Har du en personlig försäkring som täcker tävlingsverksamhet med höghastighetsfordon?

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

Har du en personlig försäkring som täcker tävlingsverksamhet med höghastighetsfordon?

• Antal röstningar
    0

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Denna poll gäller ENDAST er som tävlar inom roadracing.

Vet du helt säkert att du har en personlig försäkring som täcker tävlingsverksamhet med höghastighetsfordon?

Hmm min olycksfallsförsäkring som jag har genom jobbet gäller bara under träning, under tävling gäller licensens försäkring så fick jag det förklarat när jag ringde upp länsförsäkringar i östergötland. Och det tog en halvtimma för försäkringskillen att reda ut det hela, först sa han att den inte gällde alls under rr-körning. :confused:

Har nu även en försäkring genom LRF som täcker tävling m.m.

Last edited:
Skriver här också. Jag har en försäkring genom Trygg Hansa. Kallas för Trygga barn och gäller tills man är 26 år. Kostar 1100:- per halvår.
Olycksfall, sjukdom och så extrem sporter. Ringde och pratade med en kille från bolaget idag och ja, det gällde även roadracingtävlingar.

Jag är intresserad av en bra försäkring, där jag och min familj kan bo kvar och ha ett drägligt liv, om jag skulle skadas och förlora arbetsförmågan. Jag letar efter en försäkring som täcker både gatåkning och RR. Försäkkringen bör således täcka större delen av mitt inkomstbortfall om olyckan skulla vara framme. Den bör även innehålla ett generöst efterlevandeskydd. Fins det någon sådan försäkring??

Jocke K skrev:
Jag är intresserad av en bra försäkring, där jag och min familj kan bo kvar och ha ett drägligt liv, om jag skulle skadas och förlora arbetsförmågan. Jag letar efter en försäkring som täcker både gatåkning och RR. Försäkkringen bör således täcka större delen av mitt inkomstbortfall om olyckan skulla vara framme. Den bör även innehålla ett generöst efterlevandeskydd. Fins det någon sådan försäkring??

Gruppförsäkringar genom arbetsgivaren är nog oftast de mest effektiga, eller via facket. Personligen kan jag teckna de försäkringar du beskriver via min arbetsgivare som i sin tur tecknat en gruppförsäkring hos Skandia, kostar inte många kronor i månaden. Villkoren beror nog på företagets deal med försäkringsbolaget så de kan nog skilja sig åt.

Japp - Har min hos IF med enda begränsning är att jag inte får ha för stora sponsorintäkter..... som om det sulle vara ett problem....

Nope, inge facklig och de enda bra förs. jag hört talas om är grupplivtypen. Annars verkar det dyrt.

Dessutom är jag lat och så händer det inte mig..... :3freak

Last edited:
Ja. Via LF och det står tydligt i pappren vilka sporter den inte täcker (kickboxning och fallskärmshoppning) men jag kommer inte ihåg namnet just nu.

Webspy skrev:
Japp - Har min hos IF med enda begränsning är att jag inte får ha för stora sponsorintäkter..... som om det sulle vara ett problem....
har exakt samma(problem)

Tack vare den här tråden var jag tvungen att ringa och kolla. Då jag är under 25 så täcker tydligen min gruppliv även RR, utan extra kostnad. Fattar inte vad skillnaden blir över 25, men glad blir man ju. :) Folksam genom pappers...

Har haft TH men efter en del strul med det företaget så flyttade jag alla mina försäkringar till länsförsäkringar som täcker tävling/träning med motorfordon.-
TH täcker ingen som helst träning med motorfordon, så är du ute o lajjar med din minimoto så är du rökt om det händer nåt...

Jag har Folksam. Det är inskrivet i avtalet att den täcker roadracing.
Den ger mig 40 basbelopp och kostar 2400 / år.

Mad Moose skrev:
Jag har Folksam. Det är inskrivet i avtalet att den täcker roadracing.
Den ger mig 40 basbelopp och kostar 2400 / år.

Jag har samma lika fast 50 basbelopp och 4.000:-/år ungefär om jag inte minns fel. Fast det var kanske från Länsförsäkringar. Minns inte. Stenkoll. Men försäkring har jag. :D

64% av de som svarat hittils har alltså en personlig försäkring som täcker RR-skador. Men enligt kontaktpersonen på Svemo (enligt brev i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102109) ska personliga försäkringar vara ovanligt.

Vore intressant att se om RR-folk generellt i högre utsträckning har egna personskadeförsäkringar som täcker sporten än övriga medlemmar i SVEMO (mx, snöskoter, dragracing whatever)

Jag är försäkrad hos maffian, om det händer miog något så kräver de mitt liv tillbaka av arrangören eller att jag ska få ut ett helt ben vid en vurpa, lät skitkonstigt men de tvingade mig att skriva på, kostar 2000:-/vecka

Försäkring

Hej,

Har inte läst alla inlägg men försäkringen ni har bör du kolla varje år då villkoren ändras kontinuerligt. Om du så tecknat en försäkring som täcker RR inneböär int det att den "alltid" kommer göra det.

NOTE!
Det bästa tipset jag för övrigt vill ge är att se NÄR en försäkring träder in. DVS vid vilken invaliditetsgrad (i procent) får du en ersättning. Kanske lite tråkiga ord att använda (invalidgrad) men ett brutet finger som är "vanligt" kan ge 1-2% nedsättning. Säkra så du får ersättning från 1% invaliditetsgrad.

Om din försäkring (tex licensförsäkringen) har på 6%(?) innebär att du mist handen eller liknande. MAO en rätt så dålig försäkring men som naturligt är bättre än ingen alls.

För Sveda & Värk kan man inte förvänta sig mer än ett par hundra i ersättning. Har själv IF som kostar ca 3´per år om jag minns rätt.

Eric Hulth
www.hulth.info

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S