Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen

• Antal röstningar
    0

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Arctic#1 skrev:
...ni vet sidan efter det står at man ska byta bensin varje 20 mil......

Jag visste att det var något jag glömt :huvet
Kan man göra nu i efterhand eller är det lika bra att byta hela motorn med detsamma?

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
När jag bytte till min nya hoj så fick jag den nästan 2000 spänn billigare bara för att killen jag köpte den av inte kunde visa i serviceboken varifrån luften i däcken kommer! :kocko

Man vågar juh inte köra med vilken skit som helst!
Jag köper min luft från ett företag som hämtar sin luft på ca: 10.000 meters höjd. :Bugar

Ni kanske har råkat ut för dem, det är de som har orsakat luftgroparna när man flyger!! De lämnar 10 års garanti på sin luft. :yoparty
Ni kan köpa luft på deras hemsida www.tireair.com .

jep84

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
gammelsukka
Mkt viktigt att ibland skifta framluften med bakluften. varmvatten i styret skall ge högre toppfart oxå!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
aRd skrev:
När jag bytte till min nya hoj så fick jag den nästan 2000 spänn billigare bara för att killen jag köpte den av inte kunde visa i serviceboken varifrån luften i däcken kommer! :kocko

Jag köper min luft från ett företag som hämtar sin luft på ca: 10.000 meters höjd. :Bugar

Ni kanske har råkat ut för dem, det är de som har orsakat luftgroparna när man flyger!! De lämnar 10 års garanti på sin luft. :yoparty

Tireair har kursat. De sålde alldeles för tunn luft, vilket inte är lämpligt för snabba farter. Det står även "not for highway use" på flaskan. Jag brukar beställa varmluft från södra Europa vilket leder till konstant varma däck.

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
addegbg skrev:
Sicken sjuk tråd! :kocko

jag förstår att du blir upprörd av den här tråden, det är inte lätt när man kommer till insikt att man aldrig bytat luft i däcken!

det är den rädslan du visar nu när du inte förstår, det är därför du reagerar som du gör med din kommentar!

men du är förlåten!

mvh: O dör

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
aRd skrev:

Passa er väldigt noga för Tireair. Dom försökte blåsa mig med tunn luft :mad: Luften dom säljer är så tunn att den bara passar lågprofildäck. Men det upplyser dom inte om.

Då är det bättre att köpa billig begagnad luft från nån dykare. :tummenupp

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Heda skrev:
...Tänk va smart om man kunde flytta den platta delen av däcket så den delen alltid var närmast styrkronan tex, då skulle man kunna köra hojen fast man hade punka för att mot asfalten var det ju luft :tummenupp

Finns redan, du fyller däcket med tung luft. Den är lite dyrare än vanlig motorcykelluft men ack så mycket bättre. Det tunga luften lägger sig i botten och du märker knappt om du får punktering.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Wilson skrev:
Hmm :va
Jag har haft punka en gång, d e nog enda gången jag bytt luft :tungan
Du kommer att vakna upp med en chock en vacker dag, hojen vägrar starta för den vill inte åka omkring och skämmas med för gammal luft.
Om ni tror att ojämn gång beror på taskigt justerad tändning, insprutning eller osynkade förgasare så skall ni veta att i stort sätt alla problem med motorcycklar beror på att hojarna vägrar gå ut med taskig luft.
När ni lämnar hojen på service kan man om man är mycket uppmärksam se att meken mörkar och låtsas byta en massa grejor men i själva verket byter han bara luft, dom är väldigt skickliga på att dölja detta för om vi konsumenter skulle upptäcka vad dom håller på med skulle vi ju själva kunna byta luft och det skulle bli en massa arbetslösa mekar över hela världen.
Tänk på det ni.

Tompus

döda kung Bore
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Hayabusa 03, ktm 640 sm 01
luftbyte

Verkar som det är på mode att byta luft helt plötsligt,
Jag visste ärligt talat inte att man skulle byta luft i däcken,
så istället för att slänga upp en annons, så kan jag ju fråga om det är nän vänlig själ här inne som vill byta med mig, luften jag har är varsamt körd, har inte gått alltför många mil.
eller så får jag sälja luften till högstbjudan då, kom med bud eller ett riktigt bra byte,,,, :banana

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
RWD skrev:
Finns redan, du fyller däcket med tung luft. Den är lite dyrare än vanlig motorcykelluft men ack så mycket bättre. Det tunga luften lägger sig i botten och du märker knappt om du får punktering.

men vad händer då vid lite sportigare körning? kommer inte den sk "tunga luften" att öka på gyroeffekten vid hård kurvtagning? nä, ja tror inte ett skit på det där,passar nog för en kråmpråm istället.

mvh: H. appyfarter

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
gamle svarten skrev:
men vad händer då vid lite sportigare körning? kommer inte den sk "tunga luften" att öka på gyroeffekten vid hård kurvtagning? nä, ja tror inte ett skit på det där,passar nog för en kråmpråm istället.

Njae, det blir bara väldigt viktigt att du lågfriktionsbehandlar däckinsidan noga. Annars finns risk för att den tunga luften börjar följa med i rotationen. Det kan ge styrvobbel, så se upp med det!

Vilket luftadditiv har ni funnit ger bäst friktionsreduktion? Jag har kört med Biltemas, men Castrol kanske är bättre? Det är ju ändå fyra gånger så dyrt...

aRd skrev:

Apapap! Se upp med de där! Det var några ruskiga olyckor där de inte hade kvalitetskontrollerat luften ordentligt. De hade bl a missat att filtrera bort gamla luftgropar, en del CAT (Clear Air Turbulence) och en jetström. En kund hittade t o m en Boeing i sin luft! Han klarade sig undan att vurpa men blev stämd av passagerarna, som fått sitta i hans däck i två veckor utan citronstänkta våtservetter.

Ghost skrev:
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Det som testats i Harrisburg! :mattias

Pejo skrev:
Haha, skratta du, när jag blir miljonär på den "roteranade däcksbulan som alltid är uppåt" så slutar du nog flabba :hihi . Fast det kanske är lika troligt som att en busa drar en SP250 på anderstorp... :rofl

Nu är den publicerad... glöm ditt patent! :7peta :tungan

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Företaget Pimp Designs har tagit fram nya idéer för att göra hojarna mer personliga. Deras senaste fantastiska produkt, som förväntas slå igenom stort på marknaden är färgad och doftande luft. Finns bl.a. i följande varianter, som naturligtvis kommer att göra att de flesta motorcykelägarna kommer att vilja byta luft betydligt oftare:

Röd med köttdoft (enligt tillverkaren som oset från en halvstekt pepparbiff)
Svart (som ju matchar däcksfärgen på ett utsökt sätt) med doft av svettig hårdrockare
Beige med doft av bibliotek

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Macho Woman skrev:
Företaget Pimp Designs har tagit fram nya idéer för att göra hojarna mer personliga. Deras senaste fantastiska produkt, som förväntas slå igenom stort på marknaden är färgad och doftande luft. Finns bl.a. i följande varianter, som naturligtvis kommer att göra att de flesta motorcykelägarna kommer att vilja byta luft betydligt oftare:

Röd med köttdoft (enligt tillverkaren som oset från en halvstekt pepparbiff)
Svart (som ju matchar däcksfärgen på ett utsökt sätt) med doft av svettig hårdrockare
Beige med doft av bibliotek

Skogsdoft för offroad åkarna då ? :7peta

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Luftbytarklubb.
Bli medlem i min luftbytarklubb (389:- inkl. moms per helår) och få regelbundna leveranser med ny raceluft från Italien (samma som Rossi).
Se upp för plagiat min luft går ej att jämföras med Randys bluffluft (made in Taiwan).
Utnyttja min prenumerationsservice och ny luft skickas var tredje vecka, skicka bara in om ni inte vill byta efter en period med lite körning pga regn eller dylikt.
Jag tar också emot den gamla luften kostnadsfritt för destruktion (ikke medlemmar 149:).
Luften kommer packad i praktisk "all in one tub" dvs zippad och självextraherande, man lägger tuben vid hjulet och ansluter slangen och bytet sker helt automatiskt.
Luften är också körd genom ett 0,2 microns filter och är garanterat fri från föroreningar.
Gruppköp går också bra, då luftfaktureras kontaktman.
mvh AB Luftlifters

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
UrbanTiger skrev:
För er i Göteborg kan jag rekomendera luft från "Väder-Annikas" luftpump ute vid Arken. Rejält tryck som räcker länge. Eller som snubben sa: -En börnis ska inte lukta tårta. Luktar det här tårta... Pssst............

Ähh litar inte på den där Annica ,hon försökte tafsa på mig när jag böjde mig ner efter pumpen :gnissla

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
UrbanTiger skrev:
För er i Göteborg kan jag rekomendera luft från "Väder-Annikas" luftpump ute vid Arken. Rejält tryck som räcker länge. Eller som snubben sa: -En börnis ska inte lukta tårta. Luktar det här tårta... Pssst............
Ingen replicaluft för mig tack.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Jag kör med begagnad race-luft, håller kanske inte lika länge men man tjänar på det i längden. :tummenupp

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Jag Tror att alla behöver en Bra Vår Nu annars kommer alla att tappa förståndet!!!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin