Har du skadat dig i samband med en vurpa??

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Gjorde en klassisk vurpa. Vägen svänger skarpt vänster, grusväg ansluter till asfaltsvägen=> grusspår. Framhjulet flyttar sig=>highsider.

Gick inte särskillt snabbt, sträckte några rygg&nackmuskler men det läkte på en vecka, faktiskt glad att jag gjorde den så att man fattar att man inte är odödlig.
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Jaha det är väl bara att bekänna då.


Highsider nr1: Karlskoga bankörning!! Gasade för mycke ut ur eje´s, bakhjulssläpp och en liten tur upp i luften sen ner på den nya fina hjälmen!!
Det va den R1:an det.... :huvet

Slet sönder nickmusklen, inget allvarligt. Lite blåmärken och en uppsvullen bröstkorg. Tog det lugnt i ca 2 veckor sen var det upp i sadeln igen.
Kombinatin av trötthet, dåliga däck och en övertaggad förare.
PINSAMT....

Highsider nr2: Anderstorp bankörning. Slutet av start och målböjen innan långa rakan!! Full rulle på R6:an på 2:an. Skulle precis räta upp.....och sparka i 3:an... Gick rätt fort där....

Bakhjulssläpp och en riktig flygtur med orden - Faaaan inte igen i huvudet!! slog ner hårt i asfalten och kasade låångt innan det tog stop. Fick dessutom hojen på mig. AJJJJ det gjorde ont. Och en annan reflektion, faaan va långt man glider på asfalten....

Krossad vänsterfot med operation. Kryckor och gips i 10 veckor :kryckor
Återigen riktigt klantigt men jag låg iaf först när det hände:hihi

Det som va riktigt surt va att jag 3 dagar innan hade varit och hämtat min nya bil som jag inte kunde köra själv, utan sambon fick ratta :(
 
Last edited:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
En armhävning i 90 km/h resulterade till en bruten vänster handled, skadat knä som fick opereras:(..
Kraftigt stukade fingrar och tår, och givet vis var jag blå rätt länge efter..
fortfarande lårkaka och blå på knät, 7 mån har gått.
Men ja jag körde ju hoj två veckor efter, när jag väl kunde böja knät satt jag på hojen med gips:)

va ju inte omtyckt av min hankirurg.. :hihi
 
Last edited:

Olander

Olander
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Halmstad/Osby
Hoj
CRF 450 X / R1
Har hunnit med lite grann på mc.
Tex:
En sprucken svanskota.
En fotled som gick av på 3 ställen.
En bruten handled.
Mycket kraftig hjärnskakning, läkaren trodde det var hjärnblödnig.
+ hur mycket blåmärken, skrubbsår och ömmande kroppsdelar som helst.

Lite på fritiden:
Krossad dipled, yttersta leden på pekfingret.
Sprucken svanskota igen
mm mm

Ibland undrar man vad man sysslar med :tungan
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Krossad handlet den e lite orölig nu om man säger som så=(
Med på köpet fick jag ett nyckelben av på två ställen.
Revben som var spräckta.
Lustig i kotorna i ryggen.

Ja sedan lite stukade fötter o ömma knän o armbågar vid dem andra klotningarna men det e ju mer eller mindre standard!

hojbrud skrev:
Men ja jag körde ju hoj två veckor efter, när jag väl kunde böja knät satt jag på hojen med gips:)

va ju inte omtyckt av min hankirurg.. :hihi
Inte du heller gjorde samma sak så svårt o låta bli ju!
Fast jag hade helgips så det påverkade ej min handled men dem trodde man var helt :kocko
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Lindén skrev:
Inte du heller gjorde samma sak så svårt o låta bli ju!
Fast jag hade helgips så det påverkade ej min handled men dem trodde man var helt :kocko

Jag hade oxå helgips, men han tyckte det va så kraftet brutet att jag typ skulle ha den stilla i 6 veckor.. och vibbrationerna från hojen förvärrar visst läkningen.. sa han i alla fall..
men ja i coh med att jag skulle ta studenten så tvingade jag dem att ta av gipset efter bara 4 veckor..
men ont hade jag.. :hihi
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
hojbrud skrev:
Jag hade oxå helgips, men han tyckte det va så kraftet brutet att jag typ skulle ha den stilla i 6 veckor.. och vibbrationerna från hojen förvärrar visst läkningen.. sa han i alla fall..
men ja i coh med att jag skulle ta studenten så tvingade jag dem att ta av gipset efter bara 4 veckor..
men ont hade jag.. :hihi
Mig hade dem satt i en massa metall i o skruvar så det var fixerat gipset var bara för knäckningar eller vridningar så här var det lugnt!

Men det jävliga var ju nyckelbenet.
Som jag blev lämnad på morgonen så fick jag ligga tills kvällen :(
Men moppe måste man ju prova även fast man avslutade med o torka tårar från kinderna!

Tror fan det läkte bättre sedan utav bara lyckan!
Men det var jobbigt för ryggen o ej kunna stödja sig mot armarna.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Lindén skrev:
Mig hade dem satt i en massa metall i o skruvar så det var fixerat gipset var bara för knäckningar eller vridningar så här var det lugnt!

Men det jävliga var ju nyckelbenet.
Som jag blev lämnad på morgonen så fick jag ligga tills kvällen :(
Men moppe måste man ju prova även fast man avslutade med o torka tårar från kinderna!

Tror fan det läkte bättre sedan utav bara lyckan!
Men det var jobbigt för ryggen o ej kunna stödja sig mot armarna.

uch det låter inte alls kul..
hur e det nu då?
hur länge sen e det?
 

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Järfälla
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
Krock med vänstersvängande bil föra året en framtand, massor av blåmärken och höger tumme kass samt båtbenet som fortfarande inte är bra utan har tummen i linda. Hojen på verkstan massor av veckor "snyft"

Gjorde även en liten nedläggning i sommras som resulterade i stukad fot å repig hoj :gråta
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
hojbrud skrev:
uch det låter inte alls kul..
hur e det nu då?
hur länge sen e det?

2 1/2år sedan

Nä det e väl inget jätte vidare kan köra mc iaf:tummenupp
Gör ont efteråt i handled o i bland nyckelbenet men det e mest om jag kör aktivt på bana alltså.
Handleden gör det ont i för jämnan oavsett om jag sitter ner eller kör mc typ.
Gör dock jävulskt ont efter en dag på banan, eller om jag kört lite längre.
Då tar det ett tag innan det lägger sig igen.

O en annan som skall böja köra rookie :gnissla
Men det e därför folk har uppfunnit morfin...
Efteråt då själklart annars så tror inte jag att jag blir så poppis :tomten
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Lindén skrev:
Nä det e väl inget jätte vidare kan köra mc iaf:tummenupp
Gör ont efteråt i handled o i bland nyckelbenet men det e mest om jag kör aktivt på bana alltså.
Handleden gör det ont i för jämnan oavsett om jag sitter ner eller kör mc typ.
Gör dock jävulskt ont efter en dag på banan, eller om jag kört lite längre.
Då tar det ett tag innan det lägger sig igen.

O en annan som skall böja köra rookie :gnissla
Men det e därför folk har uppfunnit morfin...
Efteråt då själklart annars så tror inte jag att jag blir så poppis :tomten


oj så länge, tycker det e länge med 7 månader och fortfarande vara blå på knät hahaha

men det e kul så smärtan lindras:)
jag vet.. det tar tid för saker och ting att läka, får strunta i att skada sig..
jag va ju dum nog och inte insåg att skadan i knät va något.. men när det blev värre och värre varje dag på semestern, som vi tillbringade på hojen i skottland.. då uppsökte jag läkaren igen och fick det ställt till rätta..
nä fy inte skada sig..
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hoztic skrev:
Fraktur i laterala maleolen h fot efter en marksyning i terängen med hoj. Fritt översatt spräckte jag fotleden :( Dessutom halkade jag med kryckorna och slog av en tå på den ogipsade foten. :huvet
Med trampcykel har jag aldrig brutit något, men blivit blåslagen över hela kroppen, och nog skrapat upp det mesta. Och till er som har funderat på det, stoppa INTE in fötterna i bakhjulet, det är inge bra... :rolleyes:


HAha, inte i framhjulet heller, det gjorde jag för ett par år sen när jag var skitförbannad och cyklade, käbnde att jag behövde sparka till ngt och valdde framhjulet. Sen fick jag tugga grus. :)
 

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bokeslund i "De la casa de Ladrón"
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Highside:ade Kawan...

I somras, mitten av juni så blev det en highside ut från en vänstersväng inte så jäkla fort....typ 70 kmh. fick en rejäl luftfärd slog en volt o landade på höger skuldra.....första tanken när jag kasat/tumlat färdigt: "fan, jag slog mig inte ens".
Adrenalinet gjorde väl sitt, för när jag skulle resa hojen upp hadde jag ingen kraft i armen.
På vetrinärstationen konstaterades att axeln var ur led och att även vänster pekfinger hadde en spricka......
Fick bli 3 veckor på soffan innan jag kunde börja jobba så smått igen. Sen var det bara o handla en ny knarr!
 

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemma.......
Hoj
V-Rod
Eas skrev:
Sitter med ett trasigt nyckelben och ett knäckt revben efter en vurpa med mountingbiken. Man får ju upp ganska hög fart med den cykeln också. Ni som vurpat med MC: Har ni skadat er? Hur allvarligt?

Mvh/Eas

Med risk för att klassas som världens sämsta förare? he he här kommer listan
4 revbensfrakturer.
sprickor vet ej men ganska många.
nyckelbensfraktur 1.
handled fraktur med tillhörande muskelfäste av.
mjälten borta.
ena njuren borta.
Detta är dagens sanning och ja jag kör fortfarande har inte tröttnat än.
Kanske skall påpeka att alla skador inte uppkom vid samma tilfälle.
:pangihuve :pangihuve
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Jepp, ganska nyligt. Dock med bil.
- Svullnad, blödning, några frakturer o högt tryck i skallen.
- Tre mosade ryggkotor, vilket ledde till steloperation av en tredjedel av ryggen.
- Förskjuten disk i nacken.
- Ett finger av.
- Nyckelbensleduttänjning.
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Styrwobbel på en bro, krasch i räcket som följd.

Stora mjukdelsskador på höger arm, öppet ner till armbågsleden, 2 rotationslambåer och två stora hudtransplantationer från låret, flesta benen i ovansidan på högerhanden krossade(3 plattor). vänsterhandens sida och överdel krossade, 2 plattor och två spikar där, handled bruten, vänster underarm krossad, 1stor platta med 5skruvar där och bentransplantation från höften, massivt med ärr på både höger och vänster hand och en del funktionshinder i händer/leder. kraftig hjärnskakning.

Men trots allt funkar det mesta bra nu, dock var det inte kul att vara gipsad från fingerspetsarna till axlarna på båda armarna i 2månader!
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Bromsar från asfalt ut på grus (ej skyltat vägbygge) dråsar i backen och slår i ryggen/höften, detta var innan det fanns ryggskydd, blod i urinet, låg på intensiven i 1 vecka för observation.

Kör omkull i en rondell pga dieselutsläpp, bryter höger tumme som opereras och gipsas.

Kört omkull några gånger till men har aldrig blivit allvarligt skadad.

Kört hoj i 23 år så man är väl skonad.
 

kai3

KGB
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Härnösand
Hoj
V-strom, XT660X samt KTM 250
Hård&Kall skrev:
1770449 He, he, påminner om en kompis som fick gips på ena tassen och nån slags stödskena på den andra. 30min efter att jag skjutsat hem honom från akuten så ringde han sittandes på dass och hade problem.... Vi kom gemensamt fram till att han fick lösa uppgiften själv :hihi


Ska det va ja de kanske...
 

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
9 stygn i foten efter misslyckad wheelie med träningsskor på sig (fan va fotpinnen va vass :4skrika )
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top