig inte om 65 på 50-väg, men undrade varför jag "vinglade" (svängde som framotebax lite).. Väl stoppad frågagade han vad jag kört innan, och "ursäktade" (pikade hårt om det) den "misstänkta" falskstrypningen med att jag borde kunna hålla i den som gammal crossåkare...

Förmodligen världens snällaste snut.. Men ändå..


Om att bevisa om den är strypt eller inte... Är du trött eller?

En gixxer 1000 ostrypt gör rätt mkt som visar rätt uppenbart att det är betydligt mer än 34 häst i den.. Inte så svårt att bevisa!
 

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
Mr Helmut skrev:
är så svårt språk så jag kan inte riktigt förstå det men fattar det som att man bara kan få böter, men böter är det ne summa pengar eller kan det vara indraget körkort?

Jag känner ingen som åkt dit för olovlig körning i alla fall

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).


borde bli indraget körkort men är inte säker.
Någon annan som vet
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Dawg skrev:
En gixxer 1000 ostrypt gör rätt mkt som visar rätt uppenbart att det är betydligt mer än 34 häst i den.. Inte så svårt att bevisa!

Kan du få den att gå rent överhuvudtaget med 34hk lär vara en bedrift.
Åk strypt då :rofl
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Nyman skrev:
Suttit och läst igen en väldans massa trådar nu om att köra ostrypt mellanklassare, men i stort sett alla trådar är fyllda med moralpredikningar och information om vad lagen säger. Jag vet att det är olagligt, man blir av med körkortet och FB kan neka ersättning. Ganska onödig risk att ta tycker jag iaf. Men det tycks inte vara många som själva drabbats, bara en massa ”jag har hört om någon som…”
Det jag vill veta är hur många här inne som själva fått problem för att de kört ostrypt hoj. Har du blivit av med körkortet, fått böter eller nekats ersättning av FB?
Övriga svar/tillägg undanbedes vänligt men bestämt… :arsele

http://bike.se/forum/thread.php?t=38346

125:a dock.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kenya skrev:
Kan du få den att gå rent överhuvudtaget med 34hk lär vara en bedrift.
Åk strypt då :rofl

1. Jag lär knappast åka stryp! Ser ingen anledning till det då jag snart haft lappen i 5 år och skulle tycka att det var rätt trist att byta ner sig så hårt!

2. "Någon" påstod att snuten inte skulle kunna avgöra om den var strypt eller inte. Jag kan inte för mitt ilv förstå hur någon som ens sett en Gixxer på bild kan tro att 160 häst skulle misstas för 34 ens om man försökte...


Så jag ser inte din poäng riktigt?
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
kör aldrig strypt!
du förlorar juh effekt..

kört en säsong nu och blivit stoppad några ggr.. men de undrar aldrig nått om strypningen :rolleyes:
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
"blablabla"

Jag klotade senast idag med en hoj å gled in med hojen i 2 bilar (försäkringsfråga). Inte fan var det någon som frågade om effekt eller dylikt... (snuten va med å skrev rapport, tack för hjälpen!).

Angående politzai, jag trodde bara det fanns 1 polisman som var trevlig.. idag träffa jag 2 som hjälpte mig med hojen då jag vurpa i det kassa vädret. Mycket trevliga, hjälpte mig med hojen, å skaderapporter för bilarna. Dom kunde dock inte förstå att man körde hoj i snöstorm.
Å faen va trevliga vanliga människor kan vara. Till å med ena bilägaren fullkomligen sket i sin skadade bilen för att kolla att jag var ok! TACK!
 
Last edited:

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Nä jag förstod att inte du kör strypt men gag kan inte fatta i hela mitt liv hur någon kan strypa en gixxer till 34hk.
Jag menade bara att man får väll använda sunt förnuft.. Vad ska du med en gixxer med 34 hk till? Dagisräser.
Möjligtvis en r6.. men jag tror fortfarande inte polisen i fråga chansar, varför skulle han? Han som du berätta om.. vad hände, han sket ju i det. Jag brukar för övrigt inte bröta runt på en grusplan med t.ex. en r6a, menar inte att du gör det nu hehe men det är ju ett sätt attdra på sig uppmärksamhet. :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top