Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag tror att det är en sida av saken.
Jag förstår mycket väl att entrepenörer i stockholmsområdet inte köper en snöskopa som de eventuellt kommer att få användning för en gång om året.
Om de får snöröjning i ett område där det går att köra med storskopa.
Ett annat stort problem som skapats på senare tid är att snön inte får tippas i närmsta vattendrag - Det är numera miljöfarligt avfall som skall deponeras, eftersom det kan innehålla salt..
I år får vi ett nytt fantastiskt problem.
Arbetstidsreglerna gäller numera även vägunderhåll, så om det kommer ny snö innan snöröjaren haft sin vilotid så får den ligga tills färdskrivaren tickat klart.
Jag skulle vilja omformulera ditt påstående.
Jag förstår mycket väl att entreprenörer i Stockholm inte köper en större skopa när timfaktureringen är den samma oavsett hur snabbt man gör jobbet. Med en mindre skopa kan man helt enkelt fakturera fler timmar.
Det ligger alltså på kommunens upphandlare att sätta kravspecar som gynnar effektivt arbete.
En större skopa är inte dyr i förhållande till timmarna den sparar in. Den kanske inte betalar sig första vintern i Stockholm men och andra sidan så håller den säkert 50 vintrar i Stockholm.
Med de nya arbetstidsreglerna blir det ju dessutom ännu viktigare att effektivisera arbetstiden.
Det där med deponier gäller i hela Sverige och är det långt till avlastningsstället så ger det bara ett större krav på antalet lastbilar för att forsla bort snön. Traktorbehovet påverkas knappast.