De är en myt att de inte går få en v-twinn att gå billigt utan ryck och påavighet de har jag nu bevisat för mig själv nu med råge.
De är otroligt hur bra och billigt man kan få en KTM 990sm/smt/smr att gå även Superduke såklart och Adventure hojarna. Jag har bara mappat med gratisprogrammet Tuneecu!
Min hoj drar numera 0,4lm vid lugn blandad körning ej motorväg! Körningen består av landsbygdsåka med farter från 50-90 (asfalt) detta med en kallstart. Jag tror den drar 0,35-0,37lm vid mer rak väg 70-110kmt.
Hojen har helt öppna Wings slipons och fullflödes filter liknade Rottwile alla onödiga skitsaker är borttaget sas epc Sekundärspjäll och axlar.
I fjol drog den 0,6lm vid liknade fiskörning de va med de flesta mappar man hittar på Tuneecu och Kevs trådar. Jag gav mig F på att de ska gå åka under 0,5lm utan att tappa effekt för den skullen och nu ca 100 mils mappande under två veckor drar den så lite soppa och går fint i hela registret.Mappen är satt till 14,7:1 afr värde från tomg till 6000varv och under 30% gasutslag, de gör att man kan köra snålt från 0- till ca 140 kmt så länge man håller sig under 30% gaspåslag. Vrider man mer än 30% på rullen så blir mappen lika fet som de flesta bänkmappar är satt till ca 13;1-13,5:1. Vrider man absolut full rulle ger den ca 12,5.13:1 viket gör att den har full effekt och vridmoment på full gas och inge ecco där inte
De sägs ju att motorn inte går att snåla ner till 14,7:1 för då rycker den och blir påavig men min hoj rycker inget och är absolut inte påavig. Jag provade ännu snålare 15-16:1 men där började den rycka en aning. Jag har jobbat mycket med bränsle vid motorbroms vilket har gjort den mindre påavig den har lite mindre motorbrom i varvtal från tomg till ca 3750 varv vilket gör den fin att köra i låga farter. Just på tomg 1600varv har jag ganska fet gång 12,7:1 för om man snålar mer än så blir motorn onödigt het vid rödljus och längre tids tomgångskörning alt krypåka på 1an.
Som ni ser och kan läsa er till på afr värdet är snålområdet inte skadligt för motorn 14,7:1 är optimal förbränning så man riskerar inte brända ventiler. Jag tror även att avgasluktsproblemet i kläder är borta eller markant bättre.
Jag tror att denna mapp ger bra register och ecco även om man har insatser i dämparna och sämre luftfilter än mig ,de enda som händer är att den går fetare i hela registret ju färre moddar man har.
Om någon har Tuneecu kabel och vill testa min mapp så säg till