Har du kört omkull/krockat?

Har DU kört omkull/krockat någon gång?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Exakt. Om ni läser stickyn "Om ni kommer först till en olycka" Så har Ambulans skrivit att man kan utgå ifrån ryggskador på personen. Ryggskydd åt folket! :Bugar

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Håller med föregående... Men för att återgå till ämnet så kan jag berätt att jag inte har trillat men varit nära två gånger pga mina egna fel..
fel 1 var när jag körde rakt trodde jag och inte såg att vägen svängde (var när jag övningskörde) klarade mig genom att tvärnita och sätta ner fötterna rejält.. Numera brukar farsan köra förbi mig där dem gångern vi kör och göra tummen upp..HAHA..
Fel 2. Ett ställe ute vid häckerberga som är en grymm väg här nere.. På ett ställe innan man kommer till de flesta svängarna så är där först en backe från vilken man ser ut över en annan backe och bakom den... Såg att jag inte mötte några bilar.. Så efter den stora backen (många backar jag vet) så gasade jag lite mer än de 80 jag brukar hålla där.. låg i ca 100-110 där och direkt efter den lilla backen kommer en sväng... Brukar alltid vara skitkul där men denna gången lyfte jag upp för backen och fick en liten luftfärd.. landade fick styrwobbel som FAN.. tvärnitar bakhjulet låser sig och jag glider med låst bakhjul över vägen.. Stannar 10cm från åkerkanten på andra sidan vägen. Körde i 60 hela vägen hem efter det. Höll på skita ner mig av rädsla där i luften. Men jag klarade mig och tar det mer försiktigt i allmänhet nu. :Bugar :Bugar

Har förresten läst stickyn både en och två gånger och den är super. :tummenupp ambulans..

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Vill bara bryta in, ryggskydd är mycket bra för att förhindra saker att penetrera ryggraden och att ta upp smällar när du surfar ner i gatan, men det kommer INTE att skygga din rygg mot knäckskador som är vanligast när man gåt in i en bil eller lindar sig runt ett träd. Man blir inte stålmannen med ryggskydd, lika lite som med hjälm eller skinnställ. MEN du förhindrar i mesta möjliga mån att skada dig mer än nödvändigt den dagen kraschen kommer för det gör den. Går du omkull i 50 km/h så kommer dina jeans hålla en meter när du glider på asfalten, sen är det din hud som nöts, sen är det bara muskler och ben kvar att skava på. Gymnastikskor är inget vidare att lita på när man fastnar med foten under hojen, dels får du krosskador på foten och dels slipar du ner det som nu finns kvar inne i skon. De allra flesta av er skulle inte åka en meter i bil utan bälte, men många tvekar inte att sätta sig på hojen i enbart vanliga tygkläder och en kruka på skallen. Den vanligaste olyckan är korsningar i tättbebyggt område, just där de flesta tror att de är säkra eftersom det inte kör så fort och därför inte klär sig i skyddskläder.
Jag slutade köra i annat än skinnställ, integralhjälm, ryggskydd, handskar och stövlar 1998 efter att ha slarvat lite då och då på kortare sträckor i ett par år. Även om du går omkull i 30 km/h och kanske klarar dig från benbrott och liknande så kan du lätt fixa skrapsår som tar månader att läka, allt bara för att man inte tog stället på sig, för att man var bekväm. I mina ögon är det bara pinsamt att se folk åka i vanliga kläder, det ser billigt och nybörjaraktigt ut. Mina passagerare åker också enbart i full utrustning eller inte alls, jag vill inte ha någon annans hälsa på mitt samvete om jag vet att jag inte gjorde allt jag kunde för att undvika allvarliga skador.
Sommaren som gick var det fullbelagt på akuterna här i Stockholm av folk som klotade hojar iförda t-shirt och jeans/shorts, hörde interviuer på radio med läkare som tog emot dessa personer på akuten, allt lidande helt i onödan, eftersom de hade klarat sig oskadda mer eller mindre (ett bruten tumme eller blåmärken har ingen dött av) om de bara hade haft vett att använda skinnställ.
I Bilen är bältet det som står emellan dig och onödigt allvarliga skador, på hojen är det skinnställ, handskar, stövlar, hjälm och ryggskydd.

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Så sant som det är sagt!
OT: dessutom verkar denna tråd vara näst intill skitsnacksfri, vilket är ovanligt numer...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Håller med ovantsående vältalare. Även om ni kör en gammal säckig DT från 82 så kör i rejäl skyddsutrustning. När ni köper hoj så räknar ni med att 15000 går till skyddskläder. Sen kan ni kolla vilken hoj ni har råd med. Det finns inget som ser så nördigt ut som att köra i jeans och t-shirt dessutom....

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Det var som det KawaF3771 berättade åt mig i somras om en bekant till honom som hade en ny Aprilia RS 2003, men den enda skyddsutrustning han ägde var en halvroskig hjälm.
Han körde helt sonika runt med en lång blus med huva sommartid utan någon annan utrustning, dräkt, handskar, skor, nada...

Jag har ett antal gånger senaste säsong fått gliringar av andra 125-ägare på orten angående att jag alltid kört med full utrustning, medans de alltid kört med jackan och hjälm på, men haft jeans som byxor och struntat i handskar. Men det är ju klart, så perfekta förare som de är klotar de ju aldrig :rolleyes:...

Som en motivering till att JAG tar på mig den klädsel som jag anser vara säker så intalar jag mig att något annat helt enkelt skulle se för j**ligt ut om du kör en maskin som för det mycket ovana ögat helt klart skulle kunna vara en mycket större och mer effektstinn hoj. Och tyvärr så är det ju samma händelseförlopp om du klotar med en R1 i 100 km/h eller om du klotar med en NSR i 100 km/h.

Och jag har faktiskt mera förtroende för en förare med en ostylad hoj som har en redig dräkt och hjälm än en förare med världens speciakåpor, headlights och neon som kör runt i en T-shirt och ett par Leavis`.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mikael Cagiva skrev:
Det var som det KawaF3771 berättade åt mig i somras om en bekant till honom som hade en ny Aprilia RS 2003, men den enda skyddsutrustning han ägde var en halvroskig hjälm.
Han körde helt sonika runt med en lång blus med huva sommartid utan någon annan utrustning, dräkt, handskar, skor, nada...

Jag har ett antal gånger senaste säsong fått gliringar av andra 125-ägare på orten angående att jag alltid kört med full utrustning, medans de alltid kört med jackan och hjälm på, men haft jeans som byxor och struntat i handskar. Men det är ju klart, så perfekta förare som de är klotar de ju aldrig :rolleyes:...

Som en motivering till att JAG tar på mig den klädsel som jag anser vara säker så intalar jag mig att något annat helt enkelt skulle se för j**ligt ut om du kör en maskin som för det mycket ovana ögat helt klart skulle kunna vara en mycket större och mer effektstinn hoj. Och tyvärr så är det ju samma händelseförlopp om du klotar med en R1 i 100 km/h eller om du klotar med en NSR i 100 km/h.

Och jag har faktiskt mera förtroende för en förare med en ostylad hoj som har en redig dräkt och hjälm än en förare med världens speciakåpor, headlights och neon som kör runt i en T-shirt och ett par Leavis`.

Riktiga knuttar kör i skinnställ, så är det bara. Har ni sett nån Motogp-förare åka runt i t-shirt?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill bara bryta in, ryggskydd är mycket bra för att förhindra saker att penetrera ryggraden och att ta upp smällar när du surfar ner i gatan, men det kommer INTE att skygga din rygg mot knäckskador som är vanligast när man gåt in i en bil eller lindar sig runt ett träd. Man blir inte stålmannen med ryggskydd, lika lite som med hjälm eller skinnställ. MEN du förhindrar i mesta möjliga mån att skada dig mer än nödvändigt den dagen kraschen kommer för det gör den. Går du omkull i 50 km/h så kommer dina jeans hålla en meter när du glider på asfalten, sen är det din hud som nöts, sen är det bara muskler och ben kvar att skava på. Gymnastikskor är inget vidare att lita på när man fastnar med foten under hojen, dels får du krosskador på foten och dels slipar du ner det som nu finns kvar inne i skon. De allra flesta av er skulle inte åka en meter i bil utan bälte, men många tvekar inte att sätta sig på hojen i enbart vanliga tygkläder och en kruka på skallen. Den vanligaste olyckan är korsningar i tättbebyggt område, just där de flesta tror att de är säkra eftersom det inte kör så fort och därför inte klär sig i skyddskläder.
Jag slutade köra i annat än skinnställ, integralhjälm, ryggskydd, handskar och stövlar 1998 efter att ha slarvat lite då och då på kortare sträckor i ett par år. Även om du går omkull i 30 km/h och kanske klarar dig från benbrott och liknande så kan du lätt fixa skrapsår som tar månader att läka, allt bara för att man inte tog stället på sig, för att man var bekväm. I mina ögon är det bara pinsamt att se folk åka i vanliga kläder, det ser billigt och nybörjaraktigt ut. Mina passagerare åker också enbart i full utrustning eller inte alls, jag vill inte ha någon annans hälsa på mitt samvete om jag vet att jag inte gjorde allt jag kunde för att undvika allvarliga skador.
Sommaren som gick var det fullbelagt på akuterna här i Stockholm av folk som klotade hojar iförda t-shirt och jeans/shorts, hörde interviuer på radio med läkare som tog emot dessa personer på akuten, allt lidande helt i onödan, eftersom de hade klarat sig oskadda mer eller mindre (ett bruten tumme eller blåmärken har ingen dött av) om de bara hade haft vett att använda skinnställ.
I Bilen är bältet det som står emellan dig och onödigt allvarliga skador, på hojen är det skinnställ, handskar, stövlar, hjälm och ryggskydd.
Sant det du skriver, men det behöver heller inte hända så mycket om man går omkull i 50.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det behöver inte det nej, om du skulle ha en enorm tur att göra en lowsider och rulla på asfalten och stanna utan att ha tagit i något annat. Förloppet blir ett annat när du drar in i sidan på en bil i 50 och tar en flygtur över taket, ner i ett dike med stenar och träd. Observera också att de som vurpar och tumlar runt en stund för att sedan resa sig och borsta av sig dammet, till 99,9% har komplett skyddsutrustning.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
På moppetiden körde kompisarna omkull hejvilt. Kommer ihåg en kompis som körde omkull i ca 70km/h och fick inte ett skrapsår, endast ett blåmärke.
Däremot en vän som körde omkull i 20km/h och skrapade upp hela benen och fick ligga på sjukhus i flera dagar och smörja in med salva och behandla. Båda hade jeans. Så tro inte att du inte skadar dig för att du åker "sakta".

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
OLJEKYLD GSXR skrev:
Även om du går omkull i 30 km/h och kanske klarar dig från benbrott och liknande så kan du lätt fixa skrapsår som tar månader att läka

Mycket märkligt eftersom jag vurpade på grusväg med moppe i 60km/h och enda jag fick var ett litet skrapsår på knät och knät upprivet på jeansen... Men det beror väl på hur illa det tar...

Men jag kör alltid i skinställ för det... inget slarv för min del... kör tom. moppe i gore-tex nuförtiden men det är mest för att det är så jävla bra kläder :yoparty

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Mikael Cagiva skrev:
Han körde helt sonika runt med en lång blus med huva sommartid utan någon annan utrustning, dräkt, handskar, skor, nada..

Samma person blev även påkörd med sin gamla (2002 årsmodell) RS... en bil som kom ut i en korsning träffade honom i sidan så han vurpade... i landsvägsfart... otroligt nog fick han inga som helst skador utan kom till skolan nästa dag men hojen hade kylaren och ena sidokåpan gått sönder... :va

Men trots denna incident fattade inte vederbörande att skaffa utrustning :kocko

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
För några år sedan bromsade min lillebror omkull sig på en RD350, iklädd jeans och skinnjacka,
han skulle "bara" till macken. Efter en plågsam sommar med enorma sårskorpor på benen, som
gick sönder så fort han rörde på sig, kör han inte utan skinnställ.

Om man är klyftig lär man sig av andras misstag, om inte upprepar man dem själv.

/A

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Som tur är så har man bara vurpat med crossen, men där har man ju skydd på sig... vill inte föreställa mig vilka skador man hade haft om man hade haft jeans o skinnjacja på sig. :död :crash

Och kommer ni inte ihåg tiden när man vurpade med sin cykel i 5 km/h och skrapade upp händerna och slog i knäna? :D
Tänk då på att om du kör 10 km/h så får du 4 gånger längre stopsträcka.
MAN GLIDER 4 GGR LÄNGRE PÅ ASFALTEN OM MAN KÖR I DUBBEL HASTIGHET !!! :tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
KawaF3771 skrev:
Mycket märkligt eftersom jag vurpade på grusväg med moppe i 60km/h och enda jag fick var ett litet skrapsår på knät och knät upprivet på jeansen... Men det beror väl på hur illa det tar...

Men jag kör alltid i skinställ för det... inget slarv för min del... kör tom. moppe i gore-tex nuförtiden men det är mest för att det är så jävla bra kläder :yoparty

Inte alls märkligt, grus ger mycket mindre friktion än asfalt, ska man vurpa nånstans så är det nog på en grusväg. Lär ju ta ett bra tag att sluta glida bara.......

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kymco Stryker 125
Med MC:n har jag bara vurpat en gång, och det var för en månad sedan ungefär. Var torr väg när jag åkte till flickan men när jag skulle köra hem dagen efter så var det ren, osaltad och osandad is. Körde inte snabbt men framhjulet stack iväg i en kurva där jag var tvungen att göra en undanmanöver då en bilistidiot inte kunde hålla sig på sin sida av gatan :mad: Slog i knät rätt rejält (dum som man är har man täckbyxor på sig). Känns fortfarande om jag ska stå på knä.
Men på moppetiden var det annorlunda. Herrejävlar vad man körde då. Vurpade gjode man men inte f*n skadade man sig något. Vurpade en gång på en smal lerig stig i lokala skogen i drygt 40 km/h, tvärstopp in i en sten, visst flög man några meter men inga skador. Likaså alla andra gångerna; på något sätt lyckades man aldrig skada sig. Måste finnas en moppegud där uppe i himlen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...