tkdrille
Guest
Jag har drabbats ännu mer. Ryggen strejkar i dessa tidiga mornar. Ska bli vintersemestrar i framtiden.
Entreprenören Mesta står för underhållet av vägarna i Helsingborg och menar att snökäpparna inte är till för bilisterna.
– Huvudsyftet med dem är att man inte ska överploga, de är till för vår egen skull så att vi inte kör sönder vägkanterna. Men givetvis har de också en optisk funktion för bilisterna, säger Per Lorentsson som är verksamhetsansvarig på Mesta i Sverige.
Försök har gjorts med att ta bort snökäpparna vilket medfört att bilisterna kört försiktigare.
Vad är det som gör dig konfunderad?Känner mig inte direkt drabbad över detta, men blir lite konfunderad över vad den här entreprenören säger i artikeln:
Än mer konfunderad blir jag över det som står i faktarutan i samma artikel:
Kan det bero på att folk inte kan se hur vägen går? Är försiktigare lika med säkrare om man inte kan se hur vägen går? Vore intressant att se hur man drar en sådan slutsats.
http://hd.se/helsingborg/2012/12/04/snokappar-saknas-pa-smavagarna/
Vad är det som gör dig konfunderad?
Snökäpparna står för det mesta en liten bit ut i diket och är bara en grov markering för vart vägen går. Ett vanligt misstag är att folk tror att det går att köra så långt ut åt kanten som till pinnarna. Men det riskerar att sluta med att man åker i diket. Har en gång dragit upp en kompis ur diket som varit lite väl optimistisk när han fick möte med en lastbil
Här uppe har jag inte tänkt på hur käpparna ser ut nu. Det var i alla fall tal om de skulle sluta med de som är orangea och har en reflex och istället använda några som var ganska mörka och saknade reflexer. Just för att det skulle få folk att köra långsammare.
Jag blir nästan lika trött på tjatet om att det är dumt att bli förvånad över att det blir "snökaos" igen i ståkkholm som själva snökaoshysterin.
Konstigt att Luleå som har en huvudgata, 19 innevånare och alltid metervis med snö flera månader om året har läget under kontroll. En farbror på en grolle kan ju sköta den snöröjningen.
I Sthlm (Malmö, Götet, mfl metropoler) är det brakvintrar ett par år, sedan +2 och duggregn några vintrar osv.
Ska man ha det läget under kontroll krävs en hel armada med jourhavande snöröjare som står standby från december till slutet av mars med tillhörande maskiner vilket skulle kosta lika mycket som allt norr om Gävle omsätter. Det är ett alternativ vilket givetvis även skulle gräva den norra halvan av Sverige på en betydande skattetillförsel. Det andra är som det är nu att ta det lite som det kommer.
Eller, som det tydligen blev här i enköping, så ser man till att alla bondlurkar som faktiskt KAN hjälpa till med snöröjningen tackar nej pga ett hot om vite på 200 000 om de kör mer än 8 timmar...
Det som alla utanför sthlm har så sanslöst roligt åt är att det bli snökaos så fort det är lite vitt på marken. (Eller blev iaf fram tills för några vintrar sedan när det kom flera riktiga vintrar på raken)...
Det är ju inte så att man måste ha en speciell maskin för att röja snö, det räcker med en plog monterad i fronten och ett blad på sidan, på nästan valfritt lite tyngre fordon, sånt finns det i allmänhet gott om. Ja, kanske inte själva snöröjningsprylarna, men alla lastbilar från somrarnas vägarbeten borde kunna bli en riktigt hälsosam stam med vägröjningsmaskiner om man ser till att fixa så det kan monteras blad på dem, och att man har lite folk som faktiskt kan ha snöjour. Far jobbar med snösjour på vintern, och han har inget problem med att inte lyfta lön alls när det inte snöar, då får han bara lite tid att pyssla med underhåll av maskiner som står stilla eller något annat...
Fin tanke men det funkar inte i Sthlm i alla fall. Att ta sig till stan med en traktor är svårt inte bara pga att man i de flesta fallen måste åka miltals på motorväg utan folk med traktorer har redan fullt upp med att ploga sina egna gårdar. Ute på värmdö har div entreprenörbolag även jour, problemet är att ALLT måste bort på en natt för sen är det bilar tammejfan överallt.
Inte mig i mot å andra sidan för oröjda vägar i innerstan innebär obegränsat med parkeringsplatser åt mig.
Känner mig inte direkt drabbad över detta, men blir lite konfunderad över vad den här entreprenören säger i artikeln:
Än mer konfunderad blir jag över det som står i faktarutan i samma artikel:
Kan det bero på att folk inte kan se hur vägen går? Är försiktigare lika med säkrare om man inte kan se hur vägen går? Vore intressant att se hur man drar en sådan slutsats.
http://hd.se/helsingborg/2012/12/04/snokappar-saknas-pa-smavagarna/
Nära, 80 000 invånare. Men ja förutsättningarna går inte att jämföra, och trots att vi har snö varje år funkar inte snöröjningen klockrent här heller. För ett par år sen hade de bränt hela röjbudgeten innan nyår. Var ett helsike att ta sig fram ens till fots på en del ställen där de inte hade råd att sätta ner plogen när de kört förbi. Så om det knappt funkar här är det inte konstigt att det inte funkar på ställen som har pissvintrar för det mesta.Konstigt att Luleå som har en huvudgata, 19 innevånare och alltid metervis med snö flera månader om året har läget under kontroll. En farbror på en grolle kan ju sköta den snöröjningen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |