Jag förstår och du verkar ju få till det ändå med lite "trial & error"
Sen redigerar du väl direkt i originalmappen (TuneECU) och då är det väl inte helt enkelt med autotune, om jag fattat rätt
Med lite inspiration härifrån så blev det en ny och bättre mapp i dag.
Har länge stört mej på att det luktar så mycket avgaser vilket inte är så konstigt när den är mappad med 13.2:1 belastat (dynojets basrekommendation) över hela registret.
Fick mej en funderare att vid låga gaspådrag blir det inte särskilt stor belastning så att mappa med 13.2 där är helt onödigt..
Är närmare 13,8 - 14,0 vid tomgång och lätt cruise nu men rikar såklart på vid belastning.
Så tack för en kick i rätt riktning och ett mindre stinkande skinnställ
Kul med en snubbe till som stör sig på de onödigt feta mapparna man får vid de flesta bänkningar.
Jag kan rek att snåla ner tomg till 14,6:1 motorn går fint ändå. Den kan under varmkörning gå "lite oroligt" men de mesta går över när den blir varm, den kan dock gå en pissaning oroligare även varm men de är löjligt lite. Jag tror man får bort mycket avgasrök lukt i kläder på det viset. Vattentempen steg som sagt inte en pinne ens. OBs de va ett helvete att hitta vart i Tuneecu man skulle snåla ner tomg, de är inte i F1/F-trimi mappen! Du ska gå in i airpressure mappen L1 och L2 = fram och bakre cylinder ställ om bägge såklart. Jag har som ex ställt den på 1600varv på tomg och för att snåla ner från 12,5 afr till 14,5:1 så sänkte jag airpressure mellan 1450-1600varv 15% minus. Du sänker siffrorna från vänster i tabellen ända ut till höger i tabellen, då är du säker på att du täckt upp alla celler som behövs. Man behöver förmodligen inte sänka hela bredden ända ut till höger men de gör ingen skada.
Mitt afr värde vid gaspåslag upp till 30% gaspådrag pendlar från 14,3-15,5 den visar bara över 15 i korta intervaller någon sekund då o då medelvärdet är nog 14,5:1. Där går gränsen för gungande gång.
Från 30%-95% gaspådrag ligger den runt 13-13,5 och full gas 12,8-13,2.
Hur mycket soppa drar din och vilken hoj har du?
Last edited: