Mikael Cagiva skrev:Det var som det KawaF3771 berättade åt mig i somras om en bekant till honom som hade en ny Aprilia RS 2003, men den enda skyddsutrustning han ägde var en halvroskig hjälm.
Han körde helt sonika runt med en lång blus med huva sommartid utan någon annan utrustning, dräkt, handskar, skor, nada...
Jag har ett antal gånger senaste säsong fått gliringar av andra 125-ägare på orten angående att jag alltid kört med full utrustning, medans de alltid kört med jackan och hjälm på, men haft jeans som byxor och struntat i handskar. Men det är ju klart, så perfekta förare som de är klotar de ju aldrig ...
Som en motivering till att JAG tar på mig den klädsel som jag anser vara säker så intalar jag mig att något annat helt enkelt skulle se för j**ligt ut om du kör en maskin som för det mycket ovana ögat helt klart skulle kunna vara en mycket större och mer effektstinn hoj. Och tyvärr så är det ju samma händelseförlopp om du klotar med en R1 i 100 km/h eller om du klotar med en NSR i 100 km/h.
Och jag har faktiskt mera förtroende för en förare med en ostylad hoj som har en redig dräkt och hjälm än en förare med världens speciakåpor, headlights och neon som kör runt i en T-shirt och ett par Leavis`.
Sant det du skriver, men det behöver heller inte hända så mycket om man går omkull i 50.OLJEKYLD GSXR skrev:Vill bara bryta in, ryggskydd är mycket bra för att förhindra saker att penetrera ryggraden och att ta upp smällar när du surfar ner i gatan, men det kommer INTE att skygga din rygg mot knäckskador som är vanligast när man gåt in i en bil eller lindar sig runt ett träd. Man blir inte stålmannen med ryggskydd, lika lite som med hjälm eller skinnställ. MEN du förhindrar i mesta möjliga mån att skada dig mer än nödvändigt den dagen kraschen kommer för det gör den. Går du omkull i 50 km/h så kommer dina jeans hålla en meter när du glider på asfalten, sen är det din hud som nöts, sen är det bara muskler och ben kvar att skava på. Gymnastikskor är inget vidare att lita på när man fastnar med foten under hojen, dels får du krosskador på foten och dels slipar du ner det som nu finns kvar inne i skon. De allra flesta av er skulle inte åka en meter i bil utan bälte, men många tvekar inte att sätta sig på hojen i enbart vanliga tygkläder och en kruka på skallen. Den vanligaste olyckan är korsningar i tättbebyggt område, just där de flesta tror att de är säkra eftersom det inte kör så fort och därför inte klär sig i skyddskläder.
Jag slutade köra i annat än skinnställ, integralhjälm, ryggskydd, handskar och stövlar 1998 efter att ha slarvat lite då och då på kortare sträckor i ett par år. Även om du går omkull i 30 km/h och kanske klarar dig från benbrott och liknande så kan du lätt fixa skrapsår som tar månader att läka, allt bara för att man inte tog stället på sig, för att man var bekväm. I mina ögon är det bara pinsamt att se folk åka i vanliga kläder, det ser billigt och nybörjaraktigt ut. Mina passagerare åker också enbart i full utrustning eller inte alls, jag vill inte ha någon annans hälsa på mitt samvete om jag vet att jag inte gjorde allt jag kunde för att undvika allvarliga skador.
Sommaren som gick var det fullbelagt på akuterna här i Stockholm av folk som klotade hojar iförda t-shirt och jeans/shorts, hörde interviuer på radio med läkare som tog emot dessa personer på akuten, allt lidande helt i onödan, eftersom de hade klarat sig oskadda mer eller mindre (ett bruten tumme eller blåmärken har ingen dött av) om de bara hade haft vett att använda skinnställ.
I Bilen är bältet det som står emellan dig och onödigt allvarliga skador, på hojen är det skinnställ, handskar, stövlar, hjälm och ryggskydd.
OLJEKYLD GSXR skrev:Även om du går omkull i 30 km/h och kanske klarar dig från benbrott och liknande så kan du lätt fixa skrapsår som tar månader att läka
Mikael Cagiva skrev:Det var som det KawaF3771 berättade åt mig i somras om en bekant till honom som hade en ny Aprilia RS 2003, men den enda skyddsutrustning han ägde var en halvroskig hjälm.
Han körde helt sonika runt med en lång blus med huva sommartid utan någon annan utrustning, dräkt, handskar, skor, nada..
KawaF3771 skrev:Mycket märkligt eftersom jag vurpade på grusväg med moppe i 60km/h och enda jag fick var ett litet skrapsår på knät och knät upprivet på jeansen... Men det beror väl på hur illa det tar...
Men jag kör alltid i skinställ för det... inget slarv för min del... kör tom. moppe i gore-tex nuförtiden men det är mest för att det är så jävla bra kläder
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |