Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
när jag köpte(tjöpte) min första hoj, så fick jag ÄRVA farsans gamla luft ifrån hans lättviktare som han hade när han va ung!

han hade sparat den i farmors gamla hederliga mjölkkanna :tummenupp

så när ja bytte (bytade) däck så va det bara att hälla i luften! (det var hällpip på kannan) så då gjorde (jorde) ja det, tyckte det var enklast så!

tänk er luft från en lättviktare..... är den lättad då?

en annan sak jag undrar över: har hört talas om gamla hojjar som kallades för "flugviktare" är det bättre luft i dom?

mvh: A,irborne
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ghost skrev:
Det ämnet är redan avhandlat! :4skrika

Säg så här vill du verkligen ha den luft som verkstaden erbjuder till vem som helst?
Du har ju ingen aning om vilken kvalité som den håller! :kocko


:3freak


Vad är det för luft dom kör med då ?

Polsk ful-luft eller är den återanvänd från traktor och guldwinge däck ?

Finns det tung luft ? isådana fall gav dom mig det i framhjulet,jag försökte köra på bakhjulet och det gick inte.

Fy fan för Sven-gunnars däckverkstad :fatta!



:näsblod
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men vänta nu... Jag har servat hojen på märkesvärkstad (Hynda) och dom sa att dom bytt mellan sommar o vinterluft nu på både höger o vänster sida av däcken.
Annars kunde det slita ojämt vid sommarens banankörningar då dessa oftare går i högervarv än vänstervarv. Dessutom sa dom att den gamla sommarluften hade blivit tung och detta skapar viss obalans så nu behövde fälgarna ompolariseras så att norr o söder kom rätt igen.

Försöker dom lura mig?
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Långa farbron skrev:
Vad är det för luft dom kör med då ?

Polsk ful-luft eller är den återanvänd från traktor och guldwinge däck ?

Finns det tung luft ? isådana fall gav dom mig det i framhjulet,jag försökte köra på bakhjulet och det gick inte.

Fy fan för Sven-gunnars däckverkstad :fatta!



:näsblod

Det kan ju bli lite vad som helst, dom återanvänder ju luften från dom gamla däcken... :gnissla

Ja det finns lätt & tung luft! Reklamera!! :fakta



@ gamle svarten Tänk på att du kan få för lite luft om du gör så, det är mindre mängd luft i dom gamla cyklarna.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Maverick_ou812 skrev:
Men vänta nu... Jag har servat hojen på märkesvärkstad (Hynda) och dom sa att dom bytt mellan sommar o vinterluft nu på både höger o vänster sida av däcken.
Annars kunde det slita ojämt vid sommarens banankörningar då dessa oftare går i högervarv än vänstervarv. Dessutom sa dom att den gamla sommarluften hade blivit tung och detta skapar viss obalans så nu behövde fälgarna ompolariseras så att norr o söder kom rätt igen.

Försöker dom lura mig?

Ja :fatta!
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag bytte luft i halva bakhjulet i Lördags för det var platt luft (komprimerad?) i nederdelen av däcket. Nu är det alltså höstluft i halva och vinterluft i andra halvan. Är det därför som däcket hoppar?? Det försöker hoppa över vintern eller nåt? Smart däck, hoppa över vintern vill jag också göra.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
mudder skrev:
Jag bytte luft i halva bakhjulet i Lördags för det var platt luft (komprimerad?) i nederdelen av däcket. Nu är det alltså höstluft i halva och vinterluft i andra halvan. Är det därför som däcket hoppar?? Det försöker hoppa över vintern eller nåt? Smart däck, hoppa över vintern vill jag också göra.

Du är ju inte klok !!!

Du kan ju inte blanda varm höstluft med kall vinterluft det kommer ju bli storm i däcket.

Du kommer få med polisen att göra unge man :fatta!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Macho Woman skrev:
Själv vaxar jag däcken varje vår för att främja gummits hållbarhet.

Själv vaxar jag pungen varje vår för att främja gummits hållbarhet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Långa farbron skrev:
Finns det tung luft ? isådana fall gav dom mig det i framhjulet,jag försökte köra på bakhjulet och det gick inte.
Det finns ju tungt vatten iaf... :va
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fredde Meck skrev:
Det gamla flyg-tricket! :tummenupp

RG500-Johannes skrev:
Allmänna gaslagen gäller väl, eller? Kväve är ju så nära en ideal gas man kan tänka sig.

Man pytsar i kväve för att slippa få med fukt. Fukt fryser på höjd och blir klumpar man inte vill ha i däcken när man dunsar ner med 500 ft/min sjunk och tvåhundra blås.

Edit: Och eftersom kväve är mycket trevligare att få på de brinnande och/eller överhettade bromsskivorna när temperatur/tryckpluggarna öppnar efter en avbruten start eller liknande.

:mattias :felämne
avatar8613_1.gif
 
Last edited:

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Klart att det måste bytas :tummenupp

Jag byter även luft på mig själv ibland (men fan vad det kan lukta från gång till gång :rofl :rofl
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag fyllde mina med freon.. Jag märkte då ingen skillnad :va Men det var många som sade att det var coolt..

Så då fyllde jag dem med lustgas istället.. Det blev en jäkla skillnad.. Mycket roligare att åka efter det... :mattias
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
jag var ute och skulle köpa ett nytt ögonmått på biltema... tänkte det kunde vara bra i sommar om man kommer fram till någon rak kurva...
:rolleyes:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
8 MÅNADER!? Är det någon sorts rekord i lyft. Jag blev lätt schizo när jag såg att jag hade startat en poll......har sovit oroligt det sista så fan vet...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top