Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
honkiie skrev:
Jo men jag tänkte att om vi leker med tanken bara. Skulle det gå snabbare eller skulle det bara bli mindre fäste och mer lättuiilat?
Eftersom däcket är utsatt för centripetalkraft så påverkas det av vikten, även den ofjädrade vikten minskar och ger ett gynnsammare förhållande, men det handlar om väldigt små förändringar.

http://komvuxnet.gotland.se/ronald/physengl/carousel.htm
 

Dr.Bike

Guest
Gustav O skrev:
Där är ju internet suveränt! Hittade en kille i Kentucky som hade haft mc-verkstad sedan 1950 talet och han hade varit förutseende nog att spara luft från de märken och årsmodeller han sålt, tyvärr inte Honda utan mest HD men även del engelska hojar. Guldgruva! :tummenupp

Ja det var så det nästan gick till i mitt fall..
En verkstad som gick i KK just 1972 hade en kompressor som stått där orörd, och hur otroligt det än låter så fanns tillräckligt med luft kvar i den för mig att pumpa däcken med RÄTT luft!
Det hör till saken att firmal låg i Japan, och sen gick kompressorn på auktion där en gammal svensk sjöman (Fritiof Anderson) tog hem den till sitt hus i Älvsjö!
Där stod den tills jag annonserade efter luft från -72...

Haja tur!! ;)

GSXR1100R skrev:
Eftersom däcket är utsatt för centripetalkraft så påverkas det av vikten, även den ofjädrade vikten minskar och ger ett gynnsammare förhållande, men det handlar om väldigt små förändringar.

http://komvuxnet.gotland.se/ronald/physengl/carousel.htm

Räknade på det där en gång...
Det rörded sig om nåt gram per hjul i sparad vikt...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men om man sen fyller hela ramen + styre o lite småtjafs oså då? :tomten :)
man kan ju även inhallera det så man slipper banta :rolleyes:
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tänk på att använda ventilgummi om ni byter luft! :ajjabajja
 

Phyllerin

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Smålandsskogen
Hoj
Bandit 1200 - 03 Honda XR600R 1986
ozeo skrev:
men om man sen fyller hela ramen + styre o lite småtjafs oså då? :tomten :)
man kan ju även inhallera det så man slipper banta :rolleyes:


man kan ju alltid fylla lungorna och magen också.
Men givetvis kan man inte köra med den gamla höstluften, på bilverkstan där jag jobbar är det jävligt körigt med luftbyten.
För att inte tala om att tanka backspeglar man kan visst glo slut på dom.....
Därför har vissa fordon backvarnare......
 

Dr.Bike

Guest
Det gäller att alltid passa på att pumpa däcken när det är fint väder och högtryck ute, annars får man in lågtryck i däcken, och hur mycket man än pumpar kommer däcken kännas sladdriga och ge dåligt fäste.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dr.Bike skrev:
Det gäller att alltid passa på att pumpa däcken när det är fint väder och högtryck ute, annars får man in lågtryck i däcken, och hur mycket man än pumpar kommer däcken kännas sladdriga och ge dåligt fäste.
Sen måste man kolla och beräkna luftdensiteten beroende på var man tar luften i från relaterad havsnivån. Gaaanska stor skillnad om man pumpar däcken i Smygehuk eller på Kebnekaise. :fakta
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Sen när skulle luft reagera med gummi i fast form? Som att påstå att sten reagerar med vatten... :fatta!
aka [TJeeMisck ReeakTioonh]
 

Dr.Bike

Guest
Gustav O skrev:
Sen måste man kolla och beräkna luftdensiteten beroende på var man tar luften i från relaterad havsnivån. Gaaanska stor skillnad om man pumpar däcken i Smygehuk eller på Kebnekaise. :fakta

Ja precis!

Tänkte att: Det där hajar det samlade auditoriet lätt! ;)

En gång fick jag in ett engelskt lågtryck i framhjulet, och det var västliga vindar hela den dan, så när jag körde på Åsen så var det ett h-te att gå in i trösen på ett bra sätt...
Vid luftning av däcket till lokalt väder blev det bättre!!!
Otroligt!

Eller som gamle Eric Dunlop sa: Det gäller att inte släppa väder, då kan däcken smälta av överhettning!
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Ktm'arn skrev:
Sen när skulle luft reagera med gummi i fast form? Som att påstå att sten reagerar med vatten... :fatta!
aka [TJeeMisck ReeakTioonh]
Det är IAF konstaterat att gummi i slapp form reagerar med luft och får en fast (hård) form.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
mudder skrev:
Det är IAF konstaterat att gummi i slapp form reagerar med luft och får en fast (hård) form.

Menar du att luften eller att gummit får en fast form efter att reaktionen har skett?
Skulle du kunna mata mig med kemiska studier som bevisar på vilket sätt det sker eftersom jag inte vet nånting?



























edit: :rolleyes:
 
Last edited:

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Ktm'arn skrev:
Skulle du kunna mata mig med kemiska studier som bevisar på vilket sätt det sker eftersom jag inte vet nånting?
edit: :rolleyes:
Tyvärr har jag ingen kemisk utbildning, däremot har jag desto mer inbillning.

Men jag vet en annan sak som blir slapp efter kontakt med gummi. När luften har gått ur, så att säga. :rolleyes:
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
yonsson skrev:
1899746 Ni har missupfattat detta oerhört :kocko
Jag brukar ta ut luften och spara den i en behållare under vintern så att ingen gammal luft ska kunna sippra ut medans hojen bara står. Detta gör jag eftersom gammal luft ökar i densitet vilket med hjälp av centrifugalkraften ger den underbara effekten att gammal luft gör att däcken snurrar snabbare. Däremot får det den negativa effekten att det tar längre tid att accellerera upp till 30km/h, pg a den extra vikten, men det skiter jag i.

Kort sammanfattat: Ju äldre luft desto bättre. Luften jag har nu har jag "sparat" i 5 år, vilket ger en mycket bra effekt. Det blir ju lite krångel att tömma och fylla varje vinter och varje gång jag byter däck, men det är det lätt värt :tummenupp


Hur länge kör du in luften då? Och hur ska man köra in den? Jag finner problematiken med luftbytena överväldigande. :(
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Micke_Lindstrom skrev:
566322 Jag har en tub som innehåller luften som Ghostrider hade i däcken när han spelade in Ghostrider 1, nån som vill lägga ett bud på den?

:Bugar
:hej 2 kr och ett karamellpapper, märke mariella
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Ar orginalluften i suzukis Rhojar bra, eller ska jag byta?
I sa fall vad ska jag halla i for luft?:va

Passar pa att lyfta traden oxa:yoparty
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
På endurohojar BÖR man undvika att "tanka" ren och fin skogsluft...

Användandet av Stockholmsluft eller storstadsdimman underlättar jobbet med läckagesökning..

Likaså trumpetblåsluft signalerar tydligt vid en eventuell punktering på alla sorters hjulförsedda fordon! :hördu

Pruttluft fungerar även gott vid "felsökning" men har en viss bieffekt på luktsensorerna..:fart

/GG
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
tänk på att ventilen måste stå i sitt översta läge när ni luftar däcken, annars finns risk för kvarvarande luftbubblor som gör däckkontakten svampig.

Biltema säljer en pump så man kan trycka in ny luft nerifrån och upp vilket torde minimera risken för kvarvarande bubblor.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top