Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0

Dr.Bike

Guest
Det var svårt att få tag i originalluft från 1972 när jag renoverade en sån Honda.... men det gick!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dr.Bike skrev:
Det var svårt att få tag i originalluft från 1972 när jag renoverade en sån Honda.... men det gick!
Där är ju internet suveränt! Hittade en kille i Kentucky som hade haft mc-verkstad sedan 1950 talet och han hade varit förutseende nog att spara luft från de märken och årsmodeller han sålt, tyvärr inte Honda utan mest HD men även del engelska hojar. Guldgruva! :tummenupp
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Egentligen borde ju hojen gå snabbare om man hade i helium i dom? :confused:

Hmm fast hojen "sätter" sig ju sämre om den vill lätta och flyga iväg :rolleyes:
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Är det någon som har testat rök i däcken? Det borde ju bli häftigare burnouts då. :va

LocDog skrev:
Egentligen borde ju hojen gå snabbare om man hade i helium i dom? :confused:

Hmm fast hojen "sätter" sig ju sämre om den vill lätta och flyga iväg :rolleyes:

Helium ska man bara ha i framdäcket. Lättare att wiiila då.
 

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Letar ny....
mudder skrev:
Helium ska man bara ha i framdäcket. Lättare att wiiila då.
Ja och betong i bakslangen är ett måste, hört att det är därför Sune Andersson kan wiiiila så jävligt.

P.S Tänk att det finns folk som svarat NEJ på frågan... dah!!! vilka amatörer det finns :) D.S
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Teo skrev:
Jag har bytt kalsonger nå´n gång ...tror Jag. :va
Nää jag brukar bara lufta dom litegrann då och då.... :rolleyes:

honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)
Jo satt och tänkte på de jag med...det borde ju vara så att om man får en lite lättare hoj så resulterar det ju i ett bättre vikt/effekt förhållande :squid
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)

Ingen aning, men jag har sett på en del filmer att vissa har för mycket. :näsblod

När en del bromsar kan man se att dom har gjort misstaget att pumpa helium i bakdäcket.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
mudder skrev:
Ingen aning, men jag har sett på en del filmer att vissa har för mycket. :näsblod

När en del bromsar kan man se att dom har gjort misstaget att pumpa helium i bakdäcket.
Hmm tror jag oxå sett det någonstans på film.....tror dom kallade det för "stoppie-effekten"...

GSXR1100R skrev:
I princip ingen alls, det krävs mycket volym för att ge lyftkraft, 8 liter lyfter 5 gram http://www.reklamballonger.se/ballonger.php
Glädjedödare.....där sprack vår tes :(
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
LocDog skrev:
Hmm tror jag oxå sett det någonstans på film.....tror dom kallade det för "stoppie-effekten"...


Glädjedödare.....där sprack vår tes :(
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
Sådana däringa Dunlop-ballongisar som Mumlan har. Duger de?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gustav O skrev:
Sådana däringa Dunlop-ballongisar som Mumlan har. Duger de?
Ja det måste vara därför som tjockmumlan har ballongdäck, han har säkert kittat dom med helium.
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
honkiie skrev:
Hur mycket lyftkraft skulle helium i däck en ge egentligen? :va

Ganska kul/ful/dum tanke :)

En liten överslagberäkning för ett typiskt däck 160-60/17 ger att det har ca 30 liters volym. Normalt däcktryck är ca 2,5 Atm så den komprimerade luften har ungefär volymen 75 liter vid normalt atmosfärstryck.
Densiteten för luft är ca 1,2 kg/m3 och för helium 0,18 kg/m3 vid atmosfärstryck. Luften i däcket väger alltså ca 90 gram och skulle man istället använda helium blir det 13,5 gram.
En viktbesparing på hela 76,5 gram alltså! :tummenupp

Man får passa sig så man inte tar en extra potatis till lunchen!

Vill man snåla in extra mycket vikt kan man använda vätgas istället. Då kommer gasen att väga ca 6,3 gram! Man sparar alltså hela 83,7 gram! Frågan är bara om brandförsäkringen fortfarande gäller!

Snacket om kvägas (Nitrogen) i däcken anser jag vara rent bondfångeri! Luft består till 78% av kväve och jag tror inte de sista 22% spelar någon roll.
Att det skulle vara konstant tryck oavsett temperatur bara för att man använder kvävgas är helt fel. Allmänna gaslagen gäller kvävgas lika väl som luft!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
GSXR1100R skrev:
Det som är ännu tråkigare är att om man komprimerar heliumet så tappar men lyftkraft i ratio mot volym, man får ha stoooora ballongdäck om det ska funka.

:rofl
He he späd på du bara....

Jo men de kanske ändå vore nått att testa, då kan man ju åka på vatten oxå....fast de kan ju blir lite svårt att få upp fart när man väl kommit ut (ett platt skovelhjul för ju ingen glad)...och för att inte tala om konsten att hålla balansen :)

Men vem har sagt att de ska vara enkelt att jaga innovativa lösningar :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
helium skulle väl även bara ge lyftkraft uppåt? Alltså om vi tänker att vi skulle få in tusen liter helium i varje däck så skulle den bara bli lättstuntad och få sämre fäste? Tänker jag rätt nu? :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
honkiie skrev:
helium skulle väl även bara ge lyftkraft uppåt? Alltså om vi tänker att vi skulle få in tusen liter helium i varje däck så skulle den bara bli lättstuntad och få sämre fäste? Tänker jag rätt nu? :va
Om man komprimerar helium så ökar den specifika vikten och lyftkraften minskar, pga gasen blir tyngre, just därför finns det inga små zeppelinare.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
GSXR1100R skrev:
Om man komprimerar helium så ökar den specifika vikten och lyftkraften minskar, pga gasen blir tyngre, just därför finns det inga små zeppelinare.
Jo men jag tänkte att om vi leker med tanken bara. Skulle det gå snabbare eller skulle det bara bli mindre fäste och mer lättuiilat?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top