Har Du drabbats av snövädret?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Stockholm är byggt med ett fåtal stora leder som går ut från stan och i viss mån på tvären. Räcker med ett tiotal stopp eller fastkörningar så stannar rubbet. Nån med sommardäck, en buss som måste tvärnita och viker sig osv.

Det var mer än en plog som satt fast i köer igår.

Simple as that.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tro det eller ej men polackerna stannar inte alltid i Stockholm utan åker ofta vidare norrut. Nu blir det väl krav på dubbdäck på lastbilar vintertid och förhoppningsvis gäller dessa regler även utländskt registrerade fordon.

Felskrivet?
Lag om vinterdäck har varit på gång länge men dubbdäck har jag inte hört tidigare.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Felskrivet?
Lag om vinterdäck har varit på gång länge men dubbdäck har jag inte hört tidigare.
Det är väl olagligt att köra med dubb på lastbil men from nästa år så är det ok, eller?
Inget lagkrav alltså?

Om inte, hur ska man lösa problemet med utländska lastbilar?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så du förstår inte vad jag ville komma fram till när jag citerade "skäggot"?
Men okej, man behöver inte vara stenrik för att äga en traktor.

Nej, kanske inte, men för 50t får du en skopa att sätta på maskinen.

Förutsatt att du hittar en maskin gratis.

Eller tror du det är effektivt med +30 år gamla traktorer med 1m2 skopor vid snöröjning?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det kommer bli krav på vinterdäck på lastbilars drivaxel/axlar efter nyår, inte krav på dubbdäck. Minsta tillåtna mönsterdjup under vintertid är fem millimeter!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tror jag citerar mig själv den här gången för så idag kom ju denna...

Igår drabbades Stockholm av ett snöoväder klass 2, 30-50 cm snö på några timmar, trafikkaos och tyvärr också ett antal dödsolyckor. För några timmar sen satt folk i vissa delar av landet sin vana trogen vid kaffebordet och skrattade åt "fjållträskarna" och skrävlade om bandvagnar och snöskotrar. Nu är vissa av dom på väg hem från jobbet men kommer ingenstans för norrlandskusten har drabbats av ett lindrigare snöoväder klass 1 och någon decimeter snö och då står hela E4:an stilla. Ring om ni fastnar med bandvagnen eller snöskotern så skickar vi några pansarvagnar, helikoptrar, flygplan och räddningsbåtar med förnödenheter. Ni är ju vana att ta emot bidrag från storstan. Era långtradare med slitna däck som stod och spärrade omfartsvägarna runt vår stad igår kan ni behålla dock.

Hälsningar, Stockholm.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sitter nere i Milano på flygplatsen och väntar på att mitt flyg ska avgå. De flyttar fram avgången hela tiden. Sista budet är strax över tre timmars försening. Måste vara kaos på Kastrup.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sitter nere i Milano på flygplatsen och väntar på att mitt flyg ska avgå. De flyttar fram avgången hela tiden. Sista budet är strax över tre timmars försening. Måste vara kaos på Kastrup.

Jäkligt konstigt, för inte är det mycket snö här i Malmö. Har väl kommit en 5-6 cm under dagen, av och till, samt att det blåst lite.

Och angående snöröjningsdebatten så är det såklart så att följdeffekterna påverkar fler personer i en stor stad, än en liten. Samtidigt så tänker folk här tydligen att man kan köra likadant när det är vinterväglag som när det är torrt. Har åkt med flera här nere som ligger med 1 sekunds avstånd till framförvarande på motorvägen, när vägen är täckt av decimetertjock blöt snömodd.

Haters gonna hate, liksom.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skönt avkopplande ställe att grotta ner sig i vid förseningar brukar ju vara flygplatsbaren! Hur ser den i dagsläget ut i Milano ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur mycket jag än avskyr att medge det så har Ståkkolmarna rätt. Norrlänningarna verkar inte räkna med reella hinder, hinder som de inte har.

Inte ens norrmännen klarar hålla Oslo framkomligt och de är ju som vi alla vet bättre på allt, vilket också är jobbigt att behöva medge.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skönt avkopplande ställe att grotta ner sig i vid förseningar brukar ju vara flygplatsbaren! Hur ser den i dagsläget ut i Milano ?

Malpensa imponerar inte kan jag säga. Avnjöt dock en god lunch innan det framgick att flyget var försenat. Som tur är har jag tillgång till en flyg-lounge, något jag ytterst sällan utnyttjar. Kom väl till pass idag.

I luften nu på väg mot Kastrup. Får se om vi landar där. Vi har fått en slot, sedan beror det på väderförhållandena. I värsta fall kan det bli den andra danska flygplatsen som nämndes i BT artikeln ovan eller Oslo.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Landat, sitter på tåget mot Helsingborg. Det var kaos på Kastrup. Många desperata passagerare på transfer och personal som inte kunde ge besked eftersom de inte fått information från flygbolaget. Kom rätt lindrigt undan.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Inte jag men faen vad mycket "moderna" bilar som gett upp i vädret och står längs vägarna. Då är det inte ens speciellt kallt. :va
Har i dag sett 3 Mercor, 2 Toyotor!!, 1 Volvo, 1 Citroën och 1 Audi.

Jag kommer inte köpa en "modern" bil igen innan de har felsäkert läge på bilen som option. Vilket skit.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast ingen av dom funkar när man behöver få bort snömassorna.

Var det inte skopor som diskuterades?

Citerar ur svd.se idag.
Totalt har 150 000 kubikmeter snö, mer än 7 000 lastbilslass, forslats bort från stadens gator sedan i onsdags i förra veckan. Att forsla bort snön tar längre tid än själva plogningen och det är själva transporterna som är den stora miljöbelastningen, enligt trafikkontoret. Av hänsyn till miljön undviker staden att köra bort undanplogad snö om den inte hindrar framkomligheten eller utgör en trafikfara. Om man ändå måste forsla bort snön försöker man minska transportsträckorna.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/snorojningens-budget-spracks-med-40-miljoner_7745790.svd

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA