Har Du drabbats av snövädret?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att det är en sida av saken.
Jag förstår mycket väl att entrepenörer i stockholmsområdet inte köper en snöskopa som de eventuellt kommer att få användning för en gång om året.
Om de får snöröjning i ett område där det går att köra med storskopa.
Ett annat stort problem som skapats på senare tid är att snön inte får tippas i närmsta vattendrag - Det är numera miljöfarligt avfall som skall deponeras, eftersom det kan innehålla salt..

I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.

Jag skulle vilja omformulera ditt påstående.

Jag förstår mycket väl att entreprenörer i Stockholm inte köper en större skopa när timfaktureringen är den samma oavsett hur snabbt man gör jobbet. Med en mindre skopa kan man helt enkelt fakturera fler timmar.

Det ligger alltså på kommunens upphandlare att sätta kravspecar som gynnar effektivt arbete.

En större skopa är inte dyr i förhållande till timmarna den sparar in. Den kanske inte betalar sig första vintern i Stockholm men och andra sidan så håller den säkert 50 vintrar i Stockholm.

Med de nya arbetstidsreglerna blir det ju dessutom ännu viktigare att effektivisera arbetstiden.

Det där med deponier gäller i hela Sverige och är det långt till avlastningsstället så ger det bara ett större krav på antalet lastbilar för att forsla bort snön. Traktorbehovet påverkas knappast.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det går ju inte att bara säga att det är pga detta.

Större skopa kräver sitt utrymme, det finns många ställen i stockholm där det inte funkar.
Vägnätet som skall underhållas i Stockholms storstad är ofantligt mycket mer än vad Norrlands entreprenörer har att ta hand om, visst, sånt kan lösas med mantimmar men det finns inte ens i närheten av lika många traktorer/snöröjare per vägmeter som det gör i norrland.

Men visst, det går att lösa med oändliga resurser men vad får det kosta egentligen? Igår kom det runt 40cm (i alla fall på min garageuppfart) och idag är det runt nollan och det har redan börjat smälta... vad får ett par dagars "snökaos" kosta för att undvika det?

Det finns naturligtvis ställen där en liten maskin och en liten skopa är perfekt.

Att skylla på Stockholms större vägnät är bara löjligt för en stor stad som Stockholm har naturligtvis även betydligt fler entreprenörsfirmor samt mer människor som kan arbeta än vad en liten Norrlandskommun har.

Sen som jag sa tidigare. Det handlar inte bara om antalet traktorer utan även om hur dessa används. Kör man liten skopa på sin maskin och gläds åt att maximera antalet fakturerade timmar så jobbar man inte lika effektivt som den entreprenör som har fast pris på att röja en yta från snö.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag skulle vilja omformulera ditt påstående.

Jag förstår mycket väl att entreprenörer i Stockholm inte köper en större skopa när timfaktureringen är den samma oavsett hur snabbt man gör jobbet. Med en mindre skopa kan man helt enkelt fakturera fler timmar.

Det ligger alltså på kommunens upphandlare att sätta kravspecar som gynnar effektivt arbete.

En större skopa är inte dyr i förhållande till timmarna den sparar in. Den kanske inte betalar sig första vintern i Stockholm men och andra sidan så håller den säkert 50 vintrar i Stockholm.

Med de nya arbetstidsreglerna blir det ju dessutom ännu viktigare att effektivisera arbetstiden.

Det där med deponier gäller i hela Sverige och är det långt till avlastningsstället så ger det bara ett större krav på antalet lastbilar för att forsla bort snön. Traktorbehovet påverkas knappast.

Fast vänta nu, har du sett vilka maskiner som används i sthlm eller gissar du bara att de använder sig av minivarianter?
För de jag sett här är inte särskilt små eller ineffektiva.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det visade sig i mina hemtrakter där de helt la ner snöröjningen igår eftermiddag för att ta upp den igen framåt natten. Med tanke på att det snöade rejäla mängder under hela dagen var det nog många som inte kom hem igår.

För 2-3 år sedan strax före Jul när jag var nere i Lund tog det tre dygn av snöande innan dom började röja snö. Jag gissar att dom väntade på att det skulle sluta snöa men det gjorde ju aldrig det så efter tre dygn var det verkligen kaos.

Det tror jag inte skulle hända i Sundsvall?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast vänta nu, har du sett vilka maskiner som används i sthlm eller gissar du bara att de använder sig av minivarianter?
För de jag sett här är inte särskilt små eller ineffektiva.

Jag har bott i Stockholm från 94 till 01 så ja, jag har nog sett vad jag behöver. Har du sett någon annan del av Sverige?

En stor maskin med liten skopa utnyttjas dessutom fortfarande inte maximalt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har bott i Stockholm från 94 till 01 så ja, jag har nog sett vad jag behöver. Har du sett någon annan del av Sverige?

Och du tror inte det skett någon förändring på 11år?

Nope, inte sett snöröjningen i någon annan del av Sverige men det jag sett här i sthlm så används det rätt stora doningar, betänk då också att dessa skall klara att manövrera runt bilar som inte flyttat på sig, mellan bilar på trånga gator osv osv... det är ju inte som att de drar runt och röjer storstockholm med bobcats precis.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Såna här kör de runt med i innerstan där jag bor:

8239433-Ru0jj.jpg

Och såna här dubbelvarianter på de stora vägarna. De brukar komma tre i bredd:

snoplog_410.jpg

Ineffektivt?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och du tror inte det skett någon förändring på 11år?

Nope, inte sett snöröjningen i någon annan del av Sverige men det jag sett här i sthlm så används det rätt stora doningar, betänk då också att dessa skall klara att manövrera runt bilar som inte flyttat på sig, mellan bilar på trånga gator osv osv... det är ju inte som att de drar runt och röjer storstockholm med bobcats precis.

Såklart byts maskiner ut med tiden men vad säger du själv? Tycker du det är så stor skillnad idag mot för 11 år sedan?

Jag har besökt Stockholm efteråt och tycker nog det ser likadant ut. Patetiska försök att med sopmaskin monterad på traktorn för att röja undan halvmeters snö?

Nej, bobcats brukar vad jag sett tuffa på heldagar med att röja parkeringsplatser och andra ytor som i norrland skulle ha röjts på 10 minuter med en rejäl maskin. Och det görs på natten innan personalen kommer till arbetsplasterna. dvs medans det finns gott om utrymmen mellan de enstaka bilarna som råkar vara kvar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Såklart byts maskiner ut med tiden men vad säger du själv? Tycker du det är så stor skillnad idag mot för 11 år sedan?

Jag har besökt Stockholm efteråt och tycker nog det ser likadant ut. Patetiska försök att med sopmaskin monterad på traktorn för att röja undan halvmeters snö?

Nej, bobcats brukar vad jag sett tuffa på heldagar med att röja parkeringsplatser och andra ytor som i norrland skulle ha röjts på 10 minuter med en rejäl maskin. Och det görs på natten innan personalen kommer till arbetsplasterna. dvs medans det finns gott om utrymmen mellan de enstaka bilarna som råkar vara kvar.

Nej, det är ju så det ska se ut. Men dom där utgör ju snarare undantaget än regeln kring Stockholm. I skåne har jag nog inte sett några sådana där på 6 år i alla fall.

Som sagt, du har nog inte sett hur det ser ut i sthlm nu för tiden.
Maskinerna som Starstriker klistrade in är de jag är van att se, både i innerstan och hemma i förorten.

Några gatusoparmaskiner med plog har jag bara sett nån enstaka från något företag som snöröjer åt nån brf, inte mer än så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu börjar jag faktiskt bli jävligt trött på alla dryga norrlänningar med hybris....

Tycker hybrisen ligger hos Stockholmarna som tror sig veta bäst även på sånt som dom endast har erfarenhet av några få dagar varje år.

Vi vet minsann hur man röjer snö bäst men ändå är det kaos hos oss varje gång det kommer lite snö?
Och den som har några åsikter mot detta har alltså hybris?

Jo, jag har nog både förvisso hybris och narcism, men just nu ser du snarare mina cyniska sidor.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För 2-3 år sedan strax före Jul när jag var nere i Lund tog det tre dygn av snöande innan dom började röja snö. Jag gissar att dom väntade på att det skulle sluta snöa men det gjorde ju aldrig det så efter tre dygn var det verkligen kaos.

Det tror jag inte skulle hända i Sundsvall?
Jag uttryckte mig dåligt. Detta var i trakterna kring där jag är uppväxt, i Lidköping närmare bestämt.

Jag har inte upplevt någon hel vinter i Sundsvall ännu men nej, det tror jag knappast skulle hända. Av det jag sett hittills är jag dock förvånad över att röjningen inte varit bättre.

Str3 R

Guest
Äsch då, i dag litar många på bilen med antispinn och antisladd etc. Och kör de fast vet de inte hur man ska göra för att komma loss. Mina grannar körde fast titt som tätt i går, på kvällen ställde jag mig vid brevlådan och hade skyffeln med mig i högsta hugg. Jag visste att folk skulle köra fast så det var lika bra att ställa sig där med skyffeln redo så slipper jag springa fram och tillbaka med den hela tiden. De har ju roat sig med det här hela dagen i går och snäll som jag är hjälper jag folk med skyfflandet och bredde ut tygtrasor och mattbitar framför hjulen för greppets skull så de kommer loss.

I morse hann jag bara utanför dörren så står nästa granne fast…! Jag beslöt att jag lär väl inte komma ut med bilen i dag heller så jag kan lika gärna jobba hemifrån. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu börjar jag faktiskt bli jävligt trött på alla dryga norrlänningar med hybris....
Förlåt. Jag tänkte inte på att det är helt normalt att den svenska huvudstaden ska bli helt lamslagen så fort det kommer snö så det räcker upp till fotknölarna. Dessutom ska jag aldrig mer uppgivet sucka när jag hör den sjuttonde personen som gråter ut på nyheterna för att den körde fast med bilen med sommardäck på när den var på väg till sitt livsviktiga arbete som reklamare i innerstaden trots att varningar gått ut om att öht vara ute och köra bil. Inte heller ska jag någonsin igen skaka på mitt huvud när en nollåtta förklarar att just de alltid upplever det värsta och alltid vet bäst angående allt. :fyllisar

Vet du förresten vad hybris betyder?

http://www.youtube.com/watch?v=usNTQNBtTsE

Äh vad faan, släpp sargen och kom in i matchen! Sluta gnälla och gör något kul av saken nästa gång istället. När det nu går ut meddelanden om att lokaltrafiken bryter ihop och att bilar börja köra fast, dra ut crossen med fulldubbade däck ur garaget och ha lite skoj istället. Polisen kommer knappt kunna jaga er med bil, det är för dåligt väder för att följa er med helikopter och dessutom har de bättre saker att lägga sin tid på i ett sånt läge. :tummenupp
Daniel Bodin (och han tidigare i tråden som ar ute och rastade sin KTM) vet hur det ska gå till: http://op.se/lanet/1.5368163-vadlig-skoterfard-i-stockholm-i-morse

F.ö. angående det med Bobcat till snöröjning så har jag nog aldrig sett det här i trakterna. Enda gången jag sett det är i ett bostadsområde söder om Stockholm, där den desperat försökte kämpa emot 1dm saltblandat slask. Bobcat kan vara mycket effektiva. Om de används till rätt saker. I det fallet hade det varit effektivare om maskinföraren hade hoppat ut och använt en spade istället.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Äsch då, i dag litar många på bilen med antispinn och antisladd etc. Och kör de fast vet de inte hur man ska göra för att komma loss. Mina grannar körde fast titt som tätt i går, på kvällen ställde jag mig vid brevlådan och hade skyffeln med mig i högsta hugg. Jag visste att folk skulle köra fast så det var lika bra att ställa sig där med skyffeln redo så slipper jag springa fram och tillbaka med den hela tiden. De har ju roat sig med det här hela dagen i går och snäll som jag är hjälper jag folk med skyfflandet och bredde ut tygtrasor och mattbitar framför hjulen för greppets skull så de kommer loss.

I morse hann jag bara utanför dörren så står nästa granne fast…! Jag beslöt att jag lär väl inte komma ut med bilen i dag heller så jag kan lika gärna jobba hemifrån. :)

Förstår jag dig rätt nu? Du själv klarar inte av att komma ut med din bil men dina grannar klarar av det med din hjälp?

Str3 R

Guest
Förstår jag dig rätt nu? Du själv klarar inte av att komma ut med din bil men dina grannar klarar av det med din hjälp?
Du förstår helt fel. Det jag menade var att jag inte kommer ut när det redan står bilister fastkörda på vägen och blockerar hela skiten. HUR ska jag kunna komma ut?

:hej

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Orkar inte faktakolla denna men tror poängen går fram ändå. :fakta :7peta
snowrelativity.jpg

Eftersom någon annan så fint la in bilder från facebook. :hihi

dn-L

Office Linebacker