Har du Eurosport, och har aldrig kollat på K1?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Goodstuff skrev:
Dumheter där olika karlar från olika "kamp"sporter träffas för att slå varandra i huvudet på olika vis.

Håller till viss del med Gustav. Före jag själv började med kickboxningen tyckte jag t o m vanlig boxning var otroligt korkat, även om de som valt att hålla på med det givetvis borde få göra så.

Händer att jag själv fastnar framför K1 på Eurosport ibland och den största behållningen jag själv har är framför allt att studera teknikerna. Dels att se att de faktiskt använder grunderna som vi nybörjare nu lär oss, men också se hur mycket mer man kan utveckla sig.

Vad som är mindre trevligt är ju de klockrena slag och sparkar som sitter mot huvudet och man ser hur huvudet kastas bakåt samt i de fall då de livlöst faller i matten.

För egen del är det blott "bra träning" och skulle man mot förmodan ge sig in i att tävla några bälten längre fram så kommer light contact vara fullt tillräckligt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
Dumheter där olika karlar från olika "kamp"sporter träffas för att slå varandra i huvudet på olika vis.

"Dumheter" tycker jag var ett diplomatiskt ordval av dig. Vi snackar om en "sport" där man avsiktligt siktar på extremt känsliga områden på kroppen som nacke, hals och knä. Lägg sedan till att matchningen verkar vara lite halvseriös och öppnar för idiotiska mängder misshandel.... Då tycker jag att "dumheter" är ett försiktigt ordval.

Men i slutänden skiter jag faktiskt i hur folk skadar varandra när båda i ringen är frivilliga. Det som gör det hela otrevligt är media och att det känns som man förflyttats 15 år tillbaks i tiden när Paolo Roberto gjorde världens bästa reklamfilm för TaeKwondo i form av Stockholmsnatt.
Det korkade pladder som följde i spåren av denna antivåldsfilm påminner mycket om det som nu dras igång av K1 och när även den äldre generationen är helt såld på det så undrar man vem som ska vara förnuftets röst i sammanhanget.

K1 hade, enligt mig, funkat bäst som en "sport" för de adrenalinfreak som vill göra upp om vem som är bäst på att misshandla UTAN mediabevakning. Vi håller på att få tillbaka regelrätta gladiatorspel och jag inbillar mig att det bara blir mer och mer.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:
...

För egen del är det blott "bra träning" och skulle man mot förmodan ge sig in i att tävla några bälten längre fram så kommer light contact vara fullt tillräckligt.

Tror du nu ja :hihi . Se på dina träningskamrater och inse att om du blir biten så kommer dina egna gränser flyttas också. Jag är helt övertygad om att vissa av de svenskar som nu strävar efter att få åka till Finland och tävla i K1 har resonerat precis som du en gång i tiden.....

Så vi får väl se :3freak

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Tror du nu ja :hihi . Se på dina träningskamrater och inse att om du blir biten så kommer dina egna gränser flyttas också. Jag är helt övertygad om att vissa av de svenskar som nu strävar efter att få åka till Finland och tävla i K1 har resonerat precis som du en gång i tiden.....

Så vi får väl se :3freak

Jag tränar i en klubb som är känd för att vara "human". Klubben finns även i Göteborg och där är de hårdare. T o m så att de som tränar i samma klubb i Götet kommer till Herrljunga för att sparringen där är på en mer "seriös" nivå och även roligare. Dvs, det går inte ut på att sparka och slå skiten ur varandra utan fokusera på tekniken och att sänka sig så båda ligger på samma nivå rent tekniskt. Nu återger jag bara vad vår tränare (svart bälte, 2:a dan, SM-mästare, etc) har sagt.

Tydligen är det dock så att alltför många klubbar i Sverige har dåliga tränare. Inte tekniskt, men pedagogiskt och med för mycket machokultur. En annan klubbmedlem, som flyttade till en mellanstor stad i mellansverige, känd för RR, meddelade vår tränare nyligen att sparringen där inte alls var lika kul som i Herrljunga. Såväl träning som sparring var mycket mer hårdhänt och gick mer ut på att puckla på varandra så mycket de bara kunde. Detta innebär ju att folk blir rädda för att träna, de sämre lär sig inget, folk slutar eller skadas om de fortsätter.

Så visst kan man generalisera i vanlig Chrille-anda, men dra inte alla över en och samma kam när du inte träffat vederbörande. Däremot får du gärna komma och prova, en ny nybörjargrupp drar igång 2/2 18.00. Jag har själv inte sparrats än, men det kommer denna termin, måste bara köpa till lite mer skydd, såsom huvud-, tand-, benskydd samt suspensoar.

Kickboxning ÄR kul, grymt kul. Träningen kan närmast beskrivas som ett stenhårt aerobics-pass varvat med styrketräning och teknikdelar. Givetvis får man "ta stryk", men med mitzar och erforderliga skydd så är det ingen som skadas, även om det "känns".

Själv började jag på syrrans inrådan. Jag har alltid viljat börja med någon form av kampsport sedan jag slutade med judo på Hedenhös tid. Ville dock inte börja med jiujitsu som också finns i Herrljunga och som är stort här. Kramas i pyjamas kändes inte intressant längre. Syrran nämnde då kickboxningen då hon själv tränat ett tag. Inledningsvis var det enbart som träning inför RR-säsongen, men då det de facto är skitkul och otroligt bra träning så ska jag satsa mer på det än jag från början hade tänkt. Kickboxningen kan man ju alltid hålla på med, oavsett ekonomi. Detsamma gäller ju tyvärr ej för roadracingen.

Sedan kan jag iofs hålla med lite om vad du skriver om K1, det känns lite som gamla gladiatorspel på nytt och så fort någon ser pengar i det hela så blir det genast lite osmakligt då det ska "gottas" i skador och råhet. Likväl, så länge människor gör saker av fri vilja ska de få hållas, IMHO.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
abstruse skrev:
....

Så visst kan man generalisera i vanlig Chrille-anda, men dra inte alla över en och samma kam när du inte träffat vederbörande. Däremot får du gärna komma och prova, en ny nybörjargrupp drar igång 2/2 18.00. Jag har själv inte sparrats än, men det kommer denna termin, måste bara köpa till lite mer skydd, såsom huvud-, tand-, benskydd samt suspensoar.
......

Den som lever får se :) Det enda jag menar är att du inte nu kan veta var du är om tre år. Du rör dessutom ihop mina inlägg trots att jag citerade dem var för sig för att undvika just detta. Jag kritiserar inte k-boxning överhuvudtaget och jag kritiserar absolut inte dig för att du utövar det.

Det enda jag sa är att du bör vara medveten om att dina personliga värderingar kommer förändras/utvecklas och det är inte alls omöjligt att du om 5 år anser att fullkontakt är den enda intressanta tävlingsformen.

Och jag har redan haft min drabbning med kampsport. Jag körde boxning ganska instnsivt fram tills den dag det var dax att sparra första gången (6 mån el dyl) och insåg då att jag inte kan slå en annan människa i ansiktet hur som helst. :3freak Varför skulle jag träna bort en sådan begränsning? :va

Så den typen av lekar överlåter jag åt er hårda killar och tjejer

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Den som lever får se :) Det enda jag menar är att du inte nu kan veta var du är om tre år. Du rör dessutom ihop mina inlägg trots att jag citerade dem var för sig för att undvika just detta. Jag kritiserar inte k-boxning överhuvudtaget och jag kritiserar absolut inte dig för att du utövar det.

Det är sant och vad gäller inläggen har jag inte rört ihop dem. Även om du inte sa det du sa till mig, så har du ju likväl sagt det. :) Jag säger inte att du kritiserat mig heller, utan ville bara påvisa att det finns "bra klubbar" och utövare som inte är tokiga slagsmålskämpar som springer omkring på sta'n och slår folk på käften. Det är ju annars en mer eller mindre utbredd uppfattning inom de okunnigas skara. (Säger inte att du tillhör den.) Jag menar, kan en halvsparris och heltunnis som jag överleva kickboxningspassen och tillika tycka det är kul, då klarar vem som helst av träningarna. Frågan är ju hur man kommer känna sig efter första sparringpasset? Jag tror jag har instinkten och killer-andan (tänk vilken oslagbar kombination då man ser ut som en svärmorsdröm - fienden blir minst sagt överrumplad :D ), men jag kan ju också bli negativt överraskad och springa hem till mamma och gömma mig. Det återstår att se. :rolleyes:

Chrille skrev:
Det enda jag sa är att du bör vara medveten om att dina personliga värderingar kommer förändras/utvecklas och det är inte alls omöjligt att du om 5 år anser att fullkontakt är den enda intressanta tävlingsformen.

Mycket möjligt. Men jag tror det inte. Rent fighting-mässigt kan det kanske vara så. Men å andra sidan så känner jag redan idag avsmak och tvetydiga känslor inför vissa saker av det man ser på K1. Sedan är ju den här diskussionen tämligen teoretisk, jag kommer aldrig någonsin kunna ställa upp i K1 ens om jag så skulle vilja. :) Däremot finns det säkert tävlings- och träningsformer som ger möjlighet till full contact långt innan K1.

Chrille skrev:
Och jag har redan haft min drabbning med kampsport. Jag körde boxning ganska instnsivt fram tills den dag det var dax att sparra första gången (6 mån el dyl) och insåg då att jag inte kan slå en annan människa i ansiktet hur som helst. :3freak Varför skulle jag träna bort en sådan begränsning? :va

Ni har ju handskar på er samt, förmodar jag, huvudskydd?

Chrille skrev:
Så den typen av lekar överlåter jag åt er hårda killar och tjejer

Jag har alltid sagt att du är en fjolla, även om du kan kränga däck. :tungan

Btw, du har mail på din CAD-adress, tninet-någonting. Kolla den...

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Klart jag har, jag är bänkad vid tvn om jag känner till att det ska visas nåt K1.
Blodtörstig som man är.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
K1 premium dynamite går just nu. Match mellan Royce Gracie och Akebono. :banana

Iofs med MMA-regler.

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
Jag tycker att k1 är mer underhållande att titta på än tex ultimate fightning eller pride.. det blir ju bara att dom ligger å "kramas" ändå..har en massa ufc och pride dvd:s.. en del matcher är jävligt kul å kolla på..royce gracie är ju en favorit inom ufc. knock out procenten är högst inom k1.. favorit inom k1.. synd att inte cro cop är kvar, han är jävligt grym! annars blir det väl remy lr enersto..Ignashov är så jävla ojämn, en del matcher är han bra i. Men en del så är han fruktansvärt kass!Kolla bara på årets grand prix, när han mötte den där thailändaren.. han gjorde ingenting..

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Bart skrev:
Jag tycker att k1 är mer underhållande att titta på än tex ultimate fightning eller pride.. det blir ju bara att dom ligger å "kramas" ändå..har en massa ufc och pride dvd:s.. en del matcher är jävligt kul å kolla på..royce gracie är ju en favorit inom ufc. knock out procenten är högst inom k1.. favorit inom k1.. synd att inte cro cop är kvar, han är jävligt grym! annars blir det väl remy lr enersto..Ignashov är så jävla ojämn, en del matcher är han bra i. Men en del så är han fruktansvärt kass!Kolla bara på årets grand prix, när han mötte den där thailändaren.. han gjorde ingenting..
Det där när dom ligger och "kramas" tycker jag är ohyggligt spännande. Men det krävs väl att man förstår det och testat ligga där själv ett antal gånger först ;)

Iofs, UFC med sin bur förstör ju allt, brottare som kan klämma fast folk mot gallret och bara nöta till sig ett domslut är ju inte kul att se, ingen skill liksom.

Pride är den grymmaste organisationen enligt mig, delat med K1 då. De har de bästa fighterserna och bästa matcherna.

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
stoffer skrev:
Det där när dom ligger och "kramas" tycker jag är ohyggligt spännande. Men det krävs väl att man förstår det och testat ligga där själv ett antal gånger först ;)

Iofs, UFC med sin bur förstör ju allt, brottare som kan klämma fast folk mot gallret och bara nöta till sig ett domslut är ju inte kul att se, ingen skill liksom.

Pride är den grymmaste organisationen enligt mig, delat med K1 då. De har de bästa fighterserna och bästa matcherna.
Jo visst kan det vara spännande.. men det kan åxå vara väldigt drygt..tror nog att jag förstår det ganska bra,även om inte jag har legat där :va .. precis som du säger med ufc:s bur, det kan va kul å se om det är nån som typ royce gracie som har en hel del tekniker att bjuda på, men en del blir som sagt bara dryga.. men det är bara min åsikt..

Yamaha_Fille

Väntar på våren.
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Silver Retta -03, Akrapovic slip on, Öhlins styrdämpare.
Ni har väl sett dom grymt snygga t-shirtsen som Musashi´s team har.

Svarta med nå ögon på bröstet, tribals på ärmarna och en fet yamaha logga på ryggen.

Antar att det är jävligt svårt att få tag på sånna? Vill ha...haha

nån mer än jag som har sett dom och vill ha?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kul att du nämnde Musashi. Han ser ju ut som han sover, klart sämsta underhållningsvärdet av alla, chansen att han knockar motståndaren är lika med noll. Han skulle nog haft en Ninja T-shirt på sig i stället så det blev lite fart på honom. :D

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
Ninjaboy skrev:
Kul att du nämnde Musashi. Han ser ju ut som han sover, klart sämsta underhållningsvärdet av alla, chansen att han knockar motståndaren är lika med noll. Han skulle nog haft en Ninja T-shirt på sig i stället så det blev lite fart på honom. :D
Ändå kom han till final i år igen.. domarna är ju helt :kocko

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...