Har Du drabbats av snövädret?

tkdrille

Guest
Jag har drabbats ännu mer. Ryggen strejkar i dessa tidiga mornar. Ska bli vintersemestrar i framtiden.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Känner mig inte direkt drabbad över detta, men blir lite konfunderad över vad den här entreprenören säger i artikeln:

Entreprenören Mesta står för underhållet av vägarna i Helsingborg och menar att snökäpparna inte är till för bilisterna.
– Huvudsyftet med dem är att man inte ska överploga, de är till för vår egen skull så att vi inte kör sönder vägkanterna. Men givetvis har de också en optisk funktion för bilisterna, säger Per Lorentsson som är verksamhetsansvarig på Mesta i Sverige.

Än mer konfunderad blir jag över det som står i faktarutan i samma artikel:

Försök har gjorts med att ta bort snökäpparna vilket medfört att bilisterna kört försiktigare.

Kan det bero på att folk inte kan se hur vägen går? Är försiktigare lika med säkrare om man inte kan se hur vägen går? Vore intressant att se hur man drar en sådan slutsats.

http://hd.se/helsingborg/2012/12/04/snokappar-saknas-pa-smavagarna/

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag har bara blivit drabbad på ett sätt, och det är att jag fick följa med kompisen till akuten efter att hon trillade i fredags.. väntade i vanlig ordning över 6 timmar på akuten för att få på lite gips.. Trött man blir på skiten!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Drabbad.
Njaa, vi har fått endel snö de senaste två dagarna.
De värsta är väl att jag inte har några handskar och att det är kallt.

Har kletat på lite silicon på listerna och smörjt låsen.

Om jag verkligen ska klämma fram något så är det väll att Micran tycker att de 500 watt extraljus jag har är lite tungjobbade på tomgång.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Känner mig inte direkt drabbad över detta, men blir lite konfunderad över vad den här entreprenören säger i artikeln:

Kan det bero på att folk inte kan se hur vägen går? Är försiktigare lika med säkrare om man inte kan se hur vägen går? Vore intressant att se hur man drar en sådan slutsats.

Vad är det som gör dig konfunderad?

Snökäpparna står för det mesta en liten bit ut i diket och är bara en grov markering för vart vägen går. Ett vanligt misstag är att folk tror att det går att köra så långt ut åt kanten som till pinnarna. Men det riskerar att sluta med att man åker i diket. Har en gång dragit upp en kompis ur diket som varit lite väl optimistisk när han fick möte med en lastbil :hihi

Här uppe har jag inte tänkt på hur käpparna ser ut nu. Det var i alla fall tal om de skulle sluta med de som är orangea och har en reflex och istället använda några som var ganska mörka och saknade reflexer. Just för att det skulle få folk att köra långsammare.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Drabbad. Börjat drömma om kul vinterbil igen. Har inte tid med sånt... Och så fick jag snö i plytet på väg till jobbet. Usch.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Hotellet i Umeå skulle ha 45 kr för att använda motorvärmaruttaget på parkeringen, skandal. Kall och översnöad bil idag, så drabbad blev jag.

I övrigt blir ingen i Norrland förvånad över att det kommer snö. Inte detta år heller.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
I lördags blev jag drabbad av snövädret.
Jag hade planerat att dra lite vattenrör men istället fick jag ta en tur med bilen (940) för att känna på hur handbromssladden satt kvar sen förra vintern och hur gaskontrollen var ut ur kurvorna.
Så det blev inga rör dragna den dagen.
Och på kvällen bytte jag till vinterdäck.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:mad:
Vad i helvete är det med alla muppar som så fort det blåser och snöar lite ligger och fiser i 40 på 80-väg? :mad:
Inte gick det att köra om med alla jefvla möten heller. :mad:

Hur fan kör ni häruppe egentligen? Trodde det var illa i blekinge, där folk närmast kissade på sig så fort det blev lite vitt på vägen, men här är det ju flera resor värre. Det är inte utan att man längtar lite till Småland, och alla wannaberallyförare som piskar runt på vägarna där. Inte ens de senila skröpplona skulle ju få för sig att puttra runt i 40 på 80-väg! Där körs det möjligtvis i 70, om det är alldeles extra illa, annars håller man hastighetsbegränsningen (vilket i princip är enda tillfället på året som den faktiskt hålls)

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad är det som gör dig konfunderad?

Snökäpparna står för det mesta en liten bit ut i diket och är bara en grov markering för vart vägen går. Ett vanligt misstag är att folk tror att det går att köra så långt ut åt kanten som till pinnarna. Men det riskerar att sluta med att man åker i diket. Har en gång dragit upp en kompis ur diket som varit lite väl optimistisk när han fick möte med en lastbil :hihi

Här uppe har jag inte tänkt på hur käpparna ser ut nu. Det var i alla fall tal om de skulle sluta med de som är orangea och har en reflex och istället använda några som var ganska mörka och saknade reflexer. Just för att det skulle få folk att köra långsammare.

Två saker. Entreprenören säger att käpparna är mer till för dem inte oss övriga trafikanter. De är mer eller mindre en bonus för oss andra. Det andra var försöket som visar att folk tar det lugnare utan dem. Vet inte hur det är med er andra men nog är käpparna bra för att markera vart vägen går om man är ute i riktig snöyra där plogbilen inte varit framme eller hunnit med att röja? Visst folk kanske tar det lugnare utan riktmarken. Men frågan är om det betyder att det är säkrare? Jag tror inte det. Om någon släcker helt i trapphuset så att du famlar i blindo tar du det jäkligt försiktigt tills det att du hittar någon form av ledbelysning från ett fönster eller hittar en strömbrytare så att du kan tända igen. I mörkret utan referenser finns det en risk att man trampar snett och snubblar eller trillar ner några trappsteg och skadar sig.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag blir nästan lika trött på tjatet om att det är dumt att bli förvånad över att det blir "snökaos" igen i ståkkholm som själva snökaoshysterin.

Konstigt att Luleå som har en huvudgata, 19 innevånare och alltid metervis med snö flera månader om året har läget under kontroll. En farbror på en grolle kan ju sköta den snöröjningen.

I Sthlm (Malmö, Götet, mfl metropoler) är det brakvintrar ett par år, sedan +2 och duggregn några vintrar osv.
Ska man ha det läget under kontroll krävs en hel armada med jourhavande snöröjare som står standby från december till slutet av mars med tillhörande maskiner vilket skulle kosta lika mycket som allt norr om Gävle omsätter. Det är ett alternativ vilket givetvis även skulle gräva den norra halvan av Sverige på en betydande skattetillförsel. Det andra är som det är nu att ta det lite som det kommer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag blir nästan lika trött på tjatet om att det är dumt att bli förvånad över att det blir "snökaos" igen i ståkkholm som själva snökaoshysterin.

Konstigt att Luleå som har en huvudgata, 19 innevånare och alltid metervis med snö flera månader om året har läget under kontroll. En farbror på en grolle kan ju sköta den snöröjningen.

I Sthlm (Malmö, Götet, mfl metropoler) är det brakvintrar ett par år, sedan +2 och duggregn några vintrar osv.
Ska man ha det läget under kontroll krävs en hel armada med jourhavande snöröjare som står standby från december till slutet av mars med tillhörande maskiner vilket skulle kosta lika mycket som allt norr om Gävle omsätter. Det är ett alternativ vilket givetvis även skulle gräva den norra halvan av Sverige på en betydande skattetillförsel. Det andra är som det är nu att ta det lite som det kommer.

Eller, som det tydligen blev här i enköping, så ser man till att alla bondlurkar som faktiskt KAN hjälpa till med snöröjningen tackar nej pga ett hot om vite på 200 000 om de kör mer än 8 timmar...
Det som alla utanför sthlm har så sanslöst roligt åt är att det bli snökaos så fort det är lite vitt på marken. ;) (Eller blev iaf fram tills för några vintrar sedan när det kom flera riktiga vintrar på raken)...
Det är ju inte så att man måste ha en speciell maskin för att röja snö, det räcker med en plog monterad i fronten och ett blad på sidan, på nästan valfritt lite tyngre fordon, sånt finns det i allmänhet gott om. Ja, kanske inte själva snöröjningsprylarna, men alla lastbilar från somrarnas vägarbeten borde kunna bli en riktigt hälsosam stam med vägröjningsmaskiner om man ser till att fixa så det kan monteras blad på dem, och att man har lite folk som faktiskt kan ha snöjour. Far jobbar med snösjour på vintern, och han har inget problem med att inte lyfta lön alls när det inte snöar, då får han bara lite tid att pyssla med underhåll av maskiner som står stilla eller något annat...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Eller, som det tydligen blev här i enköping, så ser man till att alla bondlurkar som faktiskt KAN hjälpa till med snöröjningen tackar nej pga ett hot om vite på 200 000 om de kör mer än 8 timmar...
Det som alla utanför sthlm har så sanslöst roligt åt är att det bli snökaos så fort det är lite vitt på marken. ;) (Eller blev iaf fram tills för några vintrar sedan när det kom flera riktiga vintrar på raken)...
Det är ju inte så att man måste ha en speciell maskin för att röja snö, det räcker med en plog monterad i fronten och ett blad på sidan, på nästan valfritt lite tyngre fordon, sånt finns det i allmänhet gott om. Ja, kanske inte själva snöröjningsprylarna, men alla lastbilar från somrarnas vägarbeten borde kunna bli en riktigt hälsosam stam med vägröjningsmaskiner om man ser till att fixa så det kan monteras blad på dem, och att man har lite folk som faktiskt kan ha snöjour. Far jobbar med snösjour på vintern, och han har inget problem med att inte lyfta lön alls när det inte snöar, då får han bara lite tid att pyssla med underhåll av maskiner som står stilla eller något annat...

Fin tanke men det funkar inte i Sthlm i alla fall. Att ta sig till stan med en traktor är svårt inte bara pga att man i de flesta fallen måste åka miltals på motorväg utan folk med traktorer har redan fullt upp med att ploga sina egna gårdar. Ute på värmdö har div entreprenörbolag även jour, problemet är att ALLT måste bort på en natt för sen är det bilar tammejfan överallt.

Inte mig i mot å andra sidan för oröjda vägar i innerstan innebär obegränsat med parkeringsplatser åt mig.

:banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fin tanke men det funkar inte i Sthlm i alla fall. Att ta sig till stan med en traktor är svårt inte bara pga att man i de flesta fallen måste åka miltals på motorväg utan folk med traktorer har redan fullt upp med att ploga sina egna gårdar. Ute på värmdö har div entreprenörbolag även jour, problemet är att ALLT måste bort på en natt för sen är det bilar tammejfan överallt.

Inte mig i mot å andra sidan för oröjda vägar i innerstan innebär obegränsat med parkeringsplatser åt mig.

:banana

Jo, traktorerna kan användas för att skotta motorvägarna och allt ute på vischan, så får lastbilarna och annat skit hålla sig inne i sthlm. ;)
Jag har inte heller haft nåt större besvär med framkomligheten, förutom alla muppar som ligger och fiskör. Attack ska det va! :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tar man bort plogpinnarna så kommer ju häften av plogbilarna sitta fast i diket varje gång det kommit snö så varför spekulera i nåt som inte är rimligt att praktisera?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har drabbats av en jävla massa gnäll från folk där hemma... :mad:

Och inte fan kan jag åka skidor där jag befinner mig... :huvet

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Nära, 80 000 invånare. :) Men ja förutsättningarna går inte att jämföra, och trots att vi har snö varje år funkar inte snöröjningen klockrent här heller. För ett par år sen hade de bränt hela röjbudgeten innan nyår. Var ett helsike att ta sig fram ens till fots på en del ställen där de inte hade råd att sätta ner plogen när de kört förbi. Så om det knappt funkar här är det inte konstigt att det inte funkar på ställen som har pissvintrar för det mesta.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA