Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
finnpower skrev:
Oj Oj Oj
Ps. Alles rund um der luft,s senaste utgåva publicerades 14 April 1986

Jag trodde att vi skulle slippa höra dessa gamla teorier vädras!

De har sina meriter, men är inte applicerbara i detta sammanhang. "Alles rund um der Luft", det är så fel det kan bli. Det är luften som skall gå runt i det här fallet!

Visserligen har försök gjorts med icke-roterande luft i däcken för att minska den gyroskopiska precessionen vid hastiga överbrytningar (Dr. I. N'Gesnurr, 1990) men man fann att det ökade slitaget på luften innebar allt för stora nackdelar.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
ft skrev:
Jag trodde att vi skulle slippa höra dessa gamla teorier vädras!

De har sina meriter, men är inte applicerbara i detta sammanhang. "Alles rund um der Luft", det är så fel det kan bli. Det är luften som skall gå runt i det här fallet!

Visserligen har försök gjorts med icke-roterande luft i däcken för att minska den gyroskopiska precessionen vid hastiga överbrytningar (Dr. I. N'Gesnurr, 1990) men man fann att det ökade slitaget på luften innebar allt för stora nackdelar.

OK, eftersom ni nu har lyft tråden till det aerodynamiska helhetskonceptets inverkan på råmaterial i form av naturgummi tillverkat av aerosoler så måste jag svinga min pekpinne! Dr. I. N'Gesnurr kom ALDRIG fram med en slutsats där det bekräftades att luftslitaget blev större eller ekvilalent med hjulpereferin i kvadrat. Däremot så såg han den gyroskopiskaprecisionen som ett måste för att kunna bryta mönstret i en förutbestämd kurva som tillika KUNDE påverka luftflödet i ett däck om det snurrade i en viss hastighet som var mycket lägre än den reella hastigheten i högerkurvor. Men som du säger så innebär det stora nackdelar med detta koncept och därför bordlades aldrig den kompletta teorin om oljans densitet i förädlingprocessen inför gummiinplantat. Därför blev silicone mer populärt.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag har tagit av mina däck å vaxat insidan av dem så när det blir kondens så rinner vattendropparna lättare med gummit på insidan när man kör det gjorde en tiondel på gellåsen.

Men jag undrar varför blir bara däcket platt nedtill när man har punka :va
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Heda skrev:
Jag har tagit av mina däck å vaxat insidan av dem så när det blir kondens så rinner vattendropparna lättare med gummit på insidan när man kör det gjorde en tiondel på gellåsen.

Men jag undrar varför blir bara däcket platt nedtill när man har punka :va

Därför att det bara är där det saknas luft JÖH! :va
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Men om man har hojen upp å ned å kör i taket så e däcket ju platt uppåt :va


Tänk va smart om man kunde flytta den platta delen av däcket så den delen alltid var närmast styrkronan tex, då skulle man kunna köra hojen fast man hade punka för att mot asfalten var det ju luft :tummenupp

Pejo skrev:
Därför att det bara är där det saknas luft JÖH! :va
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Heda skrev:
Tänk va smart om man kunde flytta den platta delen av däcket så den delen alltid var närmast styrkronan tex, då skulle man kunna köra hojen fast man hade punka för att mot asfalten var det ju luft :tummenupp


Ah precis, jag jobbar just nu på ett patent på det vettu... bra att du också kom på den listiga.. :tungan
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Heda skrev:
Muhahaha, knäppis, jag garvar så jag får tårar :D

Haha, skratta du, när jag blir miljonär på den "roteranade däcksbulan som alltid är uppåt" så slutar du nog flabba :hihi . Fast det kanske är lika troligt som att en busa drar en SP250 på anderstorp... :rofl
 
Last edited:

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag ska ha procent för idén var inte helt din egen juh :)

Ro hit fem mille bums!!! :tungan

Pejo skrev:
Haha, skratta du, när jag blir miljonär på den "roteranade däcksbulan som alltid är uppåt" så slutar du nog flabba :hihi . Fast det kanske är lika troligt som att en busa drar en SP250 på anderstorp... :rofl
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Heda skrev:
Jag ska ha procent för idén var inte helt din egen juh :)

Ro hit fem mille bums!!! :tungan


Fanken! Nu upptäckte jag ett bekymmer med gasol-extraktor-kollektorn... måste DIREKCT! jobba vidare på konstuktionen... jag återkommer med ditt apanage... hellskotta också!
 
Last edited:

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Ett par iaktagelser..

Luft heter lüft på tyska. Det tyska flygvapnet, dvs lüftwaffe, betyder sålunda luft-wåffla.. själva wåfflan torde vara föregångaren till det vi idag kallar Gore-tex, vilket i sin tur visat sig vara fantasktiskt bra i just MC-däck, just för att däcken då släpper in luften men inte ut.. vilket gör att när däcktrycket ökat och ökat under mången varv så far hojjen till väders och landar med en tysk smäll och på platsen uppstår då en krater. I den kratern kan man då ha en stor balja i vilken man kan ha bl a kräftor och andra djur som trivs i baljor.. bra va? Och att ha en massa kräftor i diverse baljor runt omkring på åkrarna gör att bönderna måste åka runt dem med skördetröskorna vilket tar mer tid än vad det tog innan wåffel-däcken togs i bruk, vilket har gjort att försäkringspremierna på motorcyklar gått upp.. framförallt på Yamaha. Så därför köpte jag en Suzuki.

När vi ändå är inne på ämnet så ser det ut som att min mage blivit större i vinter.. :confused:

// S
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sunk skrev:
När vi ändå är inne på ämnet så ser det ut som att min mage blivit större i vinter.. :confused:
När förväntas den lille komma då?
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
finnpower skrev:
/.../
Luften som Mysseldorf GMBH använder sig av ÄR importerad från just Japan då hela testlaget utför sina uppdrag med Blackbirds pga att BMW inte kan tillhandahålla tillförlitliga maskiner (kamaxlar och vevstakar slits oerhört hårt om man placerar dessa inom en radie av 14,63m från en högtrycks heliumseparator kompressor) för dessa extrema högfartsprov som inte har skådats på denna sidan Atlanten någonsin.
Ps. Alles rund um der luft,s senaste utgåva publicerades 14 April 1986
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Chrille skrev:
8 MÅNADER!? Är det någon sorts rekord i lyft. Jag blev lätt schizo när jag såg att jag hade startat en poll......har sovit oroligt det sista så fan vet...
Sömngångare? :crash :lol
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ghost skrev:
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika


:dummer :fakta :mattias :kiss
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Bytt luft? sjalv klart! står ju på sida 132 i service manualen, ni vet sidan efter det står at man ska byta bensin varje 20 mil......
 

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
RD125twin
Mark skrev:
byta luft? :kocko

Men glöm för i allsindar inte att olja kolvuppstötarfjädern! Ger ju minst 30 % mer effekt på slangen, vare sig de är luft eller inte i det.
:banana
Tråkigt för dom som kör med slanglösa däck, eftersom dom inte får denna effektökning! :rolleyes:
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Ghost skrev:
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika
Det är så jävla hemligt så du skulle aldrig förstå även om någon iddes berätta, men det finns ett alternativ även för dig det finns ju SchMetzler Berlin Spatzieren som är förfyllda med helium och polerade innuti för minsta friktion, problemet är bara att rullriktningen är superviktig och dessa får aldrig backas(pga explosionsrisken) inte en enda millimeter ens så det är skitjobbigt när man ställer in hojen i garaget.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top